2009-07-19, 11:53
Medlem
-.LyckaVet.-s avatar
Ja, det med svenskar som helt plötsligt pratar engelska mitt i en mening (eller en mening mitt i ett sammanhang) är helt sjukt. Känns väldigt obildat.
Citera
2009-07-19, 14:00
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Varför visas inte mer fransk, tyska, spansk, rysk TV?

För att ingen vill titta på det.

Citat:
Varför spelas inte mer musik i dessa språken?

För att ingen vill lyssna på det.

Citat:
Jag har efter skolan på egen hand studerat spanska, portugisiska och tyska och jag kan säga att dom språken samt dess kulturer/mediautbud/musik/litteratur osv. har skänkt mig otroligt mycket mer glädje än den anglosaxiska världen någonsin har gjort.

Vad bra att du hittat något som tillfredsställer dig. Du har all rätt i världen att köpa hur många portugisiska böcker du vill.
Citera
2009-07-19, 15:35
Medlem
tupianskes avatar
Vad kul att du lära dig portugisiska!

Kanske borde man inte bojkotta engelska, men snarare låt inte den skada intresset för andra kuturer eller mans egen.
Citera
2009-07-19, 17:24
Medlem
wzbzs avatar
Tänk såhär istället:
Det är otroligt bra att vi svenskar blir matade med ett till språk såpass mycket i media. Då får vi ett språk "på köpet". Jag är glad att det är just engelskan då jag anser att man har mer nytta av det språket än något annat i världen. Om vi skulle börja anamma flera olika språk och dess kulturer så skulle vi kanske kunna 3-4 främmande språk halvbra istället för ett språk mycket bra (svenska exkluderat).

Håller dock med dig i viss mån. Det känns rätt drygt när sexan visar hong kong-rullar som är dubbade till engelska.
Citera
2009-07-19, 18:28
Medlem
Om du inte vill tala engelska - tala inte engelska. Men varför in i helvete skulle någon annan göra detsamma då engelskan förmodligen är ett av de bästa verktygen från skoltiden som man någonsin kommer att använda.
Citera
2009-07-19, 21:51
Medlem
Evil_Santas avatar
Erkänn att du är dålig på engelska och att det är därför du skriver detta. Så jävla genomskinligt.
Citera
2009-07-19, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi

Vad bra att du hittat något som tillfredsställer dig. Du har all rätt i världen att köpa hur många portugisiska böcker du vill.

Så vi svenskar gillar helt enkelt bara engelsk TV och musik?

Jag skulle mer tro att vi svenskar är individer som alla andra, som gillar olika saker och ting här i livet. Engelskans monopol på underhållning i Sverige hindrar ju dock en massa människor från att upptäcka nya saker och gör oss väldigt partiska när det kommer till språk.

Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Tänk såhär istället:
Det är otroligt bra att vi svenskar blir matade med ett till språk såpass mycket i media. Då får vi ett språk "på köpet". Jag är glad att det är just engelskan då jag anser att man har mer nytta av det språket än något annat i världen. Om vi skulle börja anamma flera olika språk och dess kulturer så skulle vi kanske kunna 3-4 främmande språk halvbra istället för ett språk mycket bra (svenska exkluderat).

Håller dock med dig i viss mån. Det känns rätt drygt när sexan visar hong kong-rullar som är dubbade till engelska.

Lära sig språk är bra.
Att få 99% av sin importerade kultur/media osv. från England eller USA är knappast bra.

Finns ju hur mycket bra musik och filmer m.m. där ute som helst. Vi får ju dock i princip bara uppleva musik och filmer m.m. från två länder.

Så länge man inte börjar gräva och söka lite själv (vilket jag uppmanar folk att göra).
Citera
2009-07-19, 23:36
Medlem
KraftSheriffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Så vi svenskar gillar helt enkelt bara engelsk TV och musik?

Jag skulle mer tro att vi svenskar är individer som alla andra, som gillar olika saker och ting här i livet. Engelskans monopol på underhållning i Sverige hindrar ju dock en massa människor från att upptäcka nya saker och gör oss väldigt partiska när det kommer till språk.

Lära sig språk är bra.
Att få 99% av sin importerade kultur/media osv. från England eller USA är knappast bra.

Finns ju hur mycket bra musik och filmer m.m. där ute som helst. Vi får ju dock i princip bara uppleva musik och filmer m.m. från två länder.

Så länge man inte börjar gräva och söka lite själv (vilket jag uppmanar folk att göra).

Som du själv skriver, låt folk gräva och söka. Om de inte gör det så är det väl skit samma.
Citera
2009-07-19, 23:49
Medlem
NS_14s avatar
Håller med TS till 100%. Sverige är att betrakta som en amerikansk/brittisk koloni som lever under dess hypnotiserande masskonsumtion vilket i långa loppet bara är till större nackdel för folket, konsumenterna utläser omvärlden ur samma ögon som anglofilismen och skapar en ytterst poliserande och icke-nyanserad syn på mångfacetterade frågor.

Kommentarer som att "alla vill ha det så" är egentligen så häpnadsväckande att bara det kräver en tråd för sig men vi kan väl i bästa fall kategorisera det som förblindelsen i masskonsumtionen. Men det är viktigt att påpeka att det inte alltid varit så:

Sverige har skiftat ögontjäneriet under flera episoder genom sin historia. Det har varit fransk-vänligt och innan den kulturella anglofil-revolutionen var vi tyskvänliga. Foten byttes fullständigt efter Tysklands nederlag i världskrigen då demokraterna tyckte det var bättre och klokare att sluta upp bakom segrarna då de transatlantiska förbindelserna vävdes samman allt intimare. Sedan dess har "vi" agerat knähundar mot främmande makters samsyn i årtionden och inte blickat tillbaka. Svenska intressen har kvästs i sin linda av ögontjäneriet samtidigt som man har kapat bandet med övriga Europa när man i sin iver har velat blidka anglofilismens stöttepelare. Diverse femtekolonnare talar om mångfald men lyser upp lite extra när man får läsa ifrån det senaste amerikanska/brittiska rönet och/eller rapporten med noggrann accent.

Naturligtvis borde vi bojkotta engelskan och gå längre än så. Vi borde kapa banden fullständigt med det transatlantiska rövslickeriet, massavskeda samtliga i denna kultur uppfostrade reportrar/journalister/nöjesprofiler/proffstyckare och bygga ut en egen mer nationell och bredare europavänlig profil på nyhetsrapporteringen. Engelskans inflytande som obligatoriskt språk i läroplanen skall successivt sopas bort som tillvalsämne i förmån för en djupare svenskundervisning. Franskan bör ha samma språkstatus i svenska läroverk som tyskan, spanska, italienska.

Låt dessa förslag vara en tydlig signal på att vi är trötta på masskonsumtion och skräpkultur och att vi vill definiera vårt egna öde.
Citera
2009-07-20, 02:16
Medlem
Labaratas avatar
Jag kan hålla med om att Sverige anammar lite för mycket Engelska, ser liksom ingen mening med att många svenska småföretag har ett engelskt namn istället för svenskt.

Men ser inget negativt att det visas engelska filmer och spelas engelska låtar istället för tex ryska (och vad du nu mer nämnde), tvärtom är det till mångas fördel eftersom engelska är ett såpass enkelt språk, och majoriteten föredrar nog engelska framför andra världsspråk just av den anledningen.
Citera
2009-07-20, 02:35
Medlem
Jiiimboohs avatar
Om vi ska se det positiva istället så finns det trots allt en del spanska och asiatiska filmer (Pans Labyrint, Ringu) som uppmärksammats det senaste decenniet, inte bara i Sverige utan i hela världen. Sedan har jag för mig att en tysk kriminalserie visats rätt mycket på tv. Danska dogmafilmer är ju också kända.
Citera
2009-07-20, 08:38
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Låt ditt inlägg vara en tydlig signal på att du ingen självinsikt har och vill tvinga dina värderingar på andra människor mot deras vilja och att ingen därför gillar dig som person.

Det där var ett billigt knep att försöka vinna poänger när man själv är paradoxal.

Apropå självinsikt:

Jag vill inte tvinga på något mot någons vilja. Du hävdar å andra sidan att svensken är född till amerikansk masskonsumtion. Jag erbjuder alternativ som trött medborgare mot en dylik likriktning av kulturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in