2009-12-30, 21:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JR.
verkar vara en hel del som tvivlar på att det är somalier. får jag fråga varför?
är ni så förvånade över att raketforskare och läkare kan vara bakom mordet...?

rykterna(som är väldigt säkra) säger att det var en somalie eller flera som mördade flickan, sen får man väl tro på det fall man vill eller inte

För min del handlar det om att jag inte känner mig övertygad att du är kapabel att bedöma hur pass säkert ett rykte är. Särskilt inte om det talar i en riktning som tyder på att somalier är skyldiga, en folkgrupp du tidigare i tråden uttryckt avsky för.
Senast redigerad av Troian 2009-12-30 kl. 21:48.
Citera
2009-12-30, 21:37
Moderator
Hamilkars avatar
Trådens topic är flickmordet i Hjällbo i natt, inte I&I-frågor i största allmänhet. Generellt invandringsrelaterat trams raderas, och kommer från och med nu att föranleda tillsägelse. Vidare förbehåller jag mig rätten att radera inlägg vars enda information är att tvärsäkert och utan belägg ange etnicitet på förövarna. Vi vet att många i tråden tror att det rör sig om somalier, men det är också för närvarande precis allt vi vet!
/Hjälpmod.
Citera
2009-12-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zexonorii
Jag fattade det som att JR hade rykten att det var somalier att det var därifrån uppfatningen kom?

nja, som någon precis nämnt så mördades flickan där somalierna ALLTID håller till.
Sen så pratas det att somalier ligger bakom mordet, antagligen för de flesta vet något som de ej vill berätta för polisen.

Det mesta lutar mot somalier, inte bara rykter säger det.
Citera
2009-12-30, 21:38
Medlem
Shifflets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0utlaW
Jag bor 5 minuter ifrån mordplatsen. Blev helt chockad på morgonen när jag fick höra det. Just det området hon blev mördad, är det jätte många somalier och muslimer. Och jag är 100% säker att det är sådana personer. För att hon var väldigt omtyckt och hade många kompisar. Ingen hatade henne eller tyckte någont ont om henne men det finns ju folk här som är bara helt sjuk i huvudet och gör handlingar utan tänkande. Fan att någont sånt ska hända asså! Känner hennes familj och visste vem tjejen var. De flesta morden och brotten som händer här är av helt utan anledning och folk är bara dumma. Och nu efter att tjejen är död så ska polisen undersöka och ta reda på vem mördaren är. Jätte bra idé, bara att det är försent!!! Vart var dom innan? När saker brukade hända innan? FUCK POLISEN SÄGER JAG BARA!

Är det en sådan stämning som råder mot polisen (what???) i Hjällbo nu så är det väl i princip redan kört att hitta nån mördare med hjälp av vittnesmål. Mig veterligen så gör väl inte snuten mycket annat än är där ute å bekämpar ungdomsbrottslingar.

Kan inte vara lätt att vara polis i dagens samhälle.. Är man ute och förebygger så är man rasist som är på ungdomarna endast pga deras hudfärg, å när det väl händer något rent fasansfullt så har man inte gjort tillräckligt innan själva brottet...
Citera
2009-12-30, 21:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
jag berättar bara rykterna jag har hört, ingen av dom har jag startat själv.

Du har tidigare uttryckt dig lite säkrare än att det skulle röra sig om ett rykte, "neger från somalia [...] punkt slut". Med den fart du sprider det och det genomslag det får förstår jag att du är nöjd.

Citat:
Det är inget hedersmord eller släktbråk!
Flickan blev överfallen av en neger från somalia när hon var påväg hem, punkt slut. Hon hade helt enkelt bara otur att träffa på en sjuk neger ensam mitt på natten.

https://www.flashback.org/showpost....&postcount=373
Citera
2009-12-30, 21:40
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonivansson
Har läst det mesta av tråden men tycker inte det verkar som de flesta tänker på telefonsamtalet. Det står ju i tidningarna att hon talade i telefon med sin väninna och att samtalet bröts - varpå väninnan satte igång jakten.
Om väninnan haft samtalet under eller efter samtalet hade det inte funnits såna frågetecken som det gör nu, hon hade vetat vem och vad och när och det gör hon inte. Att hon skulle sitta och kissa och prata i telefon några meter hemifrån när hon känner sig förföljd tycker jag också vi kan stryka..
Vid tillfället då samtalet bröts så har alltså troligen misshandeln startat, förmodligen med ett slag i huvudet. Det kan inte ha börjat med en dispyt, då skulle väninnan ha hört det högst sannolikt.
Det står också att man inte kan säga om flaskan har använts men att det är möjligt. OM man utgår från att det var flaskan som var vapnet, så tror jag inte att en flaska är något man tar med hemifrån i en planerad våldtäkt alternativt hämnd på någon man känner. Jag tror detta skett i gränslandet mellan spontant och planerat, dvs att det planerades, men mycket kort inpå, säkert max 15 minuter innan.
Jag skulle först gissa på en festdeltagare - tjej eller kille - som provocerats antingen av svartsjuka eller av att känna sig kränkt. Statistiken pekar mer åt en man. Samtidigt skulle man nog snabbt kunna räkna ut vem det var om det hade varit någon från festen så det talar emot det eftersom ingen är gripen.
Vem kan då annars relativt spontant komma på att de ska överfalla någon? Där ser jag två alternativ. En våldtäktsman som inte planerat överfall men som ser ett tillfälle, tar upp en flaska från marken och börjar följa efter. Om det stämmer att hon släpats in i en dunge pekar det åt detta alternativ. Ett inledande slag i huvudet och sedan ett avbrutet försök. Det är ju inte klarlagt huruvida det genomfördes någon våldtäkt men där är min okvalificerade gissning att det inte gjorde det, referens: magkänsla..
Det andra alternativet är minst två, troligen tre eller fler misslyckade killar som drar runt och söker bråk av den meningslösa anledningen att det är det enda sättet de kan kommunicera. Så de ser någon och tänker henne tar vi och där kan det vara antingen våldtäkt eller bara misshandel, för det är ju just ett meningslöst utfall, vilket gör att det inte finns någon logik i det. Såna människor har ingen logik. Jag tror mest på tretal och att det är en av dem som stått för våldet. Ett slag i huvudet och sedan gick allt fortare än de räknat med. De tar till flykt.
Vad jag förstod var det bara 10 minuter mellan överfallet (då samtalet bröts) och att väninnans pappa fann henne? Det måste gått fort..
Jag tror att det i båda fallen uppstått panik, gärningsman/män har inte räknat med att det skulle gå så illa och så fort och tog till flykt.

Om det var ett annat vapen och inte flaskan skulle det kunna öppna för en ytterligare möjlighet där allt var mer planerat sedan tidigare, en tjej, eller mer troligt en kille, som hade något otalt och planerade detta, men tidpunkt och plats verkar mycket olämpliga och osannolika för det så personligen tror jag inte på den teorin.

Hedersvåld har diskuterats som vanligt men som redan sagts tyder hennes egna ord om familjen och hennes livssituation på att hon hade det bra i de områdena och inget pekar på sån problematik.

Kompletterar med en länk också.. ang telefonsamtalet
http://www.gt.se/nyheter/1.1830069/h...nnan-i-mobilen
Citera
Medlem
Mjölkmustaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Var och fotograferade nu tidigare ikväll på brottsplatsen.
Kallt som fan är det där. Kan nästan lova att det inte rör sig om våldtäkt, för kallt helt enkelt.

Pratade även med en Somalisk vän, han ringde runt och snackade med sin vänner/bekanta/släktingar i Hjällbo för min skull. Somalierna har ett starkt nätverk och alla vet typ allt om alla i Göteborg. Han garanterade mig att det inte var Somalier inblandade.

Bilden nedan visar från gångvägen in till brottsplatsen. Verkar som att vatten har hälts här för att ta bort blodet.

Det var riktigt otäck stämning där. Stämningen var minst sagt kuslig. Fy fan vad hemskt!!
Tänkte gå in i kyrkan och visa min respekt men fan jag palla inte, skulle brytit ihop totalt.
Kan tänka mig att det är kallare idag än igår, men våldtäkt känns ändå... nja

Fler borde åka dit och känna av stämningen. Kanske skulle skapa lite empati bland en och annan.

Såg i västnytt (tror jag) att dom spolade vatten på området.
Citera
Medlem
Imzadis avatar
Läste någonstans att systern varit där hon hittades. Vet någon om föräldrarna varit där?
Citera
2009-12-30, 21:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Var och fotograferade nu tidigare ikväll på brottsplatsen.
Kallt som fan är det där. Kan nästan lova att det inte rör sig om våldtäkt, för kallt helt enkelt.
Pratade även med en Somalisk vän, han ringde runt och snackade med sin vänner/bekanta/släktingar i Hjällbo för min skull. Somalierna har ett starkt nätverk och alla vet typ allt om alla i Göteborg. Han garanterade mig att det inte var Somalier inblandade.

Ja din somaliska väns tillförlitlighet kan ju också ifrågasättas. Tror inte att någon somalier har koll på vad alla andra somalier i Göteborg har för sig...
Citera
2009-12-30, 21:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
nja, som någon precis nämnt så mördades flickan där somalierna ALLTID håller till.
Sen så pratas det att somalier ligger bakom mordet, antagligen för de flesta vet något som de ej vill berätta för polisen.

Det mesta lutar mot somalier, inte bara rykter säger det.

Att en stor andel somalier hänger på platsen kan ju också vara något som gett upphov till ryktet. Liksom blajjet här på Flashback om de där som sprang från polisen vid halv fyra-tiden.

Jaja, vi får väl se.
Citera
2009-12-30, 21:51
Medlem
Rektangels avatar
Mordplatsen ligger i utkanten av ett stort hyreskasernområde nära ett skogsområde man måste passera för att nå ett villaområde samt Eriksbo längre fram. Det finns en stor spårvagnshållplats där resande från GBG kliver av om de ska till detta stora område samt en gångbro över en livligt trafikerad genomfartsled.

En idealisk plats om man vill ha tag på ett rånoffer samt hålla koll på vad vilka som besöker och lämnar området.
En beryktad gångbro över en trafikerad väg där individer kastat stenar och annat på bilister samt att det även var nära platsen där en brandbil nyligen fick en stor sten genom vindrutan, om jag inte minns helt fel.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx

Mycket tyder på att GM och BO inte umgås i samma kretsar då hon verkar vara en skötsam flicka. Det kan vara ett rånförsök som gått snett,eller kanske det mindre troliga alternativet våldtäktsförsök.
Med tanke på den stränga kylan och polisens uppgifter är det mindre sannolikt.

De kanske bara var ute för att trakassera nån förbipasserande och var allmänt sysslolösa..?

Om GM inte är en av festdeltagarna kan man ju spekulera om det kan vara nån ur de gäng som sysslolösa hänger dygnetrunt i detta område som utfört dådet. Eller åtminstone vet vem som kan vara GM?

Området är en "flaskhals" och ödsligt som förbipasserande måste passera när de kliver av på hållplatsen och ska gå hem på natten mot villaområdet.

Perfekt ställe för en rånöverfall. Vilka i området är då sysslolösa och har tillfälle att dygnet runt kan bevaka detta område? Troligtvis personer som inte har arbete och har tid att hänga runt hållplatsen praktiskt taget dygnet runt.

Naturligtvis fann polisen runt platsen tre somalie typer som flydde från platsen vid tidpunkten förmordet. Deras "revir" och "jaktområde" ..?

Detta betyder inte att de behöver vara GM i detta fall utan att de kan vara viktiga vittnen som livligt vistas området och vet vad som händer och sker i området. De är under alla omständigheter väldigt intressanta att förhöra, även om de flytt polisen av andra orsaker.
De kanske hade andra skäl att fly polisen.

Skolpåret och Sandspåret är ett område fullt med just sysslolösa somalier och närbesläktade folkgrupper och det ligger väldigt nära. En av de flyende somalierna greps mycket riktigt på en av de gatorna. Att de skulle vara ett våldtäktsförsök tvivlar jag på p g a kylan. Dock är just somalier den folkgrupp som jag främst förknippar med överfallsvåldtäkter på offentlig plats.
Kan det vara ett rånöverfall som gått snett?

Att nån ur detta sysslolösa gäng kände till festen men var inte inbjudna.
De lägger sej strategiskt och väntar ut nåt ensamt lämpligt offer att överfalla och råna/våldta..?

Bara mina egna reflektioner...Vad tror ni som bor i området om min tankegång..? Är det en trolig hypotes? Vad stämmer och vad är det som gör den mindre trolig?

De somalier som figuerade i samband med mordet är då i högsta grad intressanta...åtmistone som vittnen. Har de hängt där sysslolösa hela kvällen? Brukar det hänga sysslolösa ynglingar mellan spårvagnshållplatsen och bostadsområdet, så bör detta gäng vara hög intressanta.

Ytterst få svenskar bor i området vad jag vet. Dock en del bara integrerade invandrarfamlijer i området. Troligen tillhörde mordoffret den kategorin.

Åtminstone som vittnen är somalietyperna högintressanta.
Senast redigerad av Rektangel 2009-12-30 kl. 21:59.
Citera
2009-12-30, 21:53
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja din somaliska väns tillförlitlighet kan ju också ifrågasättas. Tror inte att någon somalier har koll på vad alla andra somalier i Göteborg har för sig...

Nej, det är klart att det kan vara Somalier men jag är klart fundersam om det. Jag fattar inte varför Somaliespåret är huvudspåret, verkar ju som att spåret finns för att polisen tagit uppgifter från en Somalier timmar efter dådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in