Citat:
Ursprungligen postat av Yuppinallen
1. Torrfoder är inget sterilt foder.
Torrfoder tillverkas under extrem värme då allt levande dör i fodret. I efterhand tillsätts syntetiska vitaminer som inte på långa vägar kan ersätta naturligt tillsatta näringsämnen.
Så visst! Du har rätt i sak, det är inte längre sterilt. Men!
Citat:
2. Många av de färskfoder som säljs innehåller inte alls Taurin, Lutein, Selen, Järn, Omega 3 och 6 och ofta allt för låga mänder av andra livsnödvändiga vitaminer, mineraler och spårämnen som hunden behöver..
Det finns säkert en del färskfoder som inte lever upp till epitetet helfoder. Det är ju bara att beklaga.
Citat:
3. Vilda hundar, vargar osv. lever på stora delar växtprotein eftersom gräsätare/växtätare är deras huvudsakliga föda. Genom växtätarens mag- och bukinnehåll får de i sig ganska stora mängder växtfiber. De är dessutom duktiga på att tugga i sig växter, frukt, grönsaker och bär på egen hand när det finns tillgång på det...
Nej nej! Varg och vildhundar runt om i världen är utpräglade köttätare s.k carnivorer. Bara för att deras bytesdjur lever på gräs består inte köttet av växtfiber.
Däremot är tamhunden eller rättare sagt har blivit en utpräglad allätare.
Citat:
Om man verkligen vill gå tillbaka till kärnan och bara ge hunden naturligt foder så är färskt kött, ben, muskler, inälvor mm. det enda rätta. Men ska man få i hunden livsnödvändiga vitaminer, mineraler och spårämnen dagligen utan att själv stå och stycka en ko eller ett rådjur så tycker jag att ett premiumtorrfoder är det enda som verklligen ger hunden allt den behöver. ...
Enig med dig sånär som på sista punkten. BARF är ju det mest naturliga för en hund. Utfört på rätt sätt givetvis.
Citat:
Om det är något som är oseriöst så är det handlare som försöker kränga foder som till största delen innehåller vatten. Faktum är att en korv på 1kg innehåller 700g vatten, kostar då tuben 25:- betalar man 17,50:- bara för vattnet i den korven. Kan vara något att tänka på innan man betalar dyrt för noll innehåll.
Problemet är ju att kött till 65-75% består av vatten och i färskfoder är det färskt kött som används.
Men visst borde man inte behöva betala för det, men å andra sidan, när du köper din biff så bär även du hem 70% vatten
I torrfoder använder man köttmjöl

som är upphettat, torkat och nermalt inte vidare värst kul enligt mig.
Jag ger lokalt tillverkat färskfoder för att jag vill veta vad hundarna stoppar i sig. Ett premiumfoder tillverkat i ex.visUSA är inget jag vill att mina hundar ska äta.
Jag tävlar med mina hundar både i bruks och utställning och de är framgångsrika vilket de inte hade varit med en undermålig kost.
Dock har jag inget att säga om de hundägare som ger sina hundar annat foder, mår deras hundar bra av det så är det bara bra.
Det är ju det som är det viktigaste, eller hur?
Hela den här debatten är "het" i hundvärlden och studier och tester har bevisat att i stort sett alla hundfoder är hyfsat ok om man bortser från Euroshopper, Willys och liknande billiga "foder".
Ett tips om man är orolig att ens hund inte får i sig allt den behöver, är att byta ut en del måltider mot ex.vis råa kycklingdelar, kalkonhalsar, skinn från fisk, hjärta och lever från svin o nöt, rått ägg, frukt, grönsaker mm.
Hunden mår bra av det och tycker om det. Har man väldigt glupska hundar bör kycklingdelarna dock delas till små bitar.