vaknade imorse med nackspärr(nacken var låst åt ena hållet och det gjorde ibland fruktansvärt ont när jag vred nacken åt det hållet). Under förmiddagen rörde jag inte huvudet mer än nödvändigt, sedan på eftermiddagen började jag strecha och hålla det varmt. NU har det gett resultat och nacken är inte alls lika stel och det gör inte ont när jag vrider huvudet längre, bara lite stelt.
Imorgon vid lunchtid ska jag spela en fotbollsturenering. jag hoppas verkligen att det har släppt helt när jag vaknar då. Vad är det bästa man kan göra för att få det att släppa så fort som möjligt och inte riskera att riva upp det direkt på uppvärmningen imorgon?
Sitter nu med riskudde, har strechat nacken lite och duschat varmt och det känns mycket bättre. En nackspärr brukar väl inte sitta i så mycket längre än en dag?
Hjälper tigerbalsam förresten?
Känns väl som har redan gjort allt man ska för att lindra nackspärr. Nu är det bara att vänta tills det är helt läkt och du bör nog kunna spela imorgon utan större problem. Tar väl ca. en dag för smärtan att försvinna.
Se bara till att sova rätt med nacken inatt så ska du se att det blir bra.
om du har ont på högra sidan kan du ta höger hand som ett stöd mot huvudet och trycka mot höger allt vad du kan med nacken. men nacken får inte röra på sig. hoppas det hjälper
En svår nackspärr är inte skön.
Det tar 5-10 dagar för en sådan att släppa, så man blir okey.
Haft många nackspärr mellan 20-30 års ålder, de senast 8-9 åren så har jag inte fått någon kraftig nackspärr.
Utan varit av den milda sorten som man inte blir invalidiserad av och att man är okey igen efter 2 dagar.
Edit:
Behandla denan nackspärren finns inte mycket att göra.
Utan vila ev. smärtstillande om den är kraftig.
Annars är det bara ta det lugnt.
Jag har haft nackspärr 5 dagar i streck. Min sjukgymnast sa att direkt om man får symptom ska man slänga i sig ipren eller liknande. Vet inte om det hjälper men de lär väl inte skada iaf.
Vetekudde hjälper faktiskt.
Kan vara bra att ta några painkiller så du inte spänner dig för mycket för att det gör ont.
Okej tack för tipsen, jag vet att jag låter som en mes, som bara känner efter, men här kommer en "föjldfråga" ändå: Ska man ta ipren imorgon på förmiddagen och innan matchen? Dom snackar ju om att man inte ska spela med smärtlindrande grejer i kroppen..
Senast redigerad av sp8018 2010-01-22 kl. 23:54.
Prova att sova en natt utan kuddar. Säg att du har ont i t.ex vänstra sidan, sov då med den vänstra kinden nedåt mot sängen. Fick tipset av en vän, och faktist funkade det. Ursäkta mig om jag formulerade mig dåligt, är trött.
Okej tack för tipsen, jag vet att jag låter som en mes, som bara känner efter, men här kommer en "föjldfråga" ändå: Ska man ta ipren imorgon på förmiddagen och innan matchen? Dom snackar ju om att man inte ska spela med smärtlindrande grejer i kroppen..
ipren är ju inte direkt något kraftigt smärtstillande.. bara att knapra i sig.
Prova att sova en natt utan kuddar. Säg att du har ont i t.ex vänstra sidan, sov då med den vänstra kinden nedåt mot sängen. Fick tipset av en vän, och faktist funkade det. Ursäkta mig om jag formulerade mig dåligt, är trött.
det där kan ge helt omvänd effekt. har man överansträngt en nackkota så är det sista man vill göra att belasta den rakt på skadan.
det där kan ge helt omvänd effekt. har man överansträngt en nackkota så är det sista man vill göra att belasta den rakt på skadan.
Aa, egentligen var det på det sättet jag fick spärren, har haft en väldigt dålig/tunn kudde den senaste veckan, antar som sagt att det är därför jag sitter här med stel nacke.