Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Skrev i ett inlägg igår
Det är ju lite trist att hela diskussionen om Semenya handlar om en könstillhörighet. Här gör hon en imponerande insats och vinner guldet helt överlägset och på en tid som är sanslöst bra, men istället för att glädjas med henne så handlar allt om att hon nog egentligen är en man. Som Jonas Karlsson i SVT sa så är det en tragedi att hennes största stund som friidrottare har kommit bli hennes största mardröm. Detta bara för dåliga förlorare till motståndare, idioter och medias längtan efter att sälja mer lösnummer och få högra tittarsiffror kommer med påstående och beskyllningar utan att ha minsta bevis bortsett från att hon tycks se ut som en man och pratar med djup röst.
Men det räcker inte för att man konstatera att de facto är man, för skulle det göra det, så är ju hela den manliga konståkningseliten fan i mig kvinnor.
Min tro i frågan är enkel, hon utger sig för att vara kvinna och har enligt personer i hennes närhet fysiska attribut som tillhör det kvinnliga könet. Dessutom tycker jag inte hon ser ut som en man, hon ser inte ut som en typisk kvinna, men det gör inte att hon per automatik ser ut som en man.
Därför har jag inget skäl att tro annat.
Du är helt ute och cyklar. JA, det är fruktansvärt synd om Caster Semenya. Jag tror absolut inte att det rör sig om något medvetet fuskande. Men samtidigt så är det ju så att Caster Semenya är en man alternativt en kvinna med Y-kromosom.
Det handlar inte om att sälja lös ex för då hade vi sett sådana här historier hela tiden. Tvärtom så skulle IAAF helst inte velat ta i den här frågan ens med tång. Dom har tvingats till det eftersom att det så uppenbart är något som felar i detta fall. Semenyas konkurenter har ju till och med uttalat sin skepsis om Semenyas kön och det måste ses som extraordinärt med tanke på hur känslig frågan är.
Stella Walsh gick igenom en hel karriär med världsrekord och mästerskapsmedaljer, det vore olyckligt för idrotten om det skulle kunna ske igen.
Jag har ALDRIG sett en manlig konståkare med oklar könstillhörighet. Jag tror att du tänker på män med kvinnliga drag: det är verkligen en helt annan sak än en man med vagina.