2009-05-20, 05:47
Bannlyst
Köpte, för nu många år sedan, färskfoder till hund(det var "Klass färskfoder")men hund blånekade detta? Och då var hund allt ifrån en kräsen hund. Kan som inte smälta detta faktum ännu, att just denna hunden nekade denna maten ...

Hur har era hundar gjort/ agerat/ reagerat inför färskfoder? Slukat det eller nekat det? I mina ögon borde vilken hund som helst sluka en mat likt denna, med då glupande aptit(i synnerhet då just denna matglada hunden)för det är(verkar)som värsta och bästa maten för just ett rovdjur, som ju hunden är, att få i sig detta färskfoder/ denna hundmaten!?
Vad har era hundar sagt om detta, då? Eller var det kanske fel klass på just "Klass färskfoder" och att annat färskfoder kanske gått ned i magen?
"Klass färskfoder" och som jag då köpte, var frysta "korvar"(likt den ärtsoppa och risgrynsgröt vi köper till oss själva)och som man tinade upp(timmar) innan intag.
Luktade inte så där särdeles gott precis, därför jag trodde jag hund skulle sluka det med stor aptit(samma aptit som hund och hundar annars äter typ bajs ute med...).
Senast redigerad av Toort 2009-05-20 kl. 05:52.
Citera
2009-05-20, 08:21
Medlem
Yuppinallens avatar
Att ge hunden färskfoder såsom Klass kan ses som ett gott tillskott till den dagliga kosten och smaka bra för de hundar som tycker om det, men i längden är det inget att fodra med dagligen, inte enligt min mening i alla fall. Slaggprodukterna ökar för de flesta hundar som går på klass vilket ganska tydligt bevisar att det inte är lika koncentrerat som ett bra torrfoder, plus att det innehåller runt 70% vatten och det känns onödigt att betala för så mycket vatten när det finns utmärkta torrfoder på marknaden som är minst lika bra och oftast bättre.

Men som sagt: som extra foder att byta ut några mål här och där med är nog bara populärt för de hundar som äter det. Mina hundar har dock aldrig ätit det när vi försökt truga utan de har föredragit några matskedar Vov-pölsa i sitt torrfoder istället, eller uppblött foder. Hade en hund för 10 år sedan som käkade klass några gånger i veckan men bara motvilligt och han blev alltid lös i magen av det.
Citera
2009-05-20, 10:55
Medlem
Svidmyras avatar
Jag hade en hund som petade i maten men när den fick Fodax (fryst svenskt färskfoder) blev det fart på både ätande, hull och allmänkondition. Sedan den väl hade kommit igång med ätandet och Fodaxen var uppäten, vilket tog tid eftersom man måste köpa mycket och ger lite i taget, har det gått bra att äta upp det som läggs i matskålen.
Citera
2009-05-20, 14:26
Medlem
Soppas avatar
Min labbe skulle aldrig neka ett färskfoder. Hon äter ALLT!

Däremot ger jag henne inte färskfoder då hon inte blir mätt på det samt att hon blir väldigt dålig i magen.
Citera
2009-05-20, 20:03
Medlem
Antevantes avatar
Nu känner jag inte till just Klass men visst kan du utfodra din hund med färskfoder som enda foder.
Jag har kört både torrt och färskfoder till mina jyckar och båda funkar.
Pälsen och avföringen blev bättre med färskfoder, faktum är att jag bara har märkt fördelar rent fysiologiskt på hundarna med färskfoder.

Hanteringen är givetvis enklare med torrfoder men personligen är jag skeptisk till ett sterilt foder vilket torrfoder är, det saknar dessutom naturliga vitaminer, enzymer, antioxidanter och nyttiga bakterier.

Den största delen av proteinerna i torrfoder kommer från spannmål och hundar har svårt att tillgodogöra sig växtprotein som i stor mängd är onaturlig föda för dem. Detta kan ge allergier, fetma, problem med bukspottkörteln, diabetes och tandproblem
Det finns mängder med fler argument för att strunta i torrfoder, MEN jag är ändå av den åsikten att om din hund mår bra av torrfoder, ge den torrfoder.
Titta på hunden istället för matpåsen..
Mina hundar har varit framgångsrika på utställning och prov på både torrt och blött..Sug på den!!
Citera
2009-05-21, 03:02
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Hanteringen är givetvis enklare med torrfoder men personligen är jag skeptisk till ett sterilt foder vilket torrfoder är, det saknar dessutom naturliga vitaminer, enzymer, antioxidanter och nyttiga bakterier.

Den största delen av proteinerna i torrfoder kommer från spannmål och hundar har svårt att tillgodogöra sig växtprotein som i stor mängd är onaturlig föda för dem. Detta kan ge allergier, fetma, problem med bukspottkörteln, diabetes och tandproblem

1. Torrfoder är inget sterilt foder.

2. Många av de färskfoder som säljs innehåller inte alls Taurin, Lutein, Selen, Järn, Omega 3 och 6 och ofta allt för låga mänder av andra livsnödvändiga vitaminer, mineraler och spårämnen som hunden behöver.

3. Vilda hundar, vargar osv. lever på stora delar växtprotein eftersom gräsätare/växtätare är deras huvudsakliga föda. Genom växtätarens mag- och bukinnehåll får de i sig ganska stora mängder växtfiber. De är dessutom duktiga på att tugga i sig växter, frukt, grönsaker och bär på egen hand när det finns tillgång på det.

Om man verkligen vill gå tillbaka till kärnan och bara ge hunden naturligt foder så är färskt kött, ben, muskler, inälvor mm. det enda rätta. Men ska man få i hunden livsnödvändiga vitaminer, mineraler och spårämnen dagligen utan att själv stå och stycka en ko eller ett rådjur så tycker jag att ett premiumtorrfoder är det enda som verklligen ger hunden allt den behöver.

Om det är något som är oseriöst så är det handlare som försöker kränga foder som till största delen innehåller vatten. Faktum är att en korv på 1kg innehåller 700g vatten, kostar då tuben 25:- betalar man 17,50:- bara för vattnet i den korven. Kan vara något att tänka på innan man betalar dyrt för noll innehåll.
Citera
2009-05-21, 10:24
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuppinallen
1. Torrfoder är inget sterilt foder.
Torrfoder tillverkas under extrem värme då allt levande dör i fodret. I efterhand tillsätts syntetiska vitaminer som inte på långa vägar kan ersätta naturligt tillsatta näringsämnen.
Så visst! Du har rätt i sak, det är inte längre sterilt. Men!

Citat:
2. Många av de färskfoder som säljs innehåller inte alls Taurin, Lutein, Selen, Järn, Omega 3 och 6 och ofta allt för låga mänder av andra livsnödvändiga vitaminer, mineraler och spårämnen som hunden behöver..
Det finns säkert en del färskfoder som inte lever upp till epitetet helfoder. Det är ju bara att beklaga.

Citat:
3. Vilda hundar, vargar osv. lever på stora delar växtprotein eftersom gräsätare/växtätare är deras huvudsakliga föda. Genom växtätarens mag- och bukinnehåll får de i sig ganska stora mängder växtfiber. De är dessutom duktiga på att tugga i sig växter, frukt, grönsaker och bär på egen hand när det finns tillgång på det...

Nej nej! Varg och vildhundar runt om i världen är utpräglade köttätare s.k carnivorer. Bara för att deras bytesdjur lever på gräs består inte köttet av växtfiber.
Däremot är tamhunden eller rättare sagt har blivit en utpräglad allätare.

Citat:
Om man verkligen vill gå tillbaka till kärnan och bara ge hunden naturligt foder så är färskt kött, ben, muskler, inälvor mm. det enda rätta. Men ska man få i hunden livsnödvändiga vitaminer, mineraler och spårämnen dagligen utan att själv stå och stycka en ko eller ett rådjur så tycker jag att ett premiumtorrfoder är det enda som verklligen ger hunden allt den behöver. ...
Enig med dig sånär som på sista punkten. BARF är ju det mest naturliga för en hund. Utfört på rätt sätt givetvis.

Citat:
Om det är något som är oseriöst så är det handlare som försöker kränga foder som till största delen innehåller vatten. Faktum är att en korv på 1kg innehåller 700g vatten, kostar då tuben 25:- betalar man 17,50:- bara för vattnet i den korven. Kan vara något att tänka på innan man betalar dyrt för noll innehåll.

Problemet är ju att kött till 65-75% består av vatten och i färskfoder är det färskt kött som används.
Men visst borde man inte behöva betala för det, men å andra sidan, när du köper din biff så bär även du hem 70% vatten
I torrfoder använder man köttmjöl som är upphettat, torkat och nermalt inte vidare värst kul enligt mig.

Jag ger lokalt tillverkat färskfoder för att jag vill veta vad hundarna stoppar i sig. Ett premiumfoder tillverkat i ex.visUSA är inget jag vill att mina hundar ska äta.
Jag tävlar med mina hundar både i bruks och utställning och de är framgångsrika vilket de inte hade varit med en undermålig kost.

Dock har jag inget att säga om de hundägare som ger sina hundar annat foder, mår deras hundar bra av det så är det bara bra.
Det är ju det som är det viktigaste, eller hur?

Hela den här debatten är "het" i hundvärlden och studier och tester har bevisat att i stort sett alla hundfoder är hyfsat ok om man bortser från Euroshopper, Willys och liknande billiga "foder".

Ett tips om man är orolig att ens hund inte får i sig allt den behöver, är att byta ut en del måltider mot ex.vis råa kycklingdelar, kalkonhalsar, skinn från fisk, hjärta och lever från svin o nöt, rått ägg, frukt, grönsaker mm.
Hunden mår bra av det och tycker om det. Har man väldigt glupska hundar bör kycklingdelarna dock delas till små bitar.
Citera
2009-05-21, 13:56
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Det finns säkert en del färskfoder som inte lever upp till epitetet helfoder. Det är ju bara att beklaga.

Berätta då gärna för mig vilket färskfoder som gör det.

Citat:
Nej nej! Varg och vildhundar runt om i världen är utpräglade köttätare s.k carnivorer. Bara för att deras bytesdjur lever på gräs består inte köttet av växtfiber.Däremot är tamhunden eller rättare sagt har blivit en utpräglad allätare.

Växtätares mage och tarmar innehåller massor av växtfiber, och de flesta äter allt på en växtätare, även mage och tarmar och får då i sig växtfiber. Dessutom äter de växter och bär i det vilda.

Citat:
Problemet är ju att kött till 65-75% består av vatten och i färskfoder är det färskt kött som används.

Dessa produkter innehåller för det mesta mer vom och inälvor än rent kött.

Citat:
Men visst borde man inte behöva betala för det, men å andra sidan, när du köper din biff så bär även du hem 70% vatten
I torrfoder använder man köttmjöl som är upphettat, torkat och nermalt inte vidare värst kul enligt mig.

En biff innehåller inte 70% vatten. Snarare 35-40%

Citat:
Jag ger lokalt tillverkat färskfoder för att jag vill veta vad hundarna stoppar i sig. Ett premiumfoder tillverkat i ex.visUSA är inget jag vill att mina hundar ska äta. Jag tävlar med mina hundar både i bruks och utställning och de är framgångsrika vilket de inte hade varit med en undermålig kost.

Beror på vilket premiumfoder man handlar. Många märken tillverkas idag i Sverige, på svenskt kött.

Citat:
Ett tips om man är orolig att ens hund inte får i sig allt den behöver, är att byta ut en del måltider mot ex.vis råa kycklingdelar. Har man väldigt glupska hundar bör kycklingdelarna dock delas till små bitar.

Då kanske du också vet att rå kyckling allt som oftast innehåller sarmonellabakterier, toxoplasma och campylobacter. En annan risk är botulism. Även om det är ovanligt är det onödigt att mata med något som så ofta innehåller illavarslande bakterier när köttet så lätt kan kokas.
Citera
2009-05-21, 16:36
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Berätta då gärna för mig vilket färskfoder som gör det.
.

Jag använder Bravo.. Ett ypperligt helfoder.

Citat:
Växtätares mage och tarmar innehåller massor av växtfiber, och de flesta äter allt på en växtätare, även mage och tarmar och får då i sig växtfiber. Dessutom äter de växter och bär i det vilda..

Jodå! Men vildhundar och vargar är carnivorer och deras huvudsakliga föda är kött och inte växter. Sen att de kompletterar med växter, bär osv.. Det betvivlar jag inte.

Citat:
Dessa produkter innehåller för det mesta mer vom och inälvor än rent kött.
..
De innehåller vom och inälvor ja men inte till största delen.

Citat:
En biff innehåller inte 70% vatten. Snarare 35-40%
..
Då är det en bra torr biff du knaprar på..
Följande är klippt från svensk köttinformation:
En vanlig, rå, biff av nötkött består av ca 22 % protein, 4 % fett och resten vatten. Vattenhalten i kött, oavsett vilket djur det kommer från ligger runt 70-75 %. Vattenhalten sjunker när köttet tillagas så en stekt biff innehåller ca 64 % vatten.

Citat:
Beror på vilket premiumfoder man handlar. Många märken tillverkas idag i Sverige, på svenskt kött...
Finns såklart svenskt torrfoder men inget jag vill ge mina jyckar likväl.

Citat:
Då kanske du också vet att rå kyckling allt som oftast innehåller sarmonellabakterier, toxoplasma och campylobacter. En annan risk är botulism. Även om det är ovanligt är det onödigt att mata med något som så ofta innehåller illavarslande bakterier när köttet så lätt kan kokas.

Nu får du allt ta dig tillbaks från cykelturen.
Hundar är inte konstruerade för att drabbas av salmonella, campylobakter och div. annat som är farligt för människor.
Jag känner ett par veterinärer via olika hundföreningar och de båda säger att de hört talas om 1 fall av salmonella på hund, men att de inte riktigt tror på det.
Kokta kycklingben är däremot farligt för hunden, och det är just benen som det sitter mycket bra i.
Rå kyckling är nyttigt och ofarligt för hunden..
Citera
2009-05-21, 19:17
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Jodå! Men vildhundar och vargar är carnivorer och deras huvudsakliga föda är kött och inte växter. Sen att de kompletterar med växter, bär osv.. Det betvivlar jag inte.

Vem har sagt något annat? Finns inget helvegitariskt premiumfoder för hundar i Sverige. Nu målar du in dig själv i ett hörn

Citat:
De innehåller vom och inälvor ja men inte till största delen.

Jo, Klass exempelvis, som är ett av Sveriges mer sålda färskfoder för hundar, innehåller mer vom, vete, korn och spannmål än rent kött och köttprotein.

Citat:
Då är det en bra torr biff du knaprar på..
Följande är klippt från svensk köttinformation:
[i]En vanlig, rå, biff av nötkött består av ca 22 % protein, 4 % fett och resten vatten. Vattenhalten i kött, oavsett vilket djur det kommer från ligger runt 70-75 %. Vattenhalten sjunker när köttet tillagas så en stekt biff innehåller ca 64 % vatten.

Poängen med att köpa kött är då att jag får hem resten del kött i alla fall, men de övriga 30% som finns i färskfoder är inte närmelsevis i samma kötthalt som en biff eller i ett torrfoder, där i skillnanden. Tänkt dig själv att de resterande 30% ska innehålla både vom, vetegroddar, vetekli, vete, korn, potatispulver, havregryn, melass, linfrö mm. Hur ofta får du en köttbit i charken med det spannmålsinnehållet?

Citat:
Nu får du allt ta dig tillbaks från cykelturen
Hundar är inte konstruerade för att drabbas av salmonella, campylobakter och div. annat som är farligt för människor.
Jag känner ett par veterinärer via olika hundföreningar och de båda säger att de hört talas om 1 fall av salmonella på hund, men att de inte riktigt tror på det.
Kokta kycklingben är däremot farligt för hunden, och det är just benen som det sitter mycket bra i.
Rå kyckling är nyttigt och ofarligt för hunden..

Campylobacter kan hunden både bära på och bli sjuk av. Detsamma gäller salmonella och toxoplasmos (som för övrigt är en parasit) kan också drabba hundar. Dessutom ger folk hundar rå kyckling av en enda anledning: de orkar inte tillaga den. Orkar man inte det är det ju ändå bara ett halvhjärtat försök och då kan man lika gärna lägga ner. Kokt kyckling är i stort sett lika nyttigt och betydligt säkrare bakteriemässigt. Även om hunden inte lider stor risk att drabbas av salmonella är det hyggligt stor risk att den drabbas av magsjuka med feber och kräkningar. Att salmonella inte upptäcks på hund i samma utsträckning är för att ägare inte kostar på träckprovstagning, inte att det inte finns.
Citera
2009-05-21, 20:24
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

Campylobacter kan hunden både bära på och bli sjuk av. Detsamma gäller salmonella och toxoplasmos (som för övrigt är en parasit) kan också drabba hundar. Dessutom ger folk hundar rå kyckling av en enda anledning: de orkar inte tillaga den. Orkar man inte det är det ju ändå bara ett halvhjärtat försök och då kan man lika gärna lägga ner. Kokt kyckling är i stort sett lika nyttigt och betydligt säkrare bakteriemässigt. Även om hunden inte lider stor risk att drabbas av salmonella är det hyggligt stor risk att den drabbas av magsjuka med feber och kräkningar. Att salmonella inte upptäcks på hund i samma utsträckning är för att ägare inte kostar på träckprovstagning, inte att det inte finns.
¨
De kan säkerligen bära på både det ena och det andra men poängen är att de sällan eller aldrig blir sjuka av det.
De två veterinärer jag personligen känner med en sammanlagd yrkestid på ca 40år har aldrig varit med om salmonella hos hund. Undrar varför!
Att man inte tar avföringsprov i någon större utsträckning beror nog mer på att det oftast inte behövs.

Bara påståendet att folk ger rå kyckling för att de inte orkar tillaga den gör att jag inte kan ta dig på allvar. Du vet verkligen inte vad du pratar om.
Jag vet en hel del människor som ger sina hundar rå kyckling och har gjort i 30-40 år just med tanke på de nyttiga enzymer, bakterier och annat som förstörs vid upphettning.

Hört talas om BARF?? Uppenbarligen inte!
Det är ju i BARFandan som färskfodren är framtagna. Det är en enklare form av BARF att ge sin hund färskfoder.

Nåväl, jag lär inte kunna övertyga dig och du kan definitivt inte övertyga mig.
Vi är uppenbarligen av olika skolor och det är på sätt och vis bra.
Jag har hundar som arbetar hårt, mår bra och är framgångsrika på färskfoder. Jag antar att du har detsamma men med torrfoder som bas, så varför käbbla.
Men fan, det där med kycklingen..ujuj..

Man kan konstatera att hundar i Sverige mår bra, oavsett om de äter torrfoder, färskfoder eller BARFas.
Citera
2009-05-21, 20:54
Medlem
Yuppinallens avatar
Jag säger inte att färskfoder är dåligt, jag säger bara att jag inte håller med om att det skall ges som helfoder eftersom det inte är ett helfoder utan ett fodertillskott. Det framgår ganska tydligt även från tillverkarnas egna hemsidor att de själva inte är 100% säker på sin sak i den frågan eftersom de gärna skjuter till meningar som "Ett perfekt tillskott för den aktiva hunden".

Oavsett hur gamla rävar är som du har som vänner inom veterinärkåren väljer jag själv att tro på ny forskning som inte grundar sig på 70-talets teser om näringslära. Det rådet man får från de som kan sin sak är ändå att torrfoder (premiumvärdigt sådant) bör ligga som bas och färskfoder skall ges som tillskott under kortare eller längre perioder.

Rå kyckling Vs. kokt kyckling är var mans sak. Men eftersom jag vet att hundar blivit sjuka på färsk kyckling väljer jag själv att tillaga all kyckling som mina hundar får, och eftersom det är ett sådant magert kött från början väljer jag istället att oftast lägga mina pengar på lite kraftigare mer prisvärt kött.

Du får självklart ha din övertygelse, jag får ha min, det är ju det som är så fint!

Hälsa jyckarna från mig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in