2009-12-10, 09:30
Medlem
sue-ellens avatar
Visf: Något OT men har du hört talas om market failures och assymetrisk information. Det är inte sant att allt nödvändigtvis blir billigare för att en oreglerad marknad får råda.
Citera
2009-12-10, 09:42
Medlem
Metafors avatar
Jag tycker att intentionen är bra, men det finns en hel del att jobba med när det gäller utformningen av lagstiftningen. Ett annat gigantiskt problem är den dubbla diagnostiseringen, där först din läkare gör en bedömning som sedan Försäkringskassan skrotar eller följer.

Rent praktiskt innebär det att läkarna bara sitter där för att skriva ut medicin och gipsa brutna ben. Ett ofantligt slöseri med resurser då patienten, i praktiken, skulle kunna gå direkt till FK och ställa frågan: "Har jag rätt att vara sjuk nu?"

Man måste bestämma sig från politikernas sida. Som jag ser det finns det bara två alternativ:

1. Att Försäkringskassan bygger en egen läkarkår, med egna mottagningar, dit patienterna går direkt om man tror att man riskerar att bli sjukskriven längre än 2 veckor.
2. Att Försäkringskassan följer vanliga läkares rekommendationer och enbart(!) kallar personer till speciell utvärdering där man känner tveksamhet inför läkarens intyg, eller där sjukskrivningsperioden överstiger en viss tid.
Citera
2009-12-10, 10:01
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
De betalar mer och får bättre resultat.
Hur resonerar du nu?

Citat:
Idiotiskt att mäta, för siffrorna blir sämre i USA för att de faktiskt föder barn vi inte ens föder i Sverige. De har den bästa fostervården i USA, så foster som i andra länder aldrig fötts, som hade slängts i papperskorgen och aldrig räknats, faktiskt föds, och eftersom de är i en riskzon att dö, och gör det, så drar det ner deras statiskt.
Citat:
Svensk neonatalvård i världsklass!
Svenska barn som föds extremt mycket för tidigt har betydligt bättre prognos än motsvarande grupp barn i andra länder. Knappt två av tio har måttliga till svåra förändringar i hjärnan mot upp emot hälften av barnen i andra länder.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sv...ass_237987.svd
Eller hur var resonemanget kring barnadödlighet?

Citat:
Menar du att de har sämre sjukvård i USA för att de har bättre? Man måste förstå vad man mäter också, när man gör som OECD eller WHO och bara tar massvis med olika statistisk, mycket av den inte ens relevant, och viktar det på olika vis för att skapa en mytisk sjukvårdsranking, då når man inte mycket sanning.
Oj, jag glömde att Emeritius Visfs egna statistiska analyser är konsensus inom OECD!
Är du med i sanningsrörelsen?

Citat:
...hur många som överlever behandlingar, hur bra behandlingarna går, etc. Vilket är svårare att mäta, men försök till det ger USA rättmäktigare bättre resultat.
Ah, du kanske tänker på USAs u-landssiffror när det gäller Barnadödlighet? Men det passar kanske in i slit-&-släng-kulturen. Gör om gör rätt

Citat:
För att ta det kort, USA har dyrare vård, men de har bättre vård.
Mytomanifrekvensen inom det amerikanska vårdsystemet ligger på toppnivåer. Gör om gör rätt
Citera
2009-12-10, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sue-ellen
Visf: Något OT men har du hört talas om market failures och assymetrisk information. Det är inte sant att allt nödvändigtvis blir billigare för att en oreglerad marknad får råda.

Market failures är en myt, assymetrisk information tar entreprenören hand om.

http://mises.org/story/801
http://mises.org/daily/1035

Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Hur resonerar du nu?

Bättre än dig, som vanligt.

Citat:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sv...ass_237987.svd
Eller hur var resonemanget kring barnadödlighet?

Jag är så jävla less på folk som ska posta undersökningar som inte fattar vad de undersöker.

52 barn ifrån 50-talet, och deras neurologiska utveckling. Är det på något vis the smoking gun? Herregud.

Hur är det med resonemanget kring barndödlighet, jag inte bemöts det av det du posta, men är du intresserad av att läsa på om det finns det litteratur om det i överflöd. Det är ganska självförklarande, om man föder barn som annars hade räknats som döda, som har en större risk att dö, då kommer man ha större barndödlighet.

Citat:
Oj, jag glömde att Emeritius Visfs egna statistiska analyser är konsensus inom OECD!
Är du med i sanningsrörelsen?

Argument to authroity, om du inte kan argumentera för någonting, utan bara referera till någon mytisk intellektuell elit, då ska du inte uttrycka dig.

Om de tror på allvar att fetma i ett land beror på hur bra sjukvården är, då är de fane mig dumma i huvet.

Citat:
Ah, du kanske tänker på USAs u-landssiffror när det gäller Barnadödlighet? Men det passar kanske in i slit-&-släng-kulturen. Gör om gör rätt

Så du fattar inte. Jag är inte förvånad. Du har aldrig kommit till vettigt svar och denna post är inget undantag.

Håll käft istället om du inte ska argumentera.

Citat:
mytomanifrekvensen inom det amerikanska vårdsystemet ligger på toppnivåer. Gör om gör rätt

Ändå har du inte lyckats poängtera att någonting jag sa var fel. Mycket jävla rabalder när argumentationen hamnar på en nivå över din förståelse.

Så jävla trist, känns enormt ovärt att ens spendera tiden att svara på folk som inte bemöter det man säger utan bara svarar likt en fibril fjortis som inte får som de vill av sina föräldrar. Väx upp vafan, kan du inte svara på det som sägs svara inte alls.

Ställ dig frågan själv, om du var miljardär, vart skulle du åka för att få vård? Sverige eller USA?
Senast redigerad av Visf 2009-12-10 kl. 15:24.
Citera
2009-12-10, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du skulle behöva lite Amerikans sjukvårdshjälp, så kanske dom skulle lösa din hjärnskada att du inte fattar att du är ägd.

Hur många idioter finns det här på flashback, känns som det blir fler varje dag.

Har ni verkligen INGENTING att komma med? Jag skrev en hel A4 där jag beskrev vad jag stod för och svar tillbaka är "meh, sverige är bäst, du är dum". Är ju fane mig pinsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du är bara inte sann -- så överdödlighet har inget med sjukvård och allmän status i landet att göra?

Ännu en som inte fattar vad man säger.

Sjukvård har ingenting att göra med överdödlighet och allmän status.

Det är falsk ekvivalens, sjukvård kan hjälpa att bättra dessa, men de är påverkade av andra saker också.

Citat:
Spädbarnsdöd har inget med sjukvård att göra.

Beror på hur du mäter det. Men som det mäts idag - nej det har det inte, för då kan man få ner sin spädbarnsdödlighet genom att aldrig föda barn i riskzonen. Hur vettigt är det?

Samma fenomen finns inom kirurgi, och det är någonting man fått göra saker åt. Det var så att vissa kirurger ville aldrig göra riskabla ingrepp för det påverkade deras individuella statistik.

Tänk att vi reparerar bilar, och vi mäter hur duktiga vi är genom att se hur många bilar vi reparerar. Jag gör ingenting mer än att byta vindrutetorkare, medan en annan accepterar alla uppdrag. Jag blir enligt mätning då bättre, även fast den andra personen faktiskt är den som är duktigare. Förstår du? Nej okej, skit i att svara då bara.

Citat:
Billig sjukvård, och så effektiv sen, tänk så många ungar som föds fram som aldrig hade gjorts i Sverige -- det kan man ju se på den höga dödligheten.

Du är ju en mupp, av guds nåde.

Det kan man se om man är lite påläst och har en uns intelligens. Du har ingetdera så det är ingen mening att du försöker.

Citat:
Mätinstrument som gäller för världen i övrigt gäller aldrig för USA enligt dig -- så länge siffrorna är negativa -- kan du få det till något positivt, då vill du räkna dem.

Mätinstrumenten?

Ja det visar väl vad förståelse du har för statistiken ungefär, de går ju runt med mojänger från OECD och WHO och testar dem i olika länder.

Saken är den att barndödligheten i USA är ganska känt fenomen. Men vet man inte vad man snackar om så är det lätt att man inte är påläst om det.
Senast redigerad av Visf 2009-12-10 kl. 15:20.
Citera
2009-12-10, 16:14
Medlem
Japhys avatar
Jag fattar inte vad alla gnäller om i den här jävla jämmerdalen! Tror ni verkligen att vi som är hårt arbetande människor vill försörja några suggor med "fibromyalgi", eller någon med lätt depression, eller valfri annan latmask som döljer sig bakom Sveriges skyhöga sjukskrivningssiffror?

Vad fan är det ni inte förstår? Att man måste förtjäna sitt levebröd om man inte är för sjuk för att göra det! Det är det enda denna nödvändiga reform går ut på.

citat från första länken:
Citat:
Efter månad 12 krävs särskild prövning för att ha rätt till sjukpenning. De som utan fördröjning får förlängd sjukpenning är t ex cancersjuka, människor med neurologiska sjukdomar (MS, ALS), människor med psykossjukdomar - allvarliga sjukdomstillstånd.

Jag vill att ni berättar EXAKT vad i detta ni inte förstår? Sjukskrivna ska vara sjukskrivna, inte gå direkt till förtidspension som sossarna vill ha det. Om man är helt jävla körd, ja då fortsätter man vara sjukskriven. Men någon diffus värk lär nog inte duga för att slippa undan sin grundläggande plikt - att försörja sig.
Citera
2009-12-10, 16:23
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Jag är så jävla less på folk som ska posta undersökningar som inte fattar vad de undersöker.52 barn ifrån 50-talet, och deras neurologiska utveckling.
WOW, snacka om att kasta sten i glashuset!
Citat:
Det visar en svensk studie omfattande 50-talet barn födda i Stockholmsområdet mellan januari 2004 och augusti 2005. De 52 barnen är alla födda mellan vecka 22 och 27, alltså upp till 18 veckor före beräknad nedkomst. Barnens hjärnor har undersökts med magnetkamera vid den tidpunkt då de normalt skulle ha fötts.
Dvs Sverige har neonatalvård i Världsklass! Hur var det med u-landsbarnadödligheten i uSa?
Citera
2009-12-10, 16:24
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Du saknar totalt insikt i hur själva samhället fungerar, och att det finns en stor de av befolkningen som av en eller annan anledning av fullt naturliga orsaker står utanför arbetsmarknaden.

Det du uppenbarligen saknar insikt om är hur dessa grupper får sämre förutsättningar om staten väljer att råna resten av befolkningen på medel för att försörja dessa grupper, faktum är att den metoden är den i särklass minst effektiva.
Men troligtvis så talar jag för döva öron då du inte bryr dig om dessa grupper utan hellre vill bevara status quo, det finns ett uttryck för sådana som dig; Trygghetsnarkomaner.
Gemensamt för trygghetsnarkomaner är oförmågan att se längre än vad näsan räcker...
Senast redigerad av unsung 2009-12-10 kl. 16:29.
Citera
2009-12-10, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metafor
2. Att Försäkringskassan följer vanliga läkares rekommendationer och enbart(!) kallar personer till speciell utvärdering där man känner tveksamhet inför läkarens intyg, eller där sjukskrivningsperioden överstiger en viss tid.

Så är det redan idag. Jag fick i alla fall flerårigt beslut om aktivitetsersättning utan FK-läkare inblandad. Då hade jag såklart ett tydligt läkarutlåtande, en diagnos som det inte rådde minsta tveksamhet kring, samt en utredning i bagaget. Så att FK alltid anlitar egna läkare är alltså inte riktigt sant.
Citera
2009-12-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag fattar inte vad alla gnäller om i den här jävla jämmerdalen! Tror ni verkligen att vi som är hårt arbetande människor vill försörja några suggor med "fibromyalgi", eller någon med lätt depression, eller valfri annan latmask som döljer sig bakom Sveriges skyhöga sjukskrivningssiffror?

Vad fan är det ni inte förstår? Att man måste förtjäna sitt levebröd om man inte är för sjuk för att göra det! Det är det enda denna nödvändiga reform går ut på.

citat från första länken:

Citat:
Citat:
Efter månad 12 krävs särskild prövning för att ha rätt till sjukpenning. De som utan fördröjning får förlängd sjukpenning är t ex cancersjuka, människor med neurologiska sjukdomar (MS, ALS), människor med psykossjukdomar - allvarliga sjukdomstillstånd.

Jag vill att ni berättar EXAKT vad i detta ni inte förstår? Sjukskrivna ska vara sjukskrivna, inte gå direkt till förtidspension som sossarna vill ha det. Om man är helt jävla körd, ja då fortsätter man vara sjukskriven. Men någon diffus värk lär nog inte duga för att slippa undan sin grundläggande plikt - att försörja sig.

Problemet uppstår när du inte har Cancer, ALS eller MS, men ändå är sjuk mer än 914 dagar.

Perspektivet på att en sjukdom enast kan vara en begränsad tid är ju mycket märkligt. På 913 dagen är du sjuk, men på 914 dagen är du frisk.

Rekomendationerna för hur länge man ska vara sjukskriven för de olika sjukdomarna är också mycket märkliga. Titta på Stroke/hjärninfarkt tex. rekomenderad sjukskrivning 8 veckor. OM du inte är i övre medelåldern förståss, då rekomenderas snabb pension.

http://www.socialstyrelsen.se/riktli...ularasjukdomar

Hur kan man ens betrakta sjukdom ur det här perspektivet? Sjukskrivning ska göras på basis av patientens tillstånd, inte på basis av nån tidsberäkningsmall.
Citera
2009-12-10, 16:36
Medlem
Metafors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckliot
Så är det redan idag. Jag fick i alla fall flerårigt beslut om aktivitetsersättning utan FK-läkare inblandad. Då hade jag såklart ett tydligt läkarutlåtande, en diagnos som det inte rådde minsta tveksamhet kring, samt en utredning i bagaget. Så att FK alltid anlitar egna läkare är alltså inte riktigt sant.

Nä, det är här det brister. Vem skall bestämma vad? Idag är det ingen som vet.
Citera
2009-12-10, 16:55
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Problemet uppstår när du inte har Cancer, ALS eller MS, men ändå är sjuk mer än 914 dagar.

Perspektivet på att en sjukdom enast kan vara en begränsad tid är ju mycket märkligt. På 913 dagen är du sjuk, men på 914 dagen är du frisk.

Rekomendationerna för hur länge man ska vara sjukskriven för de olika sjukdomarna är också mycket märkliga. Titta på Stroke/hjärninfarkt tex. rekomenderad sjukskrivning 8 veckor. OM du inte är i övre medelåldern förståss, då rekomenderas snabb pension.

http://www.socialstyrelsen.se/riktli...ularasjukdomar

Hur kan man ens betrakta sjukdom ur det här perspektivet? Sjukskrivning ska göras på basis av patientens tillstånd, inte på basis av nån tidsberäkningsmall.

Det kanske låter väldigt hemskt i en obildad persons öron, att någon ska "tvingas" till arbete 8 veckor efter en stroke. Vi andra ser att läkarvetenskapen har gjort framsteg och att rekommendationen är gjord på vetenskaplig grund. En rekommendation är inte något tvingande, utan en riktlinje som hjälper läkaren vid bedömningen.

Att införa en gräns efter vilken den sjukskrivnes förmåga till arbete kontrolleras mot arbetsmarknaden är viktigt!!! Du verkar ha missuppfattat något.

Återigen, men kortfattat - efter dessa 914 dagar, kommer den sjukskrives förmåga givetvis återigen testas. Annars blir det existensminimum, vilket inte är så illa i ett land som Sverige.

Snälla berätta för mig vilka sjukdomar det är du talar om. Vilka ohyggliga fasansfulla sjukdomar går folk och bär på i detta land som inte omfattas av:

"cancersjuka, människor med neurologiska sjukdomar (MS, ALS), människor med psykossjukdomar - allvarliga sjukdomstillstånd. " som det står i första inlägg?

De flesta som idag är "sjuka" är deprimerade och tycker livet är ångestfyllt. De ska ut och jobba, så enkelt är det! För vissa är livet skit, se på världen - den är ett riktigt rövhål för majoriteten av mänskligheten. De är dock inte livstids försörjda som här i Sverige, men klarar sig ändå.
Senast redigerad av Japhy 2009-12-10 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in