2009-08-20, 02:49
Medlem
Hej!

Jag hade under en period då jag åt litium lågt värde på sköldkörteln. Tog ett prov där värdet var lågt, ombads att komma tillbaka för ytterligare ett prov en vecka senare då det visade sig att ligga normalt. Efter detta kollades det aldrig upp igen förutom rutincheckarna var tredje månad där jag alltid låg lite lågt men fortfarande inte skadligt. Jag gick upp jättemycket i vikt när jag åt litiumet under den här sköldkörtelperioden om det nu kan ha varit så, att det inte bara var litiumet då jag mestadels drack vatten för törst. Har därför, trots god hjälp av medicinen, slutat med den men fått substitut.

Under de tremånadersperioder jag inte testade min sköldkörtel är det möjligt att den då ha legat lågt men pendlat under intervaller mellan lågt värde och normalt värde?
Och påverkat min ämnesomsättning såpass att jag gick upp 20 kg. (Gick även på andra mediciner som kan sänka ämnesomsättningen och kan ge viktuppgång, men dessa medciner hade jag inte haft någon av dessa biverkningar på, så tror inte det beror på dem) Nu när jag pratade med min kompis undrar jag (hon går på litium); om man har lågt värde på sköldörteln en längre tid, kan det ge risk för andra sjukdomar? Vilka och vad är symptomen? Kan man få dessa om nu värdet nu kan pendla mellan normalt och lågt? Eftersom man bara testar litium var 3e månad så kan man ju missa detta.

MVH Undrande flickor
Citera
2009-08-20, 02:55
Medlem
Att kolla sköldkörtelvärdet var tredje månad är extremt ofta. Så det har nog inte missats någonting vad gäller just den saken. Däreot är referensvärdena rätt drygt tilltagna och även om man hamnar precis inom referensvärdet så kan det vara för lågt för individen. Det kan du ifrågasätta nästa gång du kollar ditt värde.

Nu är viktuppgång sällan den enda indikatorn på underfunktion av skäldkörtel utan det tillkommer oftast flera. Håravfall, extrem trötthet, b-vitaminbrist osv osv. Eftersom du inte upplever nånting annat än just viktökning, är det inte så troligt att det är sköldkörteln som spökar.

Behandlingen vid underfunktion av sköldkörteln är Levaxin, och så mycket mer är det inte med den saken.

Vad gäller biverkningar kan man mycket ofta få en enda, och inte någon utav de andra som finns upprapade på bipacksedeln. Det är därför högst troligt att man kan få biverkningen "viktuppgång" helt isolerat.
Citera
2009-08-20, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Att kolla sköldkörtelvärdet var tredje månad är extremt ofta. Så det har nog inte missats någonting vad gäller just den saken. Däreot är referensvärdena rätt drygt tilltagna och även om man hamnar precis inom referensvärdet så kan det vara för lågt för individen. Det kan du ifrågasätta nästa gång du kollar ditt värde.

Nu är viktuppgång sällan den enda indikatorn på underfunktion av skäldkörtel utan det tillkommer oftast flera. Håravfall, extrem trötthet, b-vitaminbrist osv osv. Eftersom du inte upplever nånting annat än just viktökning, är det inte så troligt att det är sköldkörteln som spökar.

Behandlingen vid underfunktion av sköldkörteln är Levaxin, och så mycket mer är det inte med den saken.

Vad gäller biverkningar kan man mycket ofta få en enda, och inte någon utav de andra som finns upprapade på bipacksedeln. Det är därför högst troligt att man kan få biverkningen "viktuppgång" helt isolerat.

Jag led under tiden med litium av extrem trötthet, sov ca 14 timmar per dygn, utan sömntabletter eller liknande, och så var det viktuppgången. Men som sagt, eftersom jag låg lågt eller precis inom gränsen för normalt, så kan det ha varit det som spökade? Efter att jag slutade med litium försvann dessa biverkningar på om det nu var medicinen eller sköldkörteln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in