Citat:
Ursprungligen postat av Grisham
Dels var Fredric Federley där och sa en bra sak då han menade att det viktiga inte är klyftan mellan människor utan situationen för de sämst ställda.
Jag håller inte med om det.
Visst är absolut fattigdom viktigt att bekämpa, men jag tycker att den relativa fattigdomen är ett större problem i ett land som Sverige.
Människor jämför sig själva med andra i sin närhet, inte med personer på andra sidan jordklotet. Man har inte mindre ångest över sin ekonomi och sina barns möjligheter i livet bara för att det finns människor som svälter i Afrika.
Dessutom är det bevisat att klassklyftor har negativa affekter på den sociala sammanhållningen, kriminaliteten, skolresulaten, integrationen, den sociala rörligheten, tryggheten och förtroendet för samhället. Och dessutom vad gäller såväl psykisk som fysisk hälsa. Klassklyftorna skadar inte bara de som tjänar dåligt med pengar utan även de välbeställda samhällsskikten.
Idén om att en timmes arbete i vissa fall ska värderas till 70:- och i andra till många hundra eller t.o.m. flera tusen kronor (och det finns de som tjänar ännu mer) är för mig väldigt underlig.
Citat:
Sedan var det två överklassbrudar som gjorde bort sig. En snackade om stekta fiskar som folk åt. Det väckte muntration. Någon krönikör sa att svenskar ser ned på människor som har ärvt pengar men tycker att personer som tagit sig fram för egen maskin är duktiga.
Den där krönikören var helt meningslös och tillförde ingenting av relevans. Jag förstod inte vart hon ville komma med dessa påpekanden, de har ju inte alls med saken att göra. Ungefär lika virriga tycker jag att de där bratsen som ville prata självbild resp. invandringspolitik var, även här så förstod jag inte alls relevansen. Överlag så tycks högerorienterade debattörer hysa en stark ovilja att diskutera klass. Om vänstern vore smart skulle den utnyttja detta bättre och sätta klassperspektivet på agendan, det tycks som att det skulle kunna ge vänstern ett starkt övertag mot såväl liberaler som sverigedemokrater.
Citat:
Jag vet inte vad jag tycker om hela saken. Jag anser att Sverige är ett klassamhälle och tycker också, som många tydligen anser, att det är kreddigt att själv skapa ett företag och förmögenhet men lite föraktligt att ärva en förmögenhet. Jag är sådan att exempelvis en arbetargrabb som kommer in på läkarlinjen ska ha en dunk i ryggen och lyckönskningar. Däremot vill jag bara spotta på överklassyngel som spenderar föräldrarnas pengar på krogen och i fina butiker. Jag vet inte riktigt hur man ska se på det hela. Jag antar att jag anser att den som har ärvt pengar borde visa större ödmjukhet än vad som ibland är fallet idag.
Dina åsikter är mycket typiska. Omkring 90% av svenskarna anser att Sverige är ett klassamhälle (hur de övriga 10% resonerar förstår jag inte riktigt) och de allra flesta ser ner på bortskämda valpar som ärver sin framgång samtidigt som man ser upp till människor som skapar något stort ur intet. Det är vanliga och rimliga värderingar, som dock inte fungerar som argument vare sig för eller emot klassamhället.
Citat:
Sedan funderar jag en del just om de groteska proportionerna. 1% äger 40% av tillgångarna! Det tycker jag är sjukt snedvridet. Det kan liksom inte sägas vara resultatet av att vissa är strävsammare och duktigare. Sådana skillnader är sjuka.
Du har förstås rätt, att de skulle vara påtagligt strävsammare och duktigare är en efterkonstruktion. De som har mycket pengar och makt har stora möjligheter att påverka ideologin i ett samhälle, de vill förstås skapa bilden av sig själva som oerhört viktiga och förtjänta av sina pengar.
Så har det sett ut i alla tider, från Sumeriens prästelit till romarrikets kejsare och senmedeltidens absoluta monarker. Och de har alltid haft rätt men samtidigt fel. De är förvisso viktiga för samhället i den mån att de besitter unika resurser vare sig det rör sig om kunskap om konstbevattningssystemen, stora härar eller mycket kapital, men å andra sidan så är det alltid möjligt att organisera samhället annorlunda så att man inte är beroende av den gamla eliten.