Finns det några gamla ko/hästhagar?
Själv tyckte jag att stället jag bor på skulle vara perfekt (lite ute på landet) sen hittade jag inga bra ställen, bara åkrar och leriga hästhagar. Men kollar man tillräckligt mycket så hittar man till slut några ställen.
Finns det några gamla ko/hästhagar?
Själv tyckte jag att stället jag bor på skulle vara perfekt (lite ute på landet) sen hittade jag inga bra ställen, bara åkrar och leriga hästhagar. Men kollar man tillräckligt mycket så hittar man till slut några ställen.
Jag vet att jag personligen har hittat en del i ersmark, inga extrema mängder, men säkert 50-60st för 1-2 säsonger sedan, har inte varit där sedan dess dock.
Jag vet dock att många letar där ute, och plockar ett antal hundra per säsong, så det finns ju, men personligen är jag inte där.
Jag kan dock inte uppge platsen jag letar på heller, helt enkelt för att jag har avgett ett löfte, men leta på ängar med mycket tuvor osv, det finns mer än bara åkrar ute i ersmark.
Är det någon som hittat i Uppsala? Södra Gottsunda delen främst.
Min erfarenhet av de trakterna är att man kan hitta MYCKET i mitten/slutet av september. Ännu mer i början av oktober. Jag har plockat toppisar i uppsalatrakten sedan 1990 och aldrig hittat mer än enstaka exemplar i slutet av augusti. Men, som sagt - det beror på vädret. Om ni har extremt kallt och fuktigt så kan det vara idé att börja leta.
Min erfarenhet av de trakterna är att man kan hitta MYCKET i mitten/slutet av september. Ännu mer i början av oktober. Jag har plockat toppisar i uppsalatrakten sedan 1990 och aldrig hittat mer än enstaka exemplar i slutet av augusti. Men, som sagt - det beror på vädret. Om ni har extremt kallt och fuktigt så kan det vara idé att börja leta.