2009-05-27, 13:39
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldarmband
Detta eviga tjat om varghybrider... det finns inget som heter varghybrid om det är en varg och en hund som har korsats. En hybrid är steril, Svenska Varghundar är inte sterila. Men skönt att du är så pass storsint att du ändå ser hur mycket han värnar om sina hundar.

Jag håller med om att varghybrid är ett dåligt ord, då det inte är en hybrid i biologisk bemärkelse. Men jag tycker det är löjligt att haka upp sig på det, då det idag är ett vedertaget ord som alla förstår vad man menar med.

Citat:
Detta med tillstånd och inte tillstånd handlar om att Oddvar blir lite irriterad och är lite obstinat ibland. Tidigare (innan lagen om 4 generationer kom) har jordbruksverket nämligen sagt att han inte får ha hundarna för att de är varg, men samtidigt hävdade de att han var tvungen att ha tillstånd för att ha så många hundar...

Ja, men efter att lagen kom har Oddvar fortsatt att avla på sina hundar, trots att lagen inte medger detta. Aveln på svensk varghund (varghybrid i lagens ögon) ÄR olaglig, dock har man sett genom fingrarna med detta tidigare och ansett att det inte finns någon straffpåföljd. Detta kan dock ändras i framtiden. Det är idag olagligt att ta fram varghybrider, men man får ha kvar dem man hade innan lagen trädde i kraft.

Citat:
När det gäller det här med djurhållningen så kan jag inte säga annat än att jag har varit hos honom flera gånger och jag har inte sett några fel, däremot tycker jag att hundarnas hägn är de lyxigaste kennelhägn jag någonsin har sett.

Är det därför han fått flera anmälningar mot sig om detta och blivit tvungen att sälja hundarna? (han har visserligen inte sålt alla) Men jag lägger mig i det avseendet då jag inte har varit där själv.

Citat:
Kul att du nämner det här med blocket! Det var förmodligen mina hundar det handlade om. Annonsen togs bort eftersom det inte var tillåtet att annonsera för kommande valpar, utan valparna måste ha kommit till världen för att man ska få annonsera om dem på blocket. Det hade alltså inget med rasen att göra. :P

Det du hävdar är rakt igenom skitsnack. Det är massvis med annonser om kommande valpar på blocket, och de är på inget vis olagliga, då man gärna ser intresset före man tar en valpkull. Däremot återfinner man i SFS 2007:845 27 §:
Citat:
När en hund bjuds ut till försäljning eller annan överlåtelse är det förbjudet att använda beteckningen varghybrid eller på annat sätt ange att hunden har särskilt nära släktskap med en varg eller har rovdjursliknande beteende eller utseende.

Så sluta prata skit. Lagen gällde även Oddvar, då låg den dock under SFS nr: 1998:179 som numera är upphävd.

Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Hybrider och varginavel i hundar är vanligare än vad man tror.
De jag träffat är hur snälla som helst. Bor med både katter och småbarn.

En del av dom fungerar jättebra, andra inte. Dessutom får man ta hänsyn till att 99% av alla "varghybrider" sannolikt inte innehåller varg.
Citera
2009-05-27, 13:43
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Fenrir och Ice, den lilla är vuxen nu och har tappat lite av sin gråa färg och är nu mer silvergrå med en mörk rand på mitten av ryggen... Den vita är fortfarande vit

http://guldarmband.files.wordpress.com/2009/01/dsc_3865-g.jpg

Men jag vill lägga till att det är väldigt fina hundar. Tycker dom vita är jättefina...
Citera
2009-05-27, 17:03
Medlem
guldarmbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Jag håller med om att varghybrid är ett dåligt ord, då det inte är en hybrid i biologisk bemärkelse. Men jag tycker det är löjligt att haka upp sig på det, då det idag är ett vedertaget ord som alla förstår vad man menar med.

Jo visst är det vedertaget, men irritationsmomentet ligger dels i att det är felaktigt och "alla" som kritiserar Svenska Varghundar försöker vara korrekta med lagar osv, men använder själva ett felaktigt uttryck.

Citat:
Ja, men efter att lagen kom har Oddvar fortsatt att avla på sina hundar, trots att lagen inte medger detta. Aveln på svensk varghund (varghybrid i lagens ögon) ÄR olaglig, dock har man sett genom fingrarna med detta tidigare och ansett att det inte finns någon straffpåföljd. Detta kan dock ändras i framtiden. Det är idag olagligt att ta fram varghybrider, men man får ha kvar dem man hade innan lagen trädde i kraft.

Men vännen, jag tror du att du har missuppfattat det hela, lagen sa att om du hade en hund som inte var efter generation 4 och hade skaffat den innan 2004 (tror jag det var) så blev du inte tvungen att avliva den. Men man får fortfarande avla på hundar som är efter generation 4, vilket Oddvars hundar är

Citat:
Är det därför han fått flera anmälningar mot sig om detta och blivit tvungen att sälja hundarna? (han har visserligen inte sålt alla) Men jag lägger mig i det avseendet då jag inte har varit där själv.

Anledningen till att han blev tvungen att sälja hundar var på grund av det du nämnde tidigare, att han inte hade tillstånd att ha så många.

Det här med anmälningarna kan säkert ha verklig grund, men jag tror även att man ska ta det med en nypa salt. Till exempel är det så kallade varghatet ganska utbrett i värmland och flera gånger har mat förgiftats och hundar stulits och senare hittats döda, men det är ju extrema saker. En av anmälningarna mot Oddvar handlade om att hägnen inte hade några grindar så att man kunde gå in till hundarna. Oddvar själv säger att han som gjorde anmälningen (från jordbruksverket om jag inte minns fel) själv hade varit inne i ett hägn. Jag vet inte om det stämmer, men jag har varit där en gång innan anmälningen och en gång efter och båda gångerna var jag själv inne i hägnen. Man kan väl sammanfatta det som att det är många som är emot Oddvar och när starka känslor finns inblandade går saker tyvärr lätt lite längre än vad som är rimligt

Citat:
Det du hävdar är rakt igenom skitsnack. Det är massvis med annonser om kommande valpar på blocket, och de är på inget vis olagliga, då man gärna ser intresset före man tar en valpkull. Däremot återfinner man i SFS 2007:845 27 §:

Så sluta prata skit. Lagen gällde även Oddvar, då låg den dock under SFS nr: 1998:179 som numera är upphävd.

Det är möjligt att det är så, jag tror att det i annonsen stod vilka raser som är inblandade. Jag har dock inte läst reglerna och att man inte fick ha annonser om kommande valpar var vad de angav som orsak till oss. Vad du menar med att lagen gällde även Oddvar förstår jag inte, vilken lag menar du? (btw, det är klart att lagen gäller alla :P)

En del av dom fungerar jättebra, andra inte. Dessutom får man ta hänsyn till att 99% av alla "varghybrider" sannolikt inte innehåller varg.
Citera
2009-05-27, 17:04
Medlem
guldarmbands avatar
Citat:
Men jag vill lägga till att det är väldigt fina hundar. Tycker dom vita är jättefina...

Haha, tur det, det är svårt att inte tycka att de är fina, hade du sagt något annat hade jag trott att du ljög för mej
Citera
2009-05-27, 17:24
Medlem
guldarmbands avatar
Föresten, det har med Saarlos, är de verkligen godkända för avel i Sverige? Jag hade för mig att det bara var tillåtet att ha, men inte avla på dem?

Tror att det bara finns 7 i Sverige, jag har hört de där vanliga ryktena om att de är skygga och aggresiva osv... Jag brukar inte tro på att det spelar så jättestor roll vilken ras det är, utan att det beror allra mest på ägaren hur de är...

Jag har träffat tre av dem, det är samma person som har de tre och de har även två andra hundar, och de (Saarlosarna) var faktiskt de skyggaste hundar jag någonsin har sett, inte det minsta aggresiva. Vi var hos dem i ungefär 5 timmar, de två andra hundarna kom fram direkt och hälsade, sedan satt vi lugnt och stilla på golvet för att även Saarlosarna skulle våga hälsa på oss. För den första tog det kanske 1h innan den kom fram och nosade lite och senare fick jag även klappa lite på den. För den andra tog det längre tidmen när den väl hade hälsat slappnade den av mer. Den tredje var bara snabbt framme och nosade mej i nacken, men vågade inte göra det på min kompis som jag var där med..

Tror ni att deras skygghet var kopplad till rasen eller berodde de på något annat? Deras två andra hundar hälsade ju direkt..
Citera
2009-05-27, 20:02
Medlem
Hur hög varg % är det i Svensk varghund?? För vad jag hört så härstammar SVH från EN hybrid... så % kan inte vara så hög nu mer... eller??
Citera
2009-05-27, 20:29
Medlem
guldarmbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfdog
Hur hög varg % är det i Svensk varghund?? För vad jag hört så härstammar SVH från EN hybrid... så % kan inte vara så hög nu mer... eller??

I Svensk Varghund är det flera olika vargsorter, så det är mer än en varg det handlar om. Procenten är ovesäntlig för oavsett om man har en var och en hund eller sju vargar och en hund så vet man aldrig hur det slår, min tik Ice har tillexempel vargens form på kroppen och huvudet, men hon har inget av vargens påstådda skygghet.

Vill man ha en varghund för att det är coolt med procenten så är det av fel anledning.
Citera
2009-05-27, 21:09
Medlem
Exakt % är oviktig men finns en och annan varghunds ägare i detta land som säger sig ha hundar med allt från 50 % varg och uppåt. Tror inte ett ögonblick på det. Tror inte någon "hunduppfödare i sverige" har en varg i sina ägor... inte ens oddvar . Hela oddvars uppfödning härstamar från en hybrid så så mycket varg kan det inte vara kvar i hans hundar. Och ser man tex Svensk varg hund och läser rasstandarden på tex Saarloos wolfhond så ser man en gigantisk skilnad i beteende.. och då är det bara mellan 20 och 30 % varg i Saarloos.

Att det då skulle vara så mycket som 50% varg i en svensk varghund är ju mer eller mindre en önskedröm.
Senast redigerad av wolfdog 2009-05-27 kl. 21:30.
Citera
2009-05-27, 22:30
Medlem
Citat:
Vill man ha en varghund för att det är coolt med procenten så är det av fel anledning.

Vilken är då anledningen?

Vad är så speciellt med Svensk Varghund jämfört med schäfer, rottweiler osv? Vilken kvalité är det som endast varghund har?
Citera
2009-05-27, 23:37
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Jo visst är det vedertaget, men irritationsmomentet ligger dels i att det är felaktigt och "alla" som kritiserar Svenska Varghundar försöker vara korrekta med lagar osv, men använder själva ett felaktigt uttryck.

Citat:
Men vännen, jag tror du att du har missuppfattat det hela, lagen sa att om du hade en hund som inte var efter generation 4 och hade skaffat den innan 2004 (tror jag det var) så blev du inte tvungen att avliva den. Men man får fortfarande avla på hundar som är efter generation 4, vilket Oddvars hundar är

Om de ska få kallas "Svensk varghund" är det enligt "receptet" jag skrivit på flera ställen, och 25% varg ger F2 - generation 2, alltså betydligt mer än tillåtet. Man får heller inte avla vidare på dessa hybrider (som jag tycker är ett ok ord) då de ligger mindre än fyra generationer ifrån vargen. Däremot har (såvitt jag vet) inget fall uppmärksammats i Sverige.

Citat:
Anledningen till att han blev tvungen att sälja hundar var på grund av det du nämnde tidigare, att han inte hade tillstånd att ha så många.

Det här med anmälningarna kan säkert ha verklig grund, men jag tror även att man ska ta det med en nypa salt. Till exempel är det så kallade varghatet ganska utbrett i värmland och flera gånger har mat förgiftats och hundar stulits och senare hittats döda, men det är ju extrema saker. En av anmälningarna mot Oddvar handlade om att hägnen inte hade några grindar så att man kunde gå in till hundarna. Oddvar själv säger att han som gjorde anmälningen (från jordbruksverket om jag inte minns fel) själv hade varit inne i ett hägn. Jag vet inte om det stämmer, men jag har varit där en gång innan anmälningen och en gång efter och båda gångerna var jag själv inne i hägnen. Man kan väl sammanfatta det som att det är många som är emot Oddvar och när starka känslor finns inblandade går saker tyvärr lätt lite längre än vad som är rimligt

Jo, jag vet att Oddvar har haft rent ut sagt osjyssta motgångar. Personligen tror jag att projektet "Svensk Varghund" ligger i klass med tjeckoslovakisk varghund, dock borde ägarna kämpa hårt för att få rasen godkänd av SKK, ev. med en viss inblandning av Schäfer eller Tjeckoslovakisk Varghund. Men personligen tycker jag att Oddvars tanke är mycket bra.

Citat:
Det är möjligt att det är så, jag tror att det i annonsen stod vilka raser som är inblandade. Jag har dock inte läst reglerna och att man inte fick ha annonser om kommande valpar var vad de angav som orsak till oss. Vad du menar med att lagen gällde även Oddvar förstår jag inte, vilken lag menar du? (btw, det är klart att lagen gäller alla :P)

Som sagt, jag hänvisar till mitt förra inlägg om varför annonsen ska vara olaglig. Det jag menade med med orden "lagen gäller även Oddvar" var helt enkelt att jag menade att det fanns en motsvarande lag då, dock inte samma lag (nya sfs-nummer bl.a.)

Citat:
I Svensk Varghund är det flera olika vargsorter, så det är mer än en varg det handlar om. Procenten är ovesäntlig för oavsett om man har en var och en hund eller sju vargar och en hund så vet man aldrig hur det slår, min tik Ice har tillexempel vargens form på kroppen och huvudet, men hon har inget av vargens påstådda skygghet.

Oddvar har namnskydd på "svensk varghund", även ett patent ryktas det om, men jag är inte säker på detta. Men i vart fall är det som sagt
25% malamute, 25% varg och 50% schäfer i svenska varghund. Alltså 25% varg i hundarna, men som guldarmband säger är det inte procenten som är det viktiga. Huruvida det finns olika vargsorter i hundarna borde alltså bero på om Oddvar skapat flera linjer hundar?

Citat:
Föresten, det har med Saarlos, är de verkligen godkända för avel i Sverige? Jag hade för mig att det bara var tillåtet att ha, men inte avla på dem?

Saarloos och Tjeckisk Varghund är specialfall, då de blivit erkända som raser och alltså är hundar per definition, därför kan man avla på dem. Man får avla på båda idag. Svensk varghund däremot är inte en godkänd ras, och klassas därför som varghybrid. Som jag skrev tidigare, det kanske är något att jobba mot.
Citera
2009-05-27, 23:41
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onion
Vilken är då anledningen?

Vad är så speciellt med Svensk Varghund jämfört med schäfer, rottweiler osv? Vilken kvalité är det som endast varghund har?

Tanken med de flesta varghybriderna är att man vill ha fram friskare hundar med skarpare sinnen och som är signaltydligare. Friskare hundar kan jag hålla med om, för våra hundraser har en sjukt lite genpool. Dom andra två tror jag helt enkelt att man sett på fel hundar sen tidigare.

Svensk varghund är över lag friskare än många andra raser, och jag har hört att de blir betydligt äldre oxå, någon som har koll på detta?
Citera
2009-05-27, 23:55
Medlem
Kewtys avatar
Intressant. Jävligt fina hundar, men är lite skeptisk om de vill klättra i rang hela tiden. Men det kanske inte den svenska varghunden gör? Vi har själv en hund, var inte så aktiv med honom i början, lekte inte så mycket med honom osv. Så då fick man ju visa vem som bestämde inga problem med det.

Kompisens morsa har massor av huskeys, och dom är ganska så skygga, man får vara väldigt lugnt och försiktig. Själv är våran vorsteh raka motsatsen, kommer det nån främling hem som han inte träffat förut är han skitglad och bara springer fram och nosar och är helt till sig.

Hur är dina hundar guldarmband?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in