2009-12-30, 19:06
Medlem
Secs avatar
Kollar efter en lämplig 9 mm och har väl mer eller mindre redan bestämt mig för en Glock. Gillar eftermarknadsutbudet, priset och designen.

Vad hade ni valt för modell? 26an går bort, tycker den är lite för liten.
Men vad finns det annars för för/nackdelar med 17 respektive 19?
Citera
2009-12-30, 19:08
Medlem
MonkeyMens avatar
ett helvete att rengöra, vissa kan tycka att den är felbalanserad...
Citera
2009-12-30, 21:06
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyMen

Det första gäller båda antar jag? Har iofs för mig att den tex är jäkligt lätt att ta isär?

Men det andra påståendet...skulle det enbart gälla 19 eller?
Citera
2009-12-30, 21:08
Medlem
scoremaxs avatar
Det är helt klart så att du skall titta på och pröva båda om möjligt, när du gjort det är den erfarenheten mycket mer värd än att fråga på FB.

Det ÄR ändock en liten skillnad i handen så feel her out.

Citat:
ett helvete att rengöra
Den var ny för mig..jämfört med vad?

Lätt att plocka isär, bra ytbehandling, polygonräffling--skall det bli enklare än så får det väl bli ett blåsrör då...
Senast redigerad av scoremax 2009-12-30 kl. 21:10.
Citera
2009-12-30, 21:37
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är helt klart så att du skall titta på och pröva båda om möjligt, när du gjort det är den erfarenheten mycket mer värd än att fråga på FB.

Det ÄR ändock en liten skillnad i handen så feel her out.

Den var ny för mig..jämfört med vad?

Lätt att plocka isär, bra ytbehandling, polygonräffling--skall det bli enklare än så får det väl bli ett blåsrör då...

Ja, ska försöka att kolla runt på klubben lite. Tror det bara är en snubbe som skjuter G17 dock..Ingen som kör 19.
Får se om man kanske kan fixa nån lånelicens hos försäljaren.
Börjar bli riktigt sugen nu, trött på att plinka 22a. =)

Angående rengöringen så har jag heller aldrig hört att dom skulle vara svåra att göra rent..? Precis som du säger, det kan nog inte bli enklare?
Citera
2009-12-30, 21:46
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyMen
En av manga saker jag inte gillar med Glock ar att den ar sa latt att balansen och rekylen andras markant beroende pa hur manga skott man har i magasinet. Nar jag skot ett helt mag med min Glock 32 andrades balansen fran bra till framtung och rekylen fran "klart kannbar" till "pa gransen till obehaglig". Nu var det iofs .357 SIG i en ganska liten och latt pistol sa det gjorde skillnaden extra markbar, men om det inte handlar om en ren fickpistol foredrar jag metallstommar.

Rengoringen var inte annorlunda an andra pistoler, det ar faktiskt lattare att regora en polygonpipa an en med traditionell raffling. Isartagningen ar inte heller sarskilt komplicerad, aven om jag sjalv tycker den ar lite pillig jamfort med manga andra pistoler.
Citera
2009-12-31, 11:22
Medlem
HRTs avatar
Det är nog många faktorer som avgör valet.
Men har själv en Glock 19 samt en Sig Sauer 229
Den är absolut lika lätt att göra ren som 17, finns inget direkt som skiljer mer än att glock 19 är något mer kompakt precis som 229 är mer kompaktare än Polisens standard vapen 226.

Glock 17 och Sig Sauer 226 är större pistoler som är avsedda främst att bäras synligt till militär/polis uniform dvs hölster synligt i bältet eller i lårhölster. Jag har jobbat både med glock 17 o 19 i lårhölster och det jag kan säga som kan vara avgörande är vad du ska ha vapnet till?

Glock 17 har ett längre grepp dvs personer med stora händer föredrar 17, sen har den en längre pipa och jag har en kompis som tävlar och har en 17 då han upplever den lättare att träffa med osv.

Anledningen till att jag har 2 kompakta modeller är att de båda har framtagits för att man skall kunna bära dem lättare dolt.
Det är vapen avsedda för civiltjänst en stor 226 eller en 17 tar ordentligt med plats speciellt om man ska ha den i bältet (dolt) och bära skyddsutrustning mfl.
Dvs jag har inte små händer och kan uppleva Glock 19 aningen liten vilket innebär mitt lillfinger sluter inte om greppet därför har jag införskaffat +2 magasin som har en liten läpp och tillsammans med en pådraget gummigrepp är det riktigt bra.

För er som nu tror jag springer omkring med dolt vapen, så är det inte men man ska öva för hur man har det när man jobbar.
Dvs jobbar man med lårhölster skall man ha ett vapen avsett för just det ändamålet då är 17 helt klart avgörande..

Är det dolt som gäller bör man ha mindre / kompaktare pistoler
vilket Glock 19, Sig Sauer 228, 229 är.
Citera
2009-12-31, 15:01
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Det är nog många faktorer som avgör valet.
Men har själv en Glock 19 samt en Sig Sauer 229
Den är absolut lika lätt att göra ren som 17, finns inget direkt som skiljer mer än att glock 19 är något mer kompakt precis som 229 är mer kompaktare än Polisens standard vapen 226.

Glock 17 och Sig Sauer 226 är större pistoler som är avsedda främst att bäras synligt till militär/polis uniform dvs hölster synligt i bältet eller i lårhölster. Jag har jobbat både med glock 17 o 19 i lårhölster och det jag kan säga som kan vara avgörande är vad du ska ha vapnet till?

Glock 17 har ett längre grepp dvs personer med stora händer föredrar 17, sen har den en längre pipa och jag har en kompis som tävlar och har en 17 då han upplever den lättare att träffa med osv.

Anledningen till att jag har 2 kompakta modeller är att de båda har framtagits för att man skall kunna bära dem lättare dolt.
Det är vapen avsedda för civiltjänst en stor 226 eller en 17 tar ordentligt med plats speciellt om man ska ha den i bältet (dolt) och bära skyddsutrustning mfl.
Dvs jag har inte små händer och kan uppleva Glock 19 aningen liten vilket innebär mitt lillfinger sluter inte om greppet därför har jag införskaffat +2 magasin som har en liten läpp och tillsammans med en pådraget gummigrepp är det riktigt bra.

För er som nu tror jag springer omkring med dolt vapen, så är det inte men man ska öva för hur man har det när man jobbar.
Dvs jobbar man med lårhölster skall man ha ett vapen avsett för just det ändamålet då är 17 helt klart avgörande..

Är det dolt som gäller bör man ha mindre / kompaktare pistoler
vilket Glock 19, Sig Sauer 228, 229 är.

Bra svar, tack.
Jag kommer främst att ha vapnet till ren rekreation. Har inte funderat så mycket på att tävla med just detta vapnet då jag helt klart insett att det finns en del andra vapen som lämpar sig bättre till detta. Blir väl lite precisionsskytte och lite plinking på helgerna. Men har inte någon direkt ambition att tävla på högre nivå så jag vill inte lägga pengar på tex en Neuhausen. En 17 kanske hade lämpat sig något bättre egentligen men jag har rätt små händer så för mig så hade kanske en 19 passat bättre. Men ska helt klart testa båda vapnena först.
Citera
2009-12-31, 15:25
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Bra svar, tack.
Jag kommer främst att ha vapnet till ren rekreation. Har inte funderat så mycket på att tävla med just detta vapnet då jag helt klart insett att det finns en del andra vapen som lämpar sig bättre till detta. Blir väl lite precisionsskytte och lite plinking på helgerna. Men har inte någon direkt ambition att tävla på högre nivå så jag vill inte lägga pengar på tex en Neuhausen. En 17 kanske hade lämpat sig något bättre egentligen men jag har rätt små händer så för mig så hade kanske en 19 passat bättre. Men ska helt klart testa båda vapnena först.
Om det ar nagon form av prickskytte inblandat ar det inte ratt vapen, vill du ha en "allroundpistol" bor du titta pa traditionella SA/DA-pickor istallet, t.ex. SIG, CZ eller Beretta. 1911or ar ocksa roliga, det ar dock inte min direkta favorit pga av att de ar SAO. Sen kan det aven vara svart att hitta ratt i djungeln av olika fabrikat och modeller. Om du har mojlighet tycker jag du ska prova t.ex. SIG 226 och CZ 75, de ar bra och mycket prisvarda pistoler. Jag var lite skeptiskt till CZ ett tag, men inforskaffade en CZ P-01 Compact for ett tag sedan och blev mycket imponerad av bade kvalitet, precision och prislapp. Inte lika bra som SIG 226, men ca $150 billigare och i ett format som lampar sig bade for prickskytte och att stoppa i byxlinningen. Beretta 92FS har ett lite halvtaskigt trycke (som dock kan fixas med lite handighet och talamod) men ar i ovrigt en mycket trevlig pistol. Den ar dock ganska stor, och har du sma hander ar den nog inte sa vidare lamplig.
Citera
2009-12-31, 16:26
Medlem
Glock 17, 19 etc

Skulle avråda från att köpa något utan att prova andra modeller och fabrikat. Som att köpa bil utan att ha testat andra märken. Har skjutit de flesta märken minst 50 skott. Kommer inte ihåg vilken glock det var - men flera har jag inte gillar pga att patronutkastet har tenderat att komma på mig i högre usträckning än andra fabrikat. Är detta något andra håller med om? Är vinkeln på utkastet annorlunda på vissa Glock?

Dock skjuter jag bra med Glock, skjuter bara bättre med 1911 och det är ju en annorlunda typ av vapen.
Citera
2009-12-31, 16:29
Medlem
HRTs avatar
sant den tävlingsformen jag avsåg är ju dynamiskt skytte, taktiska tävlingar med magasins byten, förflyttningar olika mål osv..
Men rent prickskytte är de ju värdelösa på..
Dessa är combat (strids) vapen framtagna för korta avstånd dvs användas inom 10 meters avstånd..
Citera
2009-12-31, 16:42
Medlem
Är inte alla pistoler för korta avstånd?

Citat:
Ursprungligen postat av HRT
sant den tävlingsformen jag avsåg är ju dynamiskt skytte, taktiska tävlingar med magasins byten, förflyttningar olika mål osv..
Men rent prickskytte är de ju värdelösa på..
Dessa är combat (strids) vapen framtagna för korta avstånd dvs användas inom 10 meters avstånd..

Skulle Glocken vara sämre än andra på avstånd mellan 10-25? Beror inte det mest på piplängd? Om vi nu inte diskuterar R Skanåkers typ av vapen.

Av någon anledning gilllar jag standardsiktena på Glockarna och skjuter därför ganska bra med dom. Å andra sidan är väl nya sikten möjliga att fixa på många andra vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in