Har en 07 med vagnskadegaranti kvar från tillverkarn, och jag har lyckats backa in i en stolpe nu. Ngr skrapmärken på stötfångaren och ett krossat bakglas.
-Jag har för mej att självrisken är 1500 eller 2000:-
Om jag tar det på vagnskadan går det på min försäkring eller tillverkarns.??
-Jag vill inte få ngr förhöjda avgifter från mitt eget försäkringsbolag.
Om det går på tillverkarns så lämnar jag in den, Annars kan jag pynta 2000:- i delar och byta delarna själv. Det jag missar då är tiden och min egen arbetskostnad.
Jag har bestämt mej nu iallafall, att jag inte kommer att orka hålla på med verkstäder,hyrbil och bråk med försäkringsbolaget.
Så jag kommer laga skadan själv "när tid finns", Det var ju bara lite skrapmärken på stötfångaren och en baklykta.
Du kan ju alltid fråga bolaget som återförsäljaren löst vagnskadeförsäkring hos åt dig. Du kan fortfarande välja att laga själv. Bolagen bestämmer inte att dom måste laga mot din vilja...
Vagnskadegarantin har inget med din försäkring att göra. Du har halvförsäkring på bilen och det är din försäkring. Vagnskadegarantin är en sorts försäkring som ingick när bilen köptes. Formellt så finns vagnskadegarantin placerad hos ett försäkringsbolag. Exempelvis så är Toyotas och några till placerade hos Folksam men du behöver inte ha din halvförsäkring i samma bolag.
När du ska utnyttja vagnskadegarantin vänder du dig till bilfirman.
När vagnskadegarantin går ut så kompletterar du din halvförsäkring med en vagnskadeförsäkring så får du en helförsäkring.
Om du anmäler skadan till vagnskadegarantin så behöver du ju inte lämna in bilen omedelbart utan det kommer du överens med verkstaden om.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!