2009-06-10, 08:14
Citat:
Ursprungligen postat av Bandbredd
För min del så är det väldigt långt mellan planerande till planerat!! Metro skriver det du säger (också den enda dagstidningen) men att ta denna tragedi till att TV o TL "planerat detta in i minsta detalj" är sååå långsökt!
I´ll rest my case, god natt!
I´ll rest my case, god natt!
Ja, i Expressen uttalar sig Toves advokat om att han kan förstå att polisen tror det är planerat bl.a. pga msn, chattrafik och vittnesuppgifter från olika ungdomar.
Så åklagaren har nog rätt mycket på fötterna när hon anser att detta är planerat en tid tillbaka. Sen om det är planerat in i detalj eller om de skissat på en alternativ plan vet inte jag. Men om de sinsemellan diskuterat och beskrivit sin plan i sparad chattrafik kan nog polisen jämföra planeringen med de spår brottsplatsen efterlämnat om vad som faktiskt inträffat.
Sen en allmän reflektion angående att ungdomarna inte planerat in i minsta detalj. Man ska inte underskatts sextonåringars syn på sig själva, sin egen intelligens och förträfflighet. Jag, och många med mig hade en uppblåst och självgod bild av oss själva vid denna tid i livet då vi trodde de vuxna var idioter och vi själva både visste bättre och kunde mer än våra föräldrar och vuxenvärlden i stort.
Att som sextonåring spåra ur är inte svårt, har man tur och har ngn typ av empati kvar och endast är ovettig blir resultatet bus eller vad som kallas pojkstreck, överskrider man alla gränser och saknar nyanser och impulskontroll har man plötsligt blivit misstänkt för mord.
Och gränsen däremellan är inte hårfin menar jag, man halkar inte in i mord på ett bananskal utan man tar initiativ som är onda, avsiktliga och likgiltiga. Att planera ngt liknande och därefter inte avbryta utan fullfölja sin plan visar just på dessa beteenden-förövarna är empatistörda.
Detta är inga vanliga ungdomar utan de har en personlighetsstörning och behöver hjälp att utveckla förmågan att inta andra perspektiv än sina egna, att lära sig känna med och identifiera sig med andra människor.
Dessa barn/ungdomar har tyvärr grävt en grop åt sig själva, för de trodde för mycket om sin egen förmåga. Stackare är vad de är och de behöver hjälp, tro mig!