2009-08-21, 02:36
Medlem
xobxs avatar
Hej!

Började jobba i november förra året men jag anmälde mig till facket efter ett tag och blev beviljad medlemskap den 1 mars.
Nu är det så att jag kanske inte får förlängning och slutar den sista september.

Jobbar 32h/vecka
Tog 4 veckor semester i juli varav 10 dagar var betalade.

Kommer jag få akassa?
Citera
2009-08-21, 02:53
Medlem
U137s avatar
Det finns ca 800 trådar i ämnet, använd sökfunktionen.
Citera
2009-08-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xobx
Hej!

Började jobba i november förra året men jag anmälde mig till facket efter ett tag och blev beviljad medlemskap den 1 mars.
Nu är det så att jag kanske inte får förlängning och slutar den sista september.

Jobbar 32h/vecka

Kommer jag få akassa?

nej du kommer inte få full ersättning iaf som är på 680:- dagen, du kanske får det minsta beloppet som är på 200:- eller något sådant.
Citera
2009-08-23, 12:37
Medlem
esmeraldos avatar
Citat:
Hej!

Jobbar 32h/vecka

Kommer jag få akassa?
Nej, man skall ha varit medlem under ett år samt ha arbetat minst halvtid under ett halvår.Sen är du välkommen i gänget..Jag tror iofs att du kan gå med i alfakassan el.ngt, kravlöst
Citera
2009-08-26, 22:21
Medlem
rosa_humlas avatar
Vissa fack har halverat medlemstiden för att man ska kunna få ut ersättning även om man inte varit med i 18 månader, så det kan vara värt att kolla upp det. Ändringen kom i våras vill jag minnas, eller om det var vid årsskiftet då bl a Säljarnas och Finansförbundet införde det.
Citera
2009-08-26, 23:43
Medlem
Det har som sagt kommit lite nya reglar som sägeer att man bara behöver ha varit med i ett halvår, är dock inte helt säker på dessa nya regler så jag tycker absolut du ska kolla upp det. Men om man går efter gamla regler så är svaret nej. Du skulle gått med första dagen du jobbade.
Citera
2009-08-26, 23:57
Medlem
Det finns otaliga trådar i ämnet, men det är kanske inte så lätt att hitta rätt information av just den anledningen.

Under 2009 har reglerna för att få rätt till inkomstrelaterad arbetslöshetsersättning tillfälligt ändrats. Detta trädde i kraft 1 juli och gäller retroaktivt under hela 2009. Det är egentligen samma krav, men varje månad du är medlem under året räknas dubbelt.

Du har varit medlem från 1 mars och jobbar mer än 80h/månad i mer än sex månader, och kommer då att kunna tillgodoräkna dig 12 månaders medlemskap och således ha rätt till inkomstrelaterad ersättning.
Denna är max 80% av din lön med ett tak på 18,700 kr i månaden (14960.- alltså) och ger inte rätt till jobbskatteavdrag vilket gör att du betalar mer i skatt än när du jobbar. Om du exempelvis har en kommunalskatt på kring 33% kommer du att betala ungefär 4171.- i skatt och har då knappt 10800.- kr netto.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=5320

Scrolla ner och läs om de nya reglerna.
Citera
2009-08-31, 19:53
Medlem
Nu är det det inte facket utan a-kassan som betalar ut ersättning. Men utgår ifrån att du menar a-kassan. Då du inte uppfyller villkoret för medlemskapet kan du max få grundersättningen. Oklart om du uppfyller arbetsvillkoret då duhar haft semester som var obetald.
Med andra ord är det osäkert om du får någon ersättning.

Citat:
Hej!

Jobbar 32h/vecka

Kommer jag få akassa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in