2009-06-10, 17:03
Medlem
Voluptariuss avatar
1-2 veckor sen badade jag, och blev då förkyld. Senare tog en närstående studenten, och jag tillbringade någon timme på ett flak i kyligt /halvregnigt väder. Detta gjorde troligtvis förkylningen mer långvarig

Det som gör mig förvirrad är att de värsta konsekvenserna har kommit 2-5 dagar efter. Några dagar tillbaka har jag haft ett "milt" lock för örat, med ungefär 75% av min hörselförmåga kvar. Idag klickade det över och är nere på 25% kanske. Jag upplever ingen smärta, vilket brukar vara vanligt vid öroninflammation. Kan inte tryckutjämna. I min barndom har jag haft rör i öronen.

Skall givetvis till läkare, vill gärna ha åsikter redan nu dock på vad som kan ha skett?
Citera
2009-06-10, 17:16
Medlem
Handlar säkerligen om en vaxpropp. Går att ta bort själv med lösning från apoteket + vatten eller så kan läkaren spola ur örat.
Citera
2009-06-10, 17:18
Medlem
simpanboycools avatar
Har varit med om samma sak. Jag fick nässpray av läkaren och skulle använda den och sedan tryckutjämna. Det löste sig på någon dag.
Citera
2009-06-10, 17:24
Medlem
Pinkkings avatar
Som ovanstående säger, läkaren fixar det. Inget att vara orolig för
Citera
2009-06-10, 17:29
Medlem
Voluptariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpanboycool
Har varit med om samma sak. Jag fick nässpray av läkaren och skulle använda den och sedan tryckutjämna. Det löste sig på någon dag.
Citat:
Ursprungligen postat av berraboll
Handlar säkerligen om en vaxpropp. Går att ta bort själv med lösning från apoteket + vatten eller så kan läkaren spola ur örat.
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkking
Som ovanstående säger, läkaren fixar det. Inget att vara orolig för

Tusen tack grabbar. Det kan nog förklara varför det inte kommit något när jag rensat med tops, samtidigt som det örat ändå kännts "rinnigt".

Återigen, skysst att ni delade med er. Länge leve FB
Citera
2009-06-11, 21:38
Medlem
Voluptariuss avatar
Allt för ofta läser man trådar i medicinforumet, och får inte veta hur det gick.
Tycker det är synd att folk inte gör en uppföljning på forumet, så man kan lära sig något. Så för att inte vara den som är den:

Doktorn kollade först och såg ej mycket i örat pga en "vit substans"
Han sög ut det. Man kan se igenom trumhinnan på det normala örat, men ej i det högra.

Han tog sedan en stämgaffel, la den ovanpå mitt huvud. Jag skulle säga ifall ljudet hördes/kändes i vänster,höger eller mitten av skallen. Ljudet ekade endast på den "sjuka" sidan.

Sist så skickade han ljudfrekvenser med någon apparat, som på något sätt mäter hur mycket som studsar tillbaka från trumhinnan. Grafen visar fullgod hörsel på det ena, icke-existerande på andra.

Han misstänker perforerad trumhinna och öronkatarr. Först gav han mig rådet att tryckutjämna och ta näsdroppar, men nu ska jag vänta på kallelse till Öron/N/H. Borde jag insisterat på dropparna ändå?
Citera
2009-06-11, 22:22
Medlem
klybans avatar
Fick också lock för örona en gång.
Köpte mig en sats revaxör kom inte ut någonting alls.
Gick till VC ha sa att det vart irriterat i örat och antagligen från min förkylningen jag hade då.
Hade detta i 7-8 dagar, men när det släppte fy tusan vad skönt det var.

Hoppas att det är bara tillfälligt för dig också, för sånna här problem kan göra en tokig.
Citera
2009-06-11, 22:28
Medlem
Voluptariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Fick också lock för örona en gång.
Köpte mig en sats revaxör kom inte ut någonting alls.
Gick till VC ha sa att det vart irriterat i örat och antagligen från min förkylningen jag hade då.
Hade detta i 7-8 dagar, men när det släppte fy tusan vad skönt det var.

Hoppas att det är bara tillfälligt för dig också, för sånna här problem kan göra en tokig.

Tack för sympatin klyban. Känns skönt att du verkligen menar det du säger och förstår. Speciellt den sista biten. Har varit helt förändrad, så fort tystnad har uppstått har jag kännt en extrem irritation. Därför har jag i princip naglat mig fast framför dator med musik på hela tiden.
Citera
2009-06-11, 22:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voluptarius
Tack för sympatin klyban. Känns skönt att du verkligen menar det du säger och förstår. Speciellt den sista biten. Har varit helt förändrad, så fort tystnad har uppstått har jag kännt en extrem irritation. Därför har jag i princip naglat mig fast framför dator med musik på hela tiden.
Värsta var kanske inte att det slog lock utan att man hörde allt i kroppen.
Och att man bara hörde på ett öra för mig, man fick ingen känsla för var ljuden kom från.
Det var väldigt irriterande, visst vande man sig i slutet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in