2009-12-18, 22:30
Medlem
Mr.Stanleys avatar
Feglir av Anders Helin.

Förutom läkarna så finns det även andra som måste må dåligt av att denna cirkus aldrig får något slut och det är Catrines anhöriga. Och detta bara för att de ansvariga inte vill ta ansvar för hur de skött utredningen av hennes dödsfall.

Om det funnits en adekvat mediabevakning av denna rättegång hade vi kanske kunna få en intervju med Catrins mamma och syster. Det vore intressant att höra vad de tycker om detta rättsfall idag.

Edit: Mindre elak kommentar ang. Helin
Senast redigerad av Mr.Stanley 2009-12-18 kl. 22:46.
Citera
2009-12-18, 22:32
Medlem
Tack Mr. Stanley, du säger något som vi självfallet behöver påminnas om och du har så rätt så!

Även ett tack till Cyberfriend, tänkte först att jag inte hade läst det men sedan kom jag på att jag nog bara hade gjort det till hälften ...

Bloggarna gör en fantastisk insats, pratade härom veckan med en person som också har all anledning att följa fallet och vi sa :"fan, hade vi vetat detta i fjol hade vi sparat semesterdagar och suttit i Attunda tingsrätt nu!" Känns lite konstigt att inte vara där och det är en känsla jag nog delar med många här då vi är ett flertal som är insatta i Da Costafallet.

Här kan man återigen se den usla mediabevakningen, argumentet att det inte skulle intressera den yngre publiken Vi är ju inte precis bara några tusen "överlevare" som följer detta, vi är betydligt fler än så och kolla just nu på löpen (bortse från Tiger), Quick var ju från ungefär samma tid och får fullt genomslag. En feghet utan dess like!

Trots bloggarnas hängivenhet och insats så blir det ändå lite armt då man inte har tillgång till allt, det handlar ju ändå om en sammanfattning av förhandlingen. Vi får komma ihåg Anders Agells enorma juridiska arbete som har lett fram till detta och får önska att det leder än mer framåt.
Ofta får jag intrycket att de är lite tama advokaterna, jag vill se mer brännheta korsförhör, de släpper folk allt för fort.

Ta bara det som Larsson sa och som Måns citerade, outrageous, med hälsningen och efterkommentaren från Noppiga Sockar (tror jag), där skulle advokaterna huggit direkt!!!
Citera
2009-12-18, 22:48
Medlem
Ursäkta

eventuellt syftningsfel
Citera
2009-12-18, 22:59
Medlem
Mr.Stanleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberfriend
Här finns också en mystisk blond dam i page som kommer varje dag men som tiger som muren om någon försöker få veta vem hon är. Det har hon all rätt till, men när Eva Tures från TT dyker upp är det tydligt att hon funnit en bundsförvant.

Vem kan detta vara? Kristina Allgén är väl blond? Skulle inte bli förvånad om det är hon som är på plats. Eller kan det vara Karin Allgén?
Senast redigerad av Mr.Stanley 2009-12-18 kl. 23:04.
Citera
2009-12-18, 23:13
Medlem
Wooow!!!

Citera
2009-12-19, 00:32
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Stanley
Vem kan detta vara? Kristina Allgén är väl blond? Skulle inte bli förvånad om det är hon som är på plats. Eller kan det vara Karin Allgén?
Tror ni verkligen hon är så dum? Tja, fan vet förresten..
Om någon planerar att bevittna slutpläderingarna så är det bara att jämföra:
http://lonnroth.net/Sth_2/target78.html
http://lonnroth.net/Sth_2/target76.html
Med guds hjälp har hon bevarat sitt utseende
Citera
2009-12-19, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-accuse
En annan sak, och här brister min kunskap, är hur återlegitimeringen går till. Kan tingsrätten döma till "relegitimering" och vem dömer man i så fall? Beordras Socialstyrelsen att återge legen. eller ger man blott läkarna rätt och att de sedan är deras sak att driva kravet på läkarlegitimationen till Socialstyrelsen? Och, i sådant fall, vad händer om Soc.styrelsen sätter sig på tvären?

Det här är en separat process. Egentligen kan processerna kring läkarna nu delas in i tre skilda delar. Dels har vi den ursprungliga straffrättsliga processen i tingsrätten, dels den förvaltningsrättsliga processen kring indragandet av legitimationerna i förvaltningsdomstolarna och slutligen nu denna civilrättsliga skadeståndsprocess.

För att återfå sina legitimationer bör läkarna alltså hos regeringsrätten begära resning på kammarrättens dom från 1991.
Senast redigerad av floer 2009-12-19 kl. 01:44.
Citera
2009-12-19, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Tror ni verkligen hon är så dum? Tja, fan vet förresten..
Om någon planerar att bevittna slutpläderingarna så är det bara att jämföra:
http://lonnroth.net/Sth_2/target78.html
http://lonnroth.net/Sth_2/target76.html
Med guds hjälp har hon bevarat sitt utseende
Kanske är det så att det kan finnas bilder på nätet av Christina från lite nyare datum också. Söker man på Christina Andersson jurist kan man hitta en webbsida med en person på bild som har vissa likheter med personen på bilden som du visar. Jag vill inte ge länken av risken för att det kan vara någon annan.
Citera
2009-12-19, 09:57
Medlem
Citat:
Feglir av Anders Helin.

Förutom läkarna så finns det även andra som måste må dåligt av att denna cirkus aldrig får något slut och det är Catrines anhöriga. Och detta bara för att de ansvariga inte vill ta ansvar för hur de skött utredningen av hennes dödsfall.
Jag kan förstå deras motvilja till ännu en prövning av läkarna. Har man levt i en lögn under såhår många år säger det sig självt att man vill skydda sig för att bubblan ska spricka. De har ju lärt sig att Catrines mördare och skändare är Teet och Thomas. Att konfronteras med något annat måste vara fruktansvärt.

Låt oss sända en tanke till dem med förhoppning att de i någon mån må få sann upprättelse.
Citera
2009-12-19, 10:54
Medlem
Mayitos avatar
Citat:

Ok, det vore ju förstås kittlande om det var Karin Allgén som satt där men jag är tveksam. Däremot tänkte jag ta upp en diskussion om just Barnet i denna historia:

KARIN ALLGÉN OCH VERKLIGHETEN

Vi som är insatta vet att det största skämtet i hela historien är just det faktum att rättsväsendet och gammelmedierna på fullaste allvar trodde att en 17 månader och 11 dagar flicka klarar att bevittna en styckning och senare när flickan fått sin talförmåga berätta om det för sin mor som enda vittne. Vi behöver inte fördjupa oss i detta.

Men.

Vis av erfarenhet av hur journalister arbetar i andra fall så befarar jag att det kan komma en jättekontring. Karin Allgén har ju nämligen aldrig talat ut någonstans. Hon är i dag 27 år.

Jag har efter mycket funderande bestämt mig för att det troligaste är att Karin Allgén mycket väl vet vem hon är. Hon växte ju nämligen upp med Kristina Allgén. Och Mayitos dom över Kristina Allgén - denna sengångare utan utstrålning - är hård och skoningslös. I min mening är hon en rabiat lögnerska och ingenting annat. Kristina Allgén är ett perfekt exempel på att personlighetsdraget "lågmäld" inte nödvändigtvis behöver innebära att man är en människa som enbart gör goda saker - som tycks vara uppfattningen i Sverige.

Det är helt solklart att vi inte har att göra med en kvinna som ofrivilligt intalat sig själv att något hemskt har hänt hennes dotter utan det är en helt ordinär lögnerska som prövar marken där hon går fram. Varje gång isen håller tar hon ett steg till. Ungefär så ser hennes insats i detta rättsfall ut. Det värsta är att hennes insats dessutom inte ens är särskilt skicklig. Ni vet, ibland kan man faktiskt känna sig lite impad av bovar som lyckas med tjusiga bankrån eller bedragare som lurar statskassen på ett elegant sätt. Kristina Allgéns insats saknar allt detta. Hon var inte ens skicklig i det hon utförde.

Det var hon som uppfostrade Karin Allgén. I familjens vänkrets ingår bland andra allas vår bekanting och den oerhört märkliga figuren Monica Dahlström-Lannes. Alltså befarar jag att den vuxna Karin Allgén vid 27 års ålder mycket väl minns hur det gick till när pappa och farbror Tomt styckade Catrine och att detta påverkat hennes liv.

Ni vet, alla människor har problem i livet. Många känner sig inte lyckliga oavsett hur priviligierade de är. I unga år söker man sin identitet och man försöker klura ut vem man är. Karin Allgén är inget undantag. Vi alla vet att det är populärt att skylla på någon annan om man har problem. "Jag blev mobbad i skolan", "jag misshandlades av min mamma", "jag blev sviken av mina vänner", "min pojkvän var otrogen med min bästa väninna" och annat. Bäst av allt är ju givetvis att ha blivit utsatt för sexuella övergrepp i barndomen - för då slinker man undan all kritik och detta förklarar alla brister i ens personlighet. Kort och gott, det behöver inte vara skamligt att vara ett incestoffer utan tvärtom något eftersträvansvärt. Jag pratar nu om imagen.

Karin Allgén är alltså Barnet i Styckmordsmålet. Den som uppfostrade henne är Kristina Allgén. En av mammans bästa väninnor är Monica Dahlström-Lannes. Ok, vi behöver inte ta hjälp av någon matteprofessor för att räkna ut var vi hamnar.

Karin Allgén - styckningens enda vittne - har aldrig talat ut i medierna. Jag befarar att vi kan komma att se detta inom en snar framtid. Vad tror ni?
Citera
2009-12-19, 11:10
Medlem
finde3213s avatar

Saken är att Karin mycket väl tro att det faktiskt har hänt. Se denna video

http://www.youtube.com/watch?v=PQr_IJvYzbA
Citera
2009-12-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Jag har efter mycket funderande bestämt mig för att det troligaste är att Karin Allgén mycket väl vet vem hon är. Hon växte ju nämligen upp med Kristina Allgén. Och Mayitos dom över Kristina Allgén - denna sengångare utan utstrålning - är hård och skoningslös. I min mening är hon en rabiat lögnerska och ingenting annat. Kristina Allgén är ett perfekt exempel på att personlighetsdraget "lågmäld" inte nödvändigtvis behöver innebära att man är en människa som enbart gör goda saker - som tycks vara uppfattningen i Sverige.

[..]

Karin Allgén - styckningens enda vittne - har aldrig talat ut i medierna. Jag befarar att vi kan komma att se detta inom en snar framtid. Vad tror ni?
Nja, alltså, jag är tveksam till om Karin vet vem hon är. Kristina borde vara medveten om vilka risker det skulle medföra om hon berättade om det.

Och jag tror inte att hon kommer träda fram i tidningar. Varför? Därför att tidningarna inte skulle våga ta risken att Karin berättar om att inte har något minne av det. Då skulle kaoset för massmedia vara för stort. Däremot kommer säkert Kristina få göra sin berättelse hörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in