2009-08-24, 08:38
Medlem
Om man haft ett företag i mer än 12 mån vid sidan av en anställning så kan den klassas som bisyssla har jag läst.

Jag är nu anställd och funderar på att starta eget. Om jag startar nu och blir arbetslös om 6 månader, får jag då a-kassa? Företaget ger troligen inte så mycket pengar då så jag kan leva på det.
Eller är det starta eget som gäller? Kan man får starta eget 6 mån efter man startat? Kan man få det 2 år efter man startat? Var går gränsen? Ersättningsnivå på starta eget?

Jag kommer stå till arbetsmarknadens förfogande och kommer själv aktivt leta nytt jobb.
Citera
2009-08-24, 11:35
Medlem
Enligt de uppgifter jag fick av a-kassan så måste man ha haft företaget i minst 12 mån. Du får heller inte tjäna för mycket på det du kan tex inte tjäna säg 15k månad på företaget och sen få 10k i a-kassa vad jag förstod.

Rörande starta eget bidrag är jag inte helt 100:a men tror att du måste ansöka om det innan du startar upp och du msåte vara över 25 år. Samt att det ska vara en verksamhet som har lång livslängd och som ska kunna försörja dig.
Citera
2009-08-24, 13:55
Medlem
Inte säker om jag förstod dig rätt.
Om företaget inte är mer 12 månader så: får jag a-kassa? får jag inte a-kassa?

Jag pratar inte om småföretagarnas a-kassa utan den jag har idag som anställd
Citera
2009-08-24, 18:10
Medlem
Du måste ha haft företaget minst 12 mån för att få a-kasssa. men du får inte heller tjäna för mycket i ditt företag för att få ersättning.
Citera
2009-08-24, 22:58
Medlem
HarryHotters avatar
Du får fortsätta med din bisyssla om du haft den minst 12 mån.

Du får inte ägna mer tid åt din bisyssla nu än du gjorde innan.

Beträffande starta-eget bidrag så kan du få det under 6 mån från du startar ditt företag, om du är arbetslös. Du får inte ha startat företaget innan. Ersättningen är samma som a-kassa ... men normalt får du ingenting från ev extra inkomstförsäkring.
Citera
2009-08-26, 20:56
Medlem
MrWins avatar
Du måste ha en heltidsanställning för att få företaget klassat som bisyssla. Vitsen med att få företaget klassat som bisyssla är att du då kan driva det vidare samtidigt som du får a-kasseersättning.

Har du t ex en 75% anställning och blir arbetslös måste du antingen helt avveckla företaget eller ha det vilande, d v s inte ha några inkomster, för att få a-kassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in