2010-01-20, 02:11
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
förekommer sådant i er kultur också? Är det inte en synd enligt kyrkan att gifta sig med släktingar/ eget blod

Jag personligen tycker det är avskyvärt och äckligt att man gifter sig med en släkting, sådant förekom förr i Sverige och det kallas för : inavel

Trodde inte syrianer syssla med sånt, trodde bara det var turkar och sånt folk som gjorde det

Nej, de var puritaner, alltså protestanter. Har ingenting med oss att göra. De löd under andra lagar. Det ni svenskar måste begripa är att religionen bildar basen för kulturen, lagar, arkitektur, ja allt i princip. Och dessa typer var protestanter. Till deras försvar vill jag dock säga, urvalet var något begränsat.
2010-01-20, 02:35
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Och en annan sak, då är det syrianerna eller väst-assyrierna som en del vill kalla sig för som kom till Södertälje på 70-talet o starta denna konflikt emellan varandra, alltså från Libanon, Syrien och Turkiet. Dessa invandrar ju knappt längre till Sverige då dom flesta kom runt 70-talet början av 80-talet och har stadgat sig. .
Ja, så är det. De flesta syrianer från Turkiet som ville utvandra, har utvandrat. I Turkiet finns högst 3000 syrianer kvar och de är där förmodar jag frivilligt.

Citat:
Men jag fick fortfarande inte svar på frågan : tycker du att öst-assyrierna eller kaldeer/ nestorianer från irak är berättigade att kalla sig själva för assyrier? Du skrev att ni inte bryr er vad dom kallar sig, men skulle dom kalla sig själva för syrianer så skulle ni nog ta illa upp förmodar jag

För dom är ju inte syrianer, och ni anser att det inte finns några riktiga assyrier.... lite motsägelsefullt men men...

Personligen anser jag att det är en missvisande term, då allt tyder på att assyrierna gick upp i andra folk, kanske blev muslimer, iranier, kurder etc. Men det är vattentäta skott mellan oss och dem och om det gör dem glada, får de kalla sig assyrier, babylonier eller vafan de vill. Syrianer vill vi inte att de kallar sig, när de inte är syrisk-ortodoxa eller vi inte har levt tillsammans sedan 431 AD för nestorianerna och sedan 1600-talet när det gäller kaldéerna. Kom ihåg: religiös identitet = etnicitet. Jag tror att det är nestorianerna som är skyldiga till denna fars. Vi unnar dem att kalla sig assyrier om de blir glada, men de förnekar oss att härleda vårt ursprung till araméerna. Anledningen är helt enkelt att de har pengar (amerikanska dollar), en kyrka, en patriark, men inget folk kvar. Timorlenk decimerade dem ordentligt på 1300-talet, bland återstoden missionerade europeiska kyrkor, både katoliker och protestanter. Nu är det för få som är kvar varför denna idé att hjärntvätta oss att vi egentligen är assyrier. De som hörsammat lockropen, kommer att bli utnyttjade av dem som kanonfoder mot muslimerna. Nåväl, de får skylla sig själva.
Senast redigerad av Cleopatra 2010-01-20 kl. 02:38.
2010-01-20, 02:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Ja, så är det. De flesta syrianer från Turkiet som ville utvandra, har utvandrat. I Turkiet finns högst 3000 syrianer kvar och de är där förmodar jag frivilligt.

Personligen anser jag att det är en missvisande term, då allt tyder på att assyrierna gick upp i andra folk, kanske blev muslimer, iranier, kurder etc. Men det är vattentäta skott mellan oss och dem och om det gör dem glada, får de kalla sig assyrier, babylonier eller vafan de vill. Syrianer vill vi inte att de kallar sig, när de inte är syrisk-ortodoxa eller vi inte har levt tillsammans sedan 431 AD för nestorianerna och sedan 1600-talet när det gäller kaldéerna. Kom ihåg: religiös identitet = etnicitet. Jag tror att det är nestorianerna som är skyldiga till denna fars. Vi unnar dem att kalla sig assyrier om de blir glada, men de förnekar oss att härleda vårt ursprung till araméerna. Anledningen är helt enkelt att de har pengar (amerikanska dollar), en kyrka, en patriark, men inget folk kvar. Timorlenk decimerade dem ordentligt på 1300-talet, bland återstoden missionerade europeiska kyrkor, både katoliker och protestanter. Nu är det för få som är kvar varför denna idé att hjärntvätta oss att vi egentligen är assyrier. De som hörsammat lockropen, kommer bli utnyttjade av dem som kanonfoder mot muslimerna. Nåväl, de får skylla sig själva.

intressant läsning

så sammanfattningsvis i stora drag :

Är du Ortodox och från dom trakterna så är du alltså syrian eller väst-assyrier (vilket dom nu vill kalla sig) och dom flesta av dessa invandrade för 30-20 år sen.

Katolik : så är du kaldeer eller öst-assyrier och dom flesta invandrade på senare tid och anländer fortfarande till Sverige då det är "oroligt" i irak
2010-01-20, 03:03
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
intressant läsning

så sammanfattningsvis i stora drag :

Är du Ortodox och från dom trakterna så är du alltså syrian eller väst-assyrier (vilket dom nu vill kalla sig) och dom flesta av dessa invandrade för 30-20 år sen.

Katolik : så är du kaldeer eller öst-assyrier och dom flesta invandrade på senare tid och anländer fortfarande till Sverige då det är "oroligt" i irak

Ja, syrisk-ortodoxa ingår i gemenskapen per automatik, inklusive indier, kerboranier (kurdisk-talande syrianer), syrier, irakier, adiomanier etc. Vi må tala arameiska med olika influenser eller inte alls som kerboranier och adiomanier (olika byar), men vi anpassar oss efter varandra och ingifte sker över gränserna.

Syrianerna från Tur Abdin (Turkiet) började utvandra redan 1964, då Turkiet ingick tullunion med dåvarande EG. Man kom som gästarbetare till Tyskland. Till Sverige kom de första 1968 och de flesta under 1970-80-talet. De från Irak och Syrien kom på 1990-talet och 2000-talet p g a krigen 1991, 1998, 2003.
2010-01-20, 03:05
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:

Personligen anser jag att det är en missvisande term, då allt tyder på att assyrierna gick upp i andra folk, kanske blev muslimer, iranier, kurder etc. Men det är vattentäta skott mellan oss och dem och om det gör dem glada, får de kalla sig assyrier, babylonier eller vafan de vill. Syrianer vill vi inte att de kallar sig, när de inte är syrisk-ortodoxa eller vi inte har levt tillsammans sedan 431 AD för nestorianerna och sedan 1600-talet när det gäller kaldéerna. Kom ihåg: religiös identitet = etnicitet. Jag tror att det är nestorianerna som är skyldiga till denna fars. Vi unnar dem att kalla sig assyrier om de blir glada, men de förnekar oss att härleda vårt ursprung till araméerna. Anledningen är helt enkelt att de har pengar (amerikanska dollar), en kyrka, en patriark, men inget folk kvar. Timorlenk decimerade dem ordentligt på 1300-talet, bland återstoden missionerade europeiska kyrkor, både katoliker och protestanter. Nu är det för få som är kvar varför denna idé att hjärntvätta oss att vi egentligen är assyrier. De som hörsammat lockropen, kommer att bli utnyttjade av dem som kanonfoder mot muslimerna. Nåväl, de får skylla sig själva.

Jag har skrivit om det här tidigare och allt tyder på det är tvärtom.
Vi äe beblandade med arameerna det kan man inte förneka men att assyrierna bara skulle försvinna som du säger existerar inte. Det var snarare arameerna som assimilerades in i den assyriska riket.

Assyrierna flyttade på en hel del folk ca. 4.5 miljoner till hjärtat av det assyriska riket. Dessa deportationer kan ursprungligen ha haft rent politiska och ekonomiska mål, men i det långa loppet slutade med mycket mer omfattande språkliga, sociala och kulturella konsekvenser.

De första som dom flytta på var ett par hundra tusen arameer.
Denna process förstärktes av giftermål, deltagande i gemensamma militära expeditioner, byggprojekt och affärsprojekt, och kontinuerlig samverkan mellan alla delar av befolkningen i alla aspekter av det dagliga livet. Samtidigt som arameiska utvecklats till ett lingua franca för imperiet och användningen av det arameiska alfabetet, dess ursprungliga heterogen befolkning blev allt homogent socialt och kulturellt.
2010-01-20, 16:38
Medlem
Sargonuss avatar
Den största skillnaden mellan den assyriska och syrianska grupperingen är just tanken om hur samhället skall styras.

Syrianerna är mer religiösa och utgår från religionen i princip allt. De förnekar stora delar av sin historia just för att de är syrisk-ortodoxa. De håller sig till sin sekt men ändå se vill de få med sig maroniter, syrisk-katolska, indier etc på något vis.

Assyrier är sekulära och nationalistiska. Man är för en skillnad mellan stat och religion. Religionen ska inte få styra samhället. Det skall finnas en assyrisk station som utgörs av de största assyriska sekterna (jakobiter, nestorianer och kaldéer).

Cleopatra är så pass vilsen i sina tankar och idéer att det inte är sant. Han/hon verkar inte förstå sammanblandningen i det forna assyriska imperiet utav assyrier, hurriter och araméer. Alla dessa folk kom att beblandas i och med folkomflyttningarna och återfanns i Assyriens kärna.

Det är mer en intern strid av ideologier än en namnkonflikt.
Senast redigerad av Sargonus 2010-01-20 kl. 17:03.
2010-01-20, 16:40
Medlem
Sargonuss avatar
Citat:
Precis. Vi bryr oss inte så mycket vad nestorianer och kaldéer vill kalla sig eller har för sig. De får kalla sig vad de vill. De har båda var sin kyrka, patriarch/påve och identitet. De allra flesta syrianer är syrisk-ortodoxa, dock finns det även sådana som kallar sig syrisk-katolska, melkiter som bröt sig loss 451 AD (de godtog kyrkomötet av Kalcedon 451 AD som de syrisk-ortodoxa förkastade) är också katolska, men själv har aldrig träffat de mystiska syrisk-katolska och melkiter.I oorganiserad form finns det t o m sådana som vi kallar för "purut", härledd från puritaner antar jag, men de är så få att det är inte värt att nämna. Tror att de flesta återgick till moderkyrkan. Jag har en gång lyssnat på ett samtal mellan två syrianer på pendeltåget och de nämnde att i Midyat fanns det en enda familj som var "purut". De var som en ö bland de ortodoxa. De beblandade sig inte med de andra och gifte sig bara inom den egna familjen, antar/hoppas att det var en storfamilj.

Det finnns EN patriark av Antioch och det är inte den syrisk-ortodoxa, syrisk-katolska, melkitisk ortodoxa, melkitisk katolska eller maronitiska. Det finns endast en patriark utav den här kyrkan och en återförening skulle vara på sin plats i och med att alla 5 verkar tro att det är "u hasyo d'Antioch".

Skippa ditt bullshit och ta och läs på lite om hur en modern nation är skapad. Tror du på fullt allvar att en svensk katolk, jehovas, ateist etc inte är svensk bara för att svenskarna ursprungligen tillhör den svenska kyrkan?
2010-01-23, 10:40
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
Ok. Kan vi iskallt räkna med att människor ur det assyriska riket har dött nu, iom att riket upphörde år 609 f.kr?
Det fungerar inte så i verkligheten. Kanske för en anti-intellektuell syriansk hjärna, men i verkligheten så utrotas inte genpoolen i en demografisk region om en politisk statsbildning faller eller uppstår. I så fall hade det ju liksom inte funnits etniska judar kvar i världen idag, som faktiskt, oavsett vad khazarkonspiratörer hävdar, härstammar från de forntida hebréerna (jag kan bekräfta detta då jag delar genomprofil med flera sefardiska, ashkenaziska och samaritiska judar, och de är alla relativt genetiskt lika mig, jag delar även genomprofil med den judiska Googlegrundaren Sergey Brin och han är knappast någon "khazarturk").
Citat:
Assyrier är utdöda och assyriskan är ett dött språk som försvann för flera tusen år sedan. Assyrierna blev "aramiserade" redan när de var på höjden av sin makt. Assyrien erövrades av Babylonierna ca 600 f kr som i sin tur erövrades av Cyrus den store av Iran ca 550 f kr. M a o Assyriens, Babyloniens och Persiens linga franca var arameiskan som var huvudspråk i hela området ända fram till att den trängdes undan av arabiskan på 700-talet e kr..
Cleopatra är ett bra exempel på en anti-intellektuell syrian som råkar vara av etnisk assyriskt ursprung men intalar sig själv en massa lögner om några heliga araméer hit och dit. Ett alldeles utmärkt exempel på etnocentriskt självbedrägeri som borde seriöst studeras på närmare håll av professionella psykologer hur det kommer sig att en del individer intalar sig sådana grova lögner om sitt etniska ursprung. Eftersom jag är en klipsk kille har jag redan alla svar på varför syrianerna beter sig så här, men syrianernas huvuden verkar vara gjorda av sten, eftersom inget går in i deras envisa tröga hjärnor, i alla fall inte information och kunskap om deras etniska ursprung. Detta är dock inte unikt för syrianerna, även pseudo-araberna beter sig så här och inbillar sig att de är araber, och precis som syrianerna, beror det helt och hållet på religiösa skäl. Fan, jag borde skriva en bok om detta och idiotförklara hela mellanöstern och nordafrika pga den etniska identitetskrisen som har pågått där de senaste hundra åren. Idioter hela bunten.

1) Assyrierna är inte alls utdöda. Finns inga tunga historiska belägg för detta. Assyrien var en tätbefolkad region och det var liksom inte möjligt att totalt utrota hela regionen. Sånt här genetikprat förstår du dig visserligen inte på, men erövringar brukar inte ha någon nämnvärd påverkan på en etablerad genpool i en demografiskt tätbefolkad region. Statsbildningen betyder för övrigt ingenting i verkligheten, assyro-babylonisk kultur överlevde det assyriska rikets fall och det fanns Lamassu-tjurar ända in i Iran i Persepolis hundra år efter Assyrien föll. Någon sketen arameisk kultur var det dock inte tal om.

2) Språket är inte så relevant, men läs den senaste lingvistiska forskningen vad gäller det assyriska nyarameiska språket:

REMARKS ON THE HISTORICAL BACKGROUND OF THE. MODERN ASSYRIAN LANGUAGE, Geoffrey Khan, University of Cambridge.

3) "Arameiserade" betyder inte vad du tror att det betyder. För att dra en parallell: det finns negrer idag som talar engelska, deras förfäder blev lingvistiskt anglofierade. Betyder det att dessa afro-amerikaner härstammar från anglo-saxare? Nej, givetvis inte. Ditt argument är skit och har ingen intellektuell tyngd bakom sig. Lägg ner trolltramset.

4) Assyrien införde arameiska som officiellt språk, detta är inte konstigare än att sumeriska var ett heligt religiöst språk i Assyrien. Anledningen till att arameiska blev ett officiellt språk berodde på att araméerna importerade abjadskriptet till Assyrien, som araméerna absolut inte under några som helst omständigheter uppfann själva (de fick det från fenicierna). Detta i sin tur ökade användingen av arameiska bland assyrier eftersom arameiska då hade etablerat sig som ett mer praktiskt skriftspråk än de två akkadiska dialekter (assyriska och babyloniska) som skrevs med det sumeriska kilskriftet.

Jag gillar verkligen hur ni syrianer försöker använda språk som argument till att ni skulle vara araméer. Ni är rotlösa idioter hela bunten som inte förstår ert eget ursprung. Själv är jag då intelligent och har en hyfsat hög genetisk IQ enligt mitt genetiska test och de IQ tester jag gjort. Därför förstår jag hur det ligger till bättre än er eftersom min analytiska slutledningsförmåga är överlägsen om man jämför med efterblivna syrianer.

5) Vad spelar det för roll att arameiska var ett officiellt språk i Iran? Det innebär inte att det fanns en massa efterblivna araméer i Iran, snarare bara att språket hade fått en spridning ända dit. Och du, tro inget annat, det var assyrierna som spred det arameiska språket till Iran. Assyrierna talade arameiska väldigt länge före det blev ett officiellt språk i Mesopotamien. För övrigt talar du inte ens arameiska så som araméerna talade arameiska. Men att förklara detta för dig är ganska lönlöst, du är oförmögen att förstå sånt här och hur olika språkfamiljer hänger ihop.
Citat:
Alla kristna invandrargrupper i allmänhet och syrianerna/arameérna i synnerhet har en mycket positiv inställning till svenskar oavsett vad ni nassar här på FB påstår.Jag har bott i svenska områden i hela mitt liv med undantag för min barndom i Tyskland och mina barn är födda och uppvuxna bland svenskar. Det har aldrig varit något problem. Vad ni nasse-idioter måste förstå är att endast ca 25% av populationen i S-tälje är syrianer/assyrier. Resten är andra etniciteter inkl svenskar. M a o, alla utlänningar som finns där är INTE syrianer/assyrier - bara en fjärdedel är det. Så sluta se syrianer/assyrier överallt. Obs: kaldéer (MÖ-katoliker), armenier, kopter etc är INTE syrianer och våldtäktsligan var irakiska kaldéer som som tur är har fått hårda straff inkl utvisning.
Kaldeiska katoliker är syrianer de också (deras språk kallas "sureth" för fan, vad tror du det betyder?), och precis som du, är kaldeiska katoliker också assyrier. Ditt problem är att du inte förstår vad suraya betyder. Du har hjärntvättat dig själv till att tro att det betyder aramé. Detta beror på att du är en oärlig människa med en mycket dålig historisk uppfattning. Varje gång du uttalar dig om ditt etniska ursprung skämmer du ut dig själv. Du får göra dig själv till åtlöje hur mycket du vill, men gör det inte i det assyriska folkets namn är du snäll, då skämmer du ut mig, och jag vill inte ta ansvar för dina dumheter, vilket är varför jag, eftersom jag har heder, tar avstånd från din idioti.

Vad gäller de Slöddertäljiska våldtäktsbabbarna som utvisades till Irak, så är det mycket möjligt att de var assyrier, men några hårda straff fick de då inte! Lite good ol' blodtörstiga barbariska assyriska straff hade inte suttit fel i deras fall Du vet, flå deras skin, peta ut deras ögon, hugga av deras tungor, sådana straff hade de ju fått i Irak idag om det fanns en assyrisk statsbildning där. Saddam var alldeles för mjuk med hans låtsasaraber. Å andra sidan var ju Saddam ganska degenererad han också, muslimsk arab-wannabe och rasförrädare utan heder och självrespekt.
Senast redigerad av EliasAlucard 2010-01-23 kl. 11:12.
2010-01-23, 10:42
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ja vi överlevde, men mycket decimerade. En gång i tiden var vi över 75 miljoner, idag högst 4 miljoner inkl syrisk-ortodoxa i Indien. Det kan vi tacka er muslimer för med er barbariska, blodtörstiga religion..
Jag gillar verkligen hur du bygger upp en falsk historisk genealogi och sedan förväntar dig sympati och empati av de historiska lögner du väver ihop. Vad kommer du komma med sen? En Holocaustinbillad etnisk identitet likt judarna?

Du är inte aramé, assyrier har aldrig varit 75 miljoner, än mindre att araméer skulle ha varit det (lol, araméerna var ett värdelöst skitfolk, aldrig någonsin i historien att de skulle ha uppnått en demografisk befolkning på 75 miljoner, din dåre, i så fall hade det funnits ett arameiskt imperium; 75 miljoner religiösa konvertiteter till nestorianska kyrkan bestod av öst-asiater, iranier, till och med en del araber, osv, lär dig skilja på religiösa och genetiska etniska grupper). Syrisk-ortodoxa i Indien är en helt annan rasgrupp; dess medlemmar är dravider, tamil eller något liknande skräpfolk, har inget med oss att göra, sluta bete dig som en jude som tror att religion är ras/etnicitet.
Citat:
Kuriosa i sammanhanget är att Abraham, judarnas stamfader, Isak, Rakel, Leah och många fler var arameér. De äkta judarna - ej khazarerna som ju är ett turkfolk - härstammar m a o ´från arameérna. Jesus Kristus talade arameiska, han var från Kanaan, alltså talar mycket för att han också var arameér.
Nej. Du vet inte vad du pratar om och dina konspirationsteorier är inte lustiga. Du vet ingenting om judarnas genetiska sammansättning.

Det är dock mycket bra (och jag menar verkligen det) att du förfäktar khazarmyten. Du förlorar trovärdighet på det, inte för att du hade mycket trovärdighet, men ändå.

Judarna har aldrig varit några araméer. Kanaan var inte en arameisktalande region.
Citat:
Vad är det som inte stämmer, att dagens judar till 90% är khazarer/turkfolk?
Jävla oseriöst troll är vad du är, men som sagt, det är bra att du skriver så här. Jag har delat genomprofil med många ashkenazim som bland annat är, precis som mig, Y-DNA J1e, och jag får en relativt hög genetisk likhet med dem. Detta betyder dock inte att jag är jude, det betyder att judar är ett, precis som assyrier, semitiskt folk, inte några jävla "khazarer".

Du Cleopatra är precis som den svenska nynazisten the_dude82, en anti-intellektuell debattör som inte bryr dig om fakta, vetenskap och vad som är sant eller falskt. Allt du går efter när du bildar dina uppfattningar och världsåskådningar är ditt hat och dina ideologiska/religiösa känslor. Du fattar ingenting och det sista du skall uttala dig om är ditt eget assyriska ursprung som du förnekar, eftersom du är en ohederlig människa.
Citat:
Ja, fejk. T o m kaldéerna, som är ett mycket opportunistiskt folk, accepterar beteckningen inte obetingat. De gör det sällsynt och då bara som dubbelnamn, så här: assyrier/kaldéer. Den kyrka som fortf kallar sig Assyrian Church är nestorianer. Nestorianer är också på gränsen till utdöda varför de har startat hela den här kalabaliken med att benämna folk till höger och vänster "assyrier". Observera att nestorianer inte är kristna och kickades ut (exkommunicerades) från kristendomen redan i mitten på 400-talet. Idag finns deras kyrkas säte (patriarkens hemvist) i USA, ej i Irak.
Vem fan bryr sig om de är kristna? "Nestorianerna" (en religiös benämning) är etniska assyrier. Detta kan bevisas både genetiskt och lingvistiskt, samt även geografiskt och historiskt. Men vad vet du om det?
Citat:
EliasAlucard... din jävla araméofob. Den här idioten blev bannad på Wikipedia för att han levde rövare med höggradig desinformation och trollande på internet så att inte ens den bohemiska wikipedia-communityn med gott samvete kunde låta honom sprida mer lögner.
Jag blev bannad på Wikipedia, av Wikipedia-judarna, eftersom jag skrev "holohoax". Hade inget att göra med att syrianer faktiskt är assyrier. Vad gäller svenska wikipedia så styrs den av politiskt korrekta svennetöntar. Återigen, det förändrar inget, du Cleopatra härstammar fortfarande från assyrier och ashkenazi-judar härstammar fortfarande från forntida hebreiska stammar och inte några jävla khazarer.
Citat:
För det första är du varken syrian eller "assyrier" utan ett halvblod, en halv-armenier, halv-kaldéer.
Halvblod? Armenier och assyrier är mer eller mindre samma folk, enda skillnaden är att armenier talar ett indo-europeiskt språk, medan assyrier talar ett semitiskt språk. Den genetiska skillnaden mellan armenier och assyrier är t.ex. mindre (mycket mindre) än den genetiska skillnaden mellan svenskar och finnar (finnar är närmare ryssar än svenskar).
Citat:
Det här gör dig till en vanvettigt besatt psykopat som är sjukligt upptagen med att skaffa dig en identitet, vilken som, även om den är konstgjord och påhittad.
Nej, din dåre! Jag är en ärlig människa (till skillnad från dig) som är nyfiken och fascinerad av humaniora. Följaktligen är jag även intresserad av hur det ligger till historiskt. I mitt personliga liv (alltså IRL) bryr jag mig föga om någon "assyrisk identitet" och liknande trams. Jag är inte speciellt etnocentrisk. Men däremot här på nätet är det viktigt att jag upprätthåller en assyrisk profil till försvar för assyrier och våra assyriska förfäder, speciellt idag när den assyriska etniciteten är under attack från alla håll, inte minst från självhatande assyrier som du själv.
Citat:
Varför är du inte stolt över ditt eget ursprung som armenier/kaldéer och befattar dig med dessa två identiteter?
För det första, "kaldéer", alltså kaldeiska katoliker, härstammar inte från den kaldeiska dynastin som styrde över Babylon i ett halvt sekel. Dagens kaldeiska katoliker är etniska assyrier, från norra Mesopotamien. Dagens kaldeiska katoliker är en religiös grupp, som härstammar från norra Irak, nordvästra Iran, sydöstra Turkiet och nordöstra Syrien. Alltså, mer eller mindre där Assyrien låg en gång i tiden. Vad gäller mitt armeniska ursprung så är det antingen 12.5% eller 25% (jag är inte riktigt säker hur mycket). Jag talar inte armeniska men jag är stolt över att ha armeniskt påbrå, även om det är lite. Rent genetiskt sett är armenier och assyrier samma folk, ingen relevant skillnad. Det är bara politik som skiljer oss åt (vilket är ett ämne i sig du inte förstår dig på särskilt väl).

Fortsättning följer i nästa inlägg...
Senast redigerad av EliasAlucard 2010-01-23 kl. 11:17.
2010-01-23, 10:43
Medlem
EliasAlucards avatar
...För det andra, så är jag Y-DNA J1e. och eftersom jag som renrasig assyrier härstammar från samma genealogiska manliga linje som de ursprungliga spridarna av den semitiska språkfamiljen, har jag ett etniskt intresse av att försvara både mina och dina förfäder som du hatar och förnekar. Här har du, obildade anti-intellektuella kvinna, lite genetisk fakta:
Citat:
Haplogroup J1 is a prevalent Y-chromosome lineage within the Near East. We report the frequency and YSTR diversity data for its major sub-clade (J1e). The overall expansion time estimated from 453 chromosomes is 10|[thinsp]|000 years. Moreover, the previously described J1 (DYS388|[equals]|13) chromosomes, frequently found in the Caucasus and eastern Anatolian populations, were ancestral to J1e and displayed an expansion time of 9000 years. For J1e, the Zagros|[sol]|Taurus mountain region displays the highest haplotype diversity, although the J1e frequency increases toward the peripheral Arabian Peninsula. The southerly pattern of decreasing expansion time estimates is consistent with the serial drift and founder effect processes. The first such migration is predicted to have occurred at the onset of the Neolithic, and accordingly J1e parallels the establishment of rain-fed agriculture and semi-nomadic herders throughout the Fertile Crescent. Subsequently, J1e lineages might have been involved in episodes of the expansion of pastoralists into arid habitats coinciding with the spread of Arabic and other Semitic-speaking populations.
European Journal of Human Genetics advance online publication, 14 October 2009; doi:10.1038/ejhg.2009.166
Källa: http://www.nature.com/ejhg/journal/v...g2009166a.html

Och lite viktiga stycken från denna genetiska studie för er som inte har tillgång till artikeln:
Citat:
Table 1 shows the average variance and expansion times of J1e with their linguistic and archeological correlates from those populations with five or more samples; the Assyrians of Syria, Iraq, Turkey and Iran were amalgamated into one group and the Arab populations of Qatar, UAE and Saudi Arabia were also combined.

...

Second, even though the highest YSTR variance of J1e lineages is in eastern Anatolia, northern Iraq and northwest Iran, one cannot entirely rule out recent admixture as a contribution to the high variance among ethnic Assyrians.

A recent Bayesian analysis of Semitic languages supports an origin in the Levant 5750 years ago and subsequent arrival in the Horn of Africa from Arabia 2800 years ago,11 thus providing an indirect support of our phylogenetic clock estimates. It is important to note that the glottochronological dates yield estimates for the break-up and expansion of the Proto-Semitic language. Proto-Semitic, itself, may have been spoken in a localized linguistic community for millennia before its bifurcation into the East and West Semitic branches. In summary, haplogroup J1e data suggest an advance of the Neolithic period agriculturalists/pastoralists into the arid regions of Arabia from the Fertile Crescent and support an association with a Semitic linguistic common denominator.14
Källa: http://www.nature.com/ejhg/journal/v...g2009166a.html

Eftersom jag som Y-DNA J1e är ättling till proto-semiterna, undrar jag vad du Cleopatra, som anti-intellektuell, har till ditt försvar angående de etniskt självhatande lögnerna du sprider om ditt eget assyriska folk, vars existens du förnekar? Nu är det ju så att jag är genetiskt överlägsen dig vad gäller intelligens, vilket är varför de logiska slutsatserna är så självklara för min del vad gäller vårt ursprung, men en sak skall du Cleopatra ha jävligt klart för dig: vi är assyrier, vare sig du vill vara det eller inte. Och ett helt team av genetiska professorer (förresten, ingen av dem är assyrier, Roy King är afro-amerikan av delvis judiskt ursprung dessutom, så kom inte här och hävda att det är assyrisk propganda, din lögnfitta) skriver om etniska assyrier och det assyriska folkets relation till Y-DNA J1e och den proto-semitiska språkfamiljen.

Att det assyriska folket skulle vara utdött är bara lögner de korkade självhatande syrianerna sprider från Slöddertälje. Assyrier är inte utdöda, däremot finns det någon slags nationell kollektiv masspsykos bland assyrier, specifikt bland de assyrier som kallar sig själva syrianer och hävdar att de är araméer och intalar sig själva en massa anti-assyriska religiösa lögner. Ni är inget annat än vidriga kräk värda mitt djupaste förakt och avsky, jävla lögnare är ni hela bunten!

Det enda ni syrianer förtjänar är spott på era ansikten för den skam ni har dragit över er själva så här i offentligheten. Ni saknar heder och förnekar era assyriska förfäder.
Senast redigerad av EliasAlucard 2010-01-23 kl. 11:30.
2010-01-23, 11:05
Medlem
Mad monks avatar
Elias du kan skriva en jävla bok om ämnet assyrier. Summa summarum är ändå en svartskalle är en svartskalle.
2010-01-23, 14:11
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Och en annan sak, då är det syrianerna eller väst-assyrierna som en del vill kalla sig för som kom till Södertälje på 70-talet o starta denna konflikt emellan varandra, alltså från Libanon, Syrien och Turkiet. Dessa invandrar ju knappt längre till Sverige då dom flesta kom runt 70-talet början av 80-talet och har stadgat sig.

Men jag fick fortfarande inte svar på frågan : tycker du att öst-assyrierna eller kaldeer/ nestorianer från irak är berättigade att kalla sig själva för assyrier? Du skrev att ni inte bryr er vad dom kallar sig, men skulle dom kalla sig själva för syrianer så skulle ni nog ta illa upp förmodar jag

För dom är ju inte syrianer, och ni anser att det inte finns några riktiga assyrier.... lite motsägelsefullt men men...
Det är ingen egentlig skillnad mellan de olika grupperingarna. "Nestorianerna" och "kaldéerna" kallar sig själva suraya/suryaya medan "syrianerna" kallar sig själva suroyo/suryoyo (A utbytt mot O är resultatet av grekiska influenser). Och suraya kommer ifrån assurayu. Saken är den att de tröga aram-wannabe syrianerna vägrar förstå detta. Det beror på deras extrema envishet och förmodligen även låga intelligens.

Den så kallade namnkonflikten pågår främst bland medlemmarna inom syrisk-ortodoxa kyrkan, varav en del har fått för sig att de är ättlingar till "araméer" medan andra medlemmar inom syrisk-ortodoxa kyrkan är på helt rätt spår och står upp för deras assyriska ursprung.

Inom nestorianska kyrkan är alla helt och hållet eniga att de är assyrier. Inom kaldeisk katolska kyrkan (egentligen ex-nestorianer som har en formell union med romersk-katolska kyrkan sedan 1500-talet) är det lite av en liknande situation som finns inom syrisk-ortodoxa kyrkan, att en del har fått för sig att de inte är assyrier och börjat hitta på trams och skitprat om att de skulle vara ättlingar till kaldéer (vilket var en kortvarig dynasti i södra Irak; kaldeiska kyrkan har bara kallats så sedan 1500-talet, finns ingen som helst genealogisk linje till de historiska kaldéerna). Men även bland kaldeiska katoliker finns det väldigt många som står upp för deras assyriska påbrå. Sammanfattat kan man säga som så, att de flesta är eniga om att de är assyrier inom den assyriska folkgruppen, men inom de religiösa utkanterna finns det en del assyrier som har fått för sig dumheter, att de skulle vara "araméer", "kaldéer" osv.

Den här akademiska studien av en finsk assyriolog förklarar det hela väldigt bra:

http://www.jaas.org/edocs/v18n2/Parp...e%20-Final.pdf (syrisk-ortodoxa aram-wannabe vägrar läsa den här artikeln)

Viktigt att förstå: syrianerna är anti-intellektuella. Det är orsaken till deras identitetskris. Egentligen vet syrianerna att de är etniska assyrier men det handlar snarare om en barnslig omognad där de inte vill erkänna att de har haft fel hela tiden, samt även en stor mängd självbedrägeri (de gillar inte vad den assyriska nationalismen har för politiska mål, att assyriska nationalister är sekulära, osv) så de inbillar sig själva lögner om någon arameisk identitet och arameiskt arv, och en massa liknande skitprat.

Saken är den att dessa aramtöntar tror att de är mer "syrianer" än andra assyrier, vad de inte förstår är att nestorianerna och kaldéerna också betraktar sig själva som syrianer, men de är inte på något sätt och vis överens med syriantöntarna att det skulle exklusivt betyda "aram".

Så småningom kommer dock populationsgenetik att förklara hur det ligger till, men populationsgenetik är inte syrianernas starka sida (för avancerat för deras barnintelligens; de lyssnar bara på vad deras präster säger).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in