2009-11-30, 10:00
Medlem
InnocentWar1s avatar
Jag vill ha vatten, men inte vilket som helst vatten, jag vill ha the vatten.
Citera
2009-11-30, 13:33
Medlem
Zwerchstands avatar
Skallaru då inte kallare teh vatten, eller blir ironins förment högre intelligens då förbent ulvullad?
Citera
2009-11-30, 15:33
Medlem
Cerebruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0den
Nej men det har jag aldrig hävdat. Problemet med att stava "thé" istället för "te" är att man krånglar till språket, istället för att förenkla det. Att skriva ska vara enkelt, därför blir jag förbannad när de pretentiösa idoterna försöker krångla till språket istället. Det finns för fan en anledning att det heter "te" och inte "thé".
En annan viktig faktor vad det gäller att skriva är att det ska vara lätt att förstå. Jag må vara helt ensam om denna åsikt, men är det verkligen så stor skillnad på te och thé? Jag tror inte att stavningen beror på intelligens, det handlar nog snarare om vad man lärt sig.

/En som använder stavningen te.
Citera
2009-12-01, 08:51
Medlem
InnocentWar1s avatar
Jag vill inte ha något te kaffet. Vad vill du ha te te då.
Citera
2009-12-01, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0den
Jag vet mycket väl att det HAR stavats "the, thé eller té". Det gör det INTE längre. Varför krångla till stavningen?

Jag instämmer. Har aldrig förstått varför det ska stavas på något annat sätt än te. Förresten är te den enda stavningen som är med i SAOL - med andra ord den enda rätta!
Citera
2009-12-01, 23:02
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiania
Jag definerar landet som en ort där folk är dumma i huvudet och bor isolerat ifrån det moderna samhället.

Ja för vi har bara ridstigar och inga järnvägar eller broar.
Citera
2009-12-02, 00:15
Medlem
Kryžininkass avatar
Finns det folk som inte kan stava te <lägre intelligens>? Är de i så fall inte ligenta?
Citera
2009-12-02, 12:45
Medlem
Iathsathaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Finns det folk som inte kan stava te <lägre intelligens>? Är de i så fall inte ligenta?
He stav's väll änd' "lligenta" me tvo L?
Citera
2010-11-15, 04:52
Medlem
Missanderstudds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiania
Jag definerar landet som en ort där folk är dumma i huvudet och bor isolerat ifrån det moderna samhället.

Åsenså gårom å röstappå sverrjedemmåkraterna! Jävla obildade byfånar asså. Ta bort rösstretten föråm. Jag vet att samma princip borde gälla'fö invandrare också då, men då vore jag ju rasist. Jag vill ju kunna vara kaxig, bitter och fientlig mot människor, men inte för den sakens skull vara politiskt inkorrekt. Det var förövrigt därför jag registrerade mig på Flashback. Nu ska jag skriva ett inlägg om hur mycket jag hatar negrer, för att sedan gå och sätta mig tillsammans med mina arbetskamrater och åma mig över att SD passerade riksdagsspärren. Tjaa!
Citera
2010-11-15, 04:56
Medlem
Zwerchstands avatar
Wha the sa:d.
Citera
2010-11-15, 04:59
Medlem
Shoukis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Jag vill ha vatten, men inte vilket som helst vatten, jag vill ha the vatten.
När jag gjorde lumpen så stod det bruna plasttråg med varmt vatten att fylla termosen med. Mycket riktigt var de märkta "THE WATER". (Man måste ju tänka på finländare, irländare och annat folk som inte kan svenska.)
Citera
2010-11-15, 21:57
Medlem
Fast just te har jag varit rätt osäker på hur det stavas genom åren. Då har jag haft mvg i alla svenskaämnen jag läst sedan åttan, skrev 1,6 på högskoleprovet och knarkar inte. Tror det beror på att man möter rätt många olika stavningar i "offentliga" sammanhang, någonstans ifrån måste man ju ha hämtat stavningen thé från början (för den är knappast logisk). Nu vet jag emellertid att det stavas te, har varit för lat för att kolla upp det innan. Någon som vet om det någonsin stavats thé o att te eventuellt tillkom under någon stavningsreform?

Edit: jag har även mött stavningen té. En hybrid. Spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in