2009-08-02, 19:13
Medlem
Antaeuss avatar
Fyfan, jag mår illa när jag tänker på hur Ludenben står och klappar sin proppfulla buk medan Petter sitter och gråter.
Citera
2009-08-02, 20:32
Medlem
najass avatar
Jo, den har jag läst för mina barn. Det är väl den med det härliga rimmet i slutet:

"Murre svart är bra att ha
tycker alla getterna"

Ungarna tyckte Ludenben var lite läskig, men för det mesta tyckte de bara synd om honom när han sprack och inte fick någon mat.
Citera
2009-08-02, 21:45
Medlem
mortlachs avatar
Jag har inget minne av att jag tyckte Ludenben var särskilt läskig när jag var liten (Petter och hans 4 getter var min absoluta favorit).
Numera läser jag sagan för min 3-åring och upptäckte till min stora förvåning att jag fortfarande efter 27 år kan boken nästan helt utantill.
Jag har även kommit på mig själv med att tänka på Ludenben när jag ser ovanligt feta människor med skjortor som glipar mellan knapparna så att blekfet hy tittar fram, men det är något som jag börjat med sedan jag läst boken nu i vuxen ålder...
Citera
2009-08-02, 21:54
Medlem
fizzles avatar
Åjo den boken känner man väl igen. Inte så väl, men den fick jag läst för mig i mina tidiga år.

En av de få böckerna jag minns från den (ungefära) åldern.
Citera
2009-08-02, 22:03
Medlem
saftad_burks avatar
Jag minns den med! En av alla de psykotiska barnböcker min mor brukade läsa för mig som barn. Tror dock inte att jag var rädd för ludenben. Fast jag kanske bara förträngt honom!

Max i monsterlandet på holländska var dock värst. En liten kille som reser till onsterlandet och tvingas bli kung. Minns hur hemskaa monstrena såg ut när han satt i sin båt en bit från land och monstrena fattade att han inte var deras kung. De stod där på stranden och ville att han skulle komma tillbaka, de sluga fanskapen! Och de såg helt jävla snetrippigga ut! Fyfaaan! Den står fortfarande i mammas bokhylla!
Citera
2009-08-02, 22:17
Medlem
huggybares avatar
Jag vet att jag har fått den uppläst för mig ett otal gånger, men jag kan ändå inte säga att jag blev särskilt störd av den. Kanske var det jag som redan var störd. Måste se till att få tag på den någonstans så att jag kan läsa den igen, nu när jag ser hur många som har fått ett sånt intryck av den. Kanske är det så hemskt att jag har förtryckt alla minnen
Citera
2009-08-03, 00:04
Medlem
JetSocietys avatar
Sådär!

Ursäkta förseningen!
Tyvärr går den bara att ladda ner 10ggr för jag laddade upp den på rapidshare.
Men nu är jag trött efter hårt jobb vid scannern och vill sova.
Först till kvarn!

--> http://rapidshare.com/files/26301394...lius_.rar.html
Citera
2009-08-03, 00:36
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Ursäkta förseningen!
Först till kvarn!

Nice!
Citera
2009-08-03, 01:33
Medlem
Tack! Nostalgia som fan...

Laddade upp på megaupload också om rapidshare länken skulle sluta att fungera: http://www.megaupload.com/?d=99XBMB9B
Citera
2009-08-03, 01:36
Medlem
kebabmammans avatar
shit, den där boken hra jag inte läst på hur länge som helst, jag älskar flashback och dess sätt att bringa upp gammla minnen
Citera
2009-08-03, 01:41
Medlem
Psyko Dads avatar
Nu fick jag minnet av ngn urgammal bok där en katt uppfostrade två föräldraslösa rävungar. Hon gjorde ett bra jobb & rävarna blev stora.
En dag började de att kivas & kattan gick emellan & blev dödad.
Sen den där hemska där det tama rådjuret blev skjutet av familjen som tagit hand om den. När jag tänker efter så var ju alla jävla böcker fulla med tragedier om stackars djur.
Citera
2009-08-03, 17:06
Medlem
GeneralEttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Ursäkta förseningen!
Först till kvarn!

Kändes lite konstigt när jag såg fanskapet till troll igen. Får se i natt ifall jag får nya mardrömar
JetSociety varför står det visa mod på Ludenbens dörr? har du lagt ditt det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in