2009-06-15, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolito
Hur definieras en dålig uppväxt? Det räcker inte med att man i många fall kan se tydligt om uppväxten har varit dålig, här handlar det om att sätta en tydlig gräns mellan en bra och dålig uppväxt för att se om föräldrarna har gjort sig skyldiga till att ha uppfostrat någon dåligt eller inte. Så vem skall få ansvaret att officiellt definiera vad som är bra och dåligt?
Negerbobbys föräldrar=Dåligt..

Om Negerbobby överlevt, skulle hans föräldrar ha kunnats hålla ansvariga för hans uppväxt då?
Citera
2009-06-19, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vonHammersmark

Om Negerbobby överlevt, skulle hans föräldrar ha kunnats hålla ansvariga för hans uppväxt då?

Bobbys mamma var väl utvecklingsstörd? ("Fragil" nånting led hon av har jag för mig). Utvecklingsstörda behöver väl aldrig stå till svars, eller? Så i så fall, nej.
Citera
2009-07-06, 23:25
Medlem
Fiolitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonHammersmark

Okej, jag kan tänka mig den lagen. "Alla föräldrar som beter sig som Negerbobbys föräldrar skall ställas in för rätta." Du missar poängen. Var exakt drar man gränsen mellan bra och dåligt?
Citera
2009-07-06, 23:29
Medlem
Sotarmurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextram
Tycker ni inte det är på tiden att folk får börja ta lite ansvar för sina handlingar och sluta ploppa ur sig snorungar år efter år utan att kunna se till att växer upp till normala människor?

Jag har ett förslag: gör det möjligt för barn att stämma sina föräldrar när de fyllt 18, ifall de fått en dålig uppväxt. Utfallet kan avgöras i en speciell domstol avsedd för detta. Om det framgår tydligt att föräldrarna inte haft kompetens/intelligens/pengar/whatever för att kunna uppfostra barn ordentligt, så kan de tvingas betala dryga böter.

Alla barn som fått föräldrar som ignorerat dem, lagat dålig mat, kritiserat för mycket, varit alkoholiserade osv... de borde kunna få en generell ersättning för psykisk skada (och kanske fysisk i vissa fall).

Ja, vad tycker ni?

Är det inte dags sluta se barnatillverkande som någon slags allmän rättighet och att barnen kan vara folks "trevliga underhållning" som kan visas upp för vänner och bekanta.

Tilläggsfråga: finns det inte något politiskt parti som kan tänkas ta upp detta i sitt program?

Dummaste skiten jag läst. Bara för att mina päron ibland bara hade några torra skorpor till kvällsmat så ska jag stämma dem? På vilka jävla pengar då? Löjligt är bara förordet.
Citera
2009-07-07, 20:17
Medlem
Bohrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextram
Tycker ni inte det är på tiden att folk får börja ta lite ansvar för sina handlingar och sluta ploppa ur sig snorungar år efter år utan att kunna se till att växer upp till normala människor?

Jag har ett förslag: gör det möjligt för barn att stämma sina föräldrar när de fyllt 18, ifall de fått en dålig uppväxt. Utfallet kan avgöras i en speciell domstol avsedd för detta. Om det framgår tydligt att föräldrarna inte haft kompetens/intelligens/pengar/whatever för att kunna uppfostra barn ordentligt, så kan de tvingas betala dryga böter.

Alla barn som fått föräldrar som ignorerat dem, lagat dålig mat, kritiserat för mycket, varit alkoholiserade osv... de borde kunna få en generell ersättning för psykisk skada (och kanske fysisk i vissa fall).

Ja, vad tycker ni?

Är det inte dags sluta se barnatillverkande som någon slags allmän rättighet och att barnen kan vara folks "trevliga underhållning" som kan visas upp för vänner och bekanta.

Tilläggsfråga: finns det inte något politiskt parti som kan tänkas ta upp detta i sitt program?

Ska man stämma sina föräldrar för att dem inte kunde laga god mat?
Citera
2009-07-07, 21:38
Medlem
Börjar med att citera ovanstående: "Ska man stämma sina föräldrar för att de inte kunde laga god mat??"

Fortsätter:

Ska man stämma sina föräldrar för att de var fattiga? Och hur ska de kunna betala mig skadestånd om de är fattiga??

Vad gäller alkoholproblem osv så rår man visserligen för det själv, men det är samtidigt inget man väljer. Inget man kan stämma någon för.

Citat:
Om det framgår tydligt att föräldrarna inte haft kompetens/intelligens
Jaha, ska man även kunna bli stämd för att man är för dum??

Ett sånt här förslag kan inte läggas fram av något annat än en renodlad IDIOT!

Har man blivit misshandlad eller på annat sätt blivit illa behandlad är det ju en helt annan sak. Finns ju möjlighet att dra föräldrar inför rätta för sånt redan.

Men det förslag du (TS) lägger fram är rent ut sagt idiotiskt. Man kan ju undra vad som gick snett under din uppväxt. Något var det, men skyll inte på dina föräldrar.

*Slutligen vill jag bara tilläga att:
I slutändan är man alltid till fullo ansvarig för sina egna handlignar. Man har alltid en valmöjlighet och man kan ALDRIG under några som helst omständigheter skylla en egen handling på någon annan. Aldrig.
Senast redigerad av P1ller 2009-07-07 kl. 21:41.
Citera
2009-07-07, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
staten har ju till och med satt att man som 18 åring får möjligheter att vara med att "förstöra sverige" (röst rätt). så det där stämmer väl inte?

till topic; tycker att konstaterandet/frågan är redan aktuell i vårat rättssystem osv. om det skulle förekomma psykisk misshandel eller rent utav vanlig originell misshandel (fysisk) eller andra grövre handlingar. så har man möjligheter att kunna anmäla det till rättsväsendet samt andra aktörer som bris etc.

sen att de flesta barn har minnen ifrån sin uppväxt under tonåren är väl inte så ovanligt. minns bara min egna samt ser andras, hur de flippar lös för inget och tycker defenitivt inte som pärona/vuxna.

Skolan borde man i alla fall kunna stämma.

OnTopic: Nja, det här var väl inte det mest genomtänkta inlägget kanske? Alla har ju olika syn på vad dålig barnuppfostran är. Och att dra in "Neger-Bobbys" föräldrar är ju bara löjligt, det finns väl ingen som inte kan anse att de var rätt värdelösa som föräldrar?
Senast redigerad av Vanillia 2009-07-07 kl. 22:48.
Citera
2009-08-07, 09:51
Avslutad
Tycker

att man som barn eller vuxet barn ska kunna stämma sina föräldrar i fall där föräldrarna uppenbart har brutit mot lagen, t.ex. misshandlat sina barn eller fihetsberövat dem. Visst är det föräldrars ansvar att se till att barnen får näringsrik kost i sig men att matlagningen inte alla gånger varit tillfredsställande är inget skäl att stämma dem.

Som någon annan här tog upp så skulle det nog bli många patetiska anmälningar, som t.ex. folk som vill stämma föräldrarna för att de inte köpte de senaste märkeskläderna åt dem eller för att de tog sig en grogg på Fredag-Lördagkvällarna och råkade bli lite för fulla och skällde på varandra.

Pratar man om trauman i barndomen ska det vara riktiga trauman och inga prinsessan-på-ärten-fasoner.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in