2009-05-09, 20:23
Bannlyst
Ja som rubriken lyder, vad får jag säga innan det blir olagligt? Får jag till exempel säga jävla negrar? Var går gränser? Nu snackar vi inte om moral utan om rent lagligt.

Ps jag är inte rasist bara nyfiken
Citera
2009-05-09, 20:26
Medlem
BGHs avatar
Beror väl på vem du är och i vilket sammanhang du säger det, antar jag.
Citera
2009-05-09, 21:50
Medlem
backflash21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BGH
Beror väl på vem du är och i vilket sammanhang du säger det, antar jag.

Vi har en grundlag som heter Yttrandesfrihet, men det verkar alla ha glömt.

Den påtvingade fascist lagen Hets mot folkgrupp gör så att du t.ex inte får säga "jävla negrar, judesvin" (?)
Citera
2009-05-09, 21:55
Medlem
Viktigt att komma ihåg är att man får uttrycka att man hatar svenskar.

Jag kan ju tillägga som svar på din fråga att nej, du får inte uttrycka dig så om negrer då det är HMF.
Senast redigerad av Iuvenesco 2009-05-09 kl. 21:58.
Citera
2009-05-10, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iuvenesco

Jag kan ju tillägga som svar på din fråga att nej, du får inte uttrycka dig så om negrer då det är HMF.
Så meningen "jävla negrer" är alltså olaglig menar du?
Citera
2009-05-10, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natural

Citat:
hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Citat:
För brottet hets mot folkgrupp döms i svensk domstol till fängelse i högst två år, eller om brottet är ringa, till böter. Om brottet anses som grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska domstolen särskilt beakta om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet.

Vad jag har förstått så kan man åka dit för "jävla neger", "jävla ziggis jävel" om det står nån brevid som tar illa upp? och har bevis självfallet.

Fast det har som sagt mycket med situation att göra, är du t.ex lärare och säger "neger jävel" i media eller nån jävel som spelar in äru rökt, samma sak som polis(rosengård fallet) etc etc...
Senast redigerad av Znorken 2009-05-10 kl. 00:48.
Citera
2009-05-10, 01:00
Medlem
BGHs avatar
Det finns ett spridningskrav också. Att säga "jävla neger" i ett samtal med en kompis är förmodligen inte straffbart.

http://www.rfsl.se/public/hatetssprak.pdf

Inte för att jag är bög men dokumentet kanske kan ge svar på frågan.
Citera
2009-05-10, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natural
Om man t.ex skriker "Jävla negrer" i vissa sammanhang så kan man nog anse att man bl.a uttrycker missaktning för den folkgruppen och då kan det vara HMF. (HMF är förövrigt en mycket efterbliven lag)
Citera
2009-05-10, 05:09
Medlem
Du får säga vad som helst som gynnar den aktuella politiska agendan och vad som helst som inte upprör någon annan. Helt enkelt nästan ingenting.

Det finns något som kallas "Majoritetens tyranni" som du kan titta på här:

Citat:
The phrase tyranny of the majority, used in discussing systems of democracy and majority rule, is a criticism of the scenario in which decisions made by a majority under that system would place that majority's interests so far above a minority's interest as to be comparable to tyrannical despots

http://en.wikipedia.org/wiki/Tyranny_of_the_majority

Om du mot förmodan vill ställa dig i stäv och stå för dina åsikter så rekommenderar jag att du tittar på:

Character Assassination

Citat:
Method
Attack the person, showing them to be bad and unworthy. Any of the 'four Ds' below may be used (as well as additional methods):

- Discredit them, showing their arguments and decisions are weak and they are incapable in their work.
- Use defamation, damaging the good reputation and name of others.
- Demonize them, turning them into bad people that everyone hates, such that anything they do will be considered bad.
- Dehumanize them, treating them as a 'thing' and framing them as non-human with negligible values.

Vidare skall du undvika stereotypiska nedsättningar för den delen.

Nyckeln till att bemöta argumenten är intellektualisering, dygder och retorik.
Citera
2009-05-10, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iuvenesco

Så man får säga "Ey aboo fan vad jag hatar alla svennar"?
Logiken säger ju därmed att det vore ok för en svensk att säga samma sak om t.ex. somalier eller israeler. Därmed inte sagt att HMF_lagen följer logikens lagar...
Citera
2009-05-10, 12:09
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spofny
Så man får säga "Ey aboo fan vad jag hatar alla svennar"?
Logiken säger ju därmed att det vore ok för en svensk att säga samma sak om t.ex. somalier eller israeler. Därmed inte sagt att HMF_lagen följer logikens lagar...

HMF kan endast utföras av en folkgrupp i majoritet mot en folkgrupp som är i minoritet. Logiskt? Knappast.
Frågan är vad som händer när en muslim kallar en jude för judesvin?
Citera
2009-05-10, 12:12
Medlem
Machiavelis avatar
Sånt är så sjukt sådana här lagar alltså, för fan det roliga är att dom flesta svarta tar inte speciellt illa upp om man säger neger utan dom som tar illa upp är alla moraltanter som TROR att negrerna tar illa upp.

T.e.x jag har flera svarta polare som jag brukar kalla neger på skoj, ingen som tar illa upp, dom säger nåt liknande tillbaka och ingen skada skedd.
Det fula är att det som rättfärdigar dessa lagar är allt snack om "emotionell skada" och "ett ord kan vara som ett slag" sånt skitsnack.

Jag håller med om att om man varje dag blir mobbad i skolan t.e.x så kan det vara mycket värre än att bli misshandlad och man kan må jätte psykiskt dåligt, men om någon slänger ut sig ett "jävla neger" om dom blir sur på någon svart kille eller jävla muslimer för att dom inte gillar vad den religionen åstadkommit så ger då fan inte det någon emotionell skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in