2009-06-10, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandbredd
För min del så är det väldigt långt mellan planerande till planerat!! Metro skriver det du säger (också den enda dagstidningen) men att ta denna tragedi till att TV o TL "planerat detta in i minsta detalj" är sååå långsökt!

I´ll rest my case, god natt!

Ja, i Expressen uttalar sig Toves advokat om att han kan förstå att polisen tror det är planerat bl.a. pga msn, chattrafik och vittnesuppgifter från olika ungdomar.

Så åklagaren har nog rätt mycket på fötterna när hon anser att detta är planerat en tid tillbaka. Sen om det är planerat in i detalj eller om de skissat på en alternativ plan vet inte jag. Men om de sinsemellan diskuterat och beskrivit sin plan i sparad chattrafik kan nog polisen jämföra planeringen med de spår brottsplatsen efterlämnat om vad som faktiskt inträffat.

Sen en allmän reflektion angående att ungdomarna inte planerat in i minsta detalj. Man ska inte underskatts sextonåringars syn på sig själva, sin egen intelligens och förträfflighet. Jag, och många med mig hade en uppblåst och självgod bild av oss själva vid denna tid i livet då vi trodde de vuxna var idioter och vi själva både visste bättre och kunde mer än våra föräldrar och vuxenvärlden i stort.

Att som sextonåring spåra ur är inte svårt, har man tur och har ngn typ av empati kvar och endast är ovettig blir resultatet bus eller vad som kallas pojkstreck, överskrider man alla gränser och saknar nyanser och impulskontroll har man plötsligt blivit misstänkt för mord.

Och gränsen däremellan är inte hårfin menar jag, man halkar inte in i mord på ett bananskal utan man tar initiativ som är onda, avsiktliga och likgiltiga. Att planera ngt liknande och därefter inte avbryta utan fullfölja sin plan visar just på dessa beteenden-förövarna är empatistörda.

Detta är inga vanliga ungdomar utan de har en personlighetsstörning och behöver hjälp att utveckla förmågan att inta andra perspektiv än sina egna, att lära sig känna med och identifiera sig med andra människor.

Dessa barn/ungdomar har tyvärr grävt en grop åt sig själva, för de trodde för mycket om sin egen förmåga. Stackare är vad de är och de behöver hjälp, tro mig!
Citera
2009-06-10, 08:20
Medlem
Lite nytt

För Expressen har vänner berättat om hur den 16-årige pojken förändrats den senaste tiden.
- Han var ganska blyg men blev rätt kaxig och hamnade i en hel del bråk, säger en vän.
Polisen utreder också om dådet kan ha varit planerat.
- Utifrån vad som delgivits mig under förhören kan jag förstå att de dragit de slutsatserna, säger den 16-åriga flickans försvarare Jan Karlsson.
Är det sms och chattkonversationer som bidragit till den slutsatsen?
- Det är flera olika detaljer. Det är delvis det och vittnesuppgifter från de som har varit på plats den här kvällen, säger Jan Karlsson
Enligt tidningen Metro ska dådet ha varit planerat en längre tid.
- Misstanken är den att det inte är en stundens ingivelse, säger kammaråklagare Karolina Lindekrantz till Metro.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.16...lanerat-mordet

Therese Johansson Rojo fick aldrig uppleva niornas bal och skolavslutning. 15 år gammal hittades hon mördad under en fest vid hoppbacken i Stureby.
Nu vill familjen berätta om sista kvällen och visa en bild på dottern.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.16...-underbar-tjej

Mordet på Therese Johansson Rojo har berört människor över hela Sverige. På internet sörjs hon genom tusentalsinlägg på hemsidor, forum och bloggar.
Samtidigt växer också hatet mot de två misstänkta. På den misstänkta flickans blogg har hundratals personer gett utlopp för kraftiga aggressioner mot paret. I några fall förekommer inlägg som kan tolkas som mordhot.
– Vi är medvetna om de här hoten. Vi försöker fånga upp debatten och stämningen på nätet. Vi kan agera om det verkar seriöst, säger Söderortspolisens presstalesman Karin Sohlberg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5354513.ab
Senast redigerad av thilda-1 2009-06-10 kl. 08:27.
Citera
2009-06-10, 08:29
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5354881.ab

Citera
2009-06-10, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysErnst
Killen som sitter längst ner till höger med Stone Island-tröjan måste väl vara TV?

http://f.playahead.se/a0/f5429e372dd...bd06c52c83.jpg

Playahead: soderbroder

Ja, ser så ut som att herr Vårgård blivit fångad av kameran.
Citera
2009-06-10, 08:38
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johcla
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5354881.ab

Blev lite väl patetiskt när han började härja om energidrycker. Sen skriver han bara tomma självklarheter.
Citera
2009-06-10, 08:45
Medlem
Catings avatar

Citera
2009-06-10, 08:48
Medlem
Tingalings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Blev lite väl patetiskt när han började härja om energidrycker. Sen skriver han bara tomma självklarheter.

Förmodligen skrev han bara precis vad han, som nära anhörig, kände och var inte ute efter recensioner...
Citera
2009-06-10, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thilda-1
För Expressen har vänner berättat om hur den 16-årige pojken förändrats den senaste tiden.
- Han var ganska blyg men blev rätt kaxig och hamnade i en hel del bråk, säger en vän.
Polisen utreder också om dådet kan ha varit planerat.
- Utifrån vad som delgivits mig under förhören kan jag förstå att de dragit de slutsatserna, säger den 16-åriga flickans försvarare Jan Karlsson.
Är det sms och chattkonversationer som bidragit till den slutsatsen?
- Det är flera olika detaljer. Det är delvis det och vittnesuppgifter från de som har varit på plats den här kvällen, säger Jan Karlsson
Enligt tidningen Metro ska dådet ha varit planerat en längre tid.
- Misstanken är den att det inte är en stundens ingivelse, säger kammaråklagare Karolina Lindekrantz till Metro.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.16...lanerat-mordet

Therese Johansson Rojo fick aldrig uppleva niornas bal och skolavslutning. 15 år gammal hittades hon mördad under en fest vid hoppbacken i Stureby.
Nu vill familjen berätta om sista kvällen och visa en bild på dottern.

Mordet på Therese Johansson Rojo har berört människor över hela Sverige. På internet sörjs hon genom tusentalsinlägg på hemsidor, forum och bloggar.
Samtidigt växer också hatet mot de två misstänkta. På den misstänkta flickans blogg har hundratals personer gett utlopp för kraftiga aggressioner mot paret. I några fall förekommer inlägg som kan tolkas som mordhot.
– Vi är medvetna om de här hoten. Vi försöker fånga upp debatten och stämningen på nätet. Vi kan agera om det verkar seriöst, säger Söderortspolisens presstalesman Karin Sohlberg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5354513.ab

Ja, Mikael Näslund, pappa till Tess bästis Emma tycker att föräldrar bör engagera sig i de barn de satt till världen. Det är sant, sånt här skulle inte inträffa om det fanns vuxna runt omkring som var goda förebilder, satte gränser för barnen och tillbringade massa tid tillsammans med sin avkomma.

Det finns ingen plats och utrymme för idiotiska tankar och känslor utan man blir upptagen av annat. Ungdomar borde inte få isolera sig med varandra utan vuxeninsyn. Ungdomar borde åtminstone få bli sedda, hörda och uppmärksammade av positiva anledningar, inte som mordmisstänkt i en tidningsnotis. Ungdomar behöver ett konstruktivt språk och självkänsla med hjälp av en trygg vuxenvärld.

men en samhällsdebatt är onödig, familjen är ett samhälle i miniatyr och funkar det inte på korpnivå varför skulle det fungera i allsvenskan?
Citera
2009-06-10, 09:07
Medlem
ano-rexias avatar
Det kan ju vara så enkelt att TV är energidrycks beroende, och att han som har mer insyn än andra, vet om det. Då blir inte artikeln patetisk längre, som vissa uppenbarligen tycker.
Om det sedan gör någon till mördare, det vet jag inte.
Citera
2009-06-10, 09:09
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Blev lite väl patetiskt när han började härja om energidrycker.

Bild från festplatsen:
http://img266.imageshack.us/img266/4841/sany0628.jpg

P-piller å energidryck var tydligen populärt.
Citera
2009-06-10, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ab0x
Vad är det för kokaindryck du snackar om? Sådana säljs knappast lagligt i Sverige. Och även om det vore så är det kokainets "fel", och inte själva energidrycken.

Tror snarare att han menar KOFFEIN , men det är inte alltid lätt att vara ordblind.....i Sverige.

För övrigt så fattar jag inte hur folk kan tycka att detta mordet står ut ifrån andra mord som hänt i Sverige de senaste 20 åren. Inlägg som t.ex :

"Var är vår värd på väg någonstans"
"Fan vilken sjuk värld vi lever i"
"Hur kan en 16-åring planera ett mord"

Den värld vi lever i är inte fredlig. Den är heller inte speciellt frisk och det borde vem som helst har fattat vid denna punkten. Mord händer hela tiden, vad är det som är så speciellt med detta? Jag kanske är den enda som kommer ihåg tält-mordet i Orrefors där en 16-åring mördade en tjej som tältade med sina vänner. GM tog då en tältpinne eller nåt och stack flickan till döds med den. Eller Kevin i Arvika som blev ihjälsparkad av typ 6-åringar. Det var bara två av flera mord som hänt de senaste 20 åren som är ungefär likadana.

När man är 16 år som i detta fallet så är man jävligt naiv (i de flesta fall) och jag tror att TL och TV båda trodde att det var deras öde att dem skulle vara tillsammans. "Tillsammans klarar vi allt" men att TJR kommit emellan dem och därför sker det som nu har skett. TL verkar också vara en ganska klipsk tjej i det avseendet att hon fått MVG i skolan, och kanske tänkte att "om vi får bort henne genom att döda henne så kommer vi få kanske 4 år på en ungdomsanstalt sen är det fritt fram men om vi nekar så kanske inget händer och då har vi vunnit"

Sen fattar jag inte hur folk i TL's blogg kan sitta och skriva att hon är den mest hatade människan i Sverige. Jag hatar inte henne eller TV, jag tycker bara att det är olyckligt det som har hänt. De flesta som skrivit i hennes blogg är säkert folk som inte ens känner henne heller.

Och sen skriver folk att "jag hoppas du dör" "jag hoppas du blir våldtagen" "jag hoppas att du får livstids fängelse". Skriver man något sånt här så kan man ju undra om vi inte bör bura in flera puckon där ute. Folk förstår verkligen inte att TL's liv som har varit, är nu för alltid förstört. Hur kommer det se ut sen när hon ska söka jobb? Söka en bostad? Kanske ta ett lån på banken? Skaffa sig en kille? Skaffa sig barn? Allt detta kommer bli så mycket svårare. När hon kommer ut kommer hon säkert vilja ändra namn, flytta till en annan ort. Men när folk på den nya orten får reda på att det är Tove Lind så kommer dem ta avstånd från henne där också.

Jag tar absolut inte hennes sida även fast vi har en sak gemensamt, utan jag tänker bara på hela situationen. Vårt offer framställs , som någon tidigare i tråden nämnde, som ett helgon. Men hur mycket vet vi egentligen om TJR? Jag tror personligen att hon var en rätt snäll tjej som säkert hade hjärtat på rätt ställe men man kan aldrig vara för säker om man inte känner personen.

Nu fick jag skriva av mig lite även fast detta inte gav er andra speciellt mycket.
Citera
2009-06-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OMGClayAiken
Sen fattar jag inte hur folk i TL's blogg kan sitta och skriva att hon är den mest hatade människan i Sverige. Jag hatar inte henne eller TV, jag tycker bara att det är olyckligt det som har hänt. De flesta som skrivit i hennes blogg är säkert folk som inte ens känner henne heller.

Och sen skriver folk att "jag hoppas du dör" "jag hoppas du blir våldtagen" "jag hoppas att du får livstids fängelse". Skriver man något sånt här så kan man ju undra om vi inte bör bura in flera puckon där ute. Folk förstår verkligen inte att TL's liv som har varit, är nu för alltid förstört. Hur kommer det se ut sen när hon ska söka jobb? Söka en bostad? Kanske ta ett lån på banken? Skaffa sig en kille? Skaffa sig barn? Allt detta kommer bli så mycket svårare. När hon kommer ut kommer hon säkert vilja ändra namn, flytta till en annan ort. Men när folk på den nya orten får reda på att det är Tove Lind så kommer dem ta avstånd från henne där också.

Jag tar absolut inte hennes sida även fast vi har en sak gemensamt, utan jag tänker bara på hela situationen. Vårt offer framställs , som någon tidigare i tråden nämnde, som ett helgon. Men hur mycket vet vi egentligen om TJR? Jag tror personligen att hon var en rätt snäll tjej som säkert hade hjärtat på rätt ställe men man kan aldrig vara för säker om man inte känner personen.

Nu fick jag skriva av mig lite även fast detta inte gav er andra speciellt mycket.

TACK. Ditt inlägg gav mig nånting. Jag instämmer i allt ovanstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in