Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Att kolla sköldkörtelvärdet var tredje månad är extremt ofta. Så det har nog inte missats någonting vad gäller just den saken. Däreot är referensvärdena rätt drygt tilltagna och även om man hamnar precis inom referensvärdet så kan det vara för lågt för individen. Det kan du ifrågasätta nästa gång du kollar ditt värde.
Nu är viktuppgång sällan den enda indikatorn på underfunktion av skäldkörtel utan det tillkommer oftast flera. Håravfall, extrem trötthet, b-vitaminbrist osv osv. Eftersom du inte upplever nånting annat än just viktökning, är det inte så troligt att det är sköldkörteln som spökar.
Behandlingen vid underfunktion av sköldkörteln är Levaxin, och så mycket mer är det inte med den saken.
Vad gäller biverkningar kan man mycket ofta få en enda, och inte någon utav de andra som finns upprapade på bipacksedeln. Det är därför högst troligt att man kan få biverkningen "viktuppgång" helt isolerat.
Jag led under tiden med litium av extrem trötthet, sov ca 14 timmar per dygn, utan sömntabletter eller liknande, och så var det viktuppgången. Men som sagt, eftersom jag låg lågt eller precis inom gränsen för normalt, så kan det ha varit det som spökade? Efter att jag slutade med litium försvann dessa biverkningar på om det nu var medicinen eller sköldkörteln.