2009-09-22, 14:01
Moderator
Falukropps avatar
Som rubriken lyder.

Har en gammal Dellburk som kom förinstallerad med svenska OEM-versionen av XP. Förutom den medföljande installationsskivan med vilken man inte behöver ange någon key vid installation. De stora tillverkarna har som bekant sina egna specifika OEM-skivor, där installern gör en check mot en hash i BIOS eller nåt i den stilen, så det där med keys och aktivation blir överflödigt.

På datorn sitter förstås också den sedvanliga etiketten med en unik key. Iom att datorn bara varit installerad från installationsskivan som följde med lär inte den keyen vara aktiverad. Alltså borde det inte vara några problem att installera från en standard-OEM-skiva som inte är bunden till någon specifik tillverkare.

På etiketten så anges ingen speciell lokaliserad version, det står bara att den är för XP Pro, inga språk nämns. Men man kan ju också tänka sig att den är tänkt till den svenska OEM-versionen av XP, eftersom det är vad datorn kom förinstallerad med, och det är vad installationsskivan innehåller.

Vad jag undrar är om någon vet om det är olika keys till den svenska och den engelska OEM-versionen av XP Pro, eller om det skulle gå att installera en engelsk XP Pro med keyen från etiketten på datorn? Det vore fint att kunna bespara sig besväret att försöka installera om bara för att tvingas gå tillbaks till ursprungsläget om det skiter sig.
Citera
2009-09-22, 14:52
Medlem
hasenfrasens avatar
Språket gör ingen skillnad då du kan ändra språk mha XP MUI Pack.

Den nyckel som användes av Dell vid originalinstallationen är inte densamma som finns på din dators etikett.

http://forums.mydigitallife.info/showthread.php?t=2602
Citera
2009-09-22, 18:25
Medlem
Tooheyss avatar
Jag har testa engelsk nyckel till svensk xp och det funkade inte
Citera
2009-09-22, 20:02
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tooheys
Jag har testa engelsk nyckel till svensk xp och det funkade inte

Vad var det som inte funkade? Ogiltig nyckel vid installationen eller kan inte validera så att Windows Update funkar?

Kolla i tråden https://www.flashback.org/showthread.php?t=305272
Citera
2009-09-22, 21:29
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Språket gör ingen skillnad då du kan ändra språk mha XP MUI Pack.

Den nyckel som användes av Dell vid originalinstallationen är inte densamma som finns på din dators etikett.

http://forums.mydigitallife.info/showthread.php?t=2602

Åhå, okej, så det enda som skiljer en engelsk och en svensk installationsskiva är alltså olika languagepacks? Trodde UI-texten låg inkompilerad i dll:s, executables, etc. så att säga. Eller patchar languagepacksen kanske redan befintliga filer?

Nä, att den nyckeln inte lär ha använts är jag fullt medveten om.

Men då kör jag på att försöka installera engelska OEM XP med keyen på etiketten då. Som sagt, det är så jävla surt att lägga ner tiden på att slipstreama och customiza en massa, och sedan mecka med installation om det inte funkar sen
Citera
2009-09-22, 23:43
Medlem
hasenfrasens avatar
Iom att din dator har SLP och även möjligen SLIC i BIOS så behöver din installation inte ens valideras av Microsoft när du använder en Dell CD.

Använder du en av de Dell installationsnycklar du hittar i tråden jag länkade till får du minst problem.
Citera
2009-09-23, 12:32
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Iom att din dator har SLP och även möjligen SLIC i BIOS så behöver din installation inte ens valideras av Microsoft när du använder en Dell CD.

Använder du en av de Dell installationsnycklar du hittar i tråden jag länkade till får du minst problem.

Jo, visst är det en SLP-installation, men den är på svenska. Och jag har ingen SLP-skiva med engelska XP för Dellburkar, hade jag det så skulle det vara en baggis att cruncha till den som jag vill ha den, och bara behålla SLP-filerna som de är. Och jo, att biosen innehåller en SLIC table utgår jag från

Vad jag tänkt göra är en skiva baserad på en generisk engelsk XP OEM-skiva, och använda en unik key. Och den måste valideras av MS. Det känns som att det har en bättre chans att fungera än det skulle göra att hålla på och försöka få med SLIC-verifieringsprylarna från den svenska Dell-OEM-skivan till en hemmasnickrad engelsk XP OEM-skiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in