2009-05-03, 22:30
Medlem
Prinzezzans avatar
[quote=FetFulElak][quote=Celeron]

Apropå det här med "bra bit". De har nog inte kört längre än nödvändigt. Nog velat "bli av" med kroppen så fort som möjligt tror jag. Inte riskera att tex bli stoppade av polisen med "lik i lasten".
Citat:
Fast hur ofta söker polisen i genom t.ex. bagageluckan på en bil de stannar för en rutinkontroll? Känns ganska ofarligt att köra med ett "lik i lasten".. Om man är kylig, vill säga..

Ja, jag håller med dig! Dessutom ska man ju komma ihåg att detta hände på natten och jag har svårt att tänka mig - men jag reserverar mig för feltänk - att polisen ofta kollar bagageutrymme vid rutinkontroll då.

Däremot tror jag inte att gm har åkt alltför långt med henne, inte längre än han/de behövt, men samtidigt tillräckligt långt för att gömma henne på ett ställe där hon inte kommer att hittas. Om ingen tar bladet från mun efter alla dessa år, förstås. Det har snart gått 17 år sedan Helena försvann och det skulle inte vara en dag för sent att den/de som vet var hon finns och vad som har hänt, berättar vad de vet!

Och - ja - jag tror vi har att göra med en "kylig" person här, vilket dock inte behöver märkas i hans omgivning...
Citera
2009-05-06, 23:28
Bannlyst
Hahahahaha

Inte fasen tror jag att det var den där gubben som kunde vara flickans förgörare?!!!! Va... Enligt svenskamordlänken är det skrattretande.
Citera
2009-05-08, 16:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nientea
Inte fasen tror jag att det var den där gubben som kunde vara flickans förgörare?!!!! Va... Enligt svenskamordlänken är det skrattretande.

Ang. det fetmarkerade: Nu får du förklara vad du syftar på...
Citera
2009-05-08, 16:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
[quote=Prinzezzan][quote=FetFulElak]
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron

Apropå det här med "bra bit". De har nog inte kört längre än nödvändigt. Nog velat "bli av" med kroppen så fort som möjligt tror jag. Inte riskera att tex bli stoppade av polisen med "lik i lasten".

Ja, jag håller med dig! Dessutom ska man ju komma ihåg att detta hände på natten och jag har svårt att tänka mig - men jag reserverar mig för feltänk - att polisen ofta kollar bagageutrymme vid rutinkontroll då.

Däremot tror jag inte att gm har åkt alltför långt med henne, inte längre än han/de behövt, men samtidigt tillräckligt långt för att gömma henne på ett ställe där hon inte kommer att hittas. Om ingen tar bladet från mun efter alla dessa år, förstås. Det har snart gått 17 år sedan Helena försvann och det skulle inte vara en dag för sent att den/de som vet var hon finns och vad som har hänt, berättar vad de vet!

Och - ja - jag tror vi har att göra med en "kylig" person här, vilket dock inte behöver märkas i hans omgivning...

Javisst har vi här med en kylig person/personer att göra med nerverna i högsta kontroll. Jag tror att det är mer än en person som har varit inblandad först i hennes försvinnande och sedan i dödandet. Även en sådan "kylig" person lär inte vilja köra mitt i natten med ett lik i bagageutrymmet alltför lång sträcka. Även om det sker mitt i natten. Skulle olyckan vara framme så blir det stora problem.

Jag tror att liket blev sänkt i något vattendrag, t.ex. i en bottenlös tjärn i Tiveden med ordentliga vikter. I detta område finns en mängd småvägar, ganska litet trafik samt inte så stor risk att stöta på polisen. Orten Karlsborg skulle ev. kunna vara ett perfekt område. Ligger inte långt bort från Mariestad, massor med vattendrag samt att kommunen går rakt upp mot Undenäs och sedan Tiveden.

Att gräva en grav är ganska jobbigt för blir den inte tillräckligt djup så kommer olika vilda djur och fåglar dit.

En bil eller flera bilar måste ha varit inblandade. Kanske blev Helenas kropp liggande i ett garage eller uthus dit ingen hade tillgång under något dygn innan kroppen transporterdes vidare till den slutgiltiga "bestämmelseorten"?

Det vidriga med ett sådant här fall är naturligtvis först mordet. Systrarna har mist en syster och föräldrarna en dotter. Vad som gör det ännu vidrigare är att det aldrig kommer att finnas en avslutning för nära och kära. Det kommer aldrig att finnas en grav att gå till! Alltså en grav med en kista som innehåller kvarlevorna efter henne.

Nu har ca 17 år gått sedan mordet och hitills har allt "gått som på räls" för mördaren/mördarna. De vore, ur deras synpunkt, idioter om de erkände nu. Varför skulle de göra det? Ett erkännande skulle inte gagna dem utan tvärtom. Dessutom vet vi inte heller om de är livet idag? Skulle det ha varit två så kanske den ene kan vara avliden?
Citera
2009-05-10, 19:52
Medlem
palibilus avatar
[quote=nientea]Inte fasen tror jag att det var den där gubben som kunde vara flickans förgörare?

Måste säga att många har bra teorier och gör mer än polisen i detta fallet.
Hoppas bara att någon träffar rätt.
Personligen tror jag däremot INTE på den så kallade kändisen i mariestad
som baneman,han är liten och klen.Skulle han vara inblandad så var han inte ensam.
Citera
2009-05-22, 18:11
Medlem
Går väldigt många rykten om dom här 2 männen.. varav den ena stämmer ypperligt in på det där "svenskamord"... kan nog stämma
Citera
2009-06-01, 22:40
Medlem
Helena....

Citat:
Ursprungligen postat av Zukiyaki
Ett uppmärksammat fall för några år sedan som avhandlats i press och TV i flera år är fallet med Helena Andersson, 22, som försvann från Stadshotellet i Mariestad. Någon som vet om detta är löst eller något nytt som hänt i ämnet? Satt inte pojkvännen häktad ett tag?

Växte upp med Helena då vi är jämnåriga. I en liten stad som Mariestad känner alla varandra, inklusive familj till den man känner från skolan.

Helena hade ingen pojkvän då, så det spåret lades ner snabbt. Jag och mina kamrater fick gå på många förhör eftersom vi tillhörde dom gängen som ofta besökte stadshotellet. Fick till och med lämna in min bil för teknisk bevisning då Helena åkt med någon gång och att min bil setts utanför hotellet. Det var min rumskompis som lånade bilen för att skjutsa hem sin syster. Ni må tro att han fick förhöras.

Tragisk händelse men det är ännu mer tragiskt när helt okunniga/utanför idioter uttalar sig med skyddet "hörde ett rykte". Skit på er och sluta pissa på en djupt tragisk händelse som hennes familj, vänner och skolkompisar gått/går igenom.
Citera
2009-06-02, 17:29
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hightopper
Växte upp med Helena då vi är jämnåriga. I en liten stad som Mariestad känner alla varandra, inklusive familj till den man känner från skolan.

Helena hade ingen pojkvän då, så det spåret lades ner snabbt. Jag och mina kamrater fick gå på många förhör eftersom vi tillhörde dom gängen som ofta besökte stadshotellet. Fick till och med lämna in min bil för teknisk bevisning då Helena åkt med någon gång och att min bil setts utanför hotellet. Det var min rumskompis som lånade bilen för att skjutsa hem sin syster. Ni må tro att han fick förhöras.

Tragisk händelse men det är ännu mer tragiskt när helt okunniga/utanför idioter uttalar sig med skyddet "hörde ett rykte". Skit på er och sluta pissa på en djupt tragisk händelse som hennes familj, vänner och skolkompisar gått/går igenom.

Skriv vad du vet / tror istället då?
Citera
2009-06-02, 20:40
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Skriv vad du vet / tror istället då?

Precis. Bästa metoden mot rykten är sanningen så sitter du på den är det bara att sjunga ut...
Citera
2009-07-12, 00:10
Medlem
Jag är född och uppvuxen i Mariestad och har med intresse läst igenom tråden. Tyvärr har jag väl inte speciellt mycket nytt att komma med, förutom ett rykte (sorry hightopper) från min syster, som var lite äldre än jag vid tillfället för försvinnandet, som säger att Helena skulle plockats upp av en raggarbil på Marieforsleden i höjd med fängelset. Helena ska ha känt personerna i bilen. Jag tycker dock det låter ganska osannolikt att ett gäng lyckats hålla käft så pass länge. Mariestad är en liten stad och om det finns personer som vet vem/vilka mördaren är så borde detta kommit fram vid det här laget, eller?

Jag undrar vem denne "BB" som nämns på svenska mord är? Jag har mina aningar med tanke på initialerna men behöver nog fler ledtrådar.
Citera
2009-07-12, 15:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget gäng.

Citat:
Ursprungligen postat av Hadak
Jag är född och uppvuxen i Mariestad och har med intresse läst igenom tråden. Tyvärr har jag väl inte speciellt mycket nytt att komma med, förutom ett rykte (sorry hightopper) från min syster, som var lite äldre än jag vid tillfället för försvinnandet, som säger att Helena skulle plockats upp av en raggarbil på Marieforsleden i höjd med fängelset. Helena ska ha känt personerna i bilen. Jag tycker dock det låter ganska osannolikt att ett gäng lyckats hålla käft så pass länge. Mariestad är en liten stad och om det finns personer som vet vem/vilka mördaren är så borde detta kommit fram vid det här laget, eller?

Jag undrar vem denne "BB" som nämns på svenska mord är? Jag har mina aningar med tanke på initialerna men behöver nog fler ledtrådar.

Detta var inget gäng. En eller högst två personer i denna ev. raggarbil. Ja jag tror också att Helena kände denne man/dessa två personer. Med ordet "kände" menar jag hon kände igen honom/dem, men umgicks inte med honom/dem. Jag tror inte heller att detta var från början menat att bli ett mord. Tyvärr gick allt fel.

Ja Mariestad är en ganska liten stad och hela tiden är det en enorm mängd rykten och spekulationer - än hit än dit. Själv känner jag till ca sex (6) personer som har "misstänkts" vara "skyldiga" - däribland "B.B.".
Citera
2009-07-12, 17:14
Medlem
lussekattens avatar
Intressant ämne kul att några mer spekulerar i detta fall. Personligen tycker jag att polisen borde kunnat gjort något mer under de första året men nu var det väldigt längesedan detta hände.. Själv så bor man i den staden så det hade vairt kul ifall man fick tag på jävlen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in