• 1
  • 2
2005-03-27, 13:09
Medlem
Cohibas avatar
Författarbiografier är ett av mig försummat område och jag har läst få. Kan dock varmt rekommendera de 3 jag har läst:

Huizingas om Erasmus
Byron, Child of Passion, Fool of Fame av Benita Eisler (enormt underhållande och fet välskriven bok om tacksamt ämne)
och
T. S. Eliot av Lyndall Gordon

på lut har jag Lindops över de Quincey och Suryas över Bataille.

Fler tips -
Citera
2005-03-27, 13:25
Medlem
lowrides avatar
Jean-Paul Sartre - Orden
Citera
2005-03-27, 15:29
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Författarbiografier är ett av mig försummat område och jag har läst få. Kan dock varmt rekommendera de 3 jag har läst:

Huizingas om Erasmus
Byron, Child of Passion, Fool of Fame av Benita Eisler (enormt underhållande och fet välskriven bok om tacksamt ämne)
och
T. S. Eliot av Lyndall Gordon

på lut har jag Lindops över de Quincey och Suryas över Bataille.

Fler tips -

Det är en mycket förförisk genre, och det finns åtskilliga välskrivna, inkännande och grundligt researchade verk att drömma sig bort i:

Richard Ellmanns klassiska Joycebiografi, Jean-Yves Tadiés Proust, James Knowlsons Damned to Fame (om Beckett), Hugh Kenners The Pound Era, Humphrey Carpenters Poundbiografi, Frederic Vitoux om Céline, Graham Robb om Rimbaud...
Citera
2005-03-27, 16:47
Medlem
Ördögs avatar
Jag kan rekommendera åtmisntone Sven Lidman - Ett livsdrama av Knut Ahnlund - lysande forskning om en författare vars liv var långt intressantare än hans böcker. Och naturligtvis August Strindberg av Olof Lagercrantz, och Gustaf Fröding av Staffan Bergsten. Jag hoppas på att jag en dag ska stöta på Fredrik Bööks biografier - om Tegnér eller Heidenstam eller Stagnelius - under nån av mina antikvariats- och loppisrundor, och också Alf Kjelléns Wirsén-studie Bakom den officiella fasaden skulle vara kul att få tag på.
Citera
2005-03-27, 20:04
Medlem
Eremitens avatar
Ett par förslag:
(Bokfilmerna är inga utförliga författarbiografier, men de innehåller väldigt mycket intressant bildmaterial.)

André Maurois - Byron
André Maurois - Turgenev
André Maurois - De tre Dumas
André Maurois - Olympio. Victor Hugos liv
André Maurois - Victor Hugo. En bildbiografi
André Maurois - Chateaubriand och hans samtid
André Maurois - Ariel: Shelleys liv
André Maurois - Léila eller George Sands liv
Hesketh Pearson - Oscar Wilde
H. Montgomery Hyde - Oscar Wilde
Vyvyan Holland - Oscar Wilde. En bildbiografi
Ejnar Thomassen - Dostojevskij. En livsskildring
Zenta Maurina - Dostojevskij
G. K. Chesterton - Charles Dickens
J. B. Priestley - Charles Dickens. En bildbiografi
F. E. Halliday - Shakespeare. En bildbiografi
Michael Meyer - Henrik Ibsen
James Rössel - Mark Twain
Anne-Marie Odstedt - Dan Andersson
John Dickson Carr - The Life of Sir Arthur Conan Doyle
Jeffrey Meyers - Edgar Allan Poe. His Life and Legacy
Valerie Grosvenor Myer - Jane Austen
Irving Stone - Sjöman till häst. En bok om Jack Londons liv
Bertil G. Lagerström - I jättens skugga. En bok om Charlotte Shaw och hennes man
Bertil G. Lagerström - Gentleman i varannan tum. En bok om Frank Harris och hans tid
Fredrik Böök - H. C. Andersen
Fredrik Böök - Verner von Heidenstam
Fredrik Böök - Victoria Benedictsson och Georg Brandes
Fredrik Böök - Esaias Tegnér
Åke Eliaeson och Bror Olsson - Esaias Tegnér. En monografi i bild
Erik Lindorm - Selma Lagerlöf. En bokfilm
Henry Olsson - Fröding. Ett diktarporträtt
Olof Lagercrantz - Agnes von Krusenstjerna
Kathryn Hughes - George Eliot. The Last Victorian
Serena Vitale - Pushkin's Button
Lars Huldén - Carl Michael Bellman
Geir Kjetsaa - Nikolaj Gogol. Den gåtfulle diktaren
Sophie Laffitte - Tjechov i bilder och dokument
Emil Nordlander - August Blanche. Minnesteckning i breda drag
A. E. Hotchner - Papa Hemingway
Sven Christer Swahn - Piraten
Barry Gifford & Lawrence Lee - Jacks bok. Legenden Jack Kerouac
Stefan Zweig - Balzac

Av intresse är även Zweigs två böcker:
Tre mästare. Balzac Dickens Dostojevskij
Casanova Stendhal Tolstoj. Liv som blev dikt

Jag är mycket förtjust i biografiska romaner om författare, konstnärer, kompositörer och vetenskapsmän, t.ex:
Charles Gorham - Livets vin. Romanen om Balzac
Guy Endore - Kung av Paris. En roman om Dumas d.ä. och Dumas d.y. byggd på deras biografier.
Joseph Brodsky - Hans namn var Shakespeare
Bruno Frank - En viss Cervantes
Donald S. Olson - The Confessions of Aubrey Beardsley
Virginia Hersch - Att hålla fast en dröm. Romanen om Eugène Delacroix
Citera
2005-03-27, 22:29
Medlem
Cohibas avatar
Tackar och glömde den här som jag nyss läst:

James Joyce av Edna O'Brien

Ersätter säkert inte Ellman, men snabbläsning om 180 sidor och mycket välskriven.
Citera
2005-03-27, 23:30
Medlem
Profaxs avatar
Att läsa och skriva Av: V.S Naipaul

Cirka 70 välskriva sidor om Naipauls förhållande till böcker och skrivande. Ganska intressant för den som är intresserad av att bli författare eller dylik.
Citera
2005-03-28, 05:29
Medlem
eantrs avatar
Jag tycker problemet eller paradoxen uppstår när biografier nästan kan vara intressantare eller i alla fall mycket mer lättillgängliga än författaren själv i fråga. Är det inte ett falskt intresse eller iaf en fälla när deras liv får företräde. Jag har exempelvis läst mycket mer OM Gunnar Ekelöf än AV honom.
Citera
2005-03-28, 21:40
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eantr
Jag tycker problemet eller paradoxen uppstår när biografier nästan kan vara intressantare eller i alla fall mycket mer lättillgängliga än författaren själv i fråga. Är det inte ett falskt intresse eller iaf en fälla när deras liv får företräde. Jag har exempelvis läst mycket mer OM Gunnar Ekelöf än AV honom.

Tror det är rätt ovanligt att man intresserar sig mer för en författares liv än verk. Det är väl ändå i allmänhet för att man gillat skriftställarens arbete i fråga som man rotar fram en biografi?
Citera
2005-03-29, 02:03
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag kan rekommendera åtmisntone Sven Lidman - Ett livsdrama av Knut Ahnlund - lysande forskning om en författare vars liv var långt intressantare än hans böcker. Och naturligtvis August Strindberg av Olof Lagercrantz

Håller helt med om Ahnlunds Lidmanbiografi, fantastiskt bra. När det gäller Lagercrantz tycker jag att hans starka sida inte är den biografiska: Strindbergboken är förstås mycket välskriven men lite tråkig, och de egna analyserna sträcker sig väl som längst till konstaterandet att man inte kan läsa Strindbergs böcker som biografiska vittnesbörd om den historiske Strindberg utan måste ta hänsyn till att de är "dikt" - alltså ett angrepp på t.ex. Gunnar Brandells försök att göra psykoanalytiska tolkningar av personen Strindberg utifrån ett verk som Inferno. Rimligt i sig men kanske också lite torftigt. Lagercrantz är bättre när han skildrar och tolkar sina vänner och fiender i det kulturliv som han själv var en del av, och alltså gör sina författarbiografier till ett slags memoarer, eller när han själv är skald och med hjälp av mer eller mindre lyckade poetiska bilder försöker karakterisera ett författarskap.

Andra svenska författarbiografier som kan rekommenderas är Staffan Björcks Heidenstam och sekelskiftets Sverige (visserligen inte strikt biografisk) och Sven G Svensons Gunnar Wennerberg som bägge tecknar en bred bild av studieobjektens respektive tidevarv. Björcks bok är från 1946 men fortfarande enormt givande, kanske en av de bästa litteraturvetenskapliga avhandlingarna på svenska. Vilgot Sjömans Drömtydaren om Olle Hedberg är ohöljt personlig, ibland lite slängig i stilen men bakom ligger ett beundransvärt forskningsarbete kring en författare som strävade efter att personligen vara en doldis och strax före sin död brände det mesta av sina papper, så spekulationer som inte alltid kan beläggas kommer man nog inte undan. Johan Svedjedals stora Birger Sjöberg-studie Skrivaredans är en mycket bra biografi över en av de mest mångsidiga begåvningarna i svensk 1900-talslitteratur.
Citera
2005-03-29, 14:15
Medlem
Flus avatar
I år är det 100 år sedan Elias Canetti föddes. Varför inte fira med att läsa hans självbiografi i tre delar, Den räddade tungan, Facklan i örat och Ögonspelet?
Den nyutkomna Party under blitzen har jag inte läst, men den innehåller porträtt av författare, konstnärer och andra som Canetti lärde känna under sin tid i England, bl a vädrar han sitt hat mot TS Eliot.
Citera
2008-09-16, 01:26
Medlem
"Maddog"s avatar
Samuel Johnson

http://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Johnson

"Life of Mr Richard Savage"

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170400377

http://en.wikipedia.org/wiki/Life_of_Savage

Intressant, lättläst, om än stundtals melodramatisk biografi om poeten/satirikern Richard Savage.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in