2009-05-21, 20:57
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Man kan konstatera att hundar i Sverige mår bra, oavsett om de äter torrfoder, färskfoder eller BARFas.

Det håller jag verkligen med om. Tackar gud för att Svenskar i regel är bra folk att äga hund. Vilken inställning man än har så har förmodligen "medel" hunden i vårt land det många hundra gånger bättre än många djur i andra länder. Hundar är verkligen värt allt
Citera
2009-05-21, 20:58
Medlem
nevads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuppinallen
Vem har sagt något annat? Finns inget helvegitariskt premiumfoder för hundar i Sverige. Nu målar du in dig själv i ett hörn

Jo, Klass exempelvis, som är ett av Sveriges mer sålda färskfoder för hundar, innehåller mer vom, vete, korn och spannmål än rent kött och köttprotein.

Poängen med att köpa kött är då att jag får hem resten del kött i alla fall, men de övriga 30% som finns i färskfoder är inte närmelsevis i samma kötthalt som en biff eller i ett torrfoder, där i skillnanden. Tänkt dig själv att de resterande 30% ska innehålla både vom, vetegroddar, vetekli, vete, korn, potatispulver, havregryn, melass, linfrö mm. Hur ofta får du en köttbit i charken med det spannmålsinnehållet?

Campylobacter kan hunden både bära på och bli sjuk av. Detsamma gäller salmonella och toxoplasmos (som för övrigt är en parasit) kan också drabba hundar. Dessutom ger folk hundar rå kyckling av en enda anledning: de orkar inte tillaga den. Orkar man inte det är det ju ändå bara ett halvhjärtat försök och då kan man lika gärna lägga ner. Kokt kyckling är i stort sett lika nyttigt och betydligt säkrare bakteriemässigt. Även om hunden inte lider stor risk att drabbas av salmonella är det hyggligt stor risk att den drabbas av magsjuka med feber och kräkningar. Att salmonella inte upptäcks på hund i samma utsträckning är för att ägare inte kostar på träckprovstagning, inte att det inte finns.
Finns det något bra färskfoder/torrfoder i Sverige, enligt dig?
Citera
2009-05-21, 21:44
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Jag säger inte att färskfoder är dåligt, jag säger bara att jag inte håller med om att det skall ges som helfoder eftersom det inte är ett helfoder utan ett fodertillskott. Det framgår ganska tydligt även från tillverkarnas egna hemsidor att de själva inte är 100% säker på sin sak i den frågan eftersom de gärna skjuter till meningar som "Ett perfekt tillskott för den aktiva hunden".

Oavsett hur gamla rävar är som du har som vänner inom veterinärkåren väljer jag själv att tro på ny forskning som inte grundar sig på 70-talets teser om näringslära. Det rådet man får från de som kan sin sak är ändå att torrfoder (premiumvärdigt sådant) bör ligga som bas och färskfoder skall ges som tillskott under kortare eller längre perioder.

Rå kyckling Vs. kokt kyckling är var mans sak. Men eftersom jag vet att hundar blivit sjuka på färsk kyckling väljer jag själv att tillaga all kyckling som mina hundar får, och eftersom det är ett sådant magert kött från början väljer jag istället att oftast lägga mina pengar på lite kraftigare mer prisvärt kött.

Du får självklart ha din övertygelse, jag får ha min, det är ju det som är så fint!

Hälsa jyckarna från mig!

1. färskfoder duger visst som helfoder, tyvärr är du återigen ute och cyklar...men men!!
2. Det är inga gamla rävar..deras sammanlagda karriär är ca 40år...d.v.s. 20 år var..De är högst moderna och nytänkande och ca 45år gamla.
3. Ok ge dina jyckar kokt kyckling men snälla ta bort benen innan. de splittras och kan kilas fast i systemet...Ingen trevlig syn...Jag har sett eländet.

Ha det gott!
Citera
2009-05-21, 21:48
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toort
Hur har era hundar gjort/ agerat/ reagerat inför färskfoder? Slukat det eller nekat det?
Beror på. Om det är mycket vom i fodret slukas det. (Vom luktar koskit och är grönbrungrått) tydligen mumsfilibabba för hundarna. Om det bara mest luktar vanligt kött är intresset mer svalt, och det kan ta hela dagen innan skålarna är tomma.
Citera
2009-05-22, 00:07
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Ok ge dina jyckar kokt kyckling men snälla ta bort benen innan. de splittras och kan kilas fast i systemet...Ingen trevlig syn...Jag har sett eländet.

Jag matar inte med färsk/kokt eller tillagad kyckling eftersom jag inte finner det nödvändigt.
Citera
2009-05-22, 00:13
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevad
Finns det något bra färskfoder/torrfoder i Sverige, enligt dig?

Bra färskfoder finns det absolut, om det används som tillskott. Torrfoder finns det flera bra sorter av tycker jag, som hundar kan leva på och få i sig alla nyttiga näringsämnen, vitaminer och mineraler av.
Citera
2009-05-22, 21:52
Medlem
nevads avatar
Citat:
Bra färskfoder finns det absolut, om det används som tillskott. Torrfoder finns det flera bra sorter av tycker jag, som hundar kan leva på och få i sig alla nyttiga näringsämnen, vitaminer och mineraler av.
Kan du rekommendera något torrfoder? Farsan köper Axess men jag tycker schäfern skiter dåligt av det, ibland flera gånger på en kort promenad...
Citera
2009-05-23, 00:17
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevad
Kan du rekommendera något torrfoder? Farsan köper Axess men jag tycker schäfern skiter dåligt av det, ibland flera gånger på en kort promenad...

Jag själv har köpt flera olika foder åt våra hundar pga. att vår ena hane (en 10 årig Malinois) haft problem med foderallergi. Vi har provat flera sorter och funnit ett som inte upprör hans mage eller får hundarna att skita som kossor. Det vi kör på nu är Royal Canin Croc, Har tidigare provat flera sorter ur Royal Canins sortiment, Eucanuba large breed, olika Hills varianter och Hills (i/d) som vi köpte hos veterinären. Croc funkar otroligt nog bättre för vår hund är specialfodret, men det beror förmodligen på hur hunden är och hur lättsmält/hårdsmält foder hunden kräver. Utöver det brukar vi ge tillskott av kokt kött (bog, högrev, innanlår) kokt benfri fisk, kokt ris och fil/yoghurt. Använder alltid torrfodret som bas och då klarar han av att äta det mesta. Sen slinker det också ner ett och annat XL Grisöra och "Hudtugg".
Citera
2009-05-23, 06:30
Bannlyst
När kan man börja använda färkfoder för valpar?
har aldrig tidigare använt färskfoder då min förra hund inte gillade det..
har tänkt att mata en 9veckor gammal valp (SBT) några gånger i veckan.
Citera
2009-05-23, 16:26
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stressfylld
När kan man börja använda färkfoder för valpar?
har aldrig tidigare använt färskfoder då min förra hund inte gillade det..
har tänkt att mata en 9veckor gammal valp (SBT) några gånger i veckan.

Jag brukar introducera det vid ca 6mån ålder...
Citera
2009-05-25, 08:08
Medlem
Jag ger mina hundar ett mål Nordic och ett mål torrfoder (precept) Detta tycker jag funkar super. Spec. om man skall iväg är det skönt att hundarna är vana vid torrfoder. Finns flera tillverkare, jag själv skulle inte välja Klass.

http://www.nordichundfoder.com/

http://www.fodax.se/

http://www.priimahundfoder.com/index.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in