2009-07-08, 20:10
Medlem
okej tack för svaret, tjänar 78 kr/ h vet du efter hur många timmar lönen höjs för första gången?
Citera
2009-07-16, 21:01
Medlem
har du verkligen kollat kollektiv avtalet? Jag jobbar också som målare, har 81.43 @ 3200timmar
Citera
2009-07-20, 17:23
Medlem
crosby87s avatar
Förra sommaren tjänade jag 78.30, var då andraårselev, vet dock inte vad jag låg på för antal timmar. I början av denna sommaren (innan jag kom över 3400 timmar) hade jag 81(och 20% av ackordet), och vid 3400 så ökar det till ca 105 kr (plus 30% av ackordet)
Citera
2009-10-14, 20:46
Medlem
Har gått igenom tråden och läst både om ris och ros till detta yrke. Många kommentarer har sina poänger, medan andra känns tagna ur luften. Har själv arbetat som målare i närmare 10 år och kan hålla med om att det kan vara ett riktigt skityrke då och då, men det har definitivt sina fördelar.

Efter tre år i yrkesinriktat gymnasium började jag hos en skuttfirma som enda anställd, gick i tre år på olika ROTjobb och dylikt innan jag tog gesällen. För- och nackdelar med en liten firma är många, men de jag mest reagerade över var att det var personligt och utvecklande med en nära relation till en och samma person genom hela lärlingstiden. Det gjorde att jag lärde mig mycket olika moment eftersom jag var ansvarig för att ett jobb skulle utföras från den första skarvspacklingen till den sista sockelbiten. Premisserna för detta är givetvis att personkemin är bra och att din mentor är kunnig.

Ett år efter gesällen var jag trött på skarvspacklingen och det eviga nötandet med förlängningsskaftet och övervägde att seriöst avsluta min karriär i målaryrket. Jag sade upp mig och såg över mina möjligheter, men med en nyköpt bostad hade jag inte ekonomin att starta om på ny kula utan fick snabbt inse att jag var tvungen att hålla mig inom denna bransch.

ROTjobb var uteslutet. Likaså nybyggen (har väl gått sammanlagt två månader på olika nybyggen och hatat varenda sekund av det). Dekorationsmåleri hade jag bara gjort i plugget och kände att det inte alls var min gebit. Mitt intresse föll på en annons för fönsterrenovering.

Har hållit på med fönster i sex år nu och trivs med det. Jag har gått en kurs för auktoriserat fönsterunderhåll och en kurs i träbyten på fönster. Numera är jag även platschef på ett antal arbetsplatser och känner att jag ständigt utvecklas, ett viktigt kriterium för mig.

Sammantaget; Måleriyrket är ett bra yrke. Det är slitigt och monotont, om man väljer att det ska vara det, (allt handlar om vilken arbetsuppgift man har och hur mycket man får rotera). Betalningen är ok. (Lita ALDRIG på vad en målare säger att han/hon tjänar. Det är ett mysterium var alla pengar tar vägen om man lyssnar på vissa målare). Pengarna varierar också kraftigt beroende på var i landet man är bosatt, vilket företag man arbetar på och vilken roll man har i företaget.

Mitt råd; Bli målare! Branschen behöver nytt och, framför allt, driftigt folk. Och det här med att det är ett säsongsbetonat yrke, det stämmer. Men jag har aldrig varit ofrivilligt arbetslös under vinterhalvåret. Och under rådande "finanskris" med alla dess konsekvenser har jag inte känt av överhuvudtaget. Faktum är att vi aldrig haft så mycket jobb och arbetsförfrågningar som under detta år.
Citera
2010-03-18, 17:51
Medlem
smides avatar
Jag har insett att jag vill bli målare, går just nu tredje året på gymnasiet. Sökte byggprogrammet första året jag skulle börja gymnasiet, kom inte in och fick då gå en skitlinje ett halvår innan jag hoppade av.
Sökte om på nytt, och kom inte in på bygg då heller, utan fick nöja mig med industri.
Och där har jag nu gått i 2,5 år, och insåg för länge sen att det inte är rätt yrke för mig.
Pratade med SYV idag, och det fanns tydligen inga KYO-utbildningar till målare heller i närheten, så hur fan ska man göra då?
Gå som lärling? Eller är chansen stor att man bara kan halka in i branchen på ett bananskal eller måste man ha diverse utbildningar? På SYV-en lät det som att det var helt kört att bli målare bara för att man inte gått bygg på gymnasiet
Citera
2010-03-18, 18:04
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smide
Jag har insett att jag vill bli målare, går just nu tredje året på gymnasiet. Sökte byggprogrammet första året jag skulle börja gymnasiet, kom inte in och fick då gå en skitlinje ett halvår innan jag hoppade av.
Sökte om på nytt, och kom inte in på bygg då heller, utan fick nöja mig med industri.
Och där har jag nu gått i 2,5 år, och insåg för länge sen att det inte är rätt yrke för mig.
Pratade med SYV idag, och det fanns tydligen inga KYO-utbildningar till målare heller i närheten, så hur fan ska man göra då?
Gå som lärling? Eller är chansen stor att man bara kan halka in i branchen på ett bananskal eller måste man ha diverse utbildningar? På SYV-en lät det som att det var helt kört att bli målare bara för att man inte gått bygg på gymnasiet

Hej
Som vanligt är SYV helt värdelösa. Helt dumma i huvudet.
Hon ljuger för dig.
Vart bor du?
I många delar av landet finns vuxenskola Lernia som tar in 10-20 elever och dem ska bli målare. Dem studerar teori i skolan och all praktik i ett företag. Du kan även börja bli traditionellt lärling, men så stora chanser har du inte att bli intagen av företag, alla idag vill ha helst människor med allsidig utbildning.

Jag själv har gått byggprogram, måleri.
Och visst, arbetsgivare är gladare och du har gått på gymnasiet för att bli målare.
Första frågan jag fick av chefen innan min anställning är: Har du gått i byggprogram/måleri?
Lernia-lärlingar är kända att inte sköta sig. Passar inte tider, och ingen lust att jobba.
Vi har en sådan på vår måleriföretag, riktig jobbig människa. Chefen ångrar sig för hanns anställning.

Men som sagt, det är absolut inte kört för dig.
Om du är skötsam kille så fixar du en plats som traditionellt lärling eller läs om Lernia.
Nu börjar sommar, och ännu bättre chanser att du får jobb.
Det beror lite vart du bor i landet. Byggbranschen är just nu lite i uppförsbacke, men snart behövs mer folk när krisen har återhämtat sig, då kan människor åter igen satsa pengar på bygg och vi får jobb.
Citera
2010-03-18, 18:29
Medlem
smides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Hej
Som vanligt är SYV helt värdelösa. Helt dumma i huvudet.
Hon ljuger för dig.
Vart bor du?
I många delar av landet finns vuxenskola Lernia som tar in 10-20 elever och dem ska bli målare. Dem studerar teori i skolan och all praktik i ett företag. Du kan även börja bli traditionellt lärling, men så stora chanser har du inte att bli intagen av företag, alla idag vill ha helst människor med allsidig utbildning.

Jag själv har gått byggprogram, måleri.
Och visst, arbetsgivare är gladare och du har gått på gymnasiet för att bli målare.
Första frågan jag fick av chefen innan min anställning är: Har du gått i byggprogram/måleri?
Lernia-lärlingar är kända att inte sköta sig. Passar inte tider, och ingen lust att jobba.
Vi har en sådan på vår måleriföretag, riktig jobbig människa. Chefen ångrar sig för hanns anställning.

Men som sagt, det är absolut inte kört för dig.
Om du är skötsam kille så fixar du en plats som traditionellt lärling eller läs om Lernia.
Nu börjar sommar, och ännu bättre chanser att du får jobb.
Det beror lite vart du bor i landet. Byggbranschen är just nu lite i uppförsbacke, men snart behövs mer folk när krisen har återhämtat sig, då kan människor åter igen satsa pengar på bygg och vi får jobb.

Tack för svar. Bor utanför Varberg, ca 8 mil från Göteborg. Ja, vet att Lernia ska finnas i närheten men vet inte om dom just har målarutbildning här, var med några Lerniakillar på ett sommarjobb för några år sedan.
Tar studenten nu i sommar, och ska in i lumpen sen i augusti, så det är inte riktigt aktuellt att jobba än, men vet ju iaf vad jag vill göra nu.
Bara jag väl får in en fot nånstans ska det nog inte vara några problem, det är ju det som är det svåra.
Både morfar och morbror var målare, men dessvärre är morfar död och morbror pensionerad, annars hade man kanske kunnat få något genom dom.
Men ska nog se om jag kan få nåt med Lernia framöver.
Citera
2010-03-22, 18:04
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Vad är "tjäna bra" enligt dig då? Om det finns arbetstillfällen beror mycket på var du bor, såklart.

Du kommer att bli tvungen att gå som lärling i flera år, vilket innebär låg lön på typ 11 tusen spänn i månaden och ingen eller väldigt liten del av ackordet. Lönen ökar litet mot slutet av lärlingsperioden. Som fullärd och med gesällprov kanske du kan komma upp i strax över 20 tusen i månaden, men i ärlighetens namn ligger den nog snarare runt 19. Inte särskilt mycket alltså, men det går att leva på.

vad är det för jävla fantasisiffror?

19000 i månaden innan skatt som fullärd målare?

Nu är posten ett bra tag gammal, men jag har, snabbt räknat, 25000 i lön innan skatt på GRUNDLÖN. Släng på ett fint ackord och du är hemma!

SLitigare än att jobba på lager eller terminal? Beror på. SPackla på nybyggen är segt, men det är fan lika segt att lyfta en massa jävla kartonger.
Citera
2010-03-22, 18:57
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
vad är det för jävla fantasisiffror?

19000 i månaden innan skatt som fullärd målare?

Nu är posten ett bra tag gammal, men jag har, snabbt räknat, 25000 i lön innan skatt på GRUNDLÖN. Släng på ett fint ackord och du är hemma!

SLitigare än att jobba på lager eller terminal? Beror på. SPackla på nybyggen är segt, men det är fan lika segt att lyfta en massa jävla kartonger.

Nej nej, 132 kr är grundlön.
Alltså tidpeng.
Citera
2010-03-22, 19:01
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Nej nej, 132 kr är grundlön.
Alltså tidpeng.

jag vet. jag är målare.

jag har 144 i timlön när jag går på timme.

144 x 168 = 24192 + reseersättning = 25000+

edit

132 x 168 = 22176 + reseersättning = nästan 25000

132 + ackord (räknat på snitt 40/tim) = 162
162 x 168 = 27216 + reseersättning = nära 30000

jag bor 3,5 mil från där jag brukar jobba.
Senast redigerad av B. Mystic 2010-03-22 kl. 19:03.
Citera
2010-06-15, 05:51
Medlem
Nathurams avatar
Har jobbat som målare sedan jag gick ur gymnasiet för 5 år sedan. Lönen är nu cirka 25.000 i Månaden efter skatt (med rese-ersättning) köpte mitt första hus. en Villa på 255 kvm när jag var 24 år. Det är ett högt respekterat, välbetalt jobb som för det mesta är ganska lugnt om dagarna om du vet hur du ska spela dina kort.
Citera
2010-06-15, 06:20
Medlem
jugbandbluess avatar
been there, done that. beroende på omständigheterna får man plussa på minst en halvtimmes duschtid efter jobbet (om man önskar ha något form av samliv med ev. flickvän dvs). vissa färger får man scrubba bort, tar en jävla tid. att måla tar på ryggen med och är ofta ganska oergonomiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in