Citat:
Ursprungligen postat av smide
Jag har insett att jag vill bli målare, går just nu tredje året på gymnasiet. Sökte byggprogrammet första året jag skulle börja gymnasiet, kom inte in och fick då gå en skitlinje ett halvår innan jag hoppade av.
Sökte om på nytt, och kom inte in på bygg då heller, utan fick nöja mig med industri.
Och där har jag nu gått i 2,5 år, och insåg för länge sen att det inte är rätt yrke för mig.
Pratade med SYV idag, och det fanns tydligen inga KYO-utbildningar till målare heller i närheten, så hur fan ska man göra då?
Gå som lärling? Eller är chansen stor att man bara kan halka in i branchen på ett bananskal eller måste man ha diverse utbildningar? På SYV-en lät det som att det var helt kört att bli målare bara för att man inte gått bygg på gymnasiet

Hej
Som vanligt är SYV helt värdelösa. Helt dumma i huvudet.
Hon ljuger för dig.
Vart bor du?
I många delar av landet finns vuxenskola Lernia som tar in 10-20 elever och dem ska bli målare. Dem studerar teori i skolan och all praktik i ett företag. Du kan även börja bli traditionellt lärling, men så stora chanser har du inte att bli intagen av företag, alla idag vill ha helst människor med allsidig utbildning.
Jag själv har gått byggprogram, måleri.
Och visst, arbetsgivare är gladare och du har gått på gymnasiet för att bli målare.
Första frågan jag fick av chefen innan min anställning är: Har du gått i byggprogram/måleri?
Lernia-lärlingar är kända att inte sköta sig. Passar inte tider, och ingen lust att jobba.
Vi har en sådan på vår måleriföretag, riktig jobbig människa. Chefen ångrar sig för hanns anställning.
Men som sagt, det är absolut inte kört för dig.
Om du är skötsam kille så fixar du en plats som traditionellt lärling eller läs om Lernia.
Nu börjar sommar, och ännu bättre chanser att du får jobb.
Det beror lite vart du bor i landet. Byggbranschen är just nu lite i uppförsbacke, men snart behövs mer folk när krisen har återhämtat sig, då kan människor åter igen satsa pengar på bygg och vi får jobb.