2009-12-16, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krallz
Varför har inte alla plan liknande kondensstrimmor? Är det någonting som skiljer planen på klippen från övriga plan?
Det har alla plan vid samma luftförhållanden. Och nej inget skiljer planen i klippen från andra plan.
Citera
2009-12-16, 13:55
Medlem
Citat:

Varför har inte alla plan liknande kondensstrimmor? Är det någonting som skiljer planen på klippen från övriga plan?

Är förhållandena för alla plan i klippen exakt lika?

Flyger de i samma hastigheter, på samma höjd, på samma plats, genom samma luftlager, är temperatur lufttryck och luftfuktigheten lika? Är det exakt samma plan som flyger likadant, samma gaspådrag m.m.?

Om inte, så kan det bli helt olika med kondesstrimmor, eller inte bli några alls.

Detta fattar alla som har i alla fall lite baskunskaper om flygning och klarat av högstadiets fysik. Konspirationstroende tomtar som fantiserar om chemtrails har inte förstånd nog för att begripa detta utan lever i fablernas värld.

Dr Tinnitus
Citera
2009-12-16, 19:38
Medlem
Columbo1Legends avatar
Är inte det här med Chemtrails en kollektiv homosexuell fantasi (arketypisk?), om att bli sprutad av ett mystiskt- men ack så välkänt!- avlångt flygande föremål ? De här gifterna som sprutas ut är egentligen könssjukdomar och överjagets sätt att "smutsa ner" de hemliga önskningarna.
Citera
2009-12-16, 21:01
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Det som talar för den teori jag tror på, är att ALLA plan inte lämnar "kondesstrimmor" liknande de på klippen som jag länkade till. Just det faktum att någonting skiljer sig
Som förklarats innan här är det luftmassorna som skiljer sig åt.
Är det en luftmassa som är har fukt och temperaturförhållanden som gör att det är på gränsen till att ett stabilt molnskikt ska kunna bildas, krävs väldigt lite för att det ska bildas k-strimmor som ligger kvar länge.
I andra luftmassor bildas det inte strimmor alls efter flygplan. Det är när man åker mellan olika luftskikt och strömmar som man upplever turbulens.

Citat:
att dom åker i rutnät
Det är mycket trafik i luften och är förutsättningarna de rätta blir det förstås många k-strimmor.

Citat:
och att det GÅR o utföra någonting som kallas Chemtrails.
Jag kan inte se hur det skulle gå att genomföra storskaligt på det sätt som påstås här.
I princip skulle förstås försvaret kunna skicka upp ett flygplan som sprutade ut något (varför de nu skulle vilja göra det), men knappast i någon större skala och utan att det blev känt.

Citat:
jag känner ingen som helt säkert vet
Jag vet helt säkert.
Jag har spenderat närmare 8000 timmar av mitt liv flygandes kors och tvärs bland k-strimmor nära andra flygplan. Riktigt nära, för avstånden i höjdled är bara 300 meter.
Jag har sett alla tänkbara sorts k-strimmor bildas från nära håll. Ibland har jag känt piloterna i flygplanen intill och ofta har jag taxat in alldeles bakom dem efter landning.
Trots ett halvt yrkesliv i luften har jag inte sett något som skulle tyda det somliga här vill tro!
Citera
2009-12-16, 22:35
Medlem
Citat:

Ptja..det är några punkter förvisso som skiljer dem åt;
  • Hastighet.
  • Luftfuktighet.
  • Höjd.
  • Partikelmängd i avgaserna.
  • Bränslets renhet.
  • Förbränningens renhet.
  • Motorernas skick.
  • Vindhastighet.
  • Luftlagrets sammansättning.

Men för att diskutera ämnet;
Du HAR rätt i att det faktiskt bildas aerosolrofm av kemikalier.
Contrails består av kondenserat Diväteoxid, en kemikalie som i stora doser kan leda till lungödem, rubbad saltbalans och kvävningsdöd.
En kemikalie att se upp med således!
Citera
2009-12-17, 23:54
Medlem
Nå, vart är sten.bs slående och oemotsägliga argument i frågan?
Citera
2009-12-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Contrails består av kondenserat Diväteoxid, en kemikalie som i stora doser kan leda till lungödem, rubbad saltbalans och kvävningsdöd.
För att inte tala om den tunga varianten, deuteriumoxid. Om man får den i huvudet går det ännu illare. Kan nån i tråden ha drabbats?
Citera
2009-12-18, 23:45
Medlem
Citat:
Ptja..det är några punkter förvisso som skiljer dem åt;
  • Hastighet.
  • Luftfuktighet.
  • Höjd.
  • Partikelmängd i avgaserna.
  • Bränslets renhet.
  • Förbränningens renhet.
  • Motorernas skick.
  • Vindhastighet.
  • Luftlagrets sammansättning.

Men för att diskutera ämnet;
Du HAR rätt i att det faktiskt bildas aerosolrofm av kemikalier.

Sedär, jag har (för att besvara de flesta) ingen som helst kunskap på ämnet (dvs. Aerodynamik gällande vingarn och flygplanen i sig när det kommer till motorer/bränsle/skeppen). Jag ser nog ifrågasättningen i sig som det intressanta mer än att kanske undersöka det så grundligt som ni presenterat det här och nu.

Jag har ju DOCK aldrig sett liknande "spår" i himlen, även fast jag bott både nära och jobbat på en flygplats (Osl Gardermoen). Jag har visserligen inte kollat speciellt jättenoga, då min vetenskap om denna konspirationsteori inte var aktuell back then. Men, de enda spår som jag sett och lagt märke till har varit mindre spår, ca "5cm" (antagligen typ 140m, om inte mer) bakom planet. Det faktum att JAG, under min tid på flygplatsen enkelt hade kunnat bli övertalad att gå med en viss sak från ett ställe till ett annat och hälla någonting i en tank för en viss summa pengar. Säger också endel om mig och människors kärlek för pengar. Känns också som att jag lätt skulle kunnat ha hållt käft om det också, bara sägt att jag vann på triss etc. ifall de hotade med att döda mig om jag berättade för någon, jag hade knappast ens misstänkt att något större låg bakom tror jag. För girig för o bry mig, I guess. Men det var då.
Citera
2009-12-19, 01:31
Medlem
Citat:
Det faktum att JAG, under min tid på flygplatsen enkelt hade kunnat bli övertalad att gå med en viss sak från ett ställe till ett annat och hälla någonting i en tank för en viss summa pengar.

Om man ska gå på vad som sägs, att det är Aluminium och barium-baserade kemikalier som sprids, så kan du ju rätt kallt räkna med att motorerna kommer protestera något löjligt våldsamt mot det...
Citera
2009-12-19, 02:35
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Om man ska gå på vad som sägs, att det är Aluminium och barium-baserade kemikalier som sprids, så kan du ju rätt kallt räkna med att motorerna kommer protestera något löjligt våldsamt mot det...

Varför skulle den protestera mot det?
Citera
2009-12-19, 11:01
Medlem
Citat:
Jag har ju DOCK aldrig sett liknande "spår" i himlen, även fast jag bott både nära och jobbat på en flygplats (Osl Gardermoen).
Man kan ju alltid uppfatta världen olika...
Jag har sett korta k-strimmor och lååååånga k-strimmor under 80% av mitt liv. De första åren vågar jag inte uttala mig om. Och givetvis massor av flygplan som det inte blir några k-strimmor ifrån. Och jag har jobbat på flygplatser i över halva livet.
Men aldrig nåt som inte stämt med högstadiets fysikbok.
Citera
2009-12-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Varför skulle den protestera mot det?
Kan det rent av vara så enkelt att du äger en motor som förbränner olja? Att prova med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in