Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
För att ingen vill titta på det.
För att ingen vill lyssna på det.
Vad bra att du hittat något som tillfredsställer dig. Du har all rätt i världen att köpa hur många portugisiska böcker du vill.
Så vi svenskar gillar helt enkelt bara engelsk TV och musik?
Jag skulle mer tro att vi svenskar är individer som alla andra, som gillar olika saker och ting här i livet. Engelskans monopol på underhållning i Sverige hindrar ju dock en massa människor från att upptäcka nya saker och gör oss väldigt partiska när det kommer till språk.
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Tänk såhär istället:
Det är otroligt bra att vi svenskar blir matade med ett till språk såpass mycket i media. Då får vi ett språk "på köpet". Jag är glad att det är just engelskan då jag anser att man har mer nytta av det språket än något annat i världen. Om vi skulle börja anamma flera olika språk och dess kulturer så skulle vi kanske kunna 3-4 främmande språk halvbra istället för ett språk mycket bra (svenska exkluderat).
Håller dock med dig i viss mån. Det känns rätt drygt när sexan visar hong kong-rullar som är dubbade till engelska.
Lära sig språk är bra.
Att få 99% av sin importerade kultur/media osv. från England eller USA är knappast bra.
Finns ju hur mycket bra musik och filmer m.m. där ute som helst. Vi får ju dock i princip bara uppleva musik och filmer m.m. från två länder.
Så länge man inte börjar gräva och söka lite själv (vilket jag uppmanar folk att göra).