Idag har jag varit p premiren av Lukas Moodyssons nya film; Mammut, Mammoth. Moodysson r en av mina favoritregissrer s jag hade relativt stora frvntningar p filmen, och vad kan jag sga jag blev inte missnjd. Moodyssons oerhrda frmga att visa verkligheten s precis frbryllar mig varje gng Moodysson slpper ngot nytt. Klockren moral och just hans frmga att framhva barnets srbarhet i alla lgen. Filmmusiken var mktig och underbart synkad med filmen och dess handling, jag fick en liknande knsla som nr jag sg Lilja 4-ever p bio frsta gngen, ststats-electro med ett melankolisk sound. Filmen fr betyget 4 av 5
Ngon mer som stt den idag? Och vad tyckte ni?
Jag har inte lyckats f fram ngon information kring artisterna och ltnamnen i filmen, vet ngon vad lten heter i trailern 1.12 brjar den
Tycker att han r en vldigt bra manusfrfattare iallafall s det r alltid intressant att se hans filmer terkommer med omdme efter att jag sett filmen i frga
Jag blev nstan verraskad av hur dlig Mammut var. Trots att Moodysson senaste filmer sugit s har ju Moodysson gjort bra film tidigare och denna hade ftt bra betyg i recensioner och frhandssnacket sa att det var det bsta svenska filmmanuset p lnge. Tvrtom visade det sig att manuset var riktigt uselt. Pekoralt var bara frnamnet. Det hr var ngonting som en idealistisk tonring hade kunnat fantisera ihop instngd p sitt pojkrum. Vad Moodysson har gjort r att frska beskriva en omvrld han inte knner och det blir bara fnigt och pinsamt. Dialogen var stundtals skrattretande korkad och skildrandet av filipinerna var s taffligt att det skert hade anklagats fr att vara rasistiskt om det hade gllt en annan folkgrupp.
Hjdpunkterna i filmen var det vuxna skdespeleriet, barnskdisarna sg, och fotot. ven om jag r ett stort fan av Ladytron s hade jag svrt fr musiken d det kndes som om den hade tvingats in i filmen.
Blev bara ledsen nr jag sg den hr, kndes som slseri med lysande regi p ett s fjantigt manus. Skulle vara intressant att se Moodysson filmatisera nn bra bok till exempel, eller kanske att han skriver kontrakt fr 2-3 filmer p en gng s han slipper prestationsngest.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!