2009-06-01, 18:34
Medlem
Skrev precis ett inlägg på Sweclockers om precis samma sak, men i hopp på snabbare svar så tar jag det här med.

Nu är det så att jag har ett litet problem..

Jag har en dator som är ungefär 2 år gammal och har väl aldrig haft något större problem förutom nu på sista tiden, då jag råkade ge min kära lilla burk en liten smäll och nätaggregatet small.
Jag köpte ett nytt nätaggregat efter ungefär en månads tid som var på samma watt (500W).

Allting funkade fint med det nya, tills min vän råkade slita ut min ljudkabel och ljudkortet slutade fungera. Det började lukta brända komponenter och jag kopplade ut allt.
Dagen efter testade jag att starta datorn igen och fick ett felmeddelande i BIOSen om att något inte fick tillräckligt med ström, och något med 3.3V får ingen ström alls..

Startade upp Windows och försökte kolla i någon Hardware monitor om det gick att se vad som var fel men utan framgång.
Lite senare fick jag ett nytt ljudkort, och testade med detta.

Efter att jag kopplat in det nya ljudkortet så fick jag INGET meddelande i BIOSen om för lite ström och det GAMLA ljudkortet fungerade som smort igen! Det nya fanns ingen stans att hitta..

Nu, dagen efter startar jag min dator och samma fel dyker upp i BIOSen, fast denna gången så får det som kräver 3.3V ungefär runt 1.95V-2.01V men är fortfarande i röd text. Ljudet funkar inte. Vare sig det nya eller det gamla.

Jag behöver lite hjälp känner jag nu..

Kan någon kanske ge mig ett tips på vad som kan hjälpa?

Jag kommer att vara er evigt tacksam!
Citera
2009-06-01, 19:40
Medlem
Twitters avatar
Testat att byta strömkälla till ljudkortet, om det nu har någon extern strömkälla från nätagg etc. Testa även att byta port som ljudkortet sitter i. I fortsättningen ska du kanske inte hålla på att pilla i datorn då det låter som om du är ganska oerfaren då du har haft sönder både det ena och det andra.
Citera
2009-06-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitter
Testat att byta strömkälla till ljudkortet, om det nu har någon extern strömkälla från nätagg etc. Testa även att byta port som ljudkortet sitter i. I fortsättningen ska du kanske inte hålla på att pilla i datorn då det låter som om du är ganska oerfaren då du har haft sönder både det ena och det andra.

Tack för svaret. Det löste sig faktiskt ett litet slag efter att jag hade postat här. Men jag gjorde faktiskt som du föreslog här, bytte port på ljudkortet och det fungerade.
Men sen måste jag säga, att om man aldrig pillar runt och testar lite saker, hur skulle man någonsin lära sig något då?
Citera
2009-06-29, 18:50
Medlem
Twitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lus
Tack för svaret. Det löste sig faktiskt ett litet slag efter att jag hade postat här. Men jag gjorde faktiskt som du föreslog här, bytte port på ljudkortet och det fungerade.
Men sen måste jag säga, att om man aldrig pillar runt och testar lite saker, hur skulle man någonsin lära sig något då?
Du kanske kan kolla runt lite på internet, men det som du säger stämmer, hur ska man annars kunna lära sig något. Var bara försiktig i fortsättningen, det är dyra grejor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in