2009-11-21, 12:15
Medlem
Flias avatar
Jag ska installera Vista (för att sen uppgradera till Windows 7) på en ny partition.
Såvitt jag förstår måste jag göra den nygjorda partitionen till huvudpartition och sen installera Vista.

Har läst igenom här och klickat alla länkar, men.....

Blir det verkligen dual boot automatiskt efter installationen?
Måste man inte ha ett särskilt program för det?
Citera
2009-11-21, 12:42
Medlem
LazerFlips avatar
Strunta i vista och kör på windows 7 direkt?
Citera
2009-11-21, 12:49
Medlem
Flias avatar
Ja det kanske jag gör, men XP ska jag ha kvar ändå.
Men.... blir det alltså dual boot automatiskt?
Citera
2009-11-21, 12:49
Medlem
mactrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flia
Jag ska installera Vista (för att sen uppgradera till Windows 7) på en ny partition.
Såvitt jag förstår måste jag göra den nygjorda partitionen till huvudpartition och sen installera Vista.

Har läst igenom här och klickat alla länkar, men.....

Blir det verkligen dual boot automatiskt efter installationen?
Måste man inte ha ett särskilt program för det?

På tidigare versioner har det iaf varit så exvis med installerat win98 och därefter installerat winXP så har en bootmeny skapats.

Inte så mycket till svar kanske, men om inte annat så kan man fixa det efteråt. Bara man är noga med att inte installera i samma kataloger, jag skulle nog föreslå olika partitioner helst.
Citera
2009-11-21, 12:51
Medlem
Flias avatar
Ja, jag har partitionerat redan.

Men jag måste ju göra partitionen till huvudpartition, eller hur?
Sen då? Blir det dual boot efter installationen?
Citera
2009-11-21, 13:07
Medlem
mactrashs avatar
Citat:
Ja, jag har partitionerat redan.

Men jag måste ju göra partitionen till huvudpartition, eller hur?
Sen då? Blir det dual boot efter installationen?
Det går att installera på vilken partition som helst, så är det iaf med XP och då blev det som sagt en bootmeny per automatik.
Citera
2009-11-21, 13:35
Medlem
Flias avatar
Både min XP-skiva och min Vista-skiva lägger sig på C. Det går inte att göra nåt åt verkar det som.
Så jag måste nog göra den nya partitionen till primary först. Men först måste jag vara säker på att jag kan boota från den gamla partitionen.
Citera
2009-11-21, 15:10
Medlem
mactrashs avatar
Citat:
Både min XP-skiva och min Vista-skiva lägger sig på C. Det går inte att göra nåt åt verkar det som.
Så jag måste nog göra den nya partitionen till primary först. Men först måste jag vara säker på att jag kan boota från den gamla partitionen.

Lite märklig jagt får på alla mina skivor möjligheten att välja på vilken partition jag vill lägga installationen, primary eller logisk spelar ingen roll för mig.
Citera
2009-11-21, 15:37
Medlem
Problemet bero på att det är en uppgradering till Windows 7. Det finns ett sätt att installera en REN win 7 men kräver mer jobb.

Klona Windows till den andra hårddisken/partitionen med DriveImage XML

Sedan kan välja att installera på den andra. Se till kopian av Windows raderas samtidigt så att det blir en ren installation av Win 7.
Senast redigerad av panpo98 2009-11-21 kl. 15:41.
Citera
2009-11-21, 18:55
Medlem
Flias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Problemet bero på att det är en uppgradering till Windows 7. Det finns ett sätt att installera en REN win 7 men kräver mer jobb.

Klona Windows till den andra hårddisken/partitionen med DriveImage XML

Sedan kan välja att installera på den andra. Se till kopian av Windows raderas samtidigt så att det blir en ren installation av Win 7.

Bra råd.
Men.... blir det dual boot?
Citera
2009-11-29, 19:48
Medlem
Om man kan välja bland ett par operativsystem i booten för att man en gång haft dem i dator, men de är nu raderade, hur tar man då bort de från booten? I denna meny kan man välja vilket som skall vara förhandsvalt, men jag vill som sagt var kunna radera operativsystemen:
http://img6.imageshack.us/img6/3939/...1nov291641.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in