2009-04-14, 20:03
Medlem
Molson Canadians avatar
18 år är alldeles för ungt för ett sådant påhitt. Dels för att föräldrarna som regel fortfarande är försörjningsskyldiga när de är 18 år och dels för att 18-åringar har några år kvar innan de utvecklat pannloben så att de kan tänka på något annat sätt än som pubertala trotsåldersidioter.
Citera
2009-04-16, 09:34
Medlem
joppes avatar
Det var det värsta förslaget jag har läst på FB på mycket länge.

En 18-åring har inte en jävla aning om vad livet handlar om. Ännu mindre var uppfostran och liknande har för betydning.

Nej, låt andra föräldrar stämma de föräldrar som inte tar ansvar för deras snorungar som förpestar livet för alla.
Citera
2009-04-16, 12:56
Medlem
Kundalinis avatar
De föräldrar som stäms kommer ändå i många fall inte att ha pengar att betala skadestånd med. VIlket skulle resultera att övriga befolkningen skulle behöva punga ut med skadestånd till dessa obehagliga ungdomar. Vi kan även förvänta oss en massa okynnesstämningar där gråtmilda barn stämmer sina föräldrar som glatt intygar att de nog visst vanskött sina barn i väntan på att ytterligare skattemedel kommer familijen till godo.

Men jag förstår att du bara skämtade..
Citera
2009-04-16, 16:49
Medlem
ZahriMs avatar
Det bästa sättet att lösa problemet med föräldrar som inte klarar sin uppgift är att man måste ha en licens för att få uppfostra ett barn.

Och om någon går och blir gravid utan licens för att uppfostra en unge blir hon tvungen att göra abort eller låta myndigheterna ta hand om ungen då den föds.
Citera
2009-04-16, 21:44
Medlem
Flurries avatar
Jag tycker mer att man borde skaffa "körkort" för barn. Något som dock aldrig skulle kunna funka
Citera
2009-06-12, 01:49
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
18 år är alldeles för ungt för ett sådant påhitt. Dels för att föräldrarna som regel fortfarande är försörjningsskyldiga när de är 18 år och dels för att 18-åringar har några år kvar innan de utvecklat pannloben så att de kan tänka på något annat sätt än som pubertala trotsåldersidioter.

staten har ju till och med satt att man som 18 åring får möjligheter att vara med att "förstöra sverige" (röst rätt). så det där stämmer väl inte?

till topic; tycker att konstaterandet/frågan är redan aktuell i vårat rättssystem osv. om det skulle förekomma psykisk misshandel eller rent utav vanlig originell misshandel (fysisk) eller andra grövre handlingar. så har man möjligheter att kunna anmäla det till rättsväsendet samt andra aktörer som bris etc.

sen att de flesta barn har minnen ifrån sin uppväxt under tonåren är väl inte så ovanligt. minns bara min egna samt ser andras, hur de flippar lös för inget och tycker defenitivt inte som pärona/vuxna.
Citera
2009-06-13, 00:31
Medlem
Klot-Johans avatar
Sånt fjanteri.
Ditt resonemang är ett mycket talande bevis på att någon som fortfarande inte är torr bakom öronen.

Livet är inte rättvist och det kan man tackla på i princip två sätt:

1. Det vanligaste.
Man skyller sina misslyckanden och olycka på andra. Om man inte har tillräckligt många vänner, syskon, gamla ex etc går det naturligtvis bra att ta till föräldrarna.
På så sätt gör man sig till ett legitimt offer som det ska ömkas med.

2. Något ovanligare:
Man inser att det är tufft att leva men att livet blir vad man gör det till. Man kan vara lycklig, lyckas och allt det där trots en taskig uppväxt. Man tar helt enkelt ansvar för sig själv, sina känslor och sitt eget liv och inser att allt handlar om val.
Mycket tuffare väg att gå eftersom man då måste inse sitt egna ansvar. Och ta det.

Vill man vara olycklig och misslyckad så väljer man det av eget beslutsfattande, inte andras göranden och låtanden någon gång i forntiden.
Citera
2009-06-14, 23:57
Medlem
OggeOJs avatar
Vem är du att bestämma över en generation?
Citera
2009-06-15, 00:02
Bannlyst
Det är först i äldre år man får en objektiv syn på hur man blivit behandlad av sina föräldrar och då infinner sig ett ypperligt tillfälle att ge igen.. Min mor är änka och väldigt ensam i en ny stad, går i pension i dagarna och räknar med att jag och mitt syskon ska finnas för henne på ålderns höst.. det kan hon fetglömma..
Citera
2009-06-15, 17:20
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
staten har ju till och med satt att man som 18 åring får möjligheter att vara med att "förstöra sverige" (röst rätt). så det där stämmer väl inte?

till topic; tycker att konstaterandet/frågan är redan aktuell i vårat rättssystem osv. om det skulle förekomma psykisk misshandel eller rent utav vanlig originell misshandel (fysisk) eller andra grövre handlingar. så har man möjligheter att kunna anmäla det till rättsväsendet samt andra aktörer som bris etc.

sen att de flesta barn har minnen ifrån sin uppväxt under tonåren är väl inte så ovanligt. minns bara min egna samt ser andras, hur de flippar lös för inget och tycker defenitivt inte som pärona/vuxna.

Jodå, det stämmer. Hjärnans utveckling har inte särskilt mycket med huruvida staten anser att man som 18-åring har rösträtt.
Citera
2009-06-15, 19:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Som jag...

...framhållit vid ett flertal tillfällen behöver Sverige en lag om bristande föräldraskap. Människor får gärna skaffa många barn, men man skall kunna uppfostra dem. Min lag, kalla den Lex Strix eller LBF om Ni vill, bör bland annat innehålla följande:
1) Icke-straffmyndiga brottslingars straff skall avtjänas av deras föräldrar (motsv).
2) Föräldrar som inte uppfostrat sin barn på ett sådant sätt att de blir laglydiga skall kunna bötfällas, gäller då främst om barn mellan 15-18 år döms för brott.
3) Föräldrar som inte tar övlig vård om sina barn, skall också kunna straffas, t ex om man har sådan dålig ordning på sin underåriga dotter att hon blir gravid.

Det finns anledning tro att dessa åtgärder m fl, kan bidra till att återupprätta föräldraansvaret i högst behövande utsträckning.
Citera
2009-06-15, 22:51
Medlem
Fiolitos avatar
Hur definieras en dålig uppväxt? Det räcker inte med att man i många fall kan se tydligt om uppväxten har varit dålig, här handlar det om att sätta en tydlig gräns mellan en bra och dålig uppväxt för att se om föräldrarna har gjort sig skyldiga till att ha uppfostrat någon dåligt eller inte. Så vem skall få ansvaret att officiellt definiera vad som är bra och dåligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in