[quote=Prinzezzan][quote=FetFulElak]
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Apropå det här med "bra bit". De har nog inte kört längre än nödvändigt. Nog velat "bli av" med kroppen så fort som möjligt tror jag. Inte riskera att tex bli stoppade av polisen med "lik i lasten".
Ja, jag håller med dig! Dessutom ska man ju komma ihåg att detta hände på natten och jag har svårt att tänka mig - men jag reserverar mig för feltänk - att polisen ofta kollar bagageutrymme vid rutinkontroll då.
Däremot tror jag inte att gm har åkt alltför långt med henne, inte längre än han/de behövt, men samtidigt tillräckligt långt för att gömma henne på ett ställe där hon inte kommer att hittas. Om ingen tar bladet från mun efter alla dessa år, förstås. Det har snart gått 17 år sedan Helena försvann och det skulle inte vara en dag för sent att den/de som vet var hon finns och vad som har hänt, berättar vad de vet!
Och - ja - jag tror vi har att göra med en "kylig" person här, vilket dock inte behöver märkas i hans omgivning...
Javisst har vi här med en kylig person/personer att göra med nerverna i högsta kontroll. Jag tror att det är mer än en person som har varit inblandad först i hennes försvinnande och sedan i dödandet. Även en sådan "kylig" person lär inte vilja köra mitt i natten med ett lik i bagageutrymmet alltför lång sträcka. Även om det sker mitt i natten. Skulle olyckan vara framme så blir det stora problem.
Jag tror att liket blev sänkt i något vattendrag, t.ex. i en bottenlös tjärn i Tiveden med ordentliga vikter. I detta område finns en mängd småvägar, ganska litet trafik samt inte så stor risk att stöta på polisen. Orten Karlsborg skulle ev. kunna vara ett perfekt område. Ligger inte långt bort från Mariestad, massor med vattendrag samt att kommunen går rakt upp mot Undenäs och sedan Tiveden.
Att gräva en grav är ganska jobbigt för blir den inte tillräckligt djup så kommer olika vilda djur och fåglar dit.
En bil eller flera bilar måste ha varit inblandade. Kanske blev Helenas kropp liggande i ett garage eller uthus dit ingen hade tillgång under något dygn innan kroppen transporterdes vidare till den slutgiltiga "bestämmelseorten"?
Det vidriga med ett sådant här fall är naturligtvis först mordet. Systrarna har mist en syster och föräldrarna en dotter. Vad som gör det ännu vidrigare är att det aldrig kommer att finnas en avslutning för nära och kära. Det kommer aldrig att finnas en grav att gå till! Alltså en grav med en kista som innehåller kvarlevorna efter henne.
Nu har ca 17 år gått sedan mordet och hitills har allt "gått som på räls" för mördaren/mördarna. De vore, ur deras synpunkt, idioter om de erkände nu. Varför skulle de göra det? Ett erkännande skulle inte gagna dem utan tvärtom. Dessutom vet vi inte heller om de är livet idag? Skulle det ha varit två så kanske den ene kan vara avliden?