2009-07-06, 17:50
Medlem
Jag har en vän som ganska nyligen blivit diagnostiserad med manodepression (någonstans mellan typ 1 och typ 2).

Hon skulle få Litium utskrivet men vill inte börja med den medicinen utan testa något lite lindrigare först. Vet inte vilken medicin hon fick utskriven men jag gissar att det är någon av de antieleptiska mediciner som finns och är godkända för denna sjukdom.

Min fråga, om än så konstig, är: Ungefär hur lång tid brukar det ta innan man hittar rätt medicin, rätt dosering och tills humörsvängningarna stabiliseras?
Jag förstår självklart att det är olika från person till person och om man hittar rätt medicin från början och så, men finns det något snittvärde på den här tiden?

Kanske en skum och fjantig fråga, men desperation har inga gränser.
Tacksam för alla svar och åsikter som kan ges.
Citera
2009-07-06, 19:48
Medlem
CherryKittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirShaManIX
Jag har en vän som ganska nyligen blivit diagnostiserad med manodepression (någonstans mellan typ 1 och typ 2).

Hon skulle få Litium utskrivet men vill inte börja med den medicinen utan testa något lite lindrigare först. Vet inte vilken medicin hon fick utskriven men jag gissar att det är någon av de antieleptiska mediciner som finns och är godkända för denna sjukdom.

Min fråga, om än så konstig, är: Ungefär hur lång tid brukar det ta innan man hittar rätt medicin, rätt dosering och tills humörsvängningarna stabiliseras?
Jag förstår självklart att det är olika från person till person och om man hittar rätt medicin från början och så, men finns det något snittvärde på den här tiden?

Kanske en skum och fjantig fråga, men desperation har inga gränser.
Tacksam för alla svar och åsikter som kan ges.

Har en vän som käkade det, hon kände ingen skillnad alls enligt henne av medicineringen. Jag tyckte det vara rapakalja, att hon lika gärna kunde sluta äta dem då det inte blev någon skillnad. Hon slutade äta dem och de hade samma effekt, men jag tror också att hon ljög att hon slutade med dem.
Hon förväntade sig väl att hon skulle bli "lite lyckligare", tror inte hon insåg att hon faktiskt blev stabil.

Men det tog ungefär 3-5 dagar, men det beror nog från person till person
hur känslig man är för mediciner överlag.
Kombinerar hon det med samtal?

Har en släkting som innehar samma sjukdom, han äter något som kallas för "fluxanol" och det känns som att det är starkare, är det något du fått föreslagit? det är mot oro och vanföreställningar och används vid denna typ av psykisk åkomma.
Citera
2009-07-06, 19:57
Medlem
Vad jag förstått så ska det väl mer röra sig om månader än om dagar.
Vilken medicin åt hon?

Hon har snackat om att börja gå och snacka med någon, men inte riktigt kommit dit än.

Nej, har inte hört något om fluxanol, har inte ens hört talas om det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in