2009-06-11, 18:54
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Halloj.

Har en fiskbensmönstrad tweed som är alldeles för bred i axlarna.
Det ligger axelpuffar inuti den som gör att jag ser mer bredaxlad ut än vad jag är, något jag inte har någon lust att förmedla.

Finns det alltså något sätt att "dra" in axlarna mer mot kroppen, om ni förstår, så att det inte ser ut som att jag har farsans gamla tweed på mig.

Tror ni att en skräddare kan fixa detta?
Citera
2009-06-11, 18:56
Medlem
eradicos avatar
En skräddare bör kunna fixa detta. Vet inte riktigt priser, men fundera ett par gånger om kavajen är värd några hundralappar/tusing eller om det blir billigare att köpa en ny.
Citera
2009-06-12, 09:24
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Oj, kan det bli så mycket som en tusing alltså? Nja, högst 500 men då vill jag att det ska bli riktigt bra också, den ska sitta som en handske.
Citera
2011-05-16, 14:18
Medlem
Tråden om skräddare; ändringsmöjligheter, pris, tillgänglighet etc. [/Mod]

Jag är ny på området skrädderi och allt som hör därtill. På grund av ett växande intresse och en tänkt framtida yrkesutövning där jag onekligen kommer att få möjlighet att botanisera och förkovra mig i denna, i mitt tycke, fascinerande värld så insuper jag så mycket jag kan om det klassiska klädmodets ädla konst.

I dagsläget besitter jag ett par kavajer och en kostym vars passform inte riktigt är den jag vill. Jag behöver hjälp med att
- justera ärmar
- justera ärmhålet (då mina armar är relativt grova så skär kavajen numera in i dem precis under armhålan)
- justera kavajens längd
- justera kavajens omfång (både vidga och snäva till, dock olika kavajer)

Det jag nu klurar på är vilken svårighetsgrad dessa justeringar innebär för en skräddare. Kan jag vända mig till killen på hörnet, som även kopierar nycklar och sular om skor? Jag har framöver för avsikt att skaffa mig en eller ett par "skräddarkontakter" för att kunna sy upp i första hand lite skjortor och annat smått och gott oxh senare även en och annan kostym. Hur ställer ni er till att kontakta en skräddare med ett lite godare renome för dessa (som jag tror) enklare åtgärder?

En annan fråga som jag går och klurar på är "hur mycket kan en skräddare åstadkomma"? Var går gränsen för vad som är möljigt att genomföra i förändrings-/ återställningsväg. Jag har alltid haft en viss förkärlek till att handla på second hand, oavsett område. Om jag ska kunna överföra det till lite klurigare kläder är det intressant att veta hur mycket som kan ordnas av en skicklig yrkesman.

(Tycker att detta är den tråd som passar bäst för frågeställningarna, vid ev ot så är jag medgörlig vad det gäller en flytt alt att skapa en ny tråd)
Citera
2011-05-16, 18:03
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captenmycapten
text..
Nu handlar ju denna tråden om olika skräddarhus och skräddarsydda kostymer, således inte helt rätt tråd för tips om ändringar.
Men för att svara på din fråga, man brukar säga att allt går att ändra utom axlarna. Men sedan får man ju vara realistisk också, man kan lägga ner/upp armarna ett par cm, sy in i midjan m.m. men mycket sitter ju även i själva plagget, hur mycket tyg har tillverkaren lämnat för att ge rum åt ändringar.
Att gå till en skräddare är som att betala för kvalitét, en erkännt bra, dyrare skräddare kan du förvänta dig bättre slutresultat, medan killen på hörnet kanske gör ett antingen helt OK eller halvtaskigt jobb, i enlighet med priset.
Det vill säga, går du till den dyra skräddaren för att ta in lite i midjan och lägga upp armarna en halv cm, så kan du förvänta dig att den kommer sitta bra sedan. Går du till nyckelkillen så kommer den vara tightare i midjan och kortare armar, men hur ändringarna är gjorda, kvalitét på hantverk, tråd o.s.v. det vet man inte.
Citera
2011-05-16, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
...

Mod får gärna rumstera om med mitt tidigare inlägg och jag ber om ursäkt för en halvtaskig post (jag vill dock ogärna skapa nya ämnen i onödan)

Med tanke på ovanstående så är det väl klokt att avsluta diskussionen här. Jag vill i alla fall passa på att tacka för ditt svar och konstatera att det (som så många gånger förr) låter som att man får vad man betalar för. Det ger mig tillräckligt mycket att gå på.
Citera
2011-05-16, 19:02
Medlem
Om ärmhålen skär in i armhålan måste du antingen ha extremt grova armar, eller erxtremt höga ärmhål på kavajerna. Får man fråga från vilken tillverkare kavajerna kommer?
Citera
2011-05-16, 19:02
Medlem
En egen tråd, alla tiders.Det var väl det enda rätta. Jag bugar och bockar.

Passar samtidigt på att höra efter var ni brukar vända er när ni är i behov av skräddartjänster.

Bauer och Allde verkar ju vara säkra kort, utifrån vad jag har kunnat läsa mig till här.
Citera
2011-05-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elchupacabra
Om ärmhålen skär in i armhålan måste du antingen ha extremt grova armar, eller erxtremt höga ärmhål på kavajerna. Får man fråga från vilken tillverkare kavajerna kommer?

Hej,

Det är olika. Jag har detta problem med kavajer från bla Ralph Lauren och Oscar Jacobsson (även en gammal Hugo Boss som dock är alldeles för liten numera).

Jag har dock relativt grova armar.
Citera
2011-05-16, 21:43
Medlem
__don__s avatar
Trevligt med en skräddartråd. Hoppas nu bara att mitt inlägg passar in här.

Den gamla tweedkavajen börjar få lite slitna armbågar. Finns det någon skräddare som kan det där med armbågslappar på tweedkavajer i stockholmstrakten tro?
Citera
2011-05-17, 01:31
Medlem
Gazebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __don__
Trevligt med en skräddartråd. Hoppas nu bara att mitt inlägg passar in här.

Den gamla tweedkavajen börjar få lite slitna armbågar. Finns det någon skräddare som kan det där med armbågslappar på tweedkavajer i stockholmstrakten tro?

Lapparna får man nog i de allra flesta köpa själv i någon sybehörsaffär. Jag bad skräddaren sy på mockalappar på ett par ylletröjor. Blev ett riktigt hafsverk om jag ska vara ärlig. Antingen går man till en pålitlig skräddare (men räkna med en hundring per armbåge) eller så gör man det själv efter lite googling. Det bästa är nog att ha en äldre sykunnig släkting.
Citera
2011-05-17, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av captenmycapten
Passar samtidigt på att höra efter var ni brukar vända er när ni är i behov av skräddartjänster.

Är det inte vanligt med svartjobb inom denna branch? Jag har sytt en del åt grannar och kompisar eftersom det är dyrt att gå till skräddaren.

När jag pluggade skrädderi så hade jag en del klasskamrater som verkade sy ganska mycket åt "kunder". Jag har inte gesällbrev men man behöver ju inte vara en expert för att utföra enklare sömnadsarbeten som många ändringsarbeten faktiskt är.

Häromveckan sydde jag fast stora tygmärken med texten "police", på skottsäkra västar och det var lagomt krångligt. Det är roligt när man kan hjälpa till och tjäna lite pengar på något man tycker är roligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in