2009-06-26, 12:09
Medlem
Pancevs avatar
Allt beror på belastning, "impact" och ledrörelser.
Citera
2009-06-26, 13:01
Medlem
Fotboll sliter mer på kroppen som sagt, jag själv fick problem med knäna redan i 15 årsåldern p.g.a. fotbollen. Hockey däremot är mycket skonsammare men hårdare sport.
Citera
2009-06-26, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The2!?
Fotboll sliter mer på kroppen som sagt, jag själv fick problem med knäna redan i 15 årsåldern p.g.a. fotbollen. Hockey däremot är mycket skonsammare men hårdare sport.

Japp, och samtidigt tycker jag att det verkar som att det är mycket mer skador i hockey.
Ofta nån som gör illa sig och får utgå efter hårda smällar.
Citera
2009-06-26, 15:32
Medlem
steffeGs avatar
Det belastar ju knän och sådär mer att springa än att åka skridskor. Sedan är det lättare att fortfarande vara en bra skridskoåkare i 40-årsåldern än att vara en bra löpare i samma ålder. I hockey behöver inte spelarna vara kvicka på samma sätt som i fotboll, därför kan t.ex. backar i hockey hålla på längre än sina diton i fotboll.
Citera
2009-06-28, 03:53
Medlem
sleinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scooby-doo
Japp, och samtidigt tycker jag att det verkar som att det är mycket mer skador i hockey.
Ofta nån som gör illa sig och får utgå efter hårda smällar.

Det är väl rätt så stor skillnad på skadorna också.
I fotboll har alla problem med knän, ljumskar och rent allmänt leder i benen.

Hockeyn är mer drabbad av hjärnskakningar, taskiga ryggar, Foppas fot. Mer "strykskador" än "slitninsskador".
Citera
2009-06-28, 03:59
Medlem
_Shakermakers avatar
Tror även att konkurrensen har ett finger med i spelet. I Fotboll är det en sådan konkurrens att många helt enkelt inte platsar i de stora lagen när de börjar tappa på grund av ålder.
Citera
2009-06-28, 10:44
Bannlyst
Och fotbolls spelare spelar oftast 90 min, medans en hockey spelar 15 max typ.
+ att dom har sjukt mycket skydd, och det är tuffare i hockey men vafan, skydden......
Citera
2009-06-28, 16:22
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffeG
Det belastar ju knän och sådär mer att springa än att åka skridskor. Sedan är det lättare att fortfarande vara en bra skridskoåkare i 40-årsåldern än att vara en bra löpare i samma ålder. I hockey behöver inte spelarna vara kvicka på samma sätt som i fotboll, därför kan t.ex. backar i hockey hålla på längre än sina diton i fotboll.

Jag tror du sätter fingret på det rätt bra där. Hur många fotbollsspelare har man inte hört talas om som inte klarar en löprunda efter karriären för att knäna är sönder.

Sedan tror jag att frågan är lite felställd. Fotboll är en mer slitsam sport, men inte mer fysisk för det. Ishockey tror jag är en mer fysisk sport i den bemärkelse att kroppens tyngd och storlek används mer på ett direkt sätt i spelet.
Senast redigerad av mishima 2009-06-28 kl. 16:24.
Citera
2009-06-28, 17:30
Medlem
GoHabss avatar
Jag tror dessutom att en av anledningarna till att hockeyspelare ofta håller på längre är att positionssäkerhet räcker längre inom hockey än fotboll. En Nicklas Lidström inom fotbollen, som lever på att ligga i rätt position och inte på sina snabba fötter och fysiska spel, skulle genast bli bortdribblad av toppspelarna. Det är mycket enklare att göra bort en spelare i fotboll än i hockey, varför positionssäkerhet inte räcker lika långt. Jag tror att det är en anledning snarare än att fotboll är mer fysiskt än hockey.
Citera
2009-06-28, 18:17
Medlem
B-Dawks avatar
Fotboll är mer slitsam på fysiken än hockey.
Hockey är mer fysiskt tuff än fotboll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in