2009-09-23, 12:53
Medlem
deafens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Jag tycker inte att folk i allmänhet är dumma. Däremot känner jag ibland att de flesta tänker och resonerar på ett ostrukturerat sätt, och är mindre bra på att förstå jämförelser, analogier och generaliserade exempel.

Där sa du något.
Jag har låtit min mamma och min flickvän göra IQ-tester över internet, de klarar av att se enkla samband i början av testet men direkt när det är flera saker som man måste hålla reda på så klarar de inte av det. Typ ett objekt rör sig enligt ett visst mönster medan en annan rör sig enligt ett annat. Man måste ha förmågan att bryta ner problemet i olika delar och se varje delmoment för sig, alltså resonera strukturerat.

/Mensamedlem
(eftersom detta tydligen är officiella skrytartråden)
Citera
2009-09-23, 23:10
Medlem
drubidos avatar
Såg på discovery science får ett tag sedan om framtida medeciner eller liknande. Där höll forskare på att tillverka ett piller som ökade din hjärnverksamhet helt otroligt mycket. Någon som vet vad jag pratar om? Det var nästan färdigutvecklat och iprincip ofarligt.
Citera
2009-09-23, 23:56
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lieutenant-Pain
Hur höjer man sin IQ?

Jag har 103 i IQ

finns det hjärndoping?

Du höjer din fysiska prestationsförmåga genom motion.
Du förbättrar din mentala förmåga analogt.
Alltså: använd hjärnan.

Så lite konkreta råd (lyssna gärna också på William S. Burroughs 'Words of advice for young people')

*Häng lite mindre på detta forum.
*Läs uppbygglig litteratur
*Studera filosofi och matematik
*Inse att inte allt här i världen är mätbart
Citera
2009-09-24, 11:44
Medlem
Baltars avatar
Angående alla dessa test som cirkulerar på nätet. Tar man dom på allvar så har man misslyckats enligt mig. Är jag den enda som observerat att samtliga som utför testerna hamnar långt över medel (100)? Hur är det möjligt egentligen?
Citera
2009-09-24, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltar
Angående alla dessa test som cirkulerar på nätet. Tar man dom på allvar så har man misslyckats enligt mig. Är jag den enda som observerat att samtliga som utför testerna hamnar långt över medel (100)? Hur är det möjligt egentligen?

Kan nog ha något att göra med att nästan alla tester på nätet inte vilar på något som helst statistiskt underlag för sin resultatrapportering.

Seda finns det ju självklara skäl till varför inget går långa vägar för att göra ett oseriöst gratis nättest extremt träffsäkert.
Citera
2009-09-24, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltar

Samma anledning som att alla här på FB har en 50cm kuk. Ingen erkänner väl att man har 80 i IQ?
Citera
2009-09-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Samma anledning som att alla här på FB har en 50cm kuk. Ingen erkänner väl att man har 80 i IQ?

Ja, det också! Men det förklarar ju iofs bara varför forumfolk (och folk i allmänhet) ytterst sällan pratar om låga resultat.

Något som ofta avslöjar riktigt dåliga Internettest:
  • Man får rätt hög IQ genom att helt enkelt bara chansa på svarsalternativ.
  • Att det går att erhålla helt makalösa resultat som ingen människa på jorden rent tekniskt sett kan prestera, typ IQ 200+.
  • Uppgiftstypen säger också sitt. Vissa uppgifter är helt enkelt inte bra uppgifter för att mäta IQ och skulle aldrig förekomma på seriösa tester.
  • Får man resultatet enbart som IQ, och inte i kombination med percentil så är det nog också med stor sannolikhet bara en påhittad normtabell.
  • Ett annat dåligt tecken är helt "linjära" normtabeller eller när olika (eventuella) deltest inte är viktade/normaliserade.

Faktiskt så tror jag att nästan alla onlinetester faller på en eller flera av dessa punkter.
Citera
2009-09-24, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etiennef
Ja, det också! Men det förklarar ju iofs bara varför forumfolk (och folk i allmänhet) ytterst sällan pratar om låga resultat.

Något som ofta avslöjar riktigt dåliga Internettest:
  • Man får rätt hög IQ genom att helt enkelt bara chansa på svarsalternativ.
  • Att det går att erhålla helt makalösa resultat som ingen människa på jorden rent tekniskt sett kan prestera, typ IQ 200+.
  • Uppgiftstypen säger också sitt. Vissa uppgifter är helt enkelt inte bra uppgifter för att mäta IQ och skulle aldrig förekomma på seriösa tester.
  • Får man resultatet enbart som IQ, och inte i kombination med percentil så är det nog också med stor sannolikhet bara en påhittad normtabell.
  • Ett annat dåligt tecken är helt "linjära" normtabeller eller när olika (eventuella) deltest inte är viktade/normaliserade.

Faktiskt så tror jag att nästan alla onlinetester faller på en eller flera av dessa punkter.
Mensas test (som avgör om du platsar i föreningen eller inte) är övervakade och resultatet granskas av en psykolog innan testpersonens IQ "bestäms". Att prestera högt på ett internettest (även om det är på Mensas egen hemsida) är således ingen garanti för att man presterar högt även på Mensas övervakade test. Jag är alltså böjd att hålla med dig.

Prickar man in ett IQ på 135 på ett online-test så finns det ingenting som säger att ens kommer i närheten på ett riktigt test. Vill man veta sin IQ så föreslår jag att man anmäler sig till ett av Mensas övervakade test och gör det ordentligt. Online-testen kan vara bra som övning för att få lite rutin på själva testformen, men resultatet blir detsamma oavsett om man övat eller inte.
Citera
2009-09-24, 23:00
Medlem
Aleizohiets avatar
Och jag har en kuk på 25cm... oj blev vist fel tråd.

Seriöst, högt IQ hit högt IQ dit. Det är som Offsure påpekade, människor tenderar inte samla sina tankar, inte engagera sig helt enkelt. Med lite jävlanamma går det mesta. Att vara mensamedlem och korvförsäljare är inget som är tufft på något vis, tyder snarare på dumhet än intellekt imho.
Citera
2009-09-25, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Mensas test (som avgör om du platsar i föreningen eller inte) är övervakade och resultatet granskas av en psykolog innan testpersonens IQ "bestäms". Att prestera högt på ett internettest (även om det är på Mensas egen hemsida) är således ingen garanti för att man presterar högt även på Mensas övervakade test. Jag är alltså böjd att hålla med dig.

Jo, men Mensas test är ju ett "riktigt" test som skrivs under övervakning, som givetvis lever upp till alla professionella krav på validitet. Min lista behandlade ju enbart så kallade onlinetester.

Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Online-testen kan vara bra som övning för att få lite rutin på själva testformen, men resultatet blir detsamma oavsett om man övat eller inte.
Där skulle jag inte hålla med dig alls. Det finns en liten fördel i att träna. Givetvis inte för att man skulle bli "smartare", utan för att man kanske får en bättre insikt i hur testet fungerar och därmed inte förlorar poäng på grund av yttre faktorer. Säg att man prioriterar tiden dåligt, eller inte förstår principen bakom uppgifterna - men tack avre ett onlinetest så kommer man förbi dessa barriärer, oberoende av om resultatet på onlinetestet är åt skogen fel.
Citera
2009-09-25, 17:19
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Och jag har en kuk på 25cm... oj blev vist fel tråd.

Seriöst, högt IQ hit högt IQ dit. Det är som Offsure påpekade, människor tenderar inte samla sina tankar, inte engagera sig helt enkelt. Med lite jävlanamma går det mesta. Att vara mensamedlem och korvförsäljare är inget som är tufft på något vis, tyder snarare på dumhet än intellekt imho.

Om man nu trivs med att vara korvförsäljare var i det hela ligger det dumma? Olika människor prioriterar olika vettu.
Citera
2009-09-25, 18:37
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Om man nu trivs med att vara korvförsäljare var i det hela ligger det dumma? Olika människor prioriterar olika vettu.
Jo visst, men jag säger som så - de är inte smarta även om de har hög IQ, de utnyttjar inte sin kapacitet. Vilket är fel. Man måste stimuleras för att må bra.

Vad andra gör med sina liv lägger jag mig dock inte i. Vill de sälja korv, sure go ahead.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in