Mycket lite talar för att Jahve-Gud älskar eller ens bryr sig om Haiti.
Tvärtom ser det ut som att han velat sända ett mycket tydligt budskap till hela världen att Haiti=skit.
Själv vet jag aldrig vad jag ska tro, men eftersom jag börjat överväga att ansluta mig till någon av era inriktningar har jag två frågor till att börja med:
*Har ni ett personligt ansvar för Haitierna?
*Hur mycket är ni i så fall förpliktade att hjälpa till med?
(det här är alltså en fråga till 1)Judar och 2)Kristna - ni gudlösa ateister kan ju låta bli att tynga ned tråden med negerhat eller "man behöver ingen gud för att vara medmänniska" osv)
Tvärtom ser det ut som att han velat sända ett mycket tydligt budskap till hela världen att Haiti=skit.
Själv vet jag aldrig vad jag ska tro, men eftersom jag börjat överväga att ansluta mig till någon av era inriktningar har jag två frågor till att börja med:
(det här är alltså en fråga till 1)Judar och 2)Kristna - ni gudlösa ateister kan ju låta bli att tynga ned tråden med negerhat eller "man behöver ingen gud för att vara medmänniska" osv)
För det första så tror jag visst att Gud älskar Haiti och dess invånare. Gud är kärlek och han ändrar sig inte utan kan bara älska.
Varför blir det då så här? Ja... googla theodice (eller sök på forumet) för att ta del av den diskussionen.
Men för att svara på dina frågor.
Ja, jag har ett personligt ansvar för människorna på Haiti.
luk 10:27-37
27 Han svarade: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft och av hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv." 28 Jesus sade till honom: "Du svarade rätt. Gör det, så får du leva." 29 Då ville mannen försvara sig och frågade Jesus: "Vem är då min nästa?" 30 Jesus svarade:
"En man var på väg från Jerusalem ner till Jeriko och råkade ut för rövare. De slet av honom kläderna och misshandlade honom. Sedan gav de sig av och lämnade honom där halvdöd. 31 En präst kom händelsevis ner samma väg, och när han fick se mannen gick han förbi. 32 På samma sätt var det med en levit. Han kom till platsen, såg mannen och gick förbi. 33 En samarit som färdades samma väg kom också dit. När han såg mannen, förbarmade han sig över honom. 34 Han gick fram till honom, hällde olja och vin i hans sår och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna, förde honom till ett värdshus och skötte om honom. 35 Nästa dag tog han fram två denarer och gav åt värdshusvärden och sade: Sköt om honom, och kostar det mer skall jag betala när jag kommer tillbaka. 36 Vem av dessa tre tycker du var en nästa för mannen som hade råkat ut för rövare?" 37 Han svarade: "Den som visade honom barmhärtighet." Då sade Jesus till honom: "Gå du och gör som han."
I denna berättelse finns det mycket att hämta, inte minst ett socialt ansvarstagande kan man se här.
Hur mycket är jag förpliktigad att hjälpa till med?
Matthew 19:21:
Jesus svarade: "Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig."
Ganska mycket alltså.
Sedan kan man undra varför jag plötsligt skulle ha ett ansvar för Haiti om jag aldrig tagit mitt ansvar för till exempel Sudan tidigare... Den kristnes ansvar är alltid stort gentemot medmänniskorna, katastrof eller ej.
Det går säkert att trixa ihop en teolgisk förklaring av katastrofen i Haiti. Faktum är att det finns massor av förklaringar och mängder av teologiska knep. Frågan är ifall förklaringarna hjälper oss att verkligen förstå hur Gud kan tillåta något så hemskt att ske.
Jag kan inte förstå, men jag hoppas att Gud är deras själar nådig.
Hur som helst; jag anser att vi har ett ansvar att hjälpa dem. Det är samvete och medel som sätter gränser för förpliktelsen att hjälpa.
Det går säkert att trixa ihop en teolgisk förklaring av katastrofen i Haiti. Faktum är att det finns massor av förklaringar och mängder av teologiska knep. Frågan är ifall förklaringarna hjälper oss att verkligen förstå hur Gud kan tillåta något så hemskt att ske. Jag kan inte förstå, men jag hoppas att Gud är deras själar nådig.
Hur som helst; jag anser att vi har ett ansvar att hjälpa dem. Det är samvete och medel som sätter gränser för förpliktelsen att hjälpa.
Tror du tubbo är den enda troende här på foromet som skulle erkänn en sådan sak.
+1
Det går säkert att trixa ihop en teolgisk förklaring av katastrofen i Haiti. Faktum är att det finns massor av förklaringar och mängder av teologiska knep. Frågan är ifall förklaringarna hjälper oss att verkligen förstå hur Gud kan tillåta något så hemskt att ske.
Jag kan inte förstå, men jag hoppas att Gud är deras själar nådig.
Kloka ord... Jag kan bara instämma.. Det går inte att förklara den här typen av lidande.. Det måste vi troende smärtsamt inse..
Vi kan därimot peka på korset, där vår Gud själv utstår lidande för vår frälsning.. Han utrotar inte lidandet, men han lider med oss i vårt.. Det tar såklart inte bort det fruktansvärda som drabbat människorna i Haiti.. Men det kan förklara Guds syn på vårt lidande..
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Och varför skapades jorden så här? Så att vissa lever på en tidsinställd bomb? Om det nu är den gode allsmäktige gud som skapat jorden.
Bra fråga..
Det kan ju vara så att världen kan enbart existera på det sätt det är skapt till.. Vem vet, hur många försök som gjorts innan med skapelsen? Tanken för mig till filmen Matrix (jag råkar gilla den) Där man försökt att skapa en värld i sex omgångar, och misslyckats.. Det kan ju vara ett svar. Världen behöver så att säga någon form av balans.. Ett suktande emot den perfekta skapelsen, utan brister är nog bara en en icke genomförbar utopi.. Cs Lewis har del intressanta tankar om detta i sin bok "om lidandets problem"
Ett annat svar är ju att man skyller allt på satan. Gud har gjort allt gott, men satan orsakar allt detta kaos.. Jag är inte helt nöjd med det svaret dock.. Finns teologiska svagheter..
Senast redigerad av SleepaZ 2010-01-20 kl. 21:26.
Gud skapade ju ett paradis åt människorna där det inte var några jordbeväningar eller andra bekymmer och där de kunde göra precis vad de ville utom en enda liten sak... Tänk, du kan göra PRECIS vad du vill, BARA du inte äter av den förbjudna frukten...
Det är nästan så man får skylla sig själv om man går och äter den då... Fast till människans försvar fanns ju djävulen med i bilden också...
Svaret är inte så svårt - vi alla förtjänar att få det som de i Haiti fick det (det är ingen tvivel om att det är Gud som orsakat katastrofen i Haiti - Gud har kontroll över världen). Ingen förtjänar att ha fred och välstånd då vi alla är syndare. Det är en oförtjänt gåva med trygghet i den här världen! Finns inte heller någon tvivel om att Gud hatar vissa människor utifrån Skriften;
Psalm 5:5, "The boastful shall not stand before Thine eyes; Thou dost hate all who do iniquity,"
Psalm 11:5, "The Lord tests the righteous and the wicked, and the one who loves violence His soul hates."
Lev. 20:23, "Moreover, you shall not follow the customs of the nation which I shall drive out before you, for they did all these things, and therefore I have abhorred them."
Det står inte att Gud hatade "iniquity" men älskade den som gjorde det, inte heller att Gud "abhorred" synden och inte syndaren. Tvärtom! Sen förstår jag att det är väldigt svårt att smälta, men Gud har inte gjort någonting som Haiti-borna ej förtjänade. Barnen, de vuxna, kvinnorna och turisterna, förtjänade alla katastrofen de råkade ut för. Många av de tidigare svaren har riktigt dåliga konsekvenser;
1. Gud är inte allsmäktig, katastrofen är bortom Guds kontroll (vad är det för Gud man tror på egentligen?).
Jordbävningar är inte en "oönskad konsekvens" av världen, Jahve styr den här världen - har kontroll och kunskap över allt som händer.
Senast redigerad av Poeten-Ske 2010-01-22 kl. 17:55.