• 1
  • 2
2009-10-12, 20:09
Medlem
Bohlingers avatar
Jag förstår att det är en fråga om personlig preferens och att man i många år kunnat skriva mästerverk på skrivmaskin, men jag vill ha en någolunda bild av vad författaryrket innebär och hur det praktiseras.

Har de flesta gått över till datorns smidighet, och är det rentav några som kanske skriver för hand?
Citera
2009-10-12, 20:34
Medlem
snillet_1s avatar
Jag vet att åtminstone Jan Guillou och Klas Östergren fortfarande håller sig till sina skrivmaskiner.
Citera
2009-10-12, 20:48
Medlem
Vart kan man köpa skrivmaskiner gjorda på femtiotalet? Dem är riktigt snygga! Kan behöva en sån.
Citera
2009-10-12, 20:49
Medlem
chiricos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger
Jag förstår att det är en fråga om personlig preferens och att man i många år kunnat skriva mästerverk på skrivmaskin, men jag vill ha en någolunda bild av vad författaryrket innebär och hur det praktiseras.

Har de flesta gått över till datorns smidighet, och är det rentav några som kanske skriver för hand?
Det är nog olika för olika kvinnor och på olika jobb.
Citera
2009-10-13, 10:37
Medlem
Weejays avatar
Bruno K. Öijer skriver väl på skrivmaskin också?
Citera
2009-10-13, 12:23
Medlem
Dr.Glass avatar
Jag anser mig själv vara en författare och använder skrivmaskin.

Sedan vet jag med all säkerhet att Jan Guillou använder sig av skrivmaskin då jag läste det i en artikel nyligen. Ska försöka leta upp en länk till den.

Edit: Hittade artikeln:
http://sydsvenskan.se/kultur-och-noj...romanerna.html
Senast redigerad av Dr.Glas 2009-10-13 kl. 12:26.
Citera
2009-10-13, 12:36
Medlem
Mephistopheless avatar
Det är väll förmodligen de som skrivit med skrivmaskin sedan sin ungdom som fortfarande kan tänkas använda en, fast de flesta av dem har nog också gått över till datorn, ett betydligt smidigare redskap.
Citera
2009-10-13, 14:24
Medlem
styrlunds avatar
...

Enda gången en författare idag sitter vid en skrivmaskin är när förlaget eller nån bajsnödig journalist vill skapa en bild om hur jävla unik och äkta en viss författare är eller vill vara.
bjuder på några exempel...
Jan
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multim...g_1012244b.jpg

Bruno
http://www.sodrateatern.com/Webb_Mat...emangsbild.jpg
Citera
2009-10-13, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Jag anser mig själv vara en författare och använder skrivmaskin.
Varför?
Citera
2009-10-13, 15:09
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetFog
Varför?

I och med användandet av skrivmaskin "tvingar" jag mig själv att tänka innan jag skriver, vilket var något jag hade problem med tidigare och kunde påbörja en mening innan jag visste hur den skulle formas.

Jag gillar även verkligheten med att skriva på skrivmaskin. Att färdiga papper med tryckta bokstäver överträffar datorn är uppenbart för mig.
Citera
2017-10-22, 01:55
Medlem
Jag är nyfiken på detta och vore intressant att få veta fler fördelar ni som använder skrivmaskin ser med detta redskap istället för att använda en dator.

Eller om det finns författare som använder skrivmaskin och som uttalat sig om fördelarna.

Det Dr.Glas skrev ovan är intressant. Kan själv se hur sättet jag formulerar en text skiljer sig väldigt mycket från när jag gick i skolan och skrev långa texter för hand.

Vad är det för texter ni anser lämpar sig att skriva på textmaskin? Är det opraktiskt när en författare enbart har sin bok i fysiska papper? För jag antar att ett modernt tryckeri behöver boken som ska tryckas i digitalt format.
Citera
2017-10-22, 02:51
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2000-talet
Eller om det finns författare som använder skrivmaskin och som uttalat sig om fördelarna.

Ulf Lundell har en mycket charmig text om detta i En öppen vinter. Han skriver bland annat:
"jag tycker om att klippa klistra och tejpa
i mina manus, som är på PAPPER, alltså fysiska
inte elektroniska. jag vill ha mitt
det skrivna
och allt annat för den delen
på fysisk plats.
jag älskar tanken på att det fortfarande
finns färgband att få tag på. jag förvarar dom
i kylen förstås. jag tycker om att byta färgband
och få färg på fingrarna. det är en del i
det fysiskt påtagliga hantverket. jag gillar tillochmed
när den för närvarande on-going maskinen vägrar