Mordplatsen ligger i utkanten av ett stort hyreskasernområde nära ett skogsområde man måste passera för att nå ett villaområde samt Eriksbo längre fram. Det finns en stor spårvagnshållplats där resande från GBG kliver av om de ska till detta stora område samt en gångbro över en livligt trafikerad genomfartsled.
En idealisk plats om man vill ha tag på ett rånoffer samt hålla koll på vad vilka som besöker och lämnar området.
En beryktad gångbro över en trafikerad väg där individer kastat stenar och annat på bilister samt att det även var nära platsen där en brandbil nyligen fick en stor sten genom vindrutan, om jag inte minns helt fel.
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx
Mycket tyder på att GM och BO inte umgås i samma kretsar då hon verkar vara en skötsam flicka. Det kan vara ett rånförsök som gått snett,eller kanske det mindre troliga alternativet våldtäktsförsök.
Med tanke på den stränga kylan och polisens uppgifter är det mindre sannolikt.
De kanske bara var ute för att trakassera nån förbipasserande och var allmänt sysslolösa..?
Om GM inte är en av festdeltagarna kan man ju spekulera om det kan vara nån ur de gäng som sysslolösa hänger dygnetrunt i detta område som utfört dådet. Eller åtminstone vet vem som kan vara GM?
Området är en "flaskhals" och ödsligt som förbipasserande måste passera när de kliver av på hållplatsen och ska gå hem på natten mot villaområdet.
Perfekt ställe för en rånöverfall. Vilka i området är då sysslolösa och har tillfälle att dygnet runt kan bevaka detta område? Troligtvis personer som inte har arbete och har tid att hänga runt hållplatsen praktiskt taget dygnet runt.
Naturligtvis fann polisen runt platsen tre somalie typer som flydde från platsen vid tidpunkten förmordet. Deras "revir" och "jaktområde" ..?
Detta betyder inte att de behöver vara GM i detta fall utan att de kan vara viktiga vittnen som livligt vistas området och vet vad som händer och sker i området. De är under alla omständigheter väldigt intressanta att förhöra, även om de flytt polisen av andra orsaker.
De kanske hade andra skäl att fly polisen.
Skolpåret och Sandspåret är ett område fullt med just sysslolösa somalier och närbesläktade folkgrupper och det ligger väldigt nära. En av de flyende somalierna greps mycket riktigt på en av de gatorna. Att de skulle vara ett våldtäktsförsök tvivlar jag på p g a kylan. Dock är just somalier den folkgrupp som jag främst förknippar med överfallsvåldtäkter på offentlig plats.
Kan det vara ett rånöverfall som gått snett?
Att nån ur detta sysslolösa gäng kände till festen men var inte inbjudna.
De lägger sej strategiskt och väntar ut nåt ensamt lämpligt offer att överfalla och råna/våldta..?
Bara mina egna reflektioner...Vad tror ni som bor i området om min tankegång..? Är det en trolig hypotes? Vad stämmer och vad är det som gör den mindre trolig?
De somalier som figuerade i samband med mordet är då i högsta grad intressanta...åtmistone som vittnen. Har de hängt där sysslolösa hela kvällen? Brukar det hänga sysslolösa ynglingar mellan spårvagnshållplatsen och bostadsområdet, så bör detta gäng vara hög intressanta.
Ytterst få svenskar bor i området vad jag vet. Dock en del bara integrerade invandrarfamlijer i området. Troligen tillhörde mordoffret den kategorin.
Åtminstone som vittnen är somalietyperna högintressanta.