2006-09-20, 19:28
Medlem
-Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holsapple
Lucky Louie är tyvärr redan nedlagd... intressant av Kjell Häglund om "myten om HBOs förträfflighet" på hans tv-blogg igår:
http://www.weirdscience.se/index.php?sida=blogg#390
myt och myt, de flesta av HBO:s senare serier som jag sätt har jag tyckt var jävligt bra (inkl "kostymdravlet rome") särför gillar jag HBO, och tycker det är en förträfflig kanal. Att de lägger ner serier för att det är för få tittare är ju inget nytt, speciellt inte i USA, alla kanaler gör så, det är bara otur att man är en av dem som gillar den
Citera
2009-06-14, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
HBO har ju gjort väldigt bra serier genom tiden! Så jag tänkte att de nästan är värda en egen tråd.
Det finns ju trådar om en viss serie, men där snackar man om karaktärer, intriger händelser osv. Denna tråden är mer till för att kunna ta reda på vilka HBO-serier som är värda att ta en närmare titt på.

Här är de jag är medveten om att de finns:
OZ - Grym fängelseserie (ja, ni vet ju alla)
Rome - Väldigt bra serie som utspelar i rommarriket
Deadwood - Ska ju vara väldigt bra (från de få källor jag hört från)
Carnivále - Vet ingenting om den
Six feet under - Fått för mig att den inte är så bra, kan ha fel
Sex and the City - Tror jag är HBOs verk, inte min genre direkt, men många tjejer verkar ju gilla den
The Sopranos - Inte fastnat för själv, men ska tydligen vara bra

Vad finns det mer för några? Och vilka är värda att se?

Själv vill jag slå ett slag för både OZ och Rome, väldigt bra båda två.

Vilka mer finns det? Och vad tycker ni om de ovanstående?

Ja, det är fantastisk kanal om man ser till vad de producerat. Sopranos, entourage, sex and the city, OZ etc

Vad beror det på att HBO överglänser alla andra kanaler i USA med stort försprång? Är de andra heltefterblivna eller vad?
Citera
2009-06-14, 15:48
Bannlyst
HBO är ansvariga för samtliga av dom bästa serier som någonsin har gjorts. Fantastiskt helt enkelt. Listan i det första inlägget säger ju allt.
Citera
2009-06-14, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Ja, det är fantastisk kanal om man ser till vad de producerat. Sopranos, entourage, sex and the city, OZ etc

Vad beror det på att HBO överglänser alla andra kanaler i USA med stort försprång? Är de andra heltefterblivna eller vad?
HBO är en kabelkanal. Så en av anledningarna är att dom inte måste censurera vissa saker som dom vanliga kanalerna.
Citera
2009-06-14, 19:25
Medlem
Lady Tesss avatar
Finns fler kanaler än HBO som gör grymma serier. Showtime (Dexter, Weeds, Californication), FX (The Shield, Sons of anarchy) och AMC (Breaking bad).

Vad de har gemensamt (tillsammans med HBO) är att de är betaltv-kanaler utan reklam. Inte lika stor press att tvunget hålla kvar (de unga) tittarna som reklamköparna vill ha. Gör väl även att de kan göra serierna lite mer tilltalande för en mognare, lite mer vuxen publik.

Sen har nästan alla serier som nämnts i denna tråd en annan sak gemensamt, de har inte 20-24 avsnitt per säsong som reklamtvs serier utan ligger runt 13 avsnitt per säsong. Serier blir nog inte lika bra med många avsnitt varje säsong, som exempelvis Prison Break och Heroes. Den nya serien Fringe gick med 20 avsnitt första säsongen på Fox och var en hyffsat bra serie, hade de gjort den mer koncentrerad på en kabelkanal med bara 13 avsnitt hade den kunnat bli grymt mycket bättre.
Citera
2009-06-14, 22:47
Medlem
Kan väl nämna True Blood då den börjar idag med sin andra säsong!
Citera
2009-06-14, 22:51
Medlem
Ultras10s avatar
När jag läste TS inlägg fattade jag ingenting. Vart fan är Entourage? Såg sedan att tråden skapades 06 och har inte för mig att den serien slagit sig in ännu då. I alla fall inte i Sverige.
Citera
2009-06-14, 23:48
Medlem
Några som icke nämnts:

Big Love - Polygamiserie

In treatment - Terapiserie

Tell me you love me - "Sexserien"

John from Cincinnati - Flumsurfserie, inte sett den själv

Eastbound and down - Komedi om avdankad baseballstjärna
Citera
  • 2
  • 3