2007-07-06, 11:04
Medlem
Är det möjligtvis någon som vet vem som säljer hundar under varumärket Svensk Varghund?
Tacksam för svar.
Citera
2007-07-06, 11:23
Medlem
MisterGGs avatar
Ingen (officiellt)

http://flashback.info/showthread.php?t=449642
Citera
2007-08-26, 15:06
Medlem
nazipoliss avatar
i värmland så pågår lite sånna där affärer vet jag, en populär hund i dem trakterna...

här får du en blandras annars
http://www.blocket.se/vi/12918262.htm?ca=15_s

vet även att dem försöker blanda vargar med hundar där. finns ju några stollar som har vargar som husdjur...
Citera
2007-08-26, 19:03
Medlem
Det är väl för mycket att påstå "varghybrider" är en populär ras. Det finns intressen för dessa hybrider i delar av Värmland. En fråga man möjligen kan ställa sig är vad dessa djur har för funktion?
Citera
2009-05-26, 17:11
Medlem
guldarmbands avatar
Svensk Varghund ÄR en ras.

Det FINNS en ras som heter Svensk Varghund. Uppfödaren av rasen heter Oddvar Johnssen och bor mycket riktigt i Värmland.

Rasen Svensk Varghund är just en ras. Vargen som finns i rasen är inte vilda svenska vargar, utan djurparksvargar ifrån Kanada. Enligt svensk lag är det tillåtet att ha en hund som är fjärde generationen eller mer ifrån varg och dessa hundar är långt därifrån.

Oddvar började avla fram rasen för att han ville ha en frisk sällskapshund, att de sedan är otroligt vackra är ju bara bra. Jag har själv två stycken.

En av Oddvars hundar, Fräke, var med i filmen Varg http://se.filmtrailer.com/trailer/892/Varg.html
Citera
2009-05-26, 18:39
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldarmband
Det FINNS en ras som heter Svensk Varghund. Uppfödaren av rasen heter Oddvar Johnssen och bor mycket riktigt i Värmland.

Rasen Svensk Varghund är just en ras. Vargen som finns i rasen är inte vilda svenska vargar, utan djurparksvargar ifrån Kanada. Enligt svensk lag är det tillåtet att ha en hund som är fjärde generationen eller mer ifrån varg och dessa hundar är långt därifrån.

Oddvar började avla fram rasen för att han ville ha en frisk sällskapshund, att de sedan är otroligt vackra är ju bara bra. Jag har själv två stycken.

En av Oddvars hundar, Fräke, var med i filmen Varg http://se.filmtrailer.com/trailer/892/Varg.html
Kan du ladda upp bilder på dem?
Citera
2009-05-26, 18:46
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldarmband

Du får gärna nämna också att hans kennelverksamhet är inte godkänd av Jordbruksverket på grund av det är varg i hans hundar. Tokigt men sant. Är ett jävla tjafs.

En rolig historia är att en kompis till mig skulle hälsa på Odd och kör in på gården och då kommer Odds hundar och ställer sig i en ring runt bilen. Så min kompis satt kvar och sa senare " Det är fan mer varg i dom än vad vargen har själv" . Tolka det hur man vill.
Citera
2009-05-26, 20:41
Medlem
Davy.Joness avatar
Oddvars hundar (som förövrigt sålts till en kärring i Norge nu, pga att Oddvar dömts ut pga sin dåliga hundhållning) är en blandning av 25% Alaskan Malamute, 25% polarvarg och 50% Schäfer. Detta ger som man märker en F2-hybrid, som alltså inte godkänns av SKK eller jordbruksverket. Den höga inblandningen av varg i Oddvars hundar ger som hos alla varghybrider vissa oönskade sidor, exempelvis vargens skygghet kombinerat med en minskad rädsla för människor, vilket kan ge farliga sidoeffekter, vilket visserligen gäller alla varghybrider. Till Oddvars försvar bör väl nämnas att ahn vad jag förståt varit mycket seriös när han valt vilka djur som han avlat vidare på.

Oddvar Johnsen har patent på namnet "Svensk Varghund", däremot är det inte en "ras" i den bemärkelsen, då raser i Sverige definieras av att den är godkänd av SKK. På grund av den höga inblandningen varg kommer hundarna heller inte (sannolikt) att erkännas som en ras, då vi enligt svensk lag inte tillåter inblandning av varg i de 4 sista generationerna.

Man gör visserligen ett visst åsidosättande av lagen, som bland annat berör Ceskoslovensky Vlcak (tjeckisk varghund) och Saarlos Wolfhound, riktigt hur det fungerar med lagen vet jag inte, men jag tror inte att Oddvars hundar är av intresse för utredning i dagsläget.

Oddvar har förövrigt inte sökt tillstånd att hålla sina hundar (då han haft fler än vad man får ha utan speciellt tillstånd) då han hela tiden hävdat att det är vargar han håller, men han har heller inte sökt tillstånd att hålla vilda djur.

Hundarna är inte heller helt enhetliga då de inte renavlats (vilket var Oddvars tanke i början, och enligt mig en bra tanke), men de flesta påminner i stort om vargar då de innehåller i grunden varglika hundar (malamute och schäfer).

Anledningen att det är svårt att få tag i hundarna är att det är olagligt att annonsera om varghybrider. Men det är lite som med riktiga pitbulls, vill man ha dom och pratar mycket o lär känna rätt folk får man tag i dem. Såg en annons faktiskt på blocket för nån vecka sen men den försvann tokigt fort...
Citera
2009-05-27, 09:27
Medlem
guldarmbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Du får gärna nämna också att hans kennelverksamhet är inte godkänd av Jordbruksverket på grund av det är varg i hans hundar. Tokigt men sant. Är ett jävla tjafs.

En rolig historia är att en kompis till mig skulle hälsa på Odd och kör in på gården och då kommer Odds hundar och ställer sig i en ring runt bilen. Så min kompis satt kvar och sa senare " Det är fan mer varg i dom än vad vargen har själv" . Tolka det hur man vill.

Kennelverksamheten är godkänd av jordbruksverket, lagen säger 4 generationer från varg och det är Oddvars hundar.Dock är de inte godkända av SKK.

Det där med att hundarna ställde sig runt bilen förstår jag inte ens varför du tar upp? Oddvar bor mitt inne i skogen och det kommer inte ofta folk dit, självklart vill de hälsa på dom nya människorna som kommer dit, precis som vilken hund som helst gör.....
Citera
2009-05-27, 09:39
Medlem
guldarmbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Oddvars hundar (som förövrigt sålts till en kärring i Norge nu, pga att Oddvar dömts ut pga sin dåliga hundhållning) är en blandning av 25% Alaskan Malamute, 25% polarvarg och 50% Schäfer. Detta ger som man märker en F2-hybrid, som alltså inte godkänns av SKK eller jordbruksverket. Den höga inblandningen av varg i Oddvars hundar ger som hos alla varghybrider vissa oönskade sidor, exempelvis vargens skygghet kombinerat med en minskad rädsla för människor, vilket kan ge farliga sidoeffekter, vilket visserligen gäller alla varghybrider. Till Oddvars försvar bör väl nämnas att ahn vad jag förståt varit mycket seriös när han valt vilka djur som han avlat vidare på.

Oddvar Johnsen har patent på namnet "Svensk Varghund", däremot är det inte en "ras" i den bemärkelsen, då raser i Sverige definieras av att den är godkänd av SKK. På grund av den höga inblandningen varg kommer hundarna heller inte (sannolikt) att erkännas som en ras, då vi enligt svensk lag inte tillåter inblandning av varg i de 4 sista generationerna.

Man gör visserligen ett visst åsidosättande av lagen, som bland annat berör Ceskoslovensky Vlcak (tjeckisk varghund) och Saarlos Wolfhound, riktigt hur det fungerar med lagen vet jag inte, men jag tror inte att Oddvars hundar är av intresse för utredning i dagsläget.

Oddvar har förövrigt inte sökt tillstånd att hålla sina hundar (då han haft fler än vad man får ha utan speciellt tillstånd) då han hela tiden hävdat att det är vargar han håller, men han har heller inte sökt tillstånd att hålla vilda djur.

Hundarna är inte heller helt enhetliga då de inte renavlats (vilket var Oddvars tanke i början, och enligt mig en bra tanke), men de flesta påminner i stort om vargar då de innehåller i grunden varglika hundar (malamute och schäfer).

Anledningen att det är svårt att få tag i hundarna är att det är olagligt att annonsera om varghybrider. Men det är lite som med riktiga pitbulls, vill man ha dom och pratar mycket o lär känna rätt folk får man tag i dem. Såg en annons faktiskt på blocket för nån vecka sen men den försvann tokigt fort...

Detta eviga tjat om varghybrider... det finns inget som heter varghybrid om det är en varg och en hund som har korsats. En hybrid är steril, Svenska Varghundar är inte sterila. Men skönt att du är så pass storsint att du ändå ser hur mycket han värnar om sina hundar.

Detta med tillstånd och inte tillstånd handlar om att Oddvar blir lite irriterad och är lite obstinat ibland. Tidigare (innan lagen om 4 generationer kom) har jordbruksverket nämligen sagt att han inte får ha hundarna för att de är varg, men samtidigt hävdade de att han var tvungen att ha tillstånd för att ha så många hundar...

När det gäller det här med djurhållningen så kan jag inte säga annat än att jag har varit hos honom flera gånger och jag har inte sett några fel, däremot tycker jag att hundarnas hägn är de lyxigaste kennelhägn jag någonsin har sett.

Kul att du nämner det här med blocket! Det var förmodligen mina hundar det handlade om. Annonsen togs bort eftersom det inte var tillåtet att annonsera för kommande valpar, utan valparna måste ha kommit till världen för att man ska få annonsera om dem på blocket. Det hade alltså inget med rasen att göra. :P
Citera
2009-05-27, 09:44
Medlem
guldarmbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusilier
Kan du ladda upp bilder på dem?

Fenrir och Ice, den lilla är vuxen nu och har tappat lite av sin gråa färg och är nu mer silvergrå med en mörk rand på mitten av ryggen... Den vita är fortfarande vit

http://guldarmband.files.wordpress.com/2009/01/dsc_3865-g.jpg
Citera
2009-05-27, 11:11
Bannlyst
Hybrider och varginavel i hundar är vanligare än vad man tror.
De jag träffat är hur snälla som helst. Bor med både katter och småbarn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in