2009-05-22, 19:51
Medlem
Kreeps avatar
Efter diskussioner i denna tråd https://www.flashback.org/showthread.php?t=919444 spann ämnet vidare på hur och om etanol kan bli renare än 96%. Då ingen av oss i den befintliga tråden kunde säga något med säkerhet, och det dessutom är utanför det ursprungliga ämnet, ställer jag frågan här.
Citera
2009-05-22, 20:03
Medlem
...

vid en viss temperatur ca 78 grader börjar vattnet i "mäsken" dunsta lika bra som alkoholen = svårt att få den renare i annan än ett välutrustat laboratorium.
Citera
2009-05-22, 20:14
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
vid en viss temperatur ca 78 grader börjar vattnet i "mäsken" dunsta lika bra som alkoholen = svårt att få den renare i annan än ett välutrustat laboratorium.

Alltså, jag undrar inte hur man tillverkar stark sprit. Det vet jag redan. Jag hur pass ren etanol nånsin kan bli. Enda förbehållet är att den ska ha kontakt med luft så pass lång tid som det tar att man kan öppna en förpackning och hälla den i truten.
Citera
2009-05-22, 20:17
Medlem
...

kommer inte ihåg allt från universitetet men cirka 96.8% om du har topp-of-the-line grejjer när du destillerar, tiden mellan produkt och mun torde inte orsaka nån mätbart tapp i %
Citera
2009-05-22, 20:22
Medlem
Tebos avatar
Du kan komma upp i väldigt höga procenttal, osäker om det går att komma upp till 100% men i alla fall mycket nära (>99.5%). Problemet är att du behöver tillsätta* ämnen så som bensen vilket inte är helt hälsosamt att få i sig.

*Ingen expert på ämnet så det kan mycket väl finnas metoder jag inte känner till.
Citera
2009-05-22, 20:27
Medlem
Moltas666s avatar
Det går att framställa alkohol med en halt av 99,9 % (spektrografiskt ren alkohol). Så ren alkohol är dock kraftigt hygroskopisk och absorberar snabbt vatten om man inte använder täta förvaringskärl.
Citera
2009-05-22, 20:33
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det går att framställa alkohol med en halt av 99,9 % (spektrografiskt ren alkohol). Så ren alkohol är dock kraftigt hygroskopisk och absorberar snabbt vatten om man inte använder täta förvaringskärl.

Så hur stark är det då tänkbart att dricka?

Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Du kan komma upp i väldigt höga procenttal, osäker om det går att komma upp till 100% men i alla fall mycket nära (>99.5%). Problemet är att du behöver tillsätta* ämnen så som bensen vilket inte är helt hälsosamt att få i sig.

*Ingen expert på ämnet så det kan mycket väl finnas metoder jag inte känner till.

Vi sätter drickbar som gräns tror jag
Citera
2009-05-22, 20:42
Medlem
Moltas666s avatar
Som någon nämnde...vid tillverkning av 99,9 %-ig alkohol så används bensen. Det mesta av bensenen försvinner vid tillverkningen men rent allmänt är bensen en mycket otrevlig kemikalie som dessutom är cancerogen.
Citera
2009-05-22, 21:33
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Som någon nämnde...vid tillverkning av 99,9 %-ig alkohol så används bensen. Det mesta av bensenen försvinner vid tillverkningen men rent allmänt är bensen en mycket otrevlig kemikalie som dessutom är cancerogen.

Nåja, det är fullt möjligt att röva bort vattnet ur alkohol med diverse salter, som i sig är helt olösliga i etanol. Man kommer enkelt upp i 99.9% som sagts, och det är fullt drickbart, om man bortser från att spriten kommer torka ut slemhinnorna och döda en hel del celler i munhåla, svalg och strupe. Men en klunk dör man inte av...
Citera
2009-05-22, 21:48
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Nåja, det är fullt möjligt att röva bort vattnet ur alkohol med diverse salter, som i sig är helt olösliga i etanol. Man kommer enkelt upp i 99.9% som sagts, och det är fullt drickbart, om man bortser från att spriten kommer torka ut slemhinnorna och döda en hel del celler i munhåla, svalg och strupe. Men en klunk dör man inte av...

Och utan dessa salter är det 96.8 eller?
Citera
2009-05-22, 22:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreep
Och utan dessa salter är det 96.8 eller?

Om behållaren inte är riktigt tät så kommer alkoholen ganska snabbt ta upp vatten så att alkoholhalten sjunker till ca 96 %. Alkoholen kommer också att ta upp vatten så fort du öppnar behållaren.

Anledningen är att alkoholen bildar en azeotropiskt stabil blandning med vatten med 96 % etanol och ca 4 % vatten. Vid högre etanolhalter än 96 % kommer etanolen att vara hygroskopisk och den strävar då efter att ta upp vatten tills en 96/4 blandning erhålls.
Citera
2009-05-22, 22:16
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Om behållaren inte är riktigt tät så kommer alkoholen ganska snabbt ta upp vatten så att alkoholhalten sjunker till ca 96 %. Alkoholen kommer också att ta upp vatten så fort du öppnar behållaren.

Anledningen är att alkoholen bildar en azeotropiskt stabil blandning med vatten med 96 % etanol och ca 4 % vatten. Vid högre etanolhalter än 96 % kommer etanolen att vara hygroskopisk och den strävar då efter att ta upp vatten tills en 96/4 blandning erhålls.

Ok, då hade jag rätt till att börja med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in