2009-07-28, 11:15
Medlem
Julimannens avatar
Tydligen har en varg hittat ner till Småland. Är det vanligt att de hittar så långt söderut? Finns det chans att den kan etablera sig så långt nere?
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/vargen-vandrar-vidare-i-lanet(1440254).gm
http://www.smp.se/nyheter/tingsryd/vargen-sags-i-tingsryd(1442273).gm
Citera
2009-07-28, 11:42
Medlem
carbsons avatar
såg på svt24 att en tillomed var nere i Blekinge.
Citera
2009-07-28, 13:58
Medlem
the_creators avatar
Om inte jag och en barndomsvän hallucinerade samma sak samtidigt. Skulle jag kunna svära på att vi såg två stycken vargar komma ut ur ett skogsbryn på andra sidan av en åker. Vi tittade i några sekunder och sedan la bena på ryggen tillbaka till byn. Bör nämnas att vi var rädda för grävlingar på den tiden. Ingen trodde oss och nu har även jag börjat tvivla.

Men fasen om det inte såg ut som två stora fina vargar i centrala Småland.
Kul att det är fler som tror sig ha sett djuren.
Citera
2009-07-31, 22:04
Medlem
Julimannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
Om inte jag och en barndomsvän hallucinerade samma sak samtidigt. Skulle jag kunna svära på att vi såg två stycken vargar komma ut ur ett skogsbryn på andra sidan av en åker. Vi tittade i några sekunder och sedan la bena på ryggen tillbaka till byn. Bör nämnas att vi var rädda för grävlingar på den tiden. Ingen trodde oss och nu har även jag börjat tvivla.

Men fasen om det inte såg ut som två stora fina vargar i centrala Småland.
Kul att det är fler som tror sig ha sett djuren.

Den vargen som setts i Småland och Blekinge nu under juli finns det bilder på, en väldigt mager varg.
Citera
2011-06-17, 15:35
Bannlyst
Varg i södra kronoberg enligt P3 Radio

Vad kan vi räkna med för påföljder av detta?

Kommer boskapen och husdjuren drabbas först eller kommer vargen sluta som en trofé av manshoror till jägare?

Diskutera
Citera
2011-06-17, 16:55
Medlem
bringeroflights avatar
Är det samma norska sändarförsedda hona som var nere i Blekinge och Skåne för ett par veckor sedan kan vi nog inte vänta oss någon större kalabalik. Hon tog visserligen något får i Bräkne Hoby men det var inte alls i samma utsträckning som tidigare vandrings hanar. De flesta rapporterade tagna lamm var falskt alarm, räven istället för varg. Hoppas hon finner en hane och bildar ett revir när i söder.
Citera
2011-06-17, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Är det samma norska sändarförsedda hona som var nere i Blekinge och Skåne för ett par veckor sedan kan vi nog inte vänta oss någon större kalabalik. Hon tog visserligen något får i Bräkne Hoby men det var inte alls i samma utsträckning som tidigare vandrings hanar. De flesta rapporterade tagna lamm var falskt alarm, räven istället för varg. Hoppas hon finner en hane och bildar ett revir när i söder.

Japp denna vargen var från Norge!
Citera
2011-06-17, 20:22
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Hoppas hon finner en hane och bildar ett revir när i söder.

För min del vore det helt ok, tror dock att bönderna/jägarna här i krokarna skulle gå till handling. I alla fall om man ska tro på deras snack om de få gånger vargen varit på besök tidigare, och hur dom ser på vildsvinen. Det får ju inte bli naturlig konkurrens om viltvården.
Citera
2011-06-17, 22:09
Medlem
slugs-Ps avatar
Har TS någon mer info? Tiken från norge har varit ganska snäll men ett par får i kalmar län har hon fått i sig så har man får ska man nog vara lite observant.

Vet att denna vargen höll till i sydvvästra kronoberg för nån vecka sen, har den flyttat sig?
Citera
2011-06-17, 22:19
Medlem
slugs-Ps avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=4560118

Misstänker sjukdom troligen skabb om det nu är någon sjukdom. Hon är kvar i området runt Markaryd tydligen.
Citera
2011-06-17, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=4560118

Misstänker sjukdom troligen skabb om det nu är någon sjukdom. Hon är kvar i området runt Markaryd tydligen.

Detta va det sista jag hörde imorse
Citera
2011-11-01, 20:37
Medlem
Varg i Karlskrona.

Härom natten hörde jag ett utdraget ylande. Det lät inte som en hund utan som en varg. Klockan var väl omkring 02 tiden då. Hörde även några hundar skälla efter ett tag.

Nåväl, tidigare idag gick jag en promenad i skogen och såg att en stig som väldigt få använder, var nertrampad och det låg något litet dödat bytesdjur vid sidan om stigen. Jag fortsatte gå och längre fram såg jag ett stort djur kika på mig från en utsiktsplats.

När jag närmade mig djuret såg jag att det var ett stort hundjur. Djuret sprang efter någon stund ifrån mig, men jag var absolut säker på att det var en varg jag såg.

Jag ylade till den och vargen svarade. Min fundering är om det är denna vargen som jagas. I så fall kan jag avslöja att just nu finns den i skogen vid Gullberna i Karlskrona.

Hoppas verkligen någon gör något eftersom det bor folk som har hundar här, samt familjer som har barn. Kan nog gå lite ovanligt hett till med en varg då i området.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in