2009-12-06, 09:56
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Det fanns delar i helges berättelse som inte var riktigt sanna. Även om han erkänner sin del av katastrofen i Knutby och tar sitt ansvar, känns det ändå som han vill föringa sin egen del. Sara berättar om vad helge säger åt henne att göra i samband med mordnatten.
Men när helge själv berättar är det åsa som planlagt det hela och han enbart misstänker vad som kommer att ske.

Nja.. jag uppfattade inte helge som spec. trovärdig och sanningsenlig. Han döljer väldigt mycket fortfarande. Kanske av ren skam. Att han skulle vara helt ovetande om vad som hände med Helene och snabbt därefter gifta sig med Alexandra. Nej, i detta var han inte alls övertygande..

Tack för länken det var intressant att få höra helge berätta, även om jag anser att han har en bra bit kvar tills han kan.. vågar.. orkar berätta om vad som egentligen hände i Knutby församling.
Nja, med lite mer kött på benen har jag svårt att hålla med dig. Vi får inte glömma att det Sara berättade är en psyksjuk version. Okey, det kan vara Saras "verklighet och sanning". Precis som allt vad Åsa gör och anser är sanningen.

Åsa störde sig på Heléne och ansåg hon var upprorisk. Om Heléne inte ändrade sig var det kört och hon skulle få gå hem. Problemet var i själva verket Åsa som tog all tid från Helge, hennes man och även krävde sexuell betjäning. Lite likt SuFä's situation med Ubbe Död som Jesus ställföreträdare II.

När Alexandra påpassligt kom in i bilden passade hon på att sno Helge mitt framför näsan på Åsa. Även Alexandra var upprorisk och lat ansåg Åsa...

Så har du Nettan som verkligen ville ha Helge och byta ut mannen med den bögiga gången som vanärade församlingen, Åsa och familjen Waldaus rykte. Glöm inte bort att det var tider med pingstpastorn Åke Green i högform.

Tja, vad gjorde då Åsa för att inte hjälpa Gurd på traven? Mer än att under de gångna åren ljuga om sin Londonresa som var tänkt att ge henne alibi för mordnatten?

Har du sett eller känner till något som ger Åsa den minsta trovärdighet i Knutbytragikens förlopp? Vad är det i så fall?
Citera
2009-12-06, 10:03
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Nja, med lite mer kött på benen har jag svårt att hålla med dig. Vi får inte glömma att det Sara berättade är en psyksjuk version. Okey, det kan vara Saras "verklighet och sanning". Precis som allt vad Åsa gör och anser är sanningen.

Åsa störde sig på Heléne och ansåg hon var upprorisk. Om Heléne inte ändrade sig var det kört och hon skulle få gå hem. Problemet var i själva verket Åsa som tog all tid från Helge, hennes man och även krävde sexuell betjäning. Lite likt SuFä's situation med Ubbe Död som Jesus ställföreträdare II.

När Alexandra påpassligt kom in i bilden passade hon på att sno Helge mitt framför näsan på Åsa. Även Alexandra var upprorisk och lat ansåg Åsa...

Så har du Nettan som verkligen ville ha Helge och byta ut mannen med den bögiga gången som vanärade församlingen, Åsa och familjen Waldaus rykte. Glöm inte bort att det var tider med pingstpastorn Åke Green i högform.

Tja, vad gjorde då Åsa för att inte hjälpa Gurd på traven? Mer än att under de gångna åren ljuga om sin Londonresa som var tänkt att ge henne alibi för mordnatten?

Har du sett eller känner till något som ger Åsa den minsta trovärdighet i Knutbytragikens förlopp? Vad är det i så fall?

Helt rätt.

Inslaget med Sara var för övrigt från 2004 och rättegången.

Hur Sara ser på saken idag, skulle vara intressant att få veta.
Sara är fortfarande under vård och hon är därtill en som sekten med all säkerhet vill prata med.....

(Minns Åsas handtryckning i rätten.)
Senast redigerad av Angel of Peace 2009-12-06 kl. 10:08.
Citera
2009-12-06, 10:14
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron

Även jag är övertygad om att åsa har en stor del i vad som hände med Helene och natten då Alexandra dog .. skotten mot Daniel. Där gör du och ett flertal av postarna ett jättearbete för att få fram sanningen.

Men jag är inte lika övertygad om att helge inte var medveten om sanningen. Vad som hände med Helene .. ? Kanske är sanningen för svår att berätta om? För hans barns skull.. ? Det han har berättat är illa nog.. att han själv skulle ha någon del eller kunskap om att Helene skulle tas hem.. mördas på ren svenska.. detta är ännu svårare att klara av att erkänna för sig själv och barnen.
Citera
2009-12-06, 10:35
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Även jag är övertygad om att åsa har en stor del i vad som hände med Helene och natten då Alexandra dog .. skotten mot Daniel. Där gör du och ett flertal av postarna ett jättearbete för att få fram sanningen.

Men jag är inte lika övertygad om att helge inte var medveten om sanningen. Vad som hände med Helene .. ? Kanske är sanningen för svår att berätta om? För hans barns skull.. ? Det han har berättat är illa nog.. att han själv skulle ha någon del eller kunskap om att Helene skulle tas hem.. mördas på ren svenska.. detta är ännu svårare att klara av att erkänna för sig själv och barnen.
Jag är övertygad om att Helge kunde förutse konsekvenserna av att Ärkehönset (©The Saint) dömde ut andra kvinnor som upproriska. Även om inte Helge var direkt inblandad i själva dödandet, bär han ett tungt ansvar vilket han för övrigt har medgivit, när det gäller mordet på Alexandra.

När det gäller mordet på Heléne, skulle det förvåna mig om han erkände delaktighet eftersom det skulle få förhållandet till barnen att haverera.

Det är möjligt att den avrättningen utfördes utan Helges praktiska medverkan, men att det skedde utan hans kännedom, ser jag som helt osannolikt.

I Viggo-intevjun framkommer att Helge vid den tiden, såg upp till Ärkehönset (©The Saint) och med till visshet gränsande sannolikhet, ställde upp på alla hennes nycker.

Helge sitter bra där han sitter men i rättvisans namn borde ytterligare några av hönsen och tupparna på mordkullen också spärras in på livstid.
Citera
2009-12-06, 10:41
Medlem
Citat:

Hej!
Du för en sansad dialog, det är bra!
Vet du något som är i händelsernas centrum, delge detta till dom som ska ha sådana uppgifter.
Eller prata i klarspråk med oss på fb.
Eftersom du inte är en nybörjare på tråden, så vet du hur det går att prata med vem som helst utav oss, utan synlig text.
OBS! Välj dina kamrater på fb. med omsorg. OBS!
/nedslepp
Citera
2009-12-06, 10:57
Medlem
Qwertysans avatar
Var försiktig YONI

Citat:
Ursprungligen postat av nedslepp
Hej!
Du för en sansad dialog, det är bra!
Vet du något som är i händelsernas centrum, delge detta till dom som ska ha sådana uppgifter.
Eller prata i klarspråk med oss på fb.
Eftersom du inte är en nybörjare på tråden, så vet du hur det går att prata med vem som helst utav oss, utan synlig text.
OBS! Välj dina kamrater på fb. med omsorg. OBS!
/nedslepp

Jag håller helt med nedslepp fast utifrån helt andra motiv.
Under 6 års tid har det figurerat ett flertal mer eller mindre fantasifulla teorier här på FB. Ett flertal har passerat gränsen för förtal och skulle troligen leda till åtal om aktörerna skulle ha agerat med eget namn.
Flertalet på den här tråden har en egen agenda. De flesta är inte ett dugg intresserade av sanningen.
Blotta inte dig själv för mycet. Det kan komma oerhört negativa rekyler.
mvh
Qwertysan
Citera
2009-12-06, 11:18
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
Jag är övertygad om att Helge kunde förutse konsekvenserna av att Ärkehönset (©The Saint) dömde ut andra kvinnor som upproriska. Även om inte Helge var direkt inblandad i själva dödandet, bär han ett tungt ansvar vilket han för övrigt har medgivit, när det gäller mordet på Alexandra.

När det gäller mordet på Heléne, skulle det förvåna mig om han erkände delaktighet eftersom det skulle få förhållandet till barnen att haverera.

Det är möjligt att den avrättningen utfördes utan Helges praktiska medverkan, men att det skedde utan hans kännedom, ser jag som helt osannolikt.

I Viggo-intevjun framkommer att Helge vid den tiden, såg upp till Ärkehönset (©The Saint) och med till visshet gränsande sannolikhet, ställde upp på alla hennes nycker.

Helge sitter bra där han sitter men i rättvisans namn borde ytterligare några av hönsen och tupparna på mordkullen också spärras in på livstid.

Det som jag fetstilat är precis min åsikt också.

Jag uppfattade Helge som helt trovärdig i det han sa i intervjun, förutom när han skulle förklara vad som kunde orsakat Helénes död. Jag tror helt enkelt att det är för svårt för honom att medge att han har del i vad som hände hans barns mor och att han hade haft möjlighet att förhindra vad som skedde.
Citera
2009-12-06, 11:24
Medlem
Qwertysans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Det som jag fetstilat är precis min åsikt också.

Jag uppfattade Helge som helt trovärdig i det han sa i intervjun, förutom när han skulle förklara vad som kunde orsakat Helénes död. Jag tror helt enkelt att det är för svårt för honom att medge att han har del i vad som hände hans barns mor och att han hade haft möjlighet att förhindra vad som skedde.
Då är han alltså inte trovärdig! Om han inte är trovärdig på en punkt så vet vi inte avd han ljuger om mer!
Ingen kan tro att en så intelligent person som samarbetar så nära med Å*W* skulle vidarebefodra SMS utan att veta vad det är frågan om.
mvh
Q
Citera
2009-12-06, 11:25
Medlem
Therons avatar
Citat:

Helge har väl inte visat sig vara mordisk av sig? Inte heller är han någon psykopat enligt läkarexpertisen. Jag tror t.o.m Helénes far I****ar gav honom en riktig käftsmäll och slängde ut honom när han dejtade dottern. Lite grann av en mes.

Det finns däremot mycket som talar för att Åsa ansåg Heléne vara upprorisk när hon klagade över att Åsa la beslag på Helge och aldrig lät honom vara hemma med henne och barnen. Ifall Heléne inte vände om skulle det minsann hända saker. Åsa ville helt enkelt ha Helge. Överlåtelsebrevet av PaWa till ML skrevs väl i samma veva?

Några få veckor efter badkarsvurpan ville Åsa ha sex med Helge på riktigt i badkaret. Under förevändning av att han skulle vänja sig med att bada i samma badkar som Heléne dog i. Men Helge tyade inte av förklarliga skäl. Så kom lillsyrran Alexandra och snodde Helge mitt framför näsan på Åsa. Även hon ådrog sig Åsas vrede och ansågs upprorisk samt lat.

* Vad skulle Helge ha att vinna på att ha ihjäl Heléne? Gifta ned sig med någon som inte bryr sig om barnen? Helt otänkbart är det med en ogift pingstpastor. Nej, jag tror inte Helge tog kål på Heléne. Möjligt att han visste om Åsas hemgångsplaner för Heléne och blev rädd för Åsa.
Senast redigerad av Theron 2009-12-06 kl. 11:29.
Citera
2009-12-06, 11:28
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertysan
Blotta inte dig själv för mycet. Det kan komma oerhört negativa rekyler.
mvh
Qwertysan
Hoten från knutbysektens torpeder och medlöpare är välkända. Vad hotar du med för sorts repressalier?
Citera
2009-12-06, 11:30
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon

Tack, du satte orden på det jag hade svårt att förklara.
Citera
2009-12-06, 11:32
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertysan
Då är han alltså inte trovärdig! Om han inte är trovärdig på en punkt så vet vi inte avd han ljuger om mer!
Ingen kan tro att en så intelligent person som samarbetar så nära med Å*W* skulle vidarebefodra SMS utan att veta vad det är frågan om.
mvh
Q
Du är ju för bövelen lika hjärntvättad som de övriga i Tirsa-hovet
Det finns knappast någon som vill frita Helge Fossmo från skuld - inte ens han själv.

Släpp den tråden pucko!

Nu handlar det om vilka som är medskyldiga och där finns det minst åtta huvudkandidater som borde skaka galler på Hönseberg och andra lämpliga korrektionsinstitut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in