2009-09-12, 20:35
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Vad tycker du om kassörskor och annat pack som envisas med att titulera en "ni", när man bara är en person?

Har du någon blogg?
Nej, det är inget jag bryr mig om, de vet ju inte vad jag lider av.

Nej, jag har ingen blogg.
Citera
2009-09-14, 06:01
Medlem
Okej, det här är en fråga som du kanske inte kan svara på men:
Jag har en vän som har diagnosen paranoid schizofreni, hans sociala liv fungerar bra, men han kan inte arbeta och är därför sjukskriven.
Just nu är han ledsen efter som förhållandet med "den stora kärleken" har tagit slut, och det mår han ju dåligt av såklart.
Jag är orolig för att det hela ska påverka hans tillfrisknande/välmående och att han ska vara tvungen att bil satt på psyk igen.
Hur kan jag som vän hjälpa och hur kan jag se om hans fullständigt friska och normala ledsamhet går över i den typ av depression som påverkar hans psyke negativt?
Citera
2009-09-14, 09:21
Medlem
Juntaneinens avatar
Har du läst Den zebrarandiga pudelkärnan av Barbro Sandin?
Hon nämns kort på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Schizofreni
"I Sverige har Barbro Sandin på Säters sjukhus haft vissa framgångar med att behandla schizofreni med psykoterapi, vilket anses som kontroversiellt. Hennes mest kände patient var hennes förste, Elgard Jonsson, som skrivit boken Tokfursten om sin sjukdomstid."

Har läst den och den är väldigt intressant. Hon har lyckats hjälpa många genom ren samtalsterapi.
Citera
2009-09-14, 13:00
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobo99
Okej, det här är en fråga som du kanske inte kan svara på men:
Jag har en vän som har diagnosen paranoid schizofreni, hans sociala liv fungerar bra, men han kan inte arbeta och är därför sjukskriven.
Just nu är han ledsen efter som förhållandet med "den stora kärleken" har tagit slut, och det mår han ju dåligt av såklart.
Jag är orolig för att det hela ska påverka hans tillfrisknande/välmående och att han ska vara tvungen att bil satt på psyk igen.
Hur kan jag som vän hjälpa och hur kan jag se om hans fullständigt friska och normala ledsamhet går över i den typ av depression som påverkar hans psyke negativt?
Jag uppskattar vänner som ringer bara för att snacka, vi snackar om t.ex bilar, brudar, jobb o annat allmänt. Jag har heller inte några problem med att snacka sjukdom. Men det är klart att man blir ledsen när det tar slut med nån.

Jag skulle ha uppskattat om mina kompisar ringde/kom o hälsade på mig.
Citera
2009-09-14, 13:01
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
Har du läst Den zebrarandiga pudelkärnan av Barbro Sandin?
Hon nämns kort på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Schizofreni
"I Sverige har Barbro Sandin på Säters sjukhus haft vissa framgångar med att behandla schizofreni med psykoterapi, vilket anses som kontroversiellt. Hennes mest kände patient var hennes förste, Elgard Jonsson, som skrivit boken Tokfursten om sin sjukdomstid."

Har läst den och den är väldigt intressant. Hon har lyckats hjälpa många genom ren samtalsterapi.
Nej, jag har inte läst den, men den verkar helt klart intressant! Är den lättläst? Jag har lite koncentrationssvårigheter när det gäller att läsa.
Citera
2009-09-14, 16:34
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibal.Lecter
Nej, jag har inte läst den, men den verkar helt klart intressant! Är den lättläst? Jag har lite koncentrationssvårigheter när det gäller att läsa.
Det är inte någon tjock bok med svåra begrepp.
Så ja den är ganska lättläst.
finns lite info om boken här: http://www.bokia.se/den-zebrarandiga-pudelkarnan-barbro-sandin-9187852314/bok/9789187852312/
Senast redigerad av Juntaneinen 2009-09-14 kl. 16:47.
Citera
2009-09-14, 17:48
Medlem
Allaks avatar
Citat:
1. Nä det är inte som en fysisk röst. Det är mer tankar som övergår i röster.
2. Om man kan säga så, så finns de i huvudet. Närmast att beskriva kan väl vara som om man har hörlurar på sig.
3. Nej, det har jag inte haft.
4. Ja, det har hänt.
5. Nej det är samma hela tiden, ingen speciell stämma eller så. Volymen är också svår att bedöma. Tänk dig tankar som går över i röster, men som sagt har jag problem med en skarp gräns mellan tankar o rösterna.

Hur skrämde dom dig?
Citera
2009-09-16, 17:34
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
Det är inte någon tjock bok med svåra begrepp.
Så ja den är ganska lättläst.
finns lite info om boken här: http://www.bokia.se/den-zebrarandiga-pudelkarnan-barbro-sandin-9187852314/bok/9789187852312/
Tack! Ska beställa den!

Citat:
Ursprungligen postat av Allak
Hur skrämde dom dig?
Det är oftast när jag har lagt mig för att sova som jag märker av rösterna mest. De kan "tala till mig" om hur det skulle vara att mörda den o den (ibland vissa närstående). Eller bara sjuka saker vilket jag inte vill gå in närmare på.
Citera
2009-09-16, 17:56
Medlem
Jag har en till fråga

Är det dina egna röster eller är det från helt andra personer?
Citera
2009-09-16, 18:15
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrix
Jag har en till fråga

Är det dina egna röster eller är det från helt andra personer?
Det är andra röster.
Citera
2009-09-16, 18:41
Bannlyst
Citat:
Tack! Ska beställa den!

Det är oftast när jag har lagt mig för att sova som jag märker av rösterna mest. De kan "tala till mig" om hur det skulle vara att mörda den o den (ibland vissa närstående). Eller bara sjuka saker vilket jag inte vill gå in närmare på.

Du verkar vara en person med båda fötterna på jorden trots din sjukdom. Har du någonsin lyssnat på rösterna? Är du säker på att rösterna inte är på riktigt?
Citera
2009-09-16, 18:46
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Du verkar vara en person med båda fötterna på jorden trots din sjukdom. Har du någonsin lyssnat på rösterna? Är du säker på att rösterna inte är på riktigt?
Ja, min medicin hjälper riktigt bra, men utan den mår jag väldigt dåligt, o vanföreställningarna blir värre. Men jo, det har hänt att jag lyssnat på rösterna tidigare, men inget allvarligt. Ibland är jag tveksam på om de är på riktigt eller inte, senast idag, när jag vaknade var "det nån som sa till mig" att gå upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in