2010-01-02, 08:06
Medlem
rZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Det är inte jag alls så säker på... när det gäller dubbelmordet i Linköping har man ju en hel del spår och till och med förövarens DNA bekräftat... men det är över fem år sedan nu och inget har hänt...
Sen är det väl lika med den här man kallar "Mölndalsmannen"...?
Varför man skulle ha större tur i det här fallet fattar jag inte iom att man har vare sig signalement, motiv eller något annat, förutom möjligen en massa spår som skulle kunna binda en förövare till brottet ....

-
Fallet är färskt därför bör vi inte dra för tidiga slutsatser ännu. Det är kanske så att Polisen vet mycket mer än vad vi tror. Man har gjort vissa spårsäkringar som kanske kan bli avgörande. GM är människor och också olika, bara för att dubbelmördaren i Linköping haft ett starkt psyke betyder det inte att denna GM är likadan, imo hade dubbelmördaren i Linköping tur samtidigt som det var mycket slarv och dåliga rutiner från och inom Polisen. Det var tal om aggressivt övervåld med uppsåt att döda, jag tror inte att det var så i Nancys fall, det var antingen ett rån eller ett våldtäktsförsök som gick snett och GM hade inte räknat med att offret skulle dö. Vi vet inte hur Nancys mördare agerar såhär i efterhand, kanske blir han psykiskt instabil och överlämnar sig själv och tar straffet eller så noterar någon i hans närhet hans udda/avvikande beteende. Det måste vara en tung börda att bära på. Sen kommer nog tips in hela tiden, och det räcker med minsta lilla för att kuksugaren ska åka fast.

Det är på tok för tidigt att vara negativ, jag har en bra känsla som säger att GM blir gripen inom en snar framtid.

Gonatt nu ska jag sova
Senast redigerad av rZ 2010-01-02 kl. 08:09.
Citera
2010-01-02, 09:01
Medlem
Trapeds avatar
asså det är så jävla tråkigt, att man kan göra så! får ta o skaffa in pepparspray eller liknande till famlijen..
Citera
2010-01-02, 09:03
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av romeyo
Helt sjukt... Kommer aldrig att låta mina systrar att gå själva numera...

Här är länken till artikeln om det råa överfallet i Dalarna på juldagen också...
Tror inte det spelar nån roll att det var en gammal tant i det här fallet, gm hade säkert angripit vem som helst som råkat befinna sig på den platsen vid det tillfället.... var bara en slump att det nu råkade vara en gamman tant...

http://www.dt.se/brottsplats/article547090.ece
Citera
2010-01-02, 09:53
Medlem
nilam30s avatar
Angående var nancy hittades, gångväg eller skogsdungen

Citat:
Ursprungligen postat av antonivansson
Än en gång, angående spekulationer om åt vilket håll hon gått och var hon hittats och om hon släpats hit eller dit... (del av text borttagen här)

Jag vet inte om det är relevant för frågan var hon hittades, om det var på gångvägen eller intill skogsdungen, men jag körde förbi där med bil i förrgår (gick aldrig ut ur bilen men passerade brottsplatsen på cirka 5 meters håll).

Minnesplatsen, med alla ljus och blommor och där människor står och sörjer, är placerad precis intill skogsdungen. Man kan ju tänka sig att ljus och blommor läggs på den plats där hon låg sist, och där hon med största sannolikhet även hittades.

Jag tycker att det verkar ologiskt, och åtminstone JAG utesluter detta, att hon skulle ha hittats på gångvägen och sedan flyttats av ambulanspersonal till skogsdungen för upplivningsförsök.

Med största sannolikhet så hittades hon vid skogsdungen, p.g.a. placeringen av minnesplatsen samt även bilder som postats i tråden där det tycks som om ambulanspersonal står vid en kropp liggandes vis skogskanten, inte på gångvägen.
Jag har också sett uppgifter i bl.a. media om att hon skulle ha "släpat sig/släpats 10-15 meter från överfallsplatsen" eller ngt liknande.
Det är INTE 15 meter mellan platsen på gångvägen där blodpölarna är och skogsdungen/minnesplatsen, och om jag ska uppskatta avstående mellan gångvägen och skogsdungen utifrån vad jag såg när jag körde förbi så är det på sin höjd 10 meter, jag skulle gissa på 5-8 meter.
Om hon släpat, stapplat, krupit dit själv eller forslats dit av GM får däremot vara osagt för min del.
Citera
2010-01-02, 10:02
Medlem
nilam30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joccsen

Spontant är det helt fantastiskt att INGEN har sett något alls. Verkar ligga vidöppet för random vittne. Att ingen sett något tyder på att det gått våldsamt snabbt. Kanske en smäll och hon drar sig till skogskanten förvirrad, vimsig, skadad och chockad.

Ja det är en öppen plats, man skulle ha kunnat se händelseförloppet om man passerat norråt (med bil) på Hjällbovägen samtidigt, även om man kommit körandes söderut om man kastat en blick åt höger. Man skulle ha kunnat se om man stod vid kyrkan och parkeringen där på andra sidan Hjällbovägen och även från stora delar av parkeringen vid Bergsgårdsgärdet, den del som ligger närmast brottsplatsen. Gångvägen är något uppförslutande när man går från Hjällbo centrum och norråt, d.v.s. den väg som Nancy gick. Kanske man inte hade kunnat se vad som hände om man var i början av gångvägen från centrum sett, men om man varit på gångvägen cirka 150-200 meter ifrån brottplatsen borde man ha sett något.
Men jag säger det igen, Hjällbo är ingen plats gemene man promenerar omkring på en mörk natt. Därför tänker jag att oddsen för ett vittne som sett något är liten ur den synvinkeln, men detta betyder förstås inte att det inte kan ha funnits ngn som sett. Bara det att Hjällbo som plats i sig inbjuder inte människor att ta sig fram till fots i onödan, den tiden på dygnet.
Citera
2010-01-02, 10:21
Medlem
nilam30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rZ
Hade flaskan stått där som fyrverkerihållare hade nog någon hört av sig vid detta laget och berättat. Händelsen är betydligt mera omtalad i närområdet. Jag tror att GM är mellan 25-30 afrikan/arab ensamboende i ett radhus i närheten. Jag är nästan övertygad om det, eller så var han på besök hos någon och då måste den personen veta ett och annat men träder inte fram! Jag är ingen rasist som dömer folk, är serb och umgås själv med afrikaner och araber men det känns som ett typiskt fall för denna grupp. Tror absolut inte att rör sig om en svensk som härjar i ett invandrarområde för att hoppa på en ung tjej som pratar i tel. och som kanske har halva släkten 50m därifrån. Känns inte som ett typiskt svenskt beteende att härja på invandrares territorium och begå brott. Utan det är någon med bra lokalkännedom som bor i närheten och har därför rätt snabbt gått "upp i rök".

Citat:
Ursprungligen postat av antonivansson
Fyrverkerihållare eller bara slängd nånstans, min poäng är att jag tror han plockade upp den. Vem fan går o bär på en sån flaska?
Jag håller med dig om gmprofilen i stort. Invandrare mest pga området, det finns ju nästan bara invandrare där. Men en svensk hade definitivt kunnat löpa amok också, det har vi sett ett flertal gånger. Men helt säkert en störd kille medelålders eller yngre. Säkert deprimerad, drogad och boende intill. Inte helt uteslutet dock att han kan ha kommit ihop med en kompis, i så fall är det mer häng-packtypen som letade efter lite bråk.

Jag håller också med angående GM-profilen. Precis som antonivansson skriver, invandrare p.g.a. området, åldern tror jag dock kan vara så låg som 15-16 och upp mot 25-30. Boendes i närområdet, precis som rz skriver "någon med bra lokalkännedom som bor i närheten och har därför rätt snabbt gått "upp i rök". Detta känns som det mest sannolika iaf.
Citera
2010-01-02, 10:42
Medlem
nilam30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rZ
Måste vara ovanligt att en omogen person under 20 år hörjar ensam runt vid den tiden och misshandlar en jämnårig flicka till döds. Låter mer som en gärning för en mogen och påverkad man i 25-30 års åldern som inte dragit sig för att attackera.
Det är mest sannolikt att GM är i åldern 20-30, kanske även äldre, det håller jag med om.
Men...det finns dock sannolikt ett stort antal kriminellt belastade personer i yngre ålder i Hjällbo, precis som i intilliggande områden som t.ex. Hammarkullen, Gårdsten, Lövgärdet. En GM i ålder 15-18 skulle kanske inte "härja" ensam men jag tycker inte det kan uteslutas.
En ung person som, låt oss säga, tidigare varit inblandad i ett flertal slagsmål, överfallssituationer, gjort andra kriminella handlingar, får förmodligen personlig kännedom om hur lätt det är att slå ner en människa till marken, hur lätt det är medelst hot att råna något yngre offer. Kanske en sådan person skulle ge sig på en ensam tjej, även om han själv endast är typ 16-17 år...
Så åldern på GM i ett område som detta, med stor kriminalitet långt ner i åldrarna, skulle i mina ögon kunna vara så låg som från 15-16 och uppåt.
Edit: det kanske inte är det mest sannolika, men jag tycker inte det kan uteslutas dock.
Citera
2010-01-02, 10:50
Medlem
bushtuckers avatar
Ursprungligen postat av antonivansson;
"Fyrverkerihållare eller bara slängd nånstans, min poäng är att jag tror han plockade upp den. Vem fan går o bär på en sån flaska?"

Det måste väl i alla fall bero på gärningsmannens preferenser, var han kom ifrån, vart han var på väg och i vilket syfte han var ute...
Trots allt bärs väl det mesta hem som man köper i affären vare sig det är magnumbuteljer eller en låda marinerade kronärtskockbottnar... ?
Citera
2010-01-02, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilam30
Det är mest sannolikt att GM är i åldern 20-30, kanske även äldre, det håller jag med om.
Men...det finns dock sannolikt ett stort antal kriminellt belastade personer i yngre ålder i Hjällbo, precis som i intilliggande områden som t.ex. Hammarkullen, Gårdsten, Lövgärdet. En GM i ålder 15-18 skulle kanske inte "härja" ensam men jag tycker inte det kan uteslutas.
En ung person som, låt oss säga, tidigare varit inblandad i ett flertal slagsmål, överfallssituationer, gjort andra kriminella handlingar, får förmodligen personlig kännedom om hur lätt det är att slå ner en människa till marken, hur lätt det är medelst hot att råna något yngre offer. Kanske en sådan person skulle ge sig på en ensam tjej, även om han själv endast är typ 16-17 år...
Så åldern på GM i ett område som detta, med stor kriminalitet långt ner i åldrarna, skulle i mina ögon kunna vara så låg som från 15-16 och uppåt.
Edit: det kanske inte är det mest sannolika, men jag tycker inte det kan uteslutas dock.
Du har säkert rätt.. Det är en störd kille på 15-18 år som misslyckades med en våldtäkt. Slog henne i däck med en "Pommacflaska". Men hon kved och lät, för att göra tyst på henne stack han henne gång på gång. Släpade upp henne mot krönet för att sätta på henne, men insåg att det var besök på gång. Kan tänka mej att gärningsman och "hittarna" inte var så värst långt ifrån varandra. Kan tänka mej Killen gått igång på vad " Våldtäktsmannen i Höstas utfärde" Kan han så kan jag liksom..Att det skulle stå en kåt Somalier med en Pommacflaska i 10 minus för att vänta på ett lämpligt offer, är ett riktigt långskott. Den här killen visste om festen. Vem fan köper Pommac, när det finns rusdryck. Ung människa, nykterist,eller troende Muslim..
Citera
2010-01-02, 11:08
Medlem
nilam30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizophrenic
Men Nancys kompis hörde väl inget skrik? Eller? Kommer inte ihåg det från den artikeln nämligen

Citat:
Ursprungligen postat av DreadRock
Nej, inte Nancys kompis utan nån vän/släkting till familjen som var på besök hos familjen, som har varit "ute" i samband med mordet.

Borde finnas mer detaljer om denna vän/släkting till familjen, och vad han gjorde ute.

Ja, man får verkligen hoppas och anta att han har förhörts noggrant angående sina förehavanden från tidpunkten då han lämnade familjens hem tills dess han kom hem. Väldigt märkligt att hans hemgång (en person som varit i den mördade flickans hem strax innan mordet) sammanfaller i tid med mordet, samt att han "inte gick sin vanliga väg" hem, "hörde skrik" osv...
Citera
2010-01-02, 11:17
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Haha, vilket skämt gbg polisen är amatörer jämfört med Stockholms.

Det är lite olika problematik om man jämför dom båda ställenas poliskårer,.. skulle nästan vilja påstå att "Kling & Klang" verkar vara föredömen för bäda dessa sammanslutningar.....

Edit:
Efter Palmemordet fick Sthlms polisen kritik för att man aldrig ställde upp några vägspärrar och snabbkontrollerade utgående trafik. Detta säger man sig numera ha rättat till genom att införa rutiner för hur sånt ska hanteras.
Den saken verkar i alla fall ännu inte nått Göteborg... i alla fall inte till polisen självt.
Givetvis skulle vakthavande befäl vid Göteborgspolisen, så snart han fått del av larmet, skickat några patruller för att kontrollera den utgående trafiken från Göteborg och efterspana en blodig gärningsman, men enligt vad jag erfar gjordes aldrig detta och gärningsmannen, i den mån han nu nånsin lämnade Göteborg med fordon, kunde lugnt fly sin väg utan att störas av polisen.

-
Senast redigerad av bushtucker 2010-01-02 kl. 11:23. Anledning: Lagt till uppgifter
Citera
2010-01-02, 11:20
Medlem
Pommacflaskan...finns det nån återvinningsstation i närheten ?

I så fall har någon kanske ställt den utanför behållaren med den "vänliga" tanken att någon kanske behöver en sådan till nyårsraketerna.

Bara en tanke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in