2009-08-20, 20:52
Medlem
Afffffes avatar
Såg det här ny på tv4.
Vad tror ni, är hon en man eller kvinna?
Själv tror jag solklart på att hon är en man!

http://tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1151339&renderingdepartmen t=2.40195

http://www.dn.se/sport/friidrotts-vm/vm-sexan-om-vinnaren-hon-ar-ingen-kvinna-1.934354
Citera
2009-08-20, 23:56
Medlem
Kvinna utan tvekan, inget adamsäpple. hon har tidigare deltagit i juniormästerskap utan att bli anklagad, och rösten låter inte överdrivet manlig.

Dock kan hon vara dopad, men i grunden en kvinna helt klart.
Citera
2009-08-21, 01:22
Medlem
Manmothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraven10
och rösten låter inte överdrivet manlig.

Manlig nä, det kan jag hålla med om, men sen är ju pojken också bara en tonåring.
Citera
2009-08-21, 03:41
Medlem
Kongo_89s avatar
tänker på maria mutola...såg oxå ut som en man
Citera
2009-08-21, 05:55
Medlem
Ingetvals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
tänker på maria mutola...såg oxå ut som en man

Det gjorde hon alltså INTE. Maria Mutola har ett typiskt Mosambique-utseende. Semenya däremot ser inte ut som en kvinna på långa vägar.
Jag tror helt klart att vi har en ny Stella Walsh i Semenya, och det trodde jag redan när jag såg henne i försökspassen.
Citera
2009-08-21, 07:30
Medlem
Nostradamus72s avatar
Skrev i ett inlägg igår

Det är ju lite trist att hela diskussionen om Semenya handlar om en könstillhörighet. Här gör hon en imponerande insats och vinner guldet helt överlägset och på en tid som är sanslöst bra, men istället för att glädjas med henne så handlar allt om att hon nog egentligen är en man. Som Jonas Karlsson i SVT sa så är det en tragedi att hennes största stund som friidrottare har kommit bli hennes största mardröm. Detta bara för dåliga förlorare till motståndare, idioter och medias längtan efter att sälja mer lösnummer och få högra tittarsiffror kommer med påstående och beskyllningar utan att ha minsta bevis bortsett från att hon tycks se ut som en man och pratar med djup röst.

Men det räcker inte för att man konstatera att de facto är man, för skulle det göra det, så är ju hela den manliga konståkningseliten fan i mig kvinnor.

Min tro i frågan är enkel, hon utger sig för att vara kvinna och har enligt personer i hennes närhet fysiska attribut som tillhör det kvinnliga könet. Dessutom tycker jag inte hon ser ut som en man, hon ser inte ut som en typisk kvinna, men det gör inte att hon per automatik ser ut som en man.

Därför har jag inget skäl att tro annat.
Citera
2009-08-21, 07:33
Medlem
Det är klart att det är en kvinna, de som inte ser det är ju för tusan blinda.

Medierna som skriver upp denna obetydliga story borde skämmas, tänk er in i den unga flickans situation.
Citera
2009-08-21, 07:52
Medlem
Ingetvals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Skrev i ett inlägg igår

Det är ju lite trist att hela diskussionen om Semenya handlar om en könstillhörighet. Här gör hon en imponerande insats och vinner guldet helt överlägset och på en tid som är sanslöst bra, men istället för att glädjas med henne så handlar allt om att hon nog egentligen är en man. Som Jonas Karlsson i SVT sa så är det en tragedi att hennes största stund som friidrottare har kommit bli hennes största mardröm. Detta bara för dåliga förlorare till motståndare, idioter och medias längtan efter att sälja mer lösnummer och få högra tittarsiffror kommer med påstående och beskyllningar utan att ha minsta bevis bortsett från att hon tycks se ut som en man och pratar med djup röst.

Men det räcker inte för att man konstatera att de facto är man, för skulle det göra det, så är ju hela den manliga konståkningseliten fan i mig kvinnor.

Min tro i frågan är enkel, hon utger sig för att vara kvinna och har enligt personer i hennes närhet fysiska attribut som tillhör det kvinnliga könet. Dessutom tycker jag inte hon ser ut som en man, hon ser inte ut som en typisk kvinna, men det gör inte att hon per automatik ser ut som en man.

Därför har jag inget skäl att tro annat.

Du är helt ute och cyklar. JA, det är fruktansvärt synd om Caster Semenya. Jag tror absolut inte att det rör sig om något medvetet fuskande. Men samtidigt så är det ju så att Caster Semenya är en man alternativt en kvinna med Y-kromosom.
Det handlar inte om att sälja lös ex för då hade vi sett sådana här historier hela tiden. Tvärtom så skulle IAAF helst inte velat ta i den här frågan ens med tång. Dom har tvingats till det eftersom att det så uppenbart är något som felar i detta fall. Semenyas konkurenter har ju till och med uttalat sin skepsis om Semenyas kön och det måste ses som extraordinärt med tanke på hur känslig frågan är.
Stella Walsh gick igenom en hel karriär med världsrekord och mästerskapsmedaljer, det vore olyckligt för idrotten om det skulle kunna ske igen.
Jag har ALDRIG sett en manlig konståkare med oklar könstillhörighet. Jag tror att du tänker på män med kvinnliga drag: det är verkligen en helt annan sak än en man med vagina.
Citera
2009-08-21, 12:06
Medlem
SweTechs avatar
Håll er till Topic.
Diskutera flyktingar kan ni göra på andra ställen än i sporten.

//Moderator
Citera
2009-08-21, 13:44
Moderator
-Info-s avatar
"Hon" är definitivt ingen kvinna. Inte vad vi kallar för kvinna i normala sammanhang i alla fall. Se bara på den här bilden:

http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1676421!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg

"Hon" är lika bredaxlad som en man. Och "hennes" ansikte saknar helt kvinnliga drag. Likaså "hennes" röst (lyssna på videoklippet som TS länkade till). Rösten låter helt manlig. Som en typisk tonårspojke i 18-års åldern (Caster Semenya är 18 år gammal).

Caster Semenya har tydligen alltid sett manlig ut. Så manlig att till och med rektorn i hennes skola trodde att "hon" var en man fram till elfte klass:

Citat:
Eric Mobida, rektor på Nthema Secondary School där Caster Semenya tog studenten i fjol, säger däremot att han länge trodde Caster var en pojke.
- Hon var alltid så tuff och lekte med pojkarna. Hon tyckte om fotboll och hade alltid byxor i stället för klänning. Det var först i elfte klass som jag förstod att hon var en flicka.

http://www.expressen.se/sport/Friidrott/1.1677775/mamma-semenya-caster-ar-en-flicka

Varför "hon" inte ser ut som en kvinna är dock oklart just nu. Ett könsbyte en gång i tiden eller en väldigt ovanlig kromosom-kombination? Kanske vet vi om några veckor när testresultaten kommer.
Citera
2009-08-21, 18:52
Medlem
Det här är bland det vidrigaste jag har varit med om. Tänk att som artonårig tjej inför hela världen få sitt kön ifrågasatt. Fyfan vad jag lider med tösen. En jävla häxjakt är vad som bedrivs, och skulle det nu visa sig att hon är en tjej har väldigt många väldigt mycket att förklara.
Citera
2009-08-21, 18:55
Medlem
SureBets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Det här är bland det vidrigaste jag har varit med om. Tänk att som artonårig tjej inför hela världen få sitt kön ifrågasatt. Fyfan vad jag lider med tösen. En jävla häxjakt är vad som bedrivs, och skulle det nu visa sig att hon är en tjej har väldigt många väldigt mycket att förklara.
klok eller? varför skulle många ha mycket att förklara när h*n ser ut och låter som h*n gör och har inte varit med mer än i en månad och utklassar alla...?
det är ju förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in