2009-10-16, 13:46
Medlem
TCOBs avatar
Finns många strategier ute på nätet, några bra, några mindre bra.
Naturligtvis är strategin olika i varje spel men en övergripande strategi sitter väl många med?

Själv fokuserar jag hårt på att få så många olika siffror och hexagoner så tidigt som möjligt. Dvs att jag prioriterar en 3:a får framför en 9:a skog om jag redan har en skog eller en 9:a men inget får eller 3:a.
Sen kör jag stenhårt på snabb expansion, jag byter gärna aggresivt och mycket i början om det innebär att jag kan bygga en settlement.

Development cards är lågprioritet. Köper bara kort som jag inte ser något annat val i den samma eller nästkommande runda.

Egna tankar?
Senast redigerad av TCOB 2009-10-16 kl. 13:47. Anledning: Hittade ingen tråd... länka gärna om det finns.
Citera
2009-10-18, 13:40
Medlem
frumpishs avatar
Måste tipsa alla settlersälskare om denna sidan:

http://games.asobrain.com/

Finns settlers the boardgame där på internet, helt awesome

Gillar att det är ett datorspel som gått och blivit ett brädspel, som sedan gjorts till ett webbläsarspel

Brukar gilla att gå hårt ut med utvecklingskort i början och kötta runt rövaren lite och även pumpa städer samtidigt. Satsar alltid på att ta strå och eller malm med mina förstahus och gärna en hamn.
Citera
2026-04-17, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TCOB
Finns många strategier ute på nätet, några bra, några mindre bra.
Naturligtvis är strategin olika i varje spel men en övergripande strategi sitter väl många med?

Själv fokuserar jag hårt på att få så många olika siffror och hexagoner så tidigt som möjligt. Dvs att jag prioriterar en 3:a får framför en 9:a skog om jag redan har en skog eller en 9:a men inget får eller 3:a.
Sen kör jag stenhårt på snabb expansion, jag byter gärna aggresivt och mycket i början om det innebär att jag kan bygga en settlement.

Development cards är lågprioritet. Köper bara kort som jag inte ser något annat val i den samma eller nästkommande runda.

Egna tankar?
Jag vet att tråden är död sen länge men aja. Jag brukar börja med att försöka identifiera min 10 poängsplan för att vinna matchen tex 3 städer (6 poäng) + största armen (2 poäng) + 2 victory-kort (2 poäng) = 10 poäng eller alternativt 2 städer + 4 byar + längsta vägen = 10 poäng. Om jag bestämmer mig för att gå för största armen behöver jag bara 2 trä och 2 tegel under hela matchen och då kan jag tänka mig att hoppa över dom två ressurserna och fokusera på bara sten vete och får. Om jag går för längsta vägen prioriteriar jag trä och tegel och kan tänka mig att spela utan får då jag bara behöver 4 st får till min 10 poängsplan.
Citera
2026-04-17, 17:38
Medlem
Jag kan rekomendera sidan colonist.io för dom som vill spela catan på nätet.
Citera
2026-06-28, 22:37
Medlem
TikTokrrs avatar
Satsa på hög sannolikhet (6, 8, 5, 9) och se till att du kan bygga en tredje bosättning snabbt. Det vinner fler partier än att försöka jaga någon avancerad strategi från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in