Citat:
Ursprungligen postat av guldarmband
Detta eviga tjat om varghybrider... det finns inget som heter varghybrid om det är en varg och en hund som har korsats. En hybrid är steril, Svenska Varghundar är inte sterila. Men skönt att du är så pass storsint att du ändå ser hur mycket han värnar om sina hundar.
Jag håller med om att varghybrid är ett dåligt ord, då det inte är en hybrid i biologisk bemärkelse. Men jag tycker det är löjligt att haka upp sig på det, då det idag är ett vedertaget ord som alla förstår vad man menar med.
Citat:
Detta med tillstånd och inte tillstånd handlar om att Oddvar blir lite irriterad och är lite obstinat ibland. Tidigare (innan lagen om 4 generationer kom) har jordbruksverket nämligen sagt att han inte får ha hundarna för att de är varg, men samtidigt hävdade de att han var tvungen att ha tillstånd för att ha så många hundar...
Ja, men efter att lagen kom har Oddvar fortsatt att avla på sina hundar, trots att lagen inte medger detta. Aveln på svensk varghund (varghybrid i lagens ögon) ÄR olaglig, dock har man sett genom fingrarna med detta tidigare och ansett att det inte finns någon straffpåföljd. Detta kan dock ändras i framtiden. Det är idag olagligt att ta fram varghybrider, men man får ha kvar dem man hade innan lagen trädde i kraft.
Citat:
När det gäller det här med djurhållningen så kan jag inte säga annat än att jag har varit hos honom flera gånger och jag har inte sett några fel, däremot tycker jag att hundarnas hägn är de lyxigaste kennelhägn jag någonsin har sett.
Är det därför han fått flera anmälningar mot sig om detta och blivit tvungen att sälja hundarna? (han har visserligen inte sålt alla) Men jag lägger mig i det avseendet då jag inte har varit där själv.
Citat:
Kul att du nämner det här med blocket!
Det var förmodligen mina hundar det handlade om. Annonsen togs bort eftersom det inte var tillåtet att annonsera för kommande valpar, utan valparna måste ha kommit till världen för att man ska få annonsera om dem på blocket. Det hade alltså inget med rasen att göra. :P
Det var förmodligen mina hundar det handlade om. Annonsen togs bort eftersom det inte var tillåtet att annonsera för kommande valpar, utan valparna måste ha kommit till världen för att man ska få annonsera om dem på blocket. Det hade alltså inget med rasen att göra. :PDet du hävdar är rakt igenom skitsnack. Det är massvis med annonser om kommande valpar på blocket, och de är på inget vis olagliga, då man gärna ser intresset före man tar en valpkull. Däremot återfinner man i SFS 2007:845 27 §:
Citat:
När en hund bjuds ut till försäljning eller annan överlåtelse är det förbjudet att använda beteckningen varghybrid eller på annat sätt ange att hunden har särskilt nära släktskap med en varg eller har rovdjursliknande beteende eller utseende.
Så sluta prata skit. Lagen gällde även Oddvar, då låg den dock under SFS nr: 1998:179 som numera är upphävd.
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Hybrider och varginavel i hundar är vanligare än vad man tror.
De jag träffat är hur snälla som helst. Bor med både katter och småbarn.
De jag träffat är hur snälla som helst. Bor med både katter och småbarn.
En del av dom fungerar jättebra, andra inte. Dessutom får man ta hänsyn till att 99% av alla "varghybrider" sannolikt inte innehåller varg.