Oddvars hundar (som förövrigt sålts till en kärring i Norge nu, pga att Oddvar dömts ut pga sin dåliga hundhållning) är en blandning av 25% Alaskan Malamute, 25% polarvarg och 50% Schäfer. Detta ger som man märker en F2-hybrid, som alltså
inte godkänns av SKK eller jordbruksverket. Den höga inblandningen av varg i Oddvars hundar ger som hos alla varghybrider vissa oönskade sidor, exempelvis vargens skygghet kombinerat med en minskad rädsla för människor, vilket kan ge farliga sidoeffekter, vilket visserligen gäller alla varghybrider. Till Oddvars försvar bör väl nämnas att ahn vad jag förståt varit mycket seriös när han valt vilka djur som han avlat vidare på.
Oddvar Johnsen har
patent på namnet "Svensk Varghund", däremot är det inte en "ras" i den bemärkelsen, då raser i Sverige definieras av att den är godkänd av SKK. På grund av den höga inblandningen varg kommer hundarna heller inte (sannolikt) att erkännas som en ras, då vi enligt svensk lag inte tillåter inblandning av varg i de 4 sista generationerna.
Man gör visserligen ett visst åsidosättande av lagen, som bland annat berör Ceskoslovensky Vlcak (tjeckisk varghund) och Saarlos Wolfhound, riktigt hur det fungerar med lagen vet jag inte, men jag tror inte att Oddvars hundar är av intresse för utredning i dagsläget.
Oddvar har förövrigt inte sökt tillstånd att hålla sina hundar (då han haft fler än vad man får ha utan speciellt tillstånd) då han hela tiden hävdat att det är vargar han håller, men han har heller inte sökt tillstånd att hålla vilda djur.
Hundarna är inte heller helt enhetliga då de inte renavlats (vilket var Oddvars tanke i början, och enligt mig en bra tanke), men de flesta påminner i stort om vargar då de innehåller i grunden varglika hundar (malamute och schäfer).
Anledningen att det är svårt att få tag i hundarna är att det är olagligt att annonsera om varghybrider. Men det är lite som med riktiga pitbulls, vill man ha dom och pratar mycket o lär känna rätt folk får man tag i dem. Såg en annons faktiskt på blocket för nån vecka sen men den försvann tokigt fort...