2009-05-01, 20:14
Medlem
dannekerrors avatar
Hej jag har en pool i trädgården som heter " Bestway Steel Pro Frame Pools "10FT" " Jag undrar om ni vet något bra sätt att värma upp poolen på ett billigt och enkelt sätt. Ska nämligen tömma ut allt vatten och hälla i nytt och det kommer från brunn så det är svin kallt...
Citera
2009-05-01, 20:19
Medlem
balbas avatar
Solvärme
Citera
2009-05-01, 20:24
Medlem
Kasta eld på vattnet...............................
Citera
2009-05-01, 20:32
Medlem
h.b.70s avatar
Kissa i vattnet

är ni många eller gör det ofta så blir det fort varmt fort, annars är ju att täcka över det med något så det blir växthuseffekt en bra ide
Citera
2009-05-01, 20:40
Medlem
Djurmos avatar
En värmepump, kostar 15000:- men fungerar. Vill du ha bra solvärme så köp inte de där fåniga solmattorna som poolförsäljarna kränger! Ger bara någon enda grad och bara när det är riktigt hett!
Citera
2009-05-01, 22:38
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
En värmepump, kostar 15000:- men fungerar. Vill du ha bra solvärme så köp inte de där fåniga solmattorna som poolförsäljarna kränger! Ger bara någon enda grad och bara när det är riktigt hett!

Det beror på hur stor pool man har. Har en kompis som har en liten åttakantig pool med solmattor kopplad till den och det kan bli riktigt varmt när solen är framme.
Citera
2009-05-01, 22:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
Hej jag har en pool i trädgården som heter " Bestway Steel Pro Frame Pools "10FT" " Jag undrar om ni vet något bra sätt att värma upp poolen på ett billigt och enkelt sätt. Ska nämligen tömma ut allt vatten och hälla i nytt och det kommer från brunn så det är svin kallt...

Nu vet jag inte riktigt hur stor poolen är, men många brunnar klarar inte att fylla en pool alltför snabbt så man får fylla på sakta. I och med det så kan du använda en 20 meters grön trädgårdsslang som du lägger ut i solen och sen tappar vattnet med en flöde på ca 10 liter/min. Då värms vattnet från ca 5 till 20 grader i slangen. Jag brukar göra det när jag fyller barnpoolen och det funkar bra.

Är det mulet så kan du i allafall värma upp vattnet nästan till utetemperatur om du använder en riktigt lång slang, t.ex. skarva ihop flera slangar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in