2010-01-12, 23:35
Medlem
PoolsCloseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSRmartin
Annars är ju Sverige ett förjävla tråkigt land att vara framgångsrik i, inte nog med att staten försöker sno alla dina pengar i form av skatter och göra det allmänt svårt för ditt företag, du blir dessutom hatat av alla korkade jantelags-svenskar som tycker illa om rika personer, helt utan grunder, antagligen av avundsjuka.

Känns som svenskar borde inse hur viktigt det är med duktiga entreprenörer, till stor del kan man tacka dom för att detta land går frammåt, för vad vore vi utan dom, om jantelagen tog över? Ett land där det är beundransvärt att vara lat, ha ett dåligt jobb och inte anstränga sig... Vad blir det av Sverige då? En bunt lata idioter som sitter och kollar på medans omvärlden seglar förbi oss...
Håller med dig till 100%. Det är jävligt otacksamt att vara framgångsrik i Sverige.

Tänk vad som skulle hända om en svensk skaffade en båt i Monaco-storlek. H*n skulle ju bli uthängd på aftonhorans förstasida ala Percy Barnevik och tvingas till landsflykt.
Citera
2010-01-13, 00:58
Medlem
Trots att vi har Google, dräller tråden av så många sakfel om oss båtägare. Jantelagen märks också av.
Jag är inte på dåligt humör, men lite trött. Vad har "sjökaptensbrev" med nämnd båt att göra?

Förslag på en fin svensktillverkad båt, NordWest. Vafan skall jag ha segel till? Var och en blir salig på sin filosofi.
Citera
2010-01-13, 01:05
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
Tror inte ägaren har sjökaptensbrev eller har registrerat den lilla baljan som "i passagerartrafik" eller som fraktfartyg - därför är det helt ointressant vad han gör med sina hobbygrejo0r Han deklarer väl skiten som alla andra som äger en båt, eller en sommarstuga.

Båten är både passagerar reggad och PE har FBK8. Men det hör inte till saken. Det är mest skattemässigt riktigt

Att PE har köpt sig en Sunseeker kan bara han svara på men att blanda in Segelbåtar och börja prata om skräp som nimbus och jämföra Bavaria med Swan bevisar bara att du är duktig på att läsa i tidningar. Försvarar inte Sunseeker men att kalla det dålig kvalité vet jag inte. Bara mer amerikaniserat. Läste att nu att du skrev ner Bavaria. Men människor kommer alltid att tycka att en stor båt är cool oavsett om den kostar 1 miljon eller 100. Likaså att en BMW är dyr och en Volvo v70r för 700k fortfarande bara är en Volvo. Och sedan måste du acceptera att alla inte gillar segelbåtar. Jag själv blir bara stressad. Om man då inte tävlar med en trimaran. Men som transportmedel är det löjligt tycker jag. Och du får bara respekt med en segelbåt om du kan hantera den. Att köpa en ger inget.
Senast redigerad av arier 2010-01-13 kl. 01:19.
Citera
2010-01-13, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Civilengineering
Helt fel. Däremot undviker man att staten stjäl ifrån en'! Skatt är stöld!

Nästa gång nån slår in skallen på dej och polisen och ambulansen kommer så hoppas jag att du avböjer dej deras hjälp med motiveringen att dom är betalda med stulna pengar.
Citera
2010-01-13, 11:23
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Båten är både passagerar reggad och PE har FBK8. Men det hör inte till saken. Det är mest skattemässigt riktigt

Att PE har köpt sig en Sunseeker kan bara han svara på men att blanda in Segelbåtar och börja prata om skräp som nimbus och jämföra Bavaria med Swan bevisar bara att du är duktig på att läsa i tidningar. Försvarar inte Sunseeker men att kalla det dålig kvalité vet jag inte. Bara mer amerikaniserat.

Då är han ju inte sjökapten...

Alla amerikansk tillverkade yatcher går väl under benämningen HIV-räcer av en anledning...

Citat:
Ursprungligen postat av oehae
Varken jättestor eller jättelyxig. Ser rätt plastig ut, Sunseeker? Jag har varit inne i en Sunseeker 75 och det var ingen WOW-upplevlse. Svenska båtar som Nimbus och Sweden Yacht håller mycket högre kvalité. Ska man imponera så ska man segla en stor Swan. Motorbåtsfolk ses inte som lika ädla i de flesta hamnar, kommer du med en stor segelbåt däremot så respekterar folk en. Var inne i en norsk miljardärs Sweden Yacht 54 i somras, mycket trevlig båt. Skulle hellre ta den än en stor ful motorbåt.
Ska man ha motorbåt så ska den vara snabb. Har en båt som antagligen är snabbare än den i filmen, om den i filmen inte gör över 55 knop vill säga.

Swan 68 http://www.jameslist.com/advert/6584/for-sale-nautors-swan-swan-68.

Sweden Yacht 54: http://www.batliv.se/img/news/800_SWY%2054%20111.jpg

Jag fattar inte riktigt varför folk snöat in sig på stora båtar. Det är ju prestanda, kvalitét osv som spelar roll. Skulle bilar bedömas på samma sätt så skulle rika köpt en plastig buss istället för en Ferrari om de ville imponera.

Sweden yacht har ju gått i konkurs så det bara smällde om det.
Citera
2010-01-13, 14:05
Medlem
ariers avatar
Han får ändå bedriva chaterverksamhet med upp till 12gäster. Det enda som räknas i hans fall...så visst är han kapten.
Citera
2010-01-13, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Då är han ju inte sjökapten...

Alla amerikansk tillverkade yatcher går väl under benämningen HIV-räcer av en anledning...

Sweden yacht har ju gått i konkurs så det bara smällde om det.

Stämmer men du kan fortfarande få tag på begagnade exemplar i mycket fint skick. Vem har sagt att man måste ha en ny? Båtar med hög kvalitét håller länge om man underhåller dem.

Och nej jag är inte en sådan som bara läser tidningar, jag seglar själv och har varit på en del olika båtar. Jag tycker att det är tragiskt att många fortfarande ser storleken på båten som den största imponeringsfaktorn, men det är nog så pga Svenssons okunskap om båtar.
Senast redigerad av oehae 2010-01-13 kl. 14:15.
Citera
2010-01-13, 15:19
Medlem
redheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Han får ändå bedriva chaterverksamhet med upp till 12gäster. Det enda som räknas i hans fall...så visst är han kapten.

Han har fartygsbefälsexamen klass 8.
"Fartygsbefälsexamen klass VIII, även kallad "Nya Skepparexamen” eller ”Yrkesskepparen”, behövs för att få köra ett mindre fartyg i yrkesmässigt trafik. Även en liten båt är yrkesmässig om man får ersättning för båtresan eller arrangemanget. Examen Fartygsbefäl klass VIII gäller för båtar med dräktighet under 20, max 12 passagerare i inre fart, vissa undantag finns."

http://www.sjosportskolan.se/utbildning/yrkesutbildning/fartygsbefaelsexamen-klass-viii.html?phpMyAdmin=aUf0htxvvi06DgNtsToWYR06t93

En ganska enkel utbildning för sjövant folk.
Citera
2010-01-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oehae
Ja det finns ett positivt samband mellan storlek och pris. Däremot gäller det inte alltid. Ta t.ex. en Swan 45 som är en högklassig recingbåt för överklassen. Kolfibermast, 3DL-Segel, rejäla vinschar, djup, tung köl osv. En begangnad sådan från 2005 kostar cirka 5,5 miljoner. Ny kostar den ännu mer.

Några stiliga herrar seglar matchrace med sina Swan 45: http://www.yachtracing.com/regattas02/swan/swan%2045%20mc%20fly%2002%20ph%20max%20ranchi.jpg

En ny Bavaria 46 cruiser kostar från cirka 1,8 miljoner. Kölen är grund och inte särkilt tung (på vissa Bavariabåtar har de t.om. lossnat). Klena vinschar, plastig inredning osv. Förstår du varför man blir irreterad när det hela tiden snackas om storlek? Det är bara landkrabbor som inte förstår bättre som bryr sig. En Bavaria är alltid en Bavaria, en Sunseeker likaså. Det går helt enkelt inte att komma undan att de är plastiga trots sin storlek. Det finns många fina båtar som är stora, rejält stora. Men då kostar de också långt mycket mer.

http://www.segling.biz/Bavaria_42_Match_tappade_kolen___en_dog_A-1432524_DXNI-1308741_.aspx[/url]

Något så uppstoppade dessa Bavaria, Beneteau, Jeanneau ägare ute i skärgården.
Arcona är fantastiska båtar, inte i uppe i samma klass med Swan men bräcker de plastiga fransyskorna varenda dag i veckan !
Senast redigerad av venividivici123 2010-01-13 kl. 23:24.
Citera
2010-01-14, 08:43
Medlem
brianmolkos avatar
kompenserar något på toppen kanske
Citera
2010-01-16, 19:59
Medlem
ZooyorkeRs avatar
har varit på den båten isf. han som äger den bor i den under sommaren och jobbar med ribbuthyrningen som ligger intill, sa han. riktigt schysst och ödmjuk kille. ingen oskön schtekare mao.
Citera
2010-01-16, 20:27
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZooyorkeR
har varit på den båten isf. han som äger den bor i den under sommaren och jobbar med ribbuthyrningen som ligger intill, sa han. riktigt schysst och ödmjuk kille. ingen oskön schtekare mao.

Alltid undrat hur det är att bo på en båt i Sthlm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in