2009-07-01, 07:26
Medlem
ralfdenenvisas avatar
r det ngon som har en Fransk Bulldog och dr hunden har eller haft stora problem med tassarna som ex.svamp - /knlar ( furunkulos ) med enorm klda till fljd?

garen har varit till veterinr ett flertal ggr. och hunden har ftt ett flertal olika medeciner och ven tit allergi foder. Men inget har hittills hjlpt. Svamppuder frn Apoteket r ox prvat enligt vet. rekomendationer. Sjukdommen r tydligen (kronisk pga snderavel), kldan osv kommer och gr.

nskar nu f tips av ngon som har samma ras och dr hunden har blivit hjlpta till nstan100%.

Kan nmna att hunden ven haft svamp i ronen och noskvalster. Men blivit s gott som hjlpt dr.

Jag vet allt det dr om snderavlad ras och dr mnniskan stter sina behov fre hundens. Denna ras lider s fruktansvrt av alla defekter pga att den r hoptryckt, plattnosig (har mycket svrt att f luft ) s fort den blir minsta anstrngd, svansls, frkrympta ben, trngt bcken (50% av tikarna mste gra kejsarsnitt fr att kunna fda). Etc etc etc.....listan kan gras hur lng som helst.

Hunden r inte min, utan jag frsker endast hjlpa en mycket god vn som i sitt ofrstnd kpte en Fransk Bulldogg.
Kan nmna att hunden kanske skall kanske genomg ett blod test, fr att kolla upp allergi eller kvalster etc. Han har tit allergi foder och det hjlper inte (kpt p djursjukhuset). Men djur sjukhuset verkar mest vara ute fr att f in s mycket pengar som mjligt...ger lite tipps men mycket medeciner. Ville ven f ut en varning i pressen frn veterinr om att sluta gynna de personer som avlar fram Fransk Bulldogg fr att hundarna fr lida s enormt. Men fick till svar att det hade dom inte alls tid med. Skulle vl ta ca en halvtimme fr en journalist att intervjua/gra artikel. S det dr med att inte ha tid r jvla skitsnack. S jag r helt sker p att hon sg d en inkomstklla frsvinna om folk slutar kpa dessa hundar.

Finns det ngon veterinr eller annan kunnig drute som lser detta s hr av dig s kan vi snacka.
Senast redigerad av ralfdenenvisa 2009-07-01 kl. 08:20.
Citera
2009-07-01, 09:38
Medlem
najass avatar
Jag skickar denna till Husdjur, dr du nog har strre mjligheter att f hjlp av de kunniga anvndarna dr.

Ekologi --> Husdjur

/Mod
Citera
2009-07-01, 10:49
Medlem
Svidmyras avatar
Mnga ger sina hundar, inte bara franska doggar, fr kraftigt, proteinrikt foder. Det skapar ofta olika typer av foderknslighet.

Just franska bulldoggar r knda fr att fisa s man skulle behva gasmask. Detta gr att undvika genom att byta foder. Frallagare har nyligen upptckt att deras hundar blir s gott som fisfria av det svenska helfodret Magnussons Orginal eller M. Meat & Bisguit. Magnussons tillverkar ocks nglamarks KRAVmrkta hundfoder fr Coop.

Inte bara frallor utan ocks andra doggraser, boxer och pitbull/amstaff/bullterrier dras srskilt ofta med hudbesvr som svamp och blder/furunkulos. Man kan hjlpa hunden mot tminstone svampen genom att sklja av tassarna med vanligt vatten efter promenader i fuktig vderlek eller om det har varit mycket varmt (hundar svettas ju genom bl.a. trampdynorna). Drefter torkar man runt tassarna och duttar p potatismjl som suger upp den terstende fukten. Mjlet lossnar sedan ltt, det kan rcka att man bara blser av det. Frst drefter r det id att pudra med t.ex ngot fotpuder mot fotsvamp (ex.Pevaryl).

Svamp i ronen kan ocks hllas i schack genom att man pudrar i ronen med lite Pevaryl d och d, srskilt nr ronen knns varma och nr det har regnat eller hunden har badat.

Strsta boven tycks nd vara fodret (och att man avlar p hundar med verknslighet mot bl.a viss mat). Hundgare tror ofta att de blir bttre hundgare fr att de ger sina hundar dyra "hgenergifoder" men ofta r ett "enklare" billigt foder utan ondigt hg proteinhalt, ex Doggy Extra Dos, Doggy Light el. nglamarks att fredra. Hgenergifodrenj r fr hgpresterande hundar, draghundar, jakthundar mfl under hgssongen och r oftast alldeles fr energirika fr normalhundarna. Mnga hundar fr minst ngot av: hudbesvr, ronbesvr, rinnande gon, klda, illaluktande fisar, blandad konsistens p avfringen, eller "hundlukt" ur ron och pls av att utfodras med fr kraftigt foder.

Sjlv anvnder jag helst SVENSKA foder av ovannmnda tillverkare med utmrkta resultat. Det r ratal sedan ngon av mina hundar hade ngot enda av ovannmnda besvr.
Citera
2009-07-01, 15:37
Medlem
Rtt kost och allmn sktsel, samt att delge all viktig information till veterinr och ta till sig den information man fr av veterinr och p bruksanvisningarna p prudukterna, utan eget hokuspokus som man hemlighller fr veterinr, brukar lsa det mesta. Att hlla torrt och rent och behandla med pevaryl r inget hokuspokus, men all relevant behandlling ska ju tas upp med "berrd" veterinr.

Det r ju faktiskt frbjudet att avla p hundar som regelbundet behver kejsarnittas, s dr har du en angreppspunkt p problematiken, leta reda p statistik p kennlars kejsarsnittande och anml de som gr ver grnsen, vad det nu r, minns inte, men det finns information p jordbruksverkets webbplats.
Citera
2009-07-01, 18:47
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..
Rtt kost och allmn sktsel, samt att delge all viktig information till veterinr och ta till sig den information man fr av veterinr och p bruksanvisningarna p prudukterna, utan eget hokuspokus som man hemlighller fr veterinr, brukar lsa det mesta. Att hlla torrt och rent och behandla med pevaryl r inget hokuspokus, men all relevant behandlling ska ju tas upp med "berrd" veterinr.

Det r ju faktiskt frbjudet att avla p hundar som regelbundet behver kejsarnittas, s dr har du en angreppspunkt p problematiken, leta reda p statistik p kennlars kejsarsnittande och anml de som gr ver grnsen, vad det nu r, minns inte, men det finns information p jordbruksverkets webbplats.
Man vet inte i frvg om tiken behver snittas eller inte. Nr det gller fralla s beror snitten ofta p svagt vrkarbete (som JAG iof tror beror p att det drjer fr lnge att f ut dessa valpar med sina rel. stora o runda huvuden genom det relativt trnga bckenet - tikens arbete frsvagas efter ett tag).

Endast ett svenskt frskringsbolag erstter kejsarsnitt hos fransk bulldogg och d bara fr ETT snitt. Enligt Svensk djurskyddslag fr man inte para om en tik som har snittats mer n tv gnger.

Just fransk bulldog importeras ofta frn valpfabriker p andra sidan stersjn, mnga smugglas in. Flertalet saknar registreringshandlingar och anvnds i den oregistrerade "aveln" i Sverige. I dessa lnder kan man lta snitta samma tik fem-sex-sju gnger innan hon kasseras eller dr - det blir billigare att snitta och klara livhanken p hela kullen n att vnta p att tiken valpar sjlv (om hon nu kan det pga utarmning mm) och kanske frlorar ngra valpar p vgen.

Det FINNS sunda friska franska doggar utan snarkningar, andnings- och hudproblem men folk som kper valpar vill tydligen ha dessa korta breda plattnosade missfoster som inte ens kan skta intimhygienen sjlva pga kroppsbyggnaden. SKK har gtt ut med info till sina utstllningsdomare om att inte prioritera hundar som har t.e.x andningsbesvr, men det skiter domarna i - "snyggaste" hunden vinner, dvs den som r kortast och bredast och har kortaste nosen - de sundare med lite lngre, ca 2 cm, nos och lite lngre kropp har ingen chans.
Citera
2009-07-02, 07:21
Medlem
Jag gissar att hunden r allergiskt. Men inte p ngot i fodret s det spelar nog inte s stor roll vilket han/hon ter. Jag sjlv ger frskfoder tex www.nordicfoder.se

Hon borde ka till veterinren och ta ett blodprov ja.. kvalsterallergi gissar jag p. D kan hon f bra behandling sedan som mnga mnga svarar positivt p.

Jkligt synd.. jag gillar dem.. men skulle aldrig kpa en sjlv. Pratade med en uppfdare p en utstllning fr ngra rsedan.. man fick typ rkna med att hunden var lite allergisk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in