• 1
  • 2
2009-06-03, 20:18
Medlem
skabbhundens avatar
Hej, undrar bara hur det funkar rent juridiskt. Han springer runt och gr sig skyldig till diverse brott, eller r det verkligen brott?

*Han klampar runt och pstr sig ha "house warrant" nr s inte r fallet

*Han anvnder vld

*De springer runt med polis-brickor men i sjlva verket kan de vl inte vara
poliser eftersom de inte aktivt arbetar fr staten

*De tar brottslingarna mot deras vilja gr de vl sig skyldiga till frihetsbervande?

Jag r inte s insatt i serien s jag kan inte bakgrundsfaktan s urskta eventuella fel.
Citera
2009-06-03, 20:20
Bannlyst
Jag r med fundersam kring det, men det finns skert ngon lag i USA som tillter detta, eftersom det uppenbarligen r fr ett gott syfte. Leta rtt p avskum och tvinga de dit de hr hemma. De han plockar r ju nd kriminella.
Citera
2009-06-03, 20:21
Citat:
Ursprungligen postat av skabbhunden
Hej, undrar bara hur det funkar rent juridiskt. Han springer runt och gr sig skyldig till diverse brott, eller r det verkligen brott?

*Han anvnder vld

*De tar brottslingarna mot deras vilja gr de vl sig skyldiga till frihetsbervande?

Jag r inte s insatt i serien s jag kan inte bakgrundsfaktan s urskta eventuella fel.
Lter som en amerikansk serie? I Sverige hade det sannolikt resulterat i tal fr

*Olaga intrng/Hemfridsbrott fr sina "warrants"
*Misshandel/Ofredande
*Fregivande av allmn stllning (utge sig fr att vara polis)
*Olaga frihetsbervande OM det inte skulle frhlla sig s att man tar brottslingarna p bar grning eller flyende fot, d fr du ju gripa ven om du inte r polis.
Citera
2009-06-03, 20:21
Medlem
Citat:

*Han anvnder vld

r det inte en amerikansk serie? Deras rttsystem r helt annorlunda, och de registrerade prisjgarna har lite mer rttigheter.

I sverige har du ju rtt o hlla fast en brottsling emot dennes vilja ocks frresten, men de r ju sm nyanskillnader emot den amerikanska lagen...
Citera
2009-06-03, 20:28
Medlem
skabbhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
r det inte en amerikansk serie? Deras rttsystem r helt annorlunda, och de registrerade prisjgarna har lite mer rttigheter.

I sverige har du ju rtt o hlla fast en brottsling emot dennes vilja ocks frresten, men de r ju sm nyanskillnader emot den amerikanska lagen...

Ja, det r en amerikansk serie och allt utspelar sig p Hawaii och i USA. Han har ven varit i Mexico och vevat men d kt dit rejlt.

Han gr endast efter efterslysta brottslingar s p bar grning kan man inte kalla det, men han sjlv gr ju sig skyldig till en rad brott som jag skrev ovan. En rad andra brott ocks t ex fortkrning. Och allt dokumenteras ju, borde bara vara att stmma skiten ur honom this is america.

Ngon som vet ngot mer om "registrerade bounty hunters" ?
Citera
2009-06-03, 20:33
Medlem
Smutzs avatar
Det r inte s enkelt att han bara springer runt och nyper skurkar.
Prisjgare betalar borgen t folk som inte har rd (Antagligen tar de ut en liten avgift fr detta), fr att de sedan ska f tillbaks borgensumman mste den misstnkte naturligtvis dyka upp nr det r dags fr rttegng.
Om den misstnkte dremot skulle frska smita frn rttvisan s jagar prisjgarna fatt honom och slpar honom till rtten.

(Med reservation fr att jag kan ha kapitalt missuppfattat precis allt)

EDIT: Mrkte att jag inte riktigt svarade p din frga, jag tror att han har rtt att jaga runt p allehanda stt just eftersom han skrivit ett kontrakt med skurken som fr sin borgensumma betalad mot att prisjgaren ges carte blanche att jaga fatt honom om han nu inte dyker upp till sin rttegng.
Senast redigerad av Smutz 2009-06-03 kl. 20:38.
Citera
2009-06-03, 20:40
Medlem
Citat:
Ja, det r en amerikansk serie och allt utspelar sig p Hawaii och i USA. Han har ven varit i Mexico och vevat men d kt dit rejlt.

Han gr endast efter efterslysta brottslingar s p bar grning kan man inte kalla det, men han sjlv gr ju sig skyldig till en rad brott som jag skrev ovan. En rad andra brott ocks t ex fortkrning. Och allt dokumenteras ju, borde bara vara att stmma skiten ur honom this is america.

Ngon som vet ngot mer om "registrerade bounty hunters" ?

varfr inte bara googla?
Citera
2009-06-03, 20:42
Medlem
skabbhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Det r inte s enkelt att han bara springer runt och nyper skurkar.
Prisjgare betalar borgen t folk som inte har rd (Antagligen tar de ut en liten avgift fr detta), fr att de sedan ska f tillbaks borgensumman mste den misstnkte naturligtvis dyka upp nr det r dags fr rttegng.
Om den misstnkte dremot skulle frska smita frn rttvisan s jagar prisjgarna fatt honom och slpar honom till rtten.

(Med reservation fr att jag kan ha kapitalt missuppfattat precis allt)

EDIT: Mrkte att jag inte riktigt svarade p din frga, jag tror att han har rtt att jaga runt p allehanda stt just eftersom han skrivit ett kontrakt med skurken som fr sin borgensumma betalad mot att prisjgaren ges carte blanche att jaga fatt honom om han nu inte dyker upp till sin rttegng.

Det lter vldigt konstigt i mina ron. S prisjgarna betalar fr att f jaga i princip? Vad tjnar de p att betala borgen-summan? En fattig knarkare har vl aldrig pengar att betala tillbaka med och staten betalar vl knappast borgensumman i efterskott?
Citera
2009-06-03, 20:57
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Det lter vldigt konstigt i mina ron. S prisjgarna betalar fr att f jaga i princip? Vad tjnar de p att betala borgen-summan? En fattig knarkare har vl aldrig pengar att betala tillbaka med och staten betalar vl knappast borgensumman i efterskott?

De fr tillbaka borgensumman nr rttegngen r ver, den r till fr att folk inte ska smita frn rttegngen, inte fr att skinna dem p pengar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bail

Jag antar att pengarna tjnas antingen p att de misstnkta betalar en avgift fr att prisjgarna skall ordna med borgen eller s kanske myndigheterna betalar dem en viss "bounty" fr att hva in smitare.

EDIT: Skitsamma, vi tittar p facit istllet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bounty_hunter
Jag hade i alla fall nstan rtt.

En "bondsman" str allts fr borgen mot 10% av borgensumman, skulle den talade sedan inte dyka upp till sin rttegng anlitar bondsmannen en bounty hunter fr att hva in honom s bondsmannen fr tillbaka sina pengar. Det hela r synnerligen amerikanskt och alla r glada, i synnerhet de talade som faktiskt tnkt ta sin rttegng, de behver ju bara hosta upp 10% av borgen fr att slippa ut ur arresten.
Senast redigerad av Smutz 2009-06-03 kl. 21:07.
Citera
2009-06-03, 21:04
Medlem
Citat:
De fr tillbaka borgensumman nr rttegngen r ver, den r till fr att folk inte ska smita frn rttegngen, inte fr att skinna dem p pengar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bail

Jag antar att pengarna tjnas antingen p att de misstnkta betalar en avgift fr att prisjgarna skall ordna med borgen eller s kanske myndigheterna betalar dem en viss "bounty" fr att hva in smitare.

EDIT: Skitsamma, vi tittar p facit istllet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bounty_hunter
Jag hade i alla fall nstan rtt.

Citera
2009-06-03, 21:09
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?

Jaja, jag kanske fick lite wikihybris. Men om du har en bttre klla s fr du grna hosta upp den.
Citera
2009-06-03, 21:21
Medlem
Citat:
Jaja, jag kanske fick lite wikihybris. Men om du har en bttre klla s fr du grna hosta upp den.

kanske bountyhunters egna riksorganisation?
http://www.americanbailcoalition.com/

Str inte fr trovrdigheten hr:
http://beabountyhunter.com/faq.htm

men denna rtroligtvis bra:
http://www.fugitiverecovery.com/laws/

tog en halv minut via google.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto