Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Stanley
Vem kan detta vara? Kristina Allgén är väl blond? Skulle inte bli förvånad om det är hon som är på plats. Eller kan det vara Karin Allgén?
Ok, det vore ju förstås kittlande om det var Karin Allgén som satt där men jag är tveksam. Däremot tänkte jag ta upp en diskussion om just Barnet i denna historia:
KARIN ALLGÉN OCH VERKLIGHETEN
Vi som är insatta vet att det största skämtet i hela historien är just det faktum att rättsväsendet och gammelmedierna på fullaste allvar trodde att en 17 månader och 11 dagar flicka klarar att bevittna en styckning och senare när flickan fått sin talförmåga berätta om det för sin mor som enda vittne. Vi behöver inte fördjupa oss i detta.
Men.
Vis av erfarenhet av hur journalister arbetar i andra fall så befarar jag att det kan komma en jättekontring. Karin Allgén har ju nämligen aldrig talat ut någonstans. Hon är i dag 27 år.
Jag har efter mycket funderande bestämt mig för att det troligaste är att Karin Allgén mycket väl vet vem hon är. Hon växte ju nämligen upp med Kristina Allgén. Och Mayitos dom över Kristina Allgén - denna sengångare utan utstrålning - är hård och skoningslös. I min mening är hon en rabiat lögnerska och ingenting annat. Kristina Allgén är ett perfekt exempel på att personlighetsdraget "lågmäld" inte nödvändigtvis behöver innebära att man är en människa som enbart gör goda saker - som tycks vara uppfattningen i Sverige.
Det är helt solklart att vi inte har att göra med en kvinna som ofrivilligt intalat sig själv att något hemskt har hänt hennes dotter utan det är en helt ordinär lögnerska som prövar marken där hon går fram. Varje gång isen håller tar hon ett steg till. Ungefär så ser hennes insats i detta rättsfall ut. Det värsta är att hennes insats dessutom inte ens är särskilt skicklig. Ni vet, ibland kan man faktiskt känna sig lite impad av bovar som lyckas med tjusiga bankrån eller bedragare som lurar statskassen på ett elegant sätt. Kristina Allgéns insats saknar allt detta. Hon var inte ens skicklig i det hon utförde.
Det var hon som uppfostrade Karin Allgén. I familjens vänkrets ingår bland andra allas vår bekanting och den oerhört märkliga figuren Monica Dahlström-Lannes. Alltså befarar jag att den vuxna Karin Allgén vid 27 års ålder mycket väl minns hur det gick till när pappa och farbror Tomt styckade Catrine och att detta påverkat hennes liv.
Ni vet, alla människor har problem i livet. Många känner sig inte lyckliga oavsett hur priviligierade de är. I unga år söker man sin identitet och man försöker klura ut vem man är. Karin Allgén är inget undantag. Vi alla vet att det är populärt att skylla på någon annan om man har problem. "Jag blev mobbad i skolan", "jag misshandlades av min mamma", "jag blev sviken av mina vänner", "min pojkvän var otrogen med min bästa väninna" och annat. Bäst av allt är ju givetvis att ha blivit utsatt för sexuella övergrepp i barndomen - för då slinker man undan all kritik och detta förklarar alla brister i ens personlighet. Kort och gott, det behöver inte vara skamligt att vara ett incestoffer utan tvärtom något eftersträvansvärt. Jag pratar nu om imagen.
Karin Allgén är alltså Barnet i Styckmordsmålet. Den som uppfostrade henne är Kristina Allgén. En av mammans bästa väninnor är Monica Dahlström-Lannes. Ok, vi behöver inte ta hjälp av någon matteprofessor för att räkna ut var vi hamnar.
Karin Allgén - styckningens enda vittne - har aldrig talat ut i medierna. Jag befarar att vi kan komma att se detta inom en snar framtid. Vad tror ni?